/ تایپ، ترجمه و نویسندگی / ابزار گزارش نویسی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اینفوگرافیک چیست؟

ابزار گزارش نویسی

اینفوگرافیک چیست؟ با انواع اینفوگرافی ها آشنا شوید

مراحل طراحی و ساخت اینفوگرافیک ساده

ساختن یک اینفوگرافیک جذاب ماموریت غیر ممکن نیست. کافی است با در نظر گرفتن چند نکته ساده سعی کنید محتوایی را در این بستر ارائه کنید، که برای مخاطبتان مفید باشد و در واقع ارزشی را ارائه کند. در ادامه سعی می‌کنیم به صورت مختصر درباره مراحل طراحی اینفوگرافیک صحبت کنیم:

شناخت مخاطب هدف، خشت اول برای ساختن اینفوگرافیک مناسب

اینفوگرافیک، همانطور که از نامش پیداست، دو بخش دارد. بخش بصری و گرافیکی و قسمت «اینفو» یا اطلاعاتی که باید برای مخاطب خود فراهم کند. هیچ یک از این دو بخش به تنهایی یک اینفوگرافیک مناسب را نمی‌سازند. برای تهیه اطلاعات مناسب، قدم اول شناخت درست مخاطب است.

طبق گزارشی که هاوراد بیزینس ارائه داده، پنج دسته مخاطب وجود دارد که شناسایی مخاطب هدف شما از میان این گروه‌ها، روی طراحی اینفوگرافیک شما تاثیر مستقیم دارد. این پنج گروه شامل موارد زیر است:

  • تازه‌کارها
  • کسانی که به دنبال اطلاعات عمومی هستند
  • مدیران
  • متخصص‌ها
  • عوامل اجرایی

در واقع باید اینفوگرافیک خود را برای مخاطب هدف خود ایده‌آل‌سازی کنید. کدام یک از دسته‌های بالا خواننده اینفوگرافیک شما خواهند بود؟

برای مثال اگر مخاطب هدف شما متخصص‌ها هستند، احتمالا دوست دارند اعداد بیشتری در اینفوگرافیک طراحی شده ببینند تا بتوانند تحلیل‌های دقیق‌تری داشته باشند. یا مثلا کارمندانی که وظایف اجرایی را برعهده دارند شاید تمایل داشته باشند که کلیات بسیار مهم را به زبان ساده بخوانند. بنابراین اینفوگرافیکی را طراحی کنید که خوراک مناسبی برای مخاطب شما است.

مرحله دوم، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای ساخت اینفوگرافیک

بعد از آنکه مخاطب خود را به خوبی شناسایی کردید، حال وقت آن است که اطلاعات و محتوای مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. اگر اطلاعاتی که استفاده می‌کنید توسط منبع دیگری تهیه شده، حتما نسبت به معتبر بودن آن به مخاطب خود اطمینان خاطر دهید.

وقتی اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کردید، از خودتان بپرسید که قرار است چه داستانی را با محتوایی که در دست دارید تعریف کنید؟ محتوای جذاب برای مخاطبان اطلاعاتی است که به سادگی قابل درک باشد و بستر روایت به جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر اینفوگرافیک شما کمک می‌کند.

مرحله سوم، طراحی مناسب اینفوگرافیک

بعد از آنکه ساختار محتوای ایده‌آل خود را پیدا کردید، وقت طراحی اینفوگرافیک است. برای انجام این کار هم می‌توانید از قالب‌های آماده مختلف استفاده کنید و هم در بستر پاورپینت خودتان اینفوگرافیک جدیدی طراحی کنید. قالب‌های مختلف آماده را با کمی جستجو در اینترنت پیدا می‌کنید که انواع مختلفی دارند.

مرحله چهارم، انتشار اینفوگرافیک

هرچه قدر هم که محتوای خوبی تولید کنید، در نهایت اگر آن را در زمان و مکان درست به دست مخاطبتان نرسانید، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بنابراین در مرحله توزیع محتوا باید دقت بسیار زیادی انجام دهید. اینفوگرافیک شما برای کدام یک از شبکه‌های اجتماعی مناسب‌تر است؟ به شکل عکس منتشر شود نتیجه بهتری می‌گیرید یا اگر یک ویدیو برای آن تولید کنید توجه بیشتری را جلب خواهد کرد؟ پاسخ همه این سوال‌ها در شناخت صحیح مخاطب است. برای همین نام مرحله اول طراحی اینفوگرافیک را گذاشتیم خشت اول! چون اگر این خشت را به عنوان معمار کج قرار دهید، تا ثریا این دیوار کج می‌رود.

نرم افزارهای طراحی اینفوگرافیک

نرم افزارهای بسیاری برای طراحی اینفوگرافی وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها متناسب با سطح طراحی گرافیکی که دارید یکی را انتخاب کنید. ساده‌ترین نرم افزاری که می‌توانید انتخاب کنید پاورپوینت است که نسخه‌های جدیدتر آن با امکانات وسیعی که دارند به خوبی به عنوان یک ابزار طراحی اینفوگرافیک عمل می‌کنند. ایلاستریتور و فتوشاپ نیز دو نرم افزار از شرکت ادوبی هستند که می‌توانید برای طراحی به کار ببرید.

اما در ادامه دو سایت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اینفوگرافیک‌های جذابی طراحی کنید را معرفی می‌کنیم:

Canva، راهی آسان برای طراحی اینفوگرافیک

کنوا یکی از سایت‌هایی است که امکان طراحی انواع و اقسام قالب‌های گرافیکی را به آسان‌ترین شکل ممکن فراهم کرده است. این سایت گالری بزرگی از عکس‌ها، طرح‌ها و گریدهای مجانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از این سایت می‌توانید اینفوگرافیک خود را با استفاده از امکانات مختلفی که در اختیارتان قرار دارد طراحی کرده و آن را با فرمت‌های مختلفی دانلود کنید.

Piktochart، بستر تخصصی طراحی اینفوگرافیک

پیکتوچارت نیز یک سایت آنلاین دیگر است که با استفاده از آن می‌توانید به طراحی اینفوگرافیک بپردازید. فرق این سایت با سایت‌هایی مثل کنوا این است که به صورت تخصصی روی طراحی ایفوگرافیک و طراحی ارائه‌های مختلف تمرکز کرده است. این سایت برای طراحی اینفوگرافیک ۳۵ قالب رایگان دارد. پیکتوچارت به شما اجازه می‌دهد که به آسانی بلوک‌های محتوایی را اضافه/حذف کنید. به‌علاوه، شما می‌توانید در کنار نمودار و نقشه، ویدئو هم در پیکتوچارت اضافه کنید.

برای شناختن سایت‌ها و نرم‎‌افزارهای بیشتر برای طراحی اینفوگرافیک می‌توانید مقاله معرفی ۱۲ نرم‌افزار ساخت اینفوگرافیک را بخوانید.

چگونه از اینفوگرافیک برای بازاریابی بهتر استفاده کنیم؟

اینفوگرافیک‌ها به راحتی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند و نکات بسیار مهم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خوانندگان خود انتقال می‌دهند. اما چگونه می‌توان از آن‌ها بیشترین استفاده ممکن را برد؟ در ادامه چند روش ساده به کارگیری اینفوگرافیک برای اهداف بازاریابی را بررسی می‌کنیم:

استفاده از اینفوگرافیک برای بهینه‌سازی لندینگ پیجها

با استفاده از اینفوگرافیک‌های مختلف در صفحات فرود، علاوه بر اینکه می‌توانید اطلاعات مختلف را به بهترین شکل ممکن دسته بندی کنید، با تصویرسازی‌های دقیق‌تر و اضافه کردن رنگ‌های مختلف به صفحه خود، امکان افزایش نرخ تبدیل لیندینگ پیج‌ها نیز را بیشتر می‌کنید.

استفاده از اینفوگرافیک در دوره‌های آنلاین

برگزاری دوره‌های آنلاین مختلف به برندها کمک می‌کند تا خود را به عنوان برندی متخصص در میان مردم معرفی کنند. علاوه بر آن امکان درآمدزایی بیشتر را نیز برای کسب و کارها فراهم می‌کند. برای معرفی بهتر این دوره‌ها و تهیه محتوای دوره می‌توانید از اینفوگرافیک‌های مختلفی کمک بگیرید. اینفوگرافیک خوراک محتوایی بسیار مفید و ساده‌ای است که درک هر موضوعی را برای خوانندگان خود بسیار آسان‌تر می‌کند.

استفاده از اینفوگرافیک برای جذب مخاطب در اینستاگرام

در نهایت همه اینفوگرافیک‌ها در قالب‌های تصویری جذاب به مخاطبان ارائه می‌شوند و چه جایی بهتر از اینستاگرام برای انتشار و استفاده از آن‌ها وجود دارد؟ اینستاگرام شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است و اینفوگرافیک‌ها یکی از مناسب‌ترین قالب‌های محتوایی برای این شبکه اجتماعی به حساب می‌آیند.

نمونه‌ اینفوگرافیک‌های ایرانی

 دیدن نمونه اینفوگرافیک‌های مختلف امکان ایده‌پردازی‌ بهتر را برایمان فراهم می‌کند. در ادامه چند نمونه اینفوگرافیک ایرانی در موضوعات مختلف را معرفی می‌کنیم:

اینفوگرافیک تجارت الکترونیکی ایران در سال ۹۸

اینفوگرافیکی که مشاهده می‌کنید، گزارش سالانه تجارت الکترونیکی در ایران است. در این اینفوگرافیک از رنگ‌ها و نمودارهای مختلفی برای ارائه آمار دقیق به مخاطبان استفاده شده است. همانطور که در این مقاله هم اشاره شد، انتخاب بستر مناسب برای روایت در طراحی اینفوگرافیک بسیار مهم است. در این طرح اطلاعات به صورت طبقه‌بندی و با روایتی مشخص به مخاطبان ارائه شده.

وضعیت بیماری دیابت

همانطور که مشاهده می‌کنید در این اینفوگرافیک درباره وضعیت بیماری دیابت اطلاعاتی جمع‌آوری شده است. نقطه قوت این طرح، انتخاب قالب درستی است که به سادگی امکان مقایسه وضعیت ایران با آمارهای جهانی را فراهم کرده است.

اینفوگرافیک قوچ و میش لارستان

در این اینفوگرافیک نیز تمام اطلاعاتی که درباره قوچ و میش لارستان مورد نیاز است، به خوبی برای مخاطبان طبقه‌بندی شده است. این اینفوگرافیک از نوع عکس-گرافیک است که در همین مقاله درباره آن صحبت کردیم.

اینفوگرافیک رابطه محیط زیست و حمل و نقل

در اینفوگرافیک رابطه حمل و نقل و محیط زیست، به زبان ساده و با تلفیق مقداری گیمیفیکشن، مخاطبان نتیجه انتخاب الگوی غلط برای استفاده از وسیله‌های حمل و نقل را به وضوح مشاهده می‌کنند.

سوالات متداول درباره اینفوگرافیک

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک نوعی محتوای جذاب است که از ترکیب تصویر و اطلاعات ساخته می‌شود و می‌تواند اطلاعات را به راحتی منتقل کند. در اینفوگرافیک انواع محتوای بصری نظیر عکس، نمودار و … استفاده می‌شود به همین دلیل این نوع محتوا برای اطلاع رسانی بسیار مناسب است.

چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟

ابتدا هدف خود را تعیین کنید و سعی کنید مخاطبانتان را بشناسید. سپس اطلاعاتی که می‌خواهید به مخاطبانتان انتقال دهید را مشخص کنید. در انتها با انتخاب قالب مناسب اینفوگرافیک و نرم افزار مناسب کار خود را شروع کنید.

بهترین نرم افزارهای ساخت اینفوگرافیک کدامند؟

Canva ، Piktochart، Easel.ly، Visme، infogram، venngage، adobe spark از بهترین نرم افزارها و پلتفرم‌های ساخت اینفوگرافیک هستند برخی از این نرم افزارها آنلاین و برخی آفلاین هستند. به علاوه بعضی از نرم افزارهای معرفی شده تنها برای متخصصان بوده و برخی دیگر را مبتدیان نیز می‌توانند استفاده کنند.

اینفوگرافیک چند نوع دارد؟

اینفوگرافیک با توجه به نوع اطلاعات و فرمت به چند نوع تقسیم می‌شود. اینفوگرافیک اطلاع رسانی، تایم لاین، فلوچارت، اینفوگرافیک مقایسه‌ای، اینفوگرافیک بر اساس موقعیت، اینفوگرافیک مراتبی، نموداری، تصویری، تشریحی و … از مهمترین انواع اینفوگرافیک هستند

منبع: 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x