/ پزشکی / اسپوندیلیت آنکیلوزان
آنچه در این مقاله می‌خوانید

موارد مصرف ناپروسن:

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی بیماری التهابی است که با گذشت زمان باعث جوش‌خوردن برخی از استخوان‌های کوچک ستون فقرات می‌شود. این جوش‌خوردگی باعث کاهش انعطاف پذیری ستون مهره‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به خمیدگی رو به جلو شود. اگر دنده‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند، تنفس عمیق دشوار می‌شود. برای بهبود دردهای ناشی از این بیماری، می‌توان از ناپروکسن استفاده کرد.

بورسیت

بورسیت یک وضعیت دردناک است و هنگامی اتفاق می‌افتد که بورس‌ها ملتهب شوند. بورس‌ها، کیسه‌های کوچک و پر از مایعی اطراف مفاصل هستند که به عنوان عایق ضربه و فشار برای استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات نزدیک مفاصل عمل می‌کنند.

شایع‌ترین مکان برای ایجاد بورسیت در شانه، آرنج و مفصل ران است. اما بورسیت می‌تواند در زانو، پاشنه‌ی پا و پایه‌ی انگشت شست پا یا غالبا در نزدیکی مفاصلی که حرکت تکراری و زیادی دارند، اتفاق بیفتد. درمان بورسیت به طور معمول شامل استراحت دادن به مفاصل آسیب دیده و محافظت از آن‌ها در برابر ضربه‌های بعدی است.

ناپروکسن برای کاهش تب و درد استفاده می شود؟

برای درمان تب و درد خفیف تا متوسط ​مثل دندان درد، درد عضلانی، کشیدگی و پیچ خوردگی عضلانی می‌توان از ناپروکسن استفاده‌کرد. بزرگسالان بین ۱۲ تا ۶۵ سال می‌توانند هر ۱۲ ساعت یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرمی مصرف کنند.

بزرگسالان بین ۱۲ تا ۶۵ سال می‌توانند هر ۱۲ ساعت یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرمی مصرف کنند.

التهاب تاندون و ناپروکسن

تاندونیت به معنای التهاب تاندون است. تاندون‌ها، تارهای رشته‌ای ضخیمی هستند که عضله را به استخوان متصل می‌کنند. تاندونیت باعث درد و حساسیت در خارج از مفصل می‌شود. اگرچه تاندونیت می‌تواند در هر یک از تاندون‌ها ایجاد شود، اما این بیماری بیشتر در اطراف شانه‌ها، آرنج‌ها، مچ‌ها، زانوها و پاشنه‌ها دیده‌می‌شود.

آرتریت روماتوئید نوجوانان

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان که در گذشته با عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانی شناخته‌می‌شد، شایع‌ترین نوع آرتروز در کودکان زیر ۱۶ سال است. آرتریت روماتوئید نوجوانان می‌تواند باعث درد مداوم، تورم و سفتی در مفصل شود. بعضی از کودکان ممکن است فقط برای چند ماه علائم را تجربه کنند، درحالیکه برخی دیگر تا آخر عمر علائم دارند. برخی از انواع آرتریت روماتوئید نوجوانان می‌توانند عوارض جدی مانند مشکلات رشد، آسیب مفصل و التهاب چشم ایجادکنند.

حملات نقرس حاد

نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز است که می‌تواند هر کسی را درگیر کند. حملات ناگهانی نقرس باعث درد شدید، تورم، قرمزی، گرما و حساسیت به لمس در مفاصل می‌شود. نقرس اغلب مفصل قاعده‌ی انگشت شست پا را درگیر می‌کند.

حمله‌ی نقرس اغلب ناگهانی اتفاق‌می‌افتد و شما را در نیمه شب با این احساس که انگشت شست پایتان در حال سوختن است، بیدار می‌کند. ناپروکسن در درمان حملات حاد نقرس نقش دارد.

اگر ناپروکسن را برای بیماری‌های مفصلی،‌ مشکل کمر درد، زانودرد و پادرد یا کشیدگی‌های عضلانی و تاندونیت مصرف می‌کنید، بهتر است با دکتر ارتوپدی مشورت کنید.

برای اطلاع از شرایط مصرف، نحوه مصرف، عوارض دارویی و تداخلات دارویی ناپروکسن بهتر است با متخصص داخلی مشورت کنید.

ناپروکسن سردرد را خوب می کند؟

استفاده از ناپروکسن برای تسکین درد ناشی از سردرد و سردرد میگرنی بحث برانگیز است. اگرچه می‌توان از ناپروکسن برای کاهش درد سردردها و سردردهای میگرنی استفاده کرد، اما سایر داروهای آن می‌توانند تسکین بهتری داشته باشند. دوز توصیه شده ناپروکسن برای سردرد و میگرن ، 750 میلی‌گرم است که با بروز اولین علائم میگرن باید مصرف شود. در صورت نیاز حداقل یک ساعت پس از اولین قرص، می‌توان یک قرص ناپروکسن 250 میلی‌گرم یا 500 میلی گرم هم مصرف کرد. حواستان باشد که در طول یک روز نباید بیش از 1250 میلی‌گرم ناپروکسن مصرف کنید. در این خصوص بهتر است با دکتر داخلی مشورت کنید.

دوز توصیه‌شده ناپروکسن برای سردرد و میگرن ، ۷۵۰ میلی‌گرم است که با بروز اولین علائم میگرن باید مصرف شود. در صورت نیاز حداقل یک ساعت پس از اولین قرص، می‌توان یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرم یا ۵۰۰ میلی‌گرم هم مصرف کرد. حواستان باشد که در طول یک روز نباید بیش از ۱۲۵۰ میلی‌گرم ناپروکسن مصرف کنید.

دندان درد

مطالعات نشان می‌دهد که ناپروکسن ۵۰۰ میلی‌گرم برای کاهش دندان درد موثر است. البته توصیه می‌شود مسکن ناپروکسن را قبل از شروع درد شدید مصرف کنید. همچنین بهتر است این دارو را با مشورت دندانپزشک مصرف کنید.

ناپروکسن برای درمان دردهای قاعدگی مصرف می‌شود؟

افرادی که قاعدگی دردناک دارند، معمولا ۱ یا ۲ روز قبل یا هنگام شروع خونریزی قاعدگی دردی را در قسمت پایین شکم، کمر یا ران احساس می‌کنند. قاعدگی دردناک به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

در قاعدگی دردناک اولیه، درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و به طور معمول ۱۲ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. این دردها می‌توانند با تهوع و استفراغ، خستگی و حتی اسهال همراه باشند. دردهای قاعدگی معمولا با افزایش سن در خانم‌ها کم‌تر می‌شوند و بعد از زایمان ممکن است کاملا متوقف شوند.

قاعدگی دردناک ثانویه به دلیل اختلال در اندام‌های تولید مثل مانند آندومتریوز، فیبروم رحم یا عفونت ایجاد می‌شود. درد ناشی از قاعدگی دردناک ثانویه معمولا زودتر از چرخه‌ی قاعدگی شروع می‌شود و بیش‌تر از دردهای معمول قاعدگی ادامه دارد. درد به طور معمول با حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا اسهال همراه نیست.

اگر از ناپروکسن برای تسکین دوره‌های قاعدگی دردناک استفاده می‌کنید، در روز اول و هنگام شروع درد، ۲ قرص بخورید. سپس در صورت نیاز پس از ۶ تا ۸ ساعت یک قرص دیگر را مصرف کنید. در روز دوم و روزهای بعد، در صورت نیاز هر ۶ تا ۸ ساعت یک قرص مصرف کنید. به یاد داشته باشید که برای بهبود درد پریودی، بیش از ۳ قرص در ۲۴ ساعت استفاده نکنید.

برای تسکین درد پریود، در روز اول و هنگام شروع درد، ۲ قرص ناپروکسن بخورید. سپس در صورت نیاز پس از ۶ تا ۸ ساعت یک قرص ناپروکسن دیگر مصرف کنید. در روز دوم و روزهای بعد، در صورت نیاز هر ۶ تا ۸ ساعت یک قرص مصرف کنید. به یاد داشته‌باشید که برای بهبود درد پریودی، بیش از ۳ قرص ناپروکسن در ۲۴ ساعت استفاده نکنید.

. بیماری پاژه

بیماری استخوانی پاژه، در روند بازیافت طبیعی بدن تداخل ایجاد می‌کند. به طوری که بافت جدید استخوان به تدریج جایگزین بافت قدیمی استخوان می‌شود. با گذشت زمان، این بیماری می‌تواند استخوان‌های آسیب‌دیده را شکننده و بد‌شکل کند. در نتیجه استخوان‌ها به طور غیر‌طبیعی ضخیم، شکننده و بد‌حالت می‌شوند. بیماری پاژه‌ی استخوان معمولا در لگن، جمجمه، ستون فقرات و پاها رخ می‌دهد. گاهی اوقات از ناپروکسن برای درمان بیماری پاژه‌ی استخوان استفاده می‌شود.

ناپروکسن

. سندرم بارتر

در بیماری سندرم بارتر بدن به اندازه‌ی کافی پتاسیم جذب نمی‌کند. این موضوع باعث گرفتگی عضلات و ضعف عضلانی می‌شود. ناپروکسن یک گزینه‌ی مناسب برای بهبود این دردهای عضلانی است.

. ناپروکسن برای زانو درد، شیاف ناپروکسن برای کمردرد و دیسک کمر، درد پا

همانطور که گفته‌شد ناپروکسن یک داروی ضدالتهابی است. در بسیاری از موارد بدن درد ناشی از التهاب بدن است. شیاف ناپروکسن ۵۰۰ میلی‌گرم در بسیاری از موارد برای کاهش درد زانو، دیسک کمر و کمر درد و همچنین پادرد استفاده می‌شود. داروهای ضد التهاب که به عنوان مسکن هم مطرح هستند،‌ به صورت ۱ الی ۳ بار در روز با دوز ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم قابل استفاده هستند.

برای استفاده طولانی‌مدت از قرص ناپروکسن ۲۵۰ یا قرص ناپروکسن ۵۰۰ حتما با مشاور دارویی صحبت کنید

قرص ناپروکسن ۲۵۰ برای چیست؟

همانطور که می‌دانید قرص ناپروکسن ۲۵۰ در داروخانه‌ها موجود است و می‌توان آن را تهیه کرد. اما از این قرص در چه زمان‌هایی و برای چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود. در واقع از قرص ناپروکسن ۲۵۰ برای تسکین دردهای خفیف استفاده می‌شود. بهتر است که زمانی که فرد با درد خود مواجه می‌شود، از دوز کم دارو شروع کرده و در صورتیکه پاسخ مناسب را دریافت نکرد، دوزهای بیشتر را امتحان کند. بیماری‌ها و دردهای مناسب قرص ناپروکسن ۲۵۰ شامل موارد زیر هستند؛

دردهای قاعدگی متوسط

التهاب تاندون و درد خفیف تاندون‌ها

گرفتگی عضلات و کرمپ‌های عضلانی

سر درد

درد دندان

التهاب خفیف مفصل و درد مفاصل

حمله‌های نقرس

بورسیت

برای سالمندان بهتر است که با دوز کمتر شروع کنیم. زیرا این افراد همانند کودکان به دوز پایین هم حساس هستند. همچنین در سالمندان، مشکلات کبد، کلیه و قلب باعث می‌شود که در تویز دوز بالای داروها، تعلل کنیم.

ناپروکسن ۵۰۰ چه زمانی مصرف می‌شود؟

برای دردهای شدیدتر از قرص ناپروکسن ۵۰۰ استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند دردهای شدید مفصلی، دردهای روماتیسمی و دردهایی مثل سردرد و دندان درد را درمان کند. کسانی که آستانه‌ی تحملی برای دردهای پریود دارند و یا در دوران قاعدگی دچار دیسمنوره‌ی شدید می‌شوند، می‌توانند از ناپروکسن ۵۰۰ کمک بگیرند.

همچنین برخی از بیماری‌های زیر که دردهای مزمن برای بیمار ایجاد می‌کنند، می‌توانند از ناپروکسن کمک بگیرند. این بیماری‌ها شامل این موارد هستند؛

اسپوندیلیت آنکیلوزان

حملات شدید نقرس

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x