/ تایپ متن و ورود اطلاعات / استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه
آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه جست و جوی کلمات کلیدی را انجام دهیم؟

این کار اصلا ساده نیست و برای اینکه بتوانید به کلمات مهم و درست کسب و کار خود برسید بهتر است از متخصص سئو کمک بگیرید.

به طور کلی برای جستجوی کلمات کلیدی ابزارهای زیادی وجود دارد ولی بهترین ابزار خود گوگل و سرچ کنسول است. شما باید با توجه به کسب و کارتان، نیازهایی که فکر می‌کنید مخاطبانتان دارند، استفاده از پیشنهادات گوگل، کمک از سرچ کنسول، تحلیل رقبا،گوگل ترند و سایر ابزارهای این زمینه شروع به تحقیق کلمه کلیدی گسترده‌ای کنید تا بهترین نتایج حاصل شود.

اجازه دهید بعدا در مقاله‌ای بسیار کاملتر به توضیح و آموزش جستجوی کلمات کلیدی بپردازیم.

۷- رقبای خود را بررسی کنید.

تحلیل رقبا کار مهمی است که به طور مرتب باید انجام دهید. البته شما باید به دنبال رقبای قوی یا رقبایی که در حال رشد هستند باشید اما چگونه می‌توانید رقبایتان را پیدا کرده و آنها را بررسی کنید؟ بسیار ساده است. تنها کافی است کلمات کلیدی که در مرحله قبلی که به آنها رسیده‌اید را در گوگل جستجو کنید.

چگونه باید رقبا را بررسی کنید؟

لینک‌هایی که در صدر گوگل هستند را باز کرده و به خوبی همه جای سایت را بررسی کنید. از دسته‌بندی منو سایت تا وبلاگ، درباره ما، تماس با ما و …

وبلاگ را با دقت بیشتری بررسی کنید و به سوالت زیر پاسخ دهید.

  • چه محتوایی تولید کرده‌اند؟
  • نقاط قوتشان چیست؟
  • چه ضعف‌هایی حس می‌کنید؟
  • تمرکزشان روی چه محتوایی است؟
  • چه محتوایی تا به حال تولید نکرده اند؟
  • در کدام کلمات کلیدی رتبه خوبی دارند؟

 یک قدم جلوتر بروید

تا اینجا رقبای خود را بررسی کرده‌اید و اطلاعات زیادی به دست آورده‌اید. اما یک قدم دیگر برای به دست آوردن نتیجه بهتر بردارید. سعی کنید معادل انگلیسی کلمات کلیدی‌های خود را در گوگل جستجو کرده و سایت‌های خوب در آن کلمات کلیدی را بررسی کنید. ممکن است این سایت‌ها رقیب شما نباشند اما دید خوبی به شما می‌دهند تا بتوانید بهتر از رقبای خود عمل کنید.

۸- پرسونای مشتریان خود را تهیه کنید.

پرسونا شخصیتی خیالی همراه با ویژگی‌های آن شخص شامل اهداف، علائق، نیازها و ویژگی‌های شخصیتی است. این شخصیت خیالی باید به شخصیت مخاطبان ایده آل کسب و کار شما نزدیک باشد. داشتن این پرسونا کمک می‌کند متوجه شوید مشتریان شما چه اهداف، مشکلات و نیازهایی دارند و چه مسائلی آنها را دلسرد می‌کند. در این صورت می‌توانید به آنها کمک کنید . نیازهایشان را برطرف کنید و از این طریق آنها را از مخاطبان ساده به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

برای تهیه پرسونا باید چه کار کنید؟

ابتدا مشتریان فعلی خود را تحلیل کنید و سوالات زیر را جواب دهید:

  • مشتریان شما عمدتا در چه بازه سنی هستند؟
  • چه تحصیلاتی دارند؟
  • از چه قشری از جامعه هستند؟
  • چگونه از شما خرید می‌کنند؟ حضوری، تلفنی یا آنلاین
  • دوست دارند چگونه و با چه لحنی با آنها صحبت کنید؟
  • سرگرمی و علائقشان چیست؟

این اطلاعات را می‌توانید از طریق یک پرسشنامه به دست آورید. اما تنظیم پرسشنامه، ترغیب مشتری برای پاسخ به آن و تهیه پرسونا جزئیات بسیاری دارد که در مقاله‌ای دیگر به این مسائل می‌پردازیم.

۹- اطلاعات به دست آمده را ارزیابی کنید.

تا اینجا اطلاعات بسیاری را درباره کسب و کار، مشتریان، رقبا و .. کسب کرده‌اید. اما زمانی این اطلاعات مفید خواهند بود که بررسی شده و تبدیل به یک استراتژی شوند. شما باید از تک تک اطلاعات به دست آمده استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل در مسیر موفقیت خود قرار بگیرید.

این کار کمی زمان‌بر و سخت است. زیرا مقدار زیادی اطلاعات خام خواهید داشت و باید سعی کنید از آنها برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

۱۰- قیف بازاریابی محتوا بسازید.

خب حالا که تمامی اطلاعات مورد نیاز را به دست آوردید و آنها را ارزیابی کردید مسیر برایتان کاملا روشن و واضح شده است. حالا باید سعی کنید یک قیف محتوایی برای کسب و کارتان طراحی کنید. این قیف به شما کمک می‌کند تا بفهمید هر مشتری در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای جذب او باید چه کار کرد. اما این قیف شامل چه مراحلی می‌شود؟

۱- آگاهی

بالاترین سطح قیف آگاهی است. در این سطح ممکن است مخاطبان و مشتریانی از انواع اقشار داشته باشید. به همین دلیل باید به دنبال آگاهی بخشیدن به آنها باشید. پس باید اطلاعات عمومی‌تری را در محتوای خود بگنجانید که برای اکثریت مخاطبان مناسب باشد.

۲- محرک

کسانی در این سطح هستند که از خدمات و هدف شما آگاه شده‌اند. محتوای شما در این سطح باید مخاطبان را تحریک کند که آیا به خدمات شما نیاز دارند؟

۳- جستجو

در این مرحله مخاطب دوست دارد درباره محصول با خدمات شما اطلاعات بیشتری به دست آورد به همین دلیل دست به جستجو می‌زند. در این سطح باید محتوای آموزشی و مفید با بررسی جنبه‌های مثبت و منفی محصولات یا خدماتتان را در اختیار مشتری قرار دهید.

۴- توجه

مخاطبان این سطح، نیاز خود را می‌دانند و قصد خرید دارند. اما اینکه از کدام برند خرید کنند برایشان سوال است. به همین دلیل در این سطح باید اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری درباره کسب و کارتان در اختیار مخاطب قرار دهید. اما از خود زیاد تعریف نکنید

۵-خرید

مخاطبان در این سطح قصد دارند از شما خرید کنند. شما باید توضیحات کاملی درباره هر محصول یا خدمت خود در اختیار مشتری قرار دهید تا از شما خرید کند.

۶- نگهداری مشتری

اینکه مشتری از شما خرید کند پایان کار نیست. شما با خدمات پس از فروش و پشتیبانی عالی حس اعتماد در مشتری ایجاد کرده و علاوه بر اینکه آنها را به خود وفادار می‌کنید باعث می‌شوید دوباره از شما خرید کنند. در این سطح نیز باید محتوای مفید و ارزشمند برای مشتری تولید کنید تا سر زدن به سایت شما برایش جذاب باشد.

۱۱- بودجه بندی کنید

حالا که همه چیز مشخص شد. با توجه به هدفتان، مشتریان و میزان درآمد کسب و کارتان باید برای بازاریابی محتوا بودجه‌ای در نظر بگیرید. این بودجه می‌تواند شامل تبلغیات متنی مانند رپورتاژ در سایر سایت‌ها، هزینه استخدام نیروهای متخصص و … باشد.

۱۲- تقویم محتوا را تدوین کنید.

حالا که استراتژی محتوای شما مشخص شد باید تقویم محتوا بچینید. این تقویم محتوایی نشان می‌دهد هر عنوان با چه ویژگی‌هایی مانند کلمه کلیدی، تعداد کلمات، تعداد تصاویر و … در چه تاریخی و توسط کدام یک از اعضای تیم تولید محتوا باید نوشته و منتشر شود.

برای همه بخش‌ها نظیر ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید یا پست‌هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید باید تقویم داشته باشید. در این صورت نظم بیشتری بر تیم محتوا حاکم است و چیزی فراموش نمی‌شود. در انتهای کار نیز ارزیابی عملکرد استراتژی  بسیار ساده‌تر خواهد شد.

۱۳- محتوای جذاب تولید کنید.

حالا نوبت به این رسیده است تیم تولید محتوا با توجه به کانال‌های انتشار، محتوای جذاب و ارزشمند تولید کنند. این محتوا می‌تواند شامل متن، عکس، اینفوگرافیک، ویدئو و پادکست باشد.

سعی کنید محتوای بهینه و کاربرپسند بنویسید. محتوا باید به قدری جذاب باشد که کاربر را تا انتها جذب کند. پس سعی کنید در عین حال که اطلاعات ارزشمند در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید ساده، گویا و صمیمی بنویسید.

۱۴- شاخص‌های عملکرد خود را مشخص کنید.

پیشنهاد می‌کنیم به طور هفتگی شاخص‌های عملکرد kpi را بررسی کنید. این شاخص‌ها اعدادی هستند که نشان می‌دهند تا چه حدی کارتان را درست انجام داده‌اید. برخی از این شاخص‌های عملکرد را در ادامه لیست کرده‌ایم تا بهتر متوجه شوید.

  • تعداد لایک‌ها
  • تعداد کامنت‌ها
  • تعداد بازدیدها
  • تعداد دنبال کننده‌ها
  • ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام
  • زمانی که کاربر در یک صفحه سایتتان سپری می‌کند.
  • تعداد ورودی‌ها از گوگل
  • اشتراک گذاری یک صفحه یا پست
  • رتبه کلمات کلیدی

تاثیر بازاریابی محتوا برای موفقیت کسب وکار بر هیچ کس پوشیده نیست. اما این موفقیت با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند به دست می‌آید. به این برنامه ریزی استراتژی محتوا می‌گویند. در این مقاله تمامی مراحل تنظیم یک استراتژی محتوا را در بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی ، سایت و … برای شما بیان کردیم. پس شروع کنید. شاید سخت باشد ولی مطمئن باشید که می‌توانید و موفق خواهید شد.

اگر در زمینه سئو و بازاریابی محتوا نیز هیچ زمینه‌ای ندارید ولی می‌خواهید کسب و کارتان به موفقیت برسد حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x