/ پزشکی / آشنایی با رشته ورزشی قایقرانی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

آشنایی با رشته ورزشی قایقرانی ( آبهای آرام )

قایقهاقایق کایاک قایق هایی سبک ، باریک و نامتعادل ، همراه با فضایی کوچک برای نشستن هستند .در واقع ، این قایق یک فضای باز کوچک ، به نام نشیمنگاه دارد که قایق ران در آن می نشیند . قایق کایاک با یک سکان هدایت می شود . در مسابقات رسمی سه نوع مسابقه کایاک برای درهای مردان و زنان وجود دارد ، کایاک یک نفره ، کایاک دو نفره و کایاک چهارنفره برای همه گونه های کایاک ، عرض قایق باید صاف باشد و بر روی بدنۀ مقعر (فرورفته ) قرار نگرفته باشد . کایاک یک نفرۀ مسابقاتی ، حداکثر 520 سانتی متر طول دارد ، در عرض قایق محدودیتی وجود ندارد . همچنین ، حداقل وزن کایاک یک نفره 12 کیلوگرم است .

برخی از اسامی مدلهای قدیم و جدید آن عبارتند از : لانسر ، لانسر ایکس ، کلیور ، کلیور ایکس ، تایگر ، ایگلز ، وودپکر ، تلنت ، میسترال ، زئوس ، اسپید ، سوپر سونیک ، ارکا ، اسکر پیون ، ایریاز ، ورییر و آتن .قایقهای کایاک دو نفرۀ المپیک ، حداکثر 650 سانتی متر طول دارند .

این نوع قایقها به لحاظ شکل و بخشها ، شبیه به کایاک یک نفره اند .طول قایق های کایاک دو نفره المپیک 130 سانتی متر بلندتر از کایاک یک نفره است که این خود ، فضای بیشتری را برای نشستن قایق ران فراهم می آورد . در این نوع از قایقها نیز در عرض قایق محدودیتی وجود ندارد .فاصله بین دو قایق ران تقریباً 150 سانتی متر است . حداقل وزن کایاک دو نفره 18 کیلوگرم است .

برخی از اسامی مدلهای آن عبارتند از :میکر ، پیسر ، رجینا و دسترویر ، التراسونیک ، اورکا و تاندر . انواع چهارنفرۀ قایقهای قایقهای کایاک 1100 سانتی متر طول دارد . در این قایقها نیز محدودیتی در عرض قایق وجود ندارد .

نکته قابل توجه این که قدرت ساختاری برای کایاک های چهارنفره مهم است . همچنین ، باید توجه ویژه ای در مورد حمل و نقل و انبار این قایقها لحاظ شود . به دلیل فضایی که چهار نشیمنگاه این نوع از قایقها اشغال می کنند ، آنها بسیاری از انعطاف پذیری و خمیدگی طولی را از دست می دهند . انعطاف پذیری بیشتر این قایقها سبب می شود که حالت موزی شکل به خود بگیرند و بیش تر در آب فرو روند . بنابراین ، افزایش موج سبب مقاومت بیش تر و سرعت پایین تر آن ها می شود . به طور کلی ، قایقهای کایاک چهارنفره 30kg وزن دارند . نام برخی از طرحهای مشهور آن در زیر آمده است : کندر ، وینر ، کامندر ، استارلایت و سونیک جت . بخشهای قایق کایاکصندلی : در واقع صندلی بخشی از قایق است که پارو زدن از روی آن انجام می شود . پس میتوان گفت که صندلی از اجزای ضروری قایق کایاک است . نکته مهم این که صندلی این قایقها به ندرت راحت اند و معمولاً از جنس چوب یا فایبر گلاس یا ترکیبی از این دو مواد ساخته میشوند. یک صندلی استاندارد قایق کایاک ، دارای سه بخش است :سکو ، تکیه گاه و صندلی . ارتفاع معمولی صندلی با توجه به کف قایق ، نزدیک به 5 سانتی متر است . چنان چه صندلی پایین باشد ، قایق ران احساس تعادل بیشتری می کند و بر عکس هنگامی که ارتفاع بیشتری داشته باشد ، قایق ثبات کمتری دارد . صندلی ممکن است صاف یا کمی برآمده به سمت عقب باشد . به هر روی صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که قایق ران احساس راحتی داشته باشد . انواع قایق قایقهای چوبی : قایقهای چوبی زمانی رایج ترین و با کیفیت ترین قایقها ، پیش از ساخت قایقهای فایبر گلاس بودند . قایق چوبی نیازمند چوب های ویژه گران و با کیفیت است . ساخت این قایق بین سه هفته تا یک ماه به دراز می کشید . ساخت قایقهای چوبی سبک، بخشی از این هنر بود که فقط می توانست به کوشش صنعتگران با تجربه و زبده انجام شود . از دیگر معایب قایقهای چوبی ، نگهداری بسیار حساس و جابجایی آنهاست .

اصطلاح رایجی در این بین وجود دارد که این نوع از قایقها ، بسیار زود صدمه میبینند و بسیار سخت تعمیر می شوند .

قایق های فایبرگلاس :قایق های کایاک و کانوی فایبر گلاس ، سبک وزن و محکم اند .هر دو دارای کیفیتی مطلوب و همراه با سطح تکنیکی خوب هستند . این قایق ها برای مصارف مختلفی ، مانند مسابقات ، تمرین و مدارس قایق رانی ساخته می شوند . قایق های نوع فایبرگلاس نیز آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت بیشتری در هنگام استفاده دارند . قایق های کربنی یا کامپوزیت :استفاده از موادی ، همچون کربن و کامپوزیت ها و تلفیق آنان با فایبر گلاس گرایشی نوین است .این مواد دارای مزایای همسان با فایبرگلاس ، اما قوی تر و سبک تر و بسیار گران قیمت تر هستند . پلی استر چنان چه در معرض آب و اشعۀ فرابنفش ، به ویژه آب دریا قرار گیرد آسیب می بیند . بدین منظور ، این نوع از قایق ، از طریق لایه خارجی محافظتی و یک لایۀ داخلی دیگر پوشانده می شود . بنابراین ، نگهداری مناسب از این لایه ها ، در مدت زمان عمر مفید قایق موثر است . معرفی مسابقات کانو و کایاک آبهای آرام در حقیقت ، مسابقات قایقرانی آبهای آرام ،نامی متداول برای دو گونه از قایقها ، یعنی کایاک و کانوست . رشته کایاک با حرف و مواد کایاک یک نفره (K1)، کایاک دو نفره (K2) و کایاک چهارنفره (K4) شناخته می شود . رشته کانو با حرف C و مواد کانوی یک نفره (C1) ، کانوی دو نفره (C2) و کانوی چهار نفره ( C4) شناخته می شود .

قایق کایاک با پاروی دوکفه ، در حالی که قایق ران در وضعیت نشسته قرار دارد ، هدایت می شود . قایق رانان قایقهای کانوی کانادایی نیز با پاروهای تک کفه و در وضعیت زانو زده قایقهای خود را به جلو سوق می دهند . پاروها تحت هیچ شرایطی بر روی قایقها متصل نمی شوند ، به سخن دیگر ، آزادی عمل در آن سلب نمی شود.

مسابقات قایقرانی ، ورزشی تکنیکی است که شامل حرکات موزون متقارن ( کایاک) یا نامتقارن ( کانو) است . این مسابقات را می توان در هر یک از فواصل زیر سازمان دهی کرد. برای مردان:کایاک یک نفره (K1) ، کایاک دونفره( K2) و کایاک چهارنفره (K4). کانوی یک نفره(C1) ، کانوی دونفره (C2) و کانوی چهارنفره (C4). برای زنان: کایاک یک نفره (K1) ، کایاک دونفره( K2) و کایاک چهارنفره (K4).جدیدا فدراسوین جهانی قایقرانی ICf در نظر دارد رشته کانوکانادایی را هم برای زنان برگزار نماید زیرا در برخی از کشورها مسابقات رشته کانوکانادایی زنان انجام می شود . یاد آور می شود که هیچ گونه مسابقه ای برای مردان و زنان ، به صورت مختلط وجود ندارد.

فواصل رسمی تایید شده از سوی فدراسیون جهانی قایقرانی(ICF) عبارتند از: 200متر، 500متر،1000 متر و 5000متر که برای مردان و زنان مشابه است.مسابقات فعلی ، در بازی های المپیک ، در 12 ماده، در مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان، در 27ماده و در مسابقات قهرمانی جهان جوانان، در 17 ماده برگزار می شود.

 قوانين كلي:

  1. هدف
    1. هدف از مسابقات قايقراني براي افراد ، رقابت با يكديگر در رده هاي كانو و كاياك اين رشته در يك مسير نامحدود مشخص شده و در كوتاهترين زمان ممكن و بر اساس قوانين مي باشد
  2. مسابقات ( رقابتهاي ) جهاني

2-1- كليه مسابقاتي كه به عنوان مسابقات بين المللي اعلان گرديده اند ، بر اساس قوانين و مقررات ICF ، برگزار مي شوند . آن دسته از مسابقاتي كه توسط فدراسيون هاي ملي يا باشگاه هاي آنان سازماندهي شده اند ، چنانچه مبارزاني ( شركت كنندگاني ) از كشورهاي خارجي براي شركت در آن دعوت شده باشندبه عنوان مسابقات جهاني ( بين المللي ) تلقي مي شوند.2-2- اينگونه مسابقات مي بايست حداقل توسط يك مقام معتبر و فردي كه داراي كارت معتبر مسابقات آبهاي آرام فدراسيون جهاني قايقراني باشد ، اداره گردد.

2-3- مسابقات رسمي به رسميت شناخته شده توسط فدراسيون جهاني قايقراني(ICF ) به شرح ذيل مي باشد :مردان : K1 , K2 ,K4 _ C1 , C2 , C4 (200 – 500 – 1000M) K1 , K2 , K4 _ C1 , C2 (5000M)زنان : K1 ,K2 , K4 (200 – 500 – 1000 M )K1 , K2 (5000M)2-4-

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x