/ برنامه نویسی / اندروید باکس
آنچه در این مقاله می‌خوانید

پخش موسیقی: شما می‌توانید جدیدترین موسیقی‌ها را به‌راحتی ازطریق اندروید باکس پخش کنید. بد نیست بدانید امکان جست‌وجوی تیتراژ یا هرکدام از موسیقی‌های دلخواه شما هم وجود دارد.

وبگردی: اندروید باکس به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید ازطریق تلویزیون به نیازمندی‌های خود در اینترنت دسترسی پیدا کنید. همچنین، امکان مشاهده حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی همانند لینکدین، توییتر، فیسبوک و… فراهم است.

بازی: بد نیست بدانید تعداد زیادی بازی به‌صورت انحصاری برای اندروید باکس ها تولید شده‌اند. توجه کنید که می‌توانید ازطریق گوگل پلی هم به جدیدترین برنامه و بازی‌ها دسترسی داشته باشید.

هاب‌ مدیاسنتر: اندروید باکس ها به‌لطف ویژگی‌هایشان، می‌توانند به‌عنوان مرکز محتوای چندرسانه‌ای در منزل به‌کار گرفته شوند. می‌توانید فیلم و موسیقی‌های خود را به آن انتقال دهید و سپس با اتصال به شبکه و ایجاد سرور، تمامی محتوا را ازطریق شبکه و به‌صورت بی‌سیم دردسترس تمامی اعضای خانواده قرار دهید.

سخت‌افزار اندروید باکس

برای شناخت و خرید اندروید باکس ها نیز همانند سایر محصولات دنیای فناوری، باید آشنایی مقدماتی با سخت‌افزار این دسته از محصولات و تفاوت آن‌ها با یکدیگر داشته باشیم. به‌طور‌کلی، سخت‌افزار به‌کار‌رفته در اندروید باکس ها شباهت زیادی به معماری ساخت گوشی‌های هوشمند دارد، با این تفاوت که به‌دلیل ماهیت کاربری، اندروید باکس ها از مجموعه‌ی سخت‌افزار ضعیف‌تر از گوشی‌های هوشمند میان‌رده یا برابر با آن‌ها بهره می‌برند. پردازنده‌هایی با معماری ARM، سیستم‌عامل اندروید، یک تا چهار گیگابایت حافظه‌ی رم و ۸ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از مشخصه‌های مهم این دسته از دستگاه‌ها هستند.

پردازنده

پردازنده اصلی‌ترین عضو تمامی محصولات دنیای فناوری به‌شمار می‌آید که به‌خوبی از توانایی‌های دستگاه خبر می‌دهد. این موضوع درخصوص اندروید باکس ها نیز صدق می‌کند. تنوع پردازنده‌های به‌کار‌رفته در این محصولات بسیار کمتر از پردازنده‌های دنیای موبایل یا کامپیوتر است. به‌همین‌دلیل، با مطالعه‌ای مختصر می‌‌توانید با پردازنده‌ها آشنا شوید و سپس دستگاه مدنظر خود را بخرید. به‌عنوان مثال، با داشتن اطلاعات پردازنده درباره‌ی کدک‌ها و رزولوشن قابل‌پخش، می‌توانید صحت شعارهای تبلیغاتی سازندگان اندروید باکس مانند اجرای محتوای 8K و 6K را صحه‌سنجی کنید.

نکته‌ی مهم: عموم تولیدکنندگان پردازنده و شرکت‌های سازنده‌ی اندروید باکس قابلیت دیکود 4K@60p را برابر با 6K@30p می‌دانند؛ درحالی‌که محتوای 6K به‌صورت استاندارد به‌ندرت دردسترس است؛ مگر اینکه خود این محتوا را با دوربین‌های مخصوصی با قابلیت ضبط 6K ضبط کرده باشید. بدین‌ترتیب، اگر روی جعبه‌ی دستگاهی عبارت 6K را مشاهده کردید، آن را بخوانید 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه. همچنین، به واژه‌ی تبلیغاتی 8K روی جعبه‌ی برخی محصولات توجهی نکنید. حتی پردازنده‌های S905X3 و X922 نیز نمی‌تواند چنین ویدئوهایی را روان کدگشایی کنند.

حافظه

اندروید باکس ها عموماً از ۲ تا ۴ گیگابایت رم بهره می‌برند. در‌صورتی‌که هدف شما از خرید اندروید باکس صرفاً تماشای فیلم از سرویس‌های اینترنتی یا پخش آن‌ها از روی حافظه‌های ذخیره‌سازی مثل هارددیسک است، انواع مجهز به ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم به‌خوبی ازپسِ این دسته از وظایف برمی‌آیند؛ اما اگر انجام امور سنگین‌تری مانند بازی را نیز در نظر دارید، پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های مجهز به حداقل ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم را تهیه کنید.

حداقل رم موردنیاز گوشی‌های اندرویدی برای اجرای برنامه‌ها درکنار سیستم‌عامل، حدود ۴ گیگابایت است، پس این اصل درباره‌ی اندروید باکس‌ها که تقریباً از همان سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، هم صدق می‌کند. همچنین، اگر به بیش از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم در گوشی هوشمندتان نیاز ندارید؛ پس احتمالاً به بیش از این مقدار روی اندروید باکس هم نیازی پیدا نخواهید کرد.

باتوجهبه حجم برنامه‌ها و افزایش رزولوشن دوربین گوشی‌ها، حافظه موردنیاز کاربران برای نصب برنامه‌ها و ذخیره‌ی عکس و فیلم، در گوشی‌های هوشمند حداقل ۱۲۸ گیگابایت یا برای برخی از کاربران ۲۵۶ گیگابایت است؛ اما در اندروید باکس‌های ارزان‌قیمت حافظه‌های ذخیره‌سازی ۸ گیگابایتی دیده می‌شود که شاید در نگاه اول بسیار کم به‌نظر بیاید.

دلیل کافی‌بودن حافظه‌ای درحدود ۸ تا ۳۲ گیگابایت در اندروید باکس‌ها این است که شما با گوشی خود تصاویر و ویدئوهای مختلفی ثبت و ضبط می‌کنید و شاید اسناد چند‌رسانه‌ای را روی گوشی خود ذخیره کنید؛ اما در اندروید باکس بیشتر کاربران ویدئوها را آنلاین مشاهده می‌کنند و به ذخیره‌ی آن‌ها در حافظه نیازی نیست؛ البته در دستگاه‌های پرچم‌دار که برای بازی هم مناسب هستند، به حافظه‌ای بیشتر از ۳۲ گیگابایت نیاز دارید.

به‌لطف تجهیز به درگاه USB و پشتیبانی از حافظه‌‌های ذخیره‌سازی جانبی، حافظه‌ی ذخیره‌سازی در اندروید باکس ها اهمیت چندانی ندارد؛ اما اگر قصد دارید تعداد زیادی اپلیکیشن یا بازی سنگین نصب کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم نگاهی به نمونه‌های ۳۲ گیگابایتی بیندازید؛ البته عموم اندروید باکس ها از درگاه کارت حافظه‌ی میکرو SD نیز بهره می‌برند که می‌‌توانید بازی یا اپلیکیشن‌ها را به این حافظه انتقال دهید.

فراموش نکنید به‌دلیل سرعت کمتر این دسته از حافظه‌ها در‌مقایسه‌با حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه و نیز نبود امکان انتقال برخی از اپلیکیشن‌ و بازی‌ها به کارت حافظه، خرید دستگاهی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتر در اولویت قرار دارد.

اتصالات

درگاه‌های اتصالی بیشتر اندروید‌باکس ها عبارت‌اند از: دو درگاه USB، کارت حافظه‌ی میکرو SD، درگاه اترنت (LAN)، خروجی HDMI بلوتوث و وای‌فای. بااین‌حال، برخی محصولات گران‌تر، اتصالات متنوع‌تری اعم از ۳ درگاه USB، خروجی اپتیکال صدا، درگاه گیگابیتی ایترنت و وای‌فای ۵ گیگاهرتز را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

حداقل تعداد درگاه USB باید ۲ عدد باشد؛ زیرا درصورت اتصال ریموت کنترل حرکتی، درگاه دومی باید برای اتصال حافظه یا هارد دیسک دردسترس باشد. اگر قصد دارید تعداد زیادی حافظه به اندروید باکس متصل کنید، به‌‌دنبال محصولاتی با حداقل ۳ درگاه USB باشید.

اگر از سیستم صوتی پیشرفته‌ای بهره می‌برید، می‌توانید صدا را به‌صورت مستقیم و با درگاه خروجی اپتیکال به سیستم صوتی خود منتقل کنید؛ البته فراموش نکنید عموم تلویزیون‌ها از خروجی اپتیکال صدا بهره می‌برند و صدا را به‌ جای انتقال مستقیم از اندروید باکس به سیستم صوتی، می‌توانید ازطریق تلویزیون به سیستم صوتی منتقل کنید.

به‌اعتقاد ما، درگاه LAN یکی از نیازمندی‌های مهم اندروید باکس ها است که به‌لطف پهنای باند بیشتر در‌‌مقایسه‌با اتصال وایرلس، می‌‌تواند شبکه‌ای هوشمند از محتوای چندرسانه‌ای را در منزل شما به‌ارمغان بیاورد. با این درگاه می‌توانید اندروید باکس را با کابل شبکه به مودم متصل کنید تا امکان انتقال سریع‌تر اطلاعات بین دستگاه‌های حاضر در شبکه فراهم شود. بدین‌ترتیب، می‌توانید بدون نیاز به انتقال فیلم‌های خود از کامپیوتر، به‌صورت مستقیم اطلاعات را ازطریق شبکه و با اتصال اندروید باکس به کامپیوتر مشاهده و فیلم‌ها را تحت‌شبکه پخش کنید.

این موضوع به‌صورت عکس نیز صادق است و می‌توانید فیلم‌ها و موسیقی‌های درون اندروید باکس یا هارد دیسک متصل به اندروید باکس را تحت‌شبکه و با هر‌یک از دستگاه‌های حاضر در شبکه مثل کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود مشاهده کنید.

اندروید تی‌وی چیست و چه فرقی با اندروید دارد؟

اندروید تی‌وی نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود که منحصراً برای اجرا روی تلویزیون‌ها طراحی و از اواسط سال ۲۰۱۴ هم جایگزین سرویس گوگل TV شده است. اندروید تی‌وی برای اجرا روی تلویزیون‌ها با نسبت بهینه‌شده است. گوگل پس از موفقیت اندروید در دنیای گوشی‌های هوشمند، این سیستم‌عامل را برای سایر پلتفرم‌ها نیز توسعه داد. اندروید تی‌وی نسخه‌ای خاص از این سیستم‌عامل است که برای تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده تا کاربران با استفاده‌ی از ریموت‌های معمولی نیز کاربری لذت‌بخشی در این محیط تجربه کنند.

بهینه‌شدن برای وضوح تصویر و نسبت ۱۶:۹ تلویزیون‌ها از دیگر تفاوت‌های اندروید تی‌وی با نسخه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند است. اندروید تی‌وی نیز همانند نسخه‌ی اصلی اندروید، از نمایشگر‌هایی با وضوح تصویر مختلف به‌خوبی پشتیبانی می‌کند و مهندسان گوگل با موفقیت بر مشکلات Scaling محیط رابط کاربری و اپلیکیشن‌های آن فائق آمده‌اند.

سازندگان تلویزیون اقبال چندان زیادی به اندروید تی‌وی از خود نشان ندادند. سامسونگ و ال‌جی سیستم‌عامل اختصاصی تلویزیون‌های هوشمند خود را توسعه دادند تا اندروید تی‌وی از حمایت بزرگ‌ترین نام‌های دنیای تلویزیون بی‌بهره باشد. این موضوع سبب شد با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های مخصوص این سیستم‌‌عامل مواجه نباشیم و کاربران برای رفع نیاز‌هایشان با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو شوند.

ناگفته نماند امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید در نسخه‌ی مخصوص تلویزیون وجود دارد؛ ولی برخی مواقع، با ناسازگاری‌هایی مانند بهینه‌نبودن برای استفاده‌ی افقی مواجه خواهید شد. اندروید تی‌وی در بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند موجود در بازار یافت می‌شود. شرکت‌هایی مثل شارپ، سونی، فیلیپس، شیائومی و هایسنس، محصولات خود را با بهره‌گیری از Andorid TV روانه بازار کرده‌اند؛ درحالی‌که سامسونگ و ال‌جی سیستم‌عامل اختصاصی خود را به‌ترتیب با نام تایزن و WebOS در تلویزیون‌های هوشمند خود به‌کار می‌برند.

کاربرد اندروید باکس در ایران

همان‌طور‌که گفتیم، استفاده از اندروید باکس می‌تواند تلویزیون عادی شما را به تلویزیون هوشمند تبدیل کند. اندروید باکس در ایران هم طرفداران و هم کاربردهای زیادی دارد. وب‌سایت‌های پخش فیلم آنلاین زیادی در ایران همانند فیلیمو و آپارات و نماوا وجود دارند که به‌راحتی می‌توان ازطریق اندروید باکس وارد آن‌ها شد و جدیدترین فیلم‌ها را تماشا کرد.

خرید اندروید باکس می‌تواند روش مقرون‌به‌صرفه‌ای برای ارتقای تلویزیون‌های ساده باشد؛ چراکه درحقیقت، به‌‌جای خرید تلویزیون هوشمند گران‌قیمت می‌توانید با دستگاهی مقرون‌به‌صرفه از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید. همچنین، استفاده از اندروید باکس برای بازی، می‌تواند اقتصادی‌ترین راه‌حل موجود برای سرگرمی و بازی‌کردن در ایام تابستان باشد.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x