/ تایپ، ترجمه و نویسندگی / آموزش صفحه آرایی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

آموزش صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین

در این آموزش کوتاه و مفید به شما می آموزیم که چگونه صفحه آرایی کتاب را در ایندیزاین انجام دهید (این آموزش برای افراد مبتدی طراحی و تولید شده است). در این آموزش به صورت مرحله به مرحله به ایجاد سند، تنظیم مسترپیج، استایل بندی متون، وارد کردن محتوا،‌ صفحه آرایی کتاب و در نهایت خروجی گرفتن از سند ایجاد شده می پردازیم.

نکات و مراحل مختلف این آموزش را در محیط نرم افزار Indesign CC 2015 فرا خواهید گرفت. البته تمام بخش‌های این آموزش کارایی کامل را در تمام نسخه‌های ایندیزاین دارد.

۱. ایجاد سند در ایندیزاین

برای ایجاد سند جدید در ایندیزاین، می‌توانید از منوی File و زیرمجموعه گزینه New و گزینه Document را انتخاب کنید و یا از کلید ترکیبی Ctrl+N بر روی كیبورد خود استفاده کنید تا پنجره New Document نمایش داده شود.

در پنجره پیش رو می‌بایست تنظیمات کلی سند خود مثل ابعاد کار، تعداد صفحات،‌ فضای قرارگیری متن، تعداد ستون متن، جهت باز شدن و چند مورد دیگر را تعیین کنید. ما در این آموزش بطور مثال به صفحه آرایی کتاب ۲۴ صفحه ای، با ابعاد وزیری می پردازیم و تنظیمات را طبق آن تعیین می کنیم، شما می توانید با توجه به کتاب خود مقدار هر یک از فیلدها را بطور دلخواه تعیین و تنظیم کنید.

  1. تعداد صفحات: (Number of Page=24)
  2. قطع صفحات: کتاب وزیری با محاسبه خط برش (Width=170 / Height=240) بر حسب میلیمتر
  3. تعداد ستون‌ها: (Columns=1) و فاصله بین‌شان (Gutter)
  4. اندازه حاشیه‌ متن: فضای سفید اطراف متن از بالا، پایین، راست و چپ صفحه (Top=35mm, Bottom=25mm , Inside=25mm ,Outside=25mm) این موارد با توجه به تشخیص شما و با توجه به محل قرار گرفتن سرصفحه و شماره صفحه می تواند متفاوت باشد. ما در اینجا بخش بالایی را برای قرارگیری سرصفحه و شماره صفحه بزرگتر از جهت های دیگر در نظر گرفتیم.
  5. پیش نمایش (Preview): با فعال کردن این گزینه می توانید تنظیمات صفحه را بصورت زنده مشاهده کنید.

بعد از انجام تنظیمات روی دکمه OK کلید کنید تا سند جدید ایجاد شود.

۲. ایجاد و تنظیم مَستر پیج در ایندیزاین

مسترپیج در ایندیزاین، به صفحاتی گفته می شود که بخش های پایه ای و تکرارشونده در کتاب مانند: گرید بندی، سرصفحه ها، شماره صفحه، عناصر ثابت بصری و … را در آن تعیین و تنظیم می کنند. صفحات مستر به طور پیش فرض به شکل دو صفحه مقابل هم تعریف شده اند که می‌توانند بصورت تکی هم به صفحات اعمال شوند.

شما بسته به نوع کارتان می‌توانید مسترپیج را بصورت تک صفحه‌ای استفاده کنید و یا با توجه به کارتان از چندین مسترپیج با بخش‌های متغیر و ثابت و حتی با ظاهری متفاوت بهره ببرید و به صفحات و بخش‌های مختلف ظاهری متفاوتی را اعمال کنید.

برای ایجاد و تنظیم مسترپیج، مسیر زیر را دنبال کنید و صفحاتتان را شخصی سازی کنید:

ابتدا از طریق پنجره Page در بخش کناری نرم افزار روی صفحات A-Master دابل کلیک نمایید. (اگر پنجره Page موجود نبود می توانید از طریق منوی Window و گزینه Page آن را فعال کنید و یا روی کیبورد دکمه F12 را فشار دهید.)

در بالای فضای متن با ابزار Type Tool یک باکس متنی ایجاد کنید و نام کتاب خود را درج نمایید و نوع فونت و اندازه آن را تعیین کنید. می توانید از خطوط و طرح برای زیبایی کار در کنار عنوان خود بهره ببرید.

برای وارد کرد شماره صفحه ابتدا با ابزار Type Tool یک باکس متنی ایجاد کنید و داخل آن کلیک نمایید و سپس به مسیر Type>Insert Special Character>Markers>current Page Number مراجعه کنید و یا با استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl+Alt+Shift+N شماره صفحه را درون باکس متنی قرار دهید. سپس نوع فونت و اندازه شماره صفحه را تعیین کنید. (توجه داشته باشید شماره صفحه در مستر پیج با نام مسترپیج نمایش داده می شود)

بعد از تنظیم و جایگذاری عنوان و شماره صفحه می توانید از آنها کپی بگیرید و آنها را در صفحه مقابل نیز جایگذاری کنید. حال اگر به صفحات خود مراجعه کنید مشاهده می کنید سرصفحه و شماره صفحه به تمام صفحات شما اعمال شده است. (برای مشاهده صفحات دیگر کافیست در پنجره Page رو ی صفحه مورد نظر خود دابل کلیک نمایید.

اگر در سند خود بیشتر از یک مستر پیج داشتید و می خواستید به صفحه ای، مسترپیجی را اعمال کنید کافیست صفحه یا صفحات مورد نظرتان را انتخاب کنید، سپس کلیک راست کرده و روی گزینه Apply Master to Pages کلیک نمایید. پس از آن از منوی کشویی مسترپیج مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی دکمه ok کلیک نمایید.

۳. ایجاد و تنظیم استایل در ایندیزاین

اگر با نرم افزار ورد کار کرده باشید حتما می دانید که همه‌ی اجزای متن مانند عنوان‌ها، متن‌ها و پاراگراف‌ها دارای استایل مختص به خود هستند و عنوان‌ها و بدنه متن دارای استایل جداگانه ای می باشند. در ایندیزاین هم همین استایل ها وجود دارند البته به صورت کاملا پیشرفته تر و با کارایی بالاتر. در صفحه آرایی کتاب با ایندیزاین استایل ها اهمیت ویژه و بسیار مهمی دارند استفاده از آنها کار شما را حرفه ای تر و سرعت انجام کار را بالاتر می برد.

استایل ها در ایندیزاین به دو صورت پاراگراف استایل و کاراکتر استایل وجود دارند که به ترتیب برای استایل‌دهی پاراگراف‌ها و استایل دهی کلمات و حتی تک حرف ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام دارای تنظیمات و ویژگی های مختص به خود هستند.

پاراگراف استایل متن

برای ایجاد پاراگراف استایل جدید در پنجره Paragraph Styles روی گزینه Create New Style کلیک کنید. برای تعیین مقادیر و تنظیمات پاراگراف استایل روی آن کلیک راست کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید و یا با دوبار کلیک کردن می توانید وارد تنظیمات پاراگراف استایل (Paragraph Style Options) شوید.

در پنجره تنظیمات پاراگراف استایل، در بخش General نام استایل خود را تعیین کنید بعنوان مثال نام آن را Matn بنامید. برای تعیین نوع و اندازه فونت در تب کناری روی گزینه Basic Character Formats کلیک کنید. در بخش پیش رو تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید.

  1. نوع فونت را انتخاب کنید.
  2. نوع استایل فونت را انتخاب کنید.
  3. اندازه فونت را تعیین کنید
  4. فاصله بین خطوط را تعیین کنید
  5. فاصله بین کلمات را تعیین کنید

برای تنظیم جهت متن، کشیدگی، همچنین اعمال فرورفتگی و موارد دیگر از تب کناری گزینه Indents and Spacing را انتخاب کنید، در بخش پیش رو می توانید تنظیمات خود را با توجه به توضیحات زیر تعیین کنید.

  1. جهت پاراگراف (راست به چپ یا چپ به راست)
  2. جهت تراز کردن متن ( با انتخاب گزینه Right justify می‌توانید خطوط متن خود را در ابتدا و انتها با هم تراز کنید)
  3. فرورفتگی شروع خط (این مورد تفاوتی در راست چین و چپ چین بودن متن ندارد)
  4. فاصله قبل و بعد پاراگراف

بعد از تنظیم پاراگراف استایل متن ممکن است شما درمیان متن پاراگراف کتاب کلمات یا جملاتی داشته باشید که بعنوان مثال باید بصورت بولد باشند در این حالت شما بهتر است برای تسریع در کار و یا نکات حرفه ای دیگر استایل مختص به این نوع کلمات و جملات را تعریف کنید و مورد استفاده قرار دهید.

برای این کار به پنجره Character Styles مراجعه کنید و روی گزینه Create New Style کلیک کنید. در اینجا نیز مانند پاراگراف استایل در بخش Basic Character Formats می توانید نوع و اندازه فونت را تعیین کنید. با توجه به ساختار کاراکتر استایل ها تعداد گزینه های تنظیمات متن نسبت به پاراگراف استایل ها کمتر می باشد و مواردی مانند Indents and Spacing در کاراکتر استایل وجود ندارد.

شما می توانید برای متن خود چندین پاراگراف استایل و کاراکتر استایل مشابه با اندک تغییرات ایجاد کنید و به تناسب کار خود از آنها در جاهای مختلف صفحه آرایی کتاب بهره ببرید.
بعنوان مثال می توانید دو پاراگراف استایل متن با فونت و استایل مشابه داشته باشید و فقط در بخش فرورفتگی یک پاراگراف استایل با فرورفتگی و پاراگراف استایل دیگر را بدون فرورفتگی ایجاد کنید.

استایل دهی به تیترها

بهتر هست برای تیترهای متن نیز، از پاراگراف استایل استفاده کنید، این موضوع بسیار حائز اهمیت هست. بعنوان مثال برای فهرست گیری می بایست حتما از پاراگراف استایل استفاده کنید لذا تیترهای شما بر اساس پاراگراف استایل شناخته می شوند.

برای ایجاد پاراگراف استایل تیتر نیز مانند پاراگراف استایل متن عمل کنید و فقط در بخش Basic Character Formats سایز فونت را بزرگتر و نوع استایل آن را بولد انتخاب کنید همچنین می توانید از فونت متفاوت برای تیترها استفاده کنید.

۴. ترتیب قرارگیری صفحات و وارد کردن متن کتاب از ورد به ایندیزاین

رعایت این موارد نه تنها بهتر است به آن عمل شود بلکه می تواند مواردی جذاب برای مخاطب را رقم بزند. بطور معمول ترتیب اجزای کتاب ها به شکل زیر می باشد.

  1. صفحه بسم الله
  2. صفحه سفید
  3. صفحه عنوان
  4. صفحه شناسنامه
  5. صفحه تقدیم به (اهدا)
  6. فهرست مطالب
  7. پیشگفتار
  8. مقدمه
  9. متن

بعد از آشنایی با ترتیب صفحات به وارد کردن متن کتاب می پردازیم. وارد کردن متن از ورد به ایندیزاین به دو روش انجام می شود که ما در اینجا به روشی که ساده تر و سریعتر است می پردازیم.

اگر مبتدی هستید بهتر است متن را بصورت خام و بدون استایل وارد ایندیزاین کنید زیرا استایل های ورد می تواند برای شما گیج کننده باشند. برای وارد کردن متن خام ورد به ایندیزاین، از منوی Edit و از زیر مجموعه Preferences گزینه Clipboard Handling کلیک نمایید و یا از روی کیبورد، کلیدهای Ctrl+K را فشار دهید و از تب کناری گزینه Clipboard Handling را انتخاب کنید. در پنجره پیش رو در قسمت When Pasting Text and Tables from other Applications گزینه Text Only را انتخاب کنید و سپس روی دکمه Ok کلیک نمایید.

بعد از انجام تنظیمات، برای کپی کردن متن کافیست به فایل ورد خود مراجعه کنید و کلیه مطالب را انتخاب و کپی کنید، بعد از آن مجددا وارد نرم افزار ایندیزاین شوید و در صفحه شروع مطالب، با استفاده از ابزار Type Tool با درگ کردن (کشیدن) یک باکس متنی به اندازه فضای میانی مارجین ها (فضای قرارگیری متن) ایجاد کنید. سپس متن خود را Paste نمایید.

بعد از جایگذاری متن در Text Frame به دلیل بیشتر بودن متن از فضای در نظر گرفته شده، علامت مثبت قرمز رنگی در قسمت پایینی Text Frame نمایان می شود که بیانگر این موضوع می باشد. برای نمایش و جایگذاری تمام متن ها در صفحات کتاب، بر روی علامت مثبت قرمز رنگ کلیک کنید ( در این حالت ظاهر نشانگر ماوس تغییر می کند، سپس به صفحه بعد مراجعه نمایید و با نگه داشتن دکمه Shift بر روی فضای متنی صفحه بعد کلیک کنید. با این کار شاهد این خواهید بود که تمام متن شما بطور خودکار در تمامی صفحات ایندیزاین جایگذاری می شوند.
حالا می توانیم به استایل دهی به اجزای مختلف متن و صفحه آرایی کتاب بپردازیم.

۵. ایجاد فهرست مطالب در ایندیزاین

قبل از ایجاد فهرست مطالب این نکته را مد نظر قرار دهید که همه بخش هایی که نیاز دارید در فهرست لیست شوند باید دارای پاراگراف استایل مشخص باشند. بعنوان مثال تیترهای مهم شما باید دارای پاراگراف مختص به خود باشند تا بتوانید آنها را در فهرست اتوماتیک ایندیزاین فراخوانی کنید.

همچنین قبل از فهرست گیری می توانید یک استایل مشخص برای لیست فهرست خود ایجاد کنید.

ابتدا به صفحه فهرست مطالب در آن قرار می گیرد بروید . برای ایجاد فهرست از منوی Layout روی گزینه Table of Content کلیک کنید. در پنجره پیش رو تنظیمات خود را با توجه به توضیحات ارائه شده تعیین کنید.

  • نام فهرست یا فهرست مطالب را در این فیلد وارد کنید. استایل مقابل آن را روی استایل تیتر خود قرار دهید. (شما می توانید این فیلد را خالی بگذارید و بعدا کلمه فهرست مطالب را به هر شکلی که می خواهید به صفحه اضافه کنید)
  • در بخش Styles in Table of Contents هر یک از استایل هایی که می خواهید لیست شوند را می توانید از قسمت Other Styles انتخاب کنید و روی دکمه Add کلیک کنید تا به قسمت Include Paragraph Styles انتقال پبدا کند.
  • برای تعیین نوع نمایش و تنظیمات استایل فهرست، ابتدا در کادر Include Paragraph Styles استایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به استایل مورد نظرتان (استایل فهرست ها) را انتخاب کنید.
  1. عنوان فهرست مطالب
  2. لیست کل پاراگراف استایل ها
  3. کادر لیست استایل های وارد شده
  4. استایل فهرست
  5. محل قرارگیری شماره صفحه

برای آشنایی و یادگیری تمام قسمت ها و نکات این بخش به صفحه آموزش فهرست گیری اتوماتیک در ایندیزاین مراجعه کنید.

بعد از اعمال تنظیمات روی گزینه Ok کلیک نمایید. اکنون مشاهده می کنید نشانگر ماوس شما تغییر کرد و فهرست شما آماده جایگذاری می باشد. کافیست در فضای متن کلیک کنید یا در محدوده مدنظرتان کلیک و درگ کنید.

6. خروجی گرفتن PDF برای چاپ

بعد از اتمام صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین، برای خروجی گرفتن کتاب کافیست از منوی File روی گزینه Export کلیک نمایید و یا بر روی کیبورد دکمه های Ctrl+E را فشار دهید.

در پنجره باز شده محل ذخیره سازی و نام فایل را تعیین کنید و در قسمت Save as Type گزینه Adobe PDF (print) را انتخاب کنید و روی Save کلیک کنید.

در پنجره تنظیمات خروجی pdf در قسمت Adobe PDF Preset گزینه Press quality را انتخاب کنید. سپس تنظیمات را مطابق تصویر زیر قرار دهید و روی گزینه Export کلیک نمایید.

امیدواریم از این آموزش بهره کافی را ببرید. این آموزش بطور ساده و در سطح مبتدی ارائه شده است،

منبع: 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x