/ برنامه نویسی / آموزش نصب و راه‌اندازی اندروید باکس
آنچه در این مقاله می‌خوانید

آموزش نصب و راه‌اندازی اندروید باکس

شاید برای برخی کاربران، نصب و استفاده از اندروید باکس پیچیده به‌نظر برسد؛ اما این‌طور نیست و می‌توان استفاده از آن را بسیار ساده توصیف کرد. پس از خرید دستگاه، کافی‌ است مراحل زیر را دنبال کنید:

اندروید باکس را با کابل HDMI به تلویزیون متصل کنید.

دستگاه را به برق متصل و روشن کنید.

تنظیمات ابتدایی و اتصال وای‌فای را انجام دهید تا اندروید باکس به اینترنت متصل شود.

هم‌اکنون فرایند اتصال اندروید باکس به‌اتمام رسیده است و شما می‌توانید به تمام محتواهای رایگان همانند فیلم، برنامه‌های تلویزیونی، یوتیوب، آپارات و فیلیمو دسترسی داشته باشید.

از آن ‌جا که ممکن است برخی کاربران در‌زمینه‌ی انجام تنظیمات وای‌فای دچار مشکل شوند، راهنمایی زیر را قرار داده‌ایم تا بتوانید با طی‌کردن چند مرحله ساده، ارتباط اندروید باکس را با اینترنت برقرار کنید. مراحل مدنظر عبارت‌اند از:

اندروید باکس را به تلویزیون متصل کنید.

با روتر وایرلس یا کابل اترنت به اینترنت متصل شوید.

وارد تنظیمات شوید.

گزینه‌ی تنظیمات بیشتر (More Settings) را انتخاب کنید.

گزینه‌ی وای‌فای (Wi-Fi) را انتخاب کنید.

نام وای‌فای خود را انتخاب کنید.

پسورد را وارد کنید و به شبکه متصل شوید.

توجه کنید که کاربران زیادی در‌باره‌ی سرعت اینترنت موردنیاز اندروید باکس سؤالاتی را مطرح می‌کنند. باید بدانید اندروید باکس برای داشتن عملکردی مناسب، حداقل به سرعتی معادل ۴ مگابایت‌بر‌ثانیه نیاز دارد. اگر سرعت شبکه خانگی شما کم است، باید آن را ارتقا دهید؛ وگرنه پهنای باند پایین می‌تواند به کاهش کیفیت استریم محتوا منجر شود.

انجام بازی با دسته در اندروید باکس

بازی‌های اندروید زیادی وجود دارند که استفاده از دسته می‌تواند جذابیت آن‌ها را افزایش دهد. به‌لطف پشتیبانی رسمی اندروید از اتصال به دسته‌های بلوتوث، سازندگان زیادی نیز بازی‌های خود را علاوه‌بر تاچ، با دسته نیز سازگار کرده‌اند تا تجربه‌ی بهتری از بازی در دنیای اندروید داشته باشید. به‌همین‌دلیل، می‌توان اندروید باکس ها را به‌عنوان کنسول بازی ارزان نیز در نظر گرفت؛ البته فراموش نکنید برای اجرای روان بازی‌ها، چاره‌ای جز خریدن اندروید‌ باکس های توانمند ندارید.

علاوه‌بر دسته‌های بازی بلوتوث متفرقه در بازار، اتصال دسته‌ی کنسول بازی PS4 و ایکس‌باکس وان اس هم به اندروید باکس ممکن است. همان‌طور‌که گفتیم، امکان اجرای بازی‌های اندروید با اندروید باکس وجود دارد. در‌ادامه برخی از بهترین بازی‌های سازگار با دسته برای اجرا روی اندروید باکس را معرفی می‌کنیم.

بهترین بازی‌های اندروید تی‌وی (سازگار با کنترلر)

در‌ادامه می‌توانید فهرست برخی از بازی‌های اندروید سازگار با کنترلر بازی را مشاهده کنید که بهترین گزینه برای اجرا در اندروید باکس ها هستند. فراموش نکنید که بسته به دستگاه و سیستم‌عامل آن، امکان اجرا‌نشدن برخی از این بازی‌ها وجود دارد:

Deadcells

Fortnite

Call of Duty: Mobile

Grid

Modern Combat 5

GTA: San Andreas

Minecraft

Dungeon Hunter 5

Asphalt 8

Asphalt 9: Legends

Oddmar

Grimvalor

Portal Knights

Wonder Boy: The Dragon’s Trap

Order & Chaos 2: Redemption

Pascal’s Wager

Ocean Horn

Crossy Road

Tesla vs Lovecraft

Limbo

Unkilled

Sega Forever titles

NBA 2K20

Stickman Skate Battle

Levelhead

Don’t Starve: Pocket Edition

Endurance

SHADOWGUN: DeadZone

Evoland 2

Riptide GP: Renegade

آموزش اتصال دسته‌ی PS4 به اندروید باکس

ابتدا کلیدهای PS و Share را هم‌زمان فشار دهید تا چراغ LED دسته‌ی بازی به حالت چشمک‌زن وارد شود.

وارد تنظیمات بلوتوث اندروید باکس شوید و آن را روش کنید.

در این بخش باید یک دستگاه را با نام Wireless Control مشاهده کنید. کافی است روی آن ضربه بزنید و منتظر برقراری اتصال باشید.

در‌صورتی‌که چراغ LED دسته‌ی بازی PS4 از حالت چشمک‌زدن به حالت ثابت تغییر پیدا کرد، ارتباط برقرار شده است.

آموزش اتصال دسته‌ی ایکس باکس به اندروید باکس

این نکته را مدنظر قرار دهید که تنها دسته‌های ایکس باکس مجهز به بلوتوث (تمامی مدل‌ها به‌جز دسته‌ی ایکس باکس وان نسخه‌ی اولیه) قابلیت اتصال به اندروید باکس را دارند.

دسته‌ی بازی Xbox One را روشن کنید.

کلید کوچک دایره‌ای موجود درکنار پورت اتصال کابل به دسته را فشار دهید تا زمانی‌که لوگو دستگاه به حالت چشمک زن تبدیل شود.

وارد اندروید باکس شوید و بلوتوث را روشن کنید.

در این بخش یک دستگاه با نام Xbox Wireless Controller را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب آن، اتصال تکمیل می‌شود.

اگر مراحل بالا را کاملاً درست انجام داده باشید، LED روی دسته‌ی بازی به حالت ثابت در خواهد آمد.

تفاوت اندروید باکس با اپل تی وی

با اینکه اپل تی‌وی هم تلویزیونی هوشمند به حساب می‌آید، تفاوت‌هایی با اندروید باکس دارد. اپل تی‌وی از سیستم اختصاصی tvOS بهره می‌برد که به‌صورت خلاصه آن را می‌‌توان نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی iOS برای استفاده در تلویزیون‌ها و با ریموت کنترل دانست. به‌لطف تخصص اپل در توسعه‌ی سیستم‌عامل بهینه، اپل‌تی‌وی تجربه‌ی کاربری روان و بسیار خوبی به‌ارمغان می‌آورد. به‌خصوص اگر از سایر محصولات اپل نیز بهره می‌برید، قابلیت ایجاد یکپارچگی بسیار خوبی با اتصال تمامی دستگاه‌ها به اپل‌تی‌وی خواهید داشت.

در حالت کلی، می‌توان اندروید باکس را به‌دلیل قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر، به‌‌ویژه برای کاربران ایرانی گزینه‌ی مناسب‌تری توصیف کرد. به‌عنوان مثال، علاقه‌مندان به بازی‌های اندروید می‌توانند تمامی بازی‌های موجود گوگل پلی را در اندروید باکس نصب کنند؛ مگر آن گروه از بازی‌هایی که حتماً به نمایشگر لمسی نیاز دارند. بااین‌حال، امکان نصب تمام بازی‌های iOS روی اپل تی‌وی وجود ندارد و باید نمونه‌های سازگار را جداگانه در بخش اپل تی‌وی اپ استور جست‌وجو کرد.

بد نیست بدانید امکان وب‌گردی در اندروید باکس با استفاده از مرورگرهای مختلف فایرفاکس یا گوگل کروم به‌سادگی وجود دارد؛ ولی اپل تی‌وی به‌صورت مستقیم از سافاری پشتیبانی نمی‌کند و باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. تمام این مشکلات و کمبودها سبب شده‌اند تا اندروید باکس در نظر کاربران بهتر و کارآمدتر به‌نظر برسد. اندروید باکس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و می‌تواند انتخابی مقرون‌به‌صرفه برای علاقه‌مندان به داشتن تلویزیون هوشمند باشد.

پرسش‌های متداول

اندروید باکس چه کاربردی دارد؟

اندروید باکس راهکاری ساده و محبوب برای تبدیل تلویزیون‌های معمولی به تلویزیون‌های اندرویدی است. با این کار، می‌توانید همه‌ی اپلیکیشن‌های گوشی‌های اندرویدی را روی تلویزیون خود اجرا کنید. علاوه‌براین، روشی اقتصادی برای تجربه‌ی گیمینگ نزدیک به کنسول‌های بازی است.

مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید باکس چیست؟

با اندروید باکس می‌توانید از پخش آنلاین اکثر شبکه‌های جهانی بهره‌مند شوید. همچنین، این دستگاه امکان تماشای زنده‌ی مسابقات ورزشی و جدیدترین فیلم‌ها و وب‌گردی و بازی را به تلویزیون شما اضافه می‌کند.

اندروید باکس چگونه نصب می‌شود؟

نصب اندروید بسیار ساده است، کافی است دستگاه را با کابل HDMI به تلویزیون وصل و آن را روشن کنید. فراموش نکنید که برای استفاده از امکانات اندروید باکس، حتماً آن را به اینترنت وای‌فای متصل کنید.

برای بررسی عملکرد روان و بدون مشکل پخش‌کننده، محتواهای مختلفی پخش شد که فیلیمو باکس بدون مشکل موفق شد آن‌ها را اجرا کند. محتواهای پخش‌شده به‌شرح زیر است:

ویدئو 4K HDR با نرخ بیت‌ریت ۵۳ مگابیت‌بر‌ثانیه، نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه، کدک صوتی DTS-HD و فضای رنگی BT2020

ویدئو 4K HDR با نرخ بیت‌ریت ۶۳ مگابیت‌بر‌ثانیه، نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه، کدک صوتی Dolby True HD و فضای رنگی BT2020

ویدئو 4K HDR با نرخ بیت‌ریت ۷۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

ویدئو 4K با نرخ بیت‌ریت ۵۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

ویدئو 4K با نرخ بیت‌ریت ۱۹ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه

ویدئو Full HD، با کدک H.265 و نرخ بیت‌ریت ۱۱ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه

ویدئو Full HD با کدک H.264 و نرخ بیت‌ریت ۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه

یکی از مشکلات همیشگی کاربران ایرانی با تلویزیون و پخش‌کننده‌های محتوای چندرسانه‌ای، ناسازگاری با تمامی انکودینگ و فرمت‌های زیرنویس است. هم‌نام‌‌کردن فایل زیر‌نویس با فیلم و تغییر انکودینگ به نمونه‌ی پشتیبانی‌شده و نبود آزادی‌عمل در تغییر ابعاد و مکان و رنگ زیر‌نویس، ازجمله محدودیت‌های تلویزیون و پخش‌کننده‌های معمولی است. این مشکلات به‌لطف استفاده از سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های توانمند پخش‌کننده‌ی محتوا، در ونتار حل شده است.

همان‌طورکه در بخش نرم‌افزار و رابط کاربری گفتیم، میکروفون فیلیمو باکس عملکرد بسیار راضی‌کننده‌ای دارد و تنها با گفتن نام فارسی فیلم دلخواهتان، می‌توانید آن را در نتایج جست‌وجو پیدا کنید. این ویژگی بسیار سریع است و برای افرادی گزینه‌ی جایگزین بسیار مناسبی است که به تایپ‌کردن نام فیلم یا گشتن در بین فهرست بلند آثار فیلیمو علاقه‌ی چندانی ندارند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

فیلیمو باکس به نسخه‌ی ۸/۱ سیستم‌عامل اندروید مجهز است. نسخه‌ی ۸ اندروید برای اندروید‌باکس‌ها مقبول است؛ اما در نظر داشته باشید برخی از رقبای فیلیمو باکس از نسخه‌ی ۹ اندروید بهره می‌برند. پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Almogic S905X2 در اجرای سیستم‌عامل و نرم‌افزار‌های استریم خوش ‌درخشید و لگ یا کُندی هنگام گردش در محیط کاربری مشاهده نشد.

رابط کاربری  فیلیمو باکس به‌گونه‌ای طراحی شده است که پس از اندکی کارکردن و گشت‌و‌گذار، آن را ساده و کاربرپسند خواهید دید. این رابط کاربری کاملا ساده و درک‌پذیر است؛ اما سادگی به‌هیچ‌وجه به‌معنای زشت یا کاربری ضعیف آن نیست. این اندرویدباکس در عین جذابیت طراحی‌ سخت‌افزاری، رابط کاربری مدرنی برای مخاطبانش فراهم می‌کند که حتی با دانش اندک از سیستم‌عامل اندروید، می‌توانند نیازهای خود را تأمین کنند.

صفحه‌ی اصلی دو ردیف دارد. در ردیف اول، به فهرست اپلیکیشن‌های نصب‌شده داخل فیلیمو باکس دسترسی دارید. این اپلیکیشن‌ها با شخصی‌سازی کاربر فهرست خواهند شد و در انتهای این ردیف نیز، می‌توانید اپلیکیشن‌های ویترین صفحه‌ی اصلی را انتخاب کنید. همچنین در همین ردیف ، به Google Play دسترسی دارید تا اپلیکیشن‌های مدنظر خود را ازطریق این فروشگاه دانلود کنید. ردیف دوم، ردیفی شخصی‌سازی‌شده از پلتفرم فیلیمو است. بسته به آخرین ویدئوهای پخش‌شده در حساب کاربری، این فهرست به‌روز‌رسانی خواهد شد.

اپلیکیشن TV Bro برای جست‌وجو در اینترنت طراحی شده و تا حد خوبی جواب‌گوی نیازهای وب‌گردی خواهد بود. علاوه‌بر جست‌وجوی متنی، می‌توانید از میکروفن موجود روی کنترل نیز برای جست‌وجوی موارد مدنظر خود بهره ببرید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x