/ پزشکی / انواع جراحی گوش
آنچه در این مقاله می‌خوانید

رایج ترین انواع عمل گوش به شرح زیر می باشد:

عمل گوش های برجسته

ناهنجاری های گوش می تواند در موقعیت های مختلف رخ داده و افراد را به شکل های متفاوتی تحت تاثیر قرار دهد. برخی افراد با گوش های برجسته متولد می شوند و برخی دیگر در اثر آسیب دیدگی و وارد آمدن ضربه، ناهنجاری هایی را در گوش های خود تجربه می کنند. در هر دو حالت درمان این ناهنجاری ها که اغلب رضایت شما از ظاهرتان را تضعیف می کند، نیاز به درمان دارد. اگر شما از هر شکل ناهنجاری گوش رنج می برید، باید با متخصص حلق و گوش و بینی تان درباره این مشکل مشورت کنید تا تشخیص لازم برای درمان مشکل تان انجام شود. جراحی گوش برای درمان برجستگی گوش و رفع ناهنجاری آن ارتباطی به شنوایی شما نداشته و تنها شکل ظاهری آن را بهبود بخشیده، ناهنجاری آن را درمان کرده و اعتماد به نفس شما را ارتقا می دهد. این ناهنجاری ها با کمک عمل گوش برای گوش های برجسته قابل درمان می باشد.

نوروم اکوستیک یا Schwannomas

یک تومور مغزی که در اثر عوامل متعددی بوجود آمده و ضعف شنوایی یک سویه، از علائم اولیه آن می باشد. نوروم آکوستیک یک تومور با رشد بسیار آهسته در مغز می باشد که در عصب آهیانه ای هشتم رشد می کند. این تومور ریز از روی عصب فشار زدایی کرده و باعث از دست رفتن شنوایی می شود. با کمک MRI ( تصویر برداری رزونانس مغناطیسی) می توان تومور آکوستیک را شناسایی کرده و تحت نظارت قرار داد. جراحی تومور آکوستیک بخشی از جراحی گوش برای برداشتن تومور از طریق استخوان های گوش می باشد. درمان پرتوتابی با چاقوی گاما نیز اخیراً به عنوان یک روش جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

سمعک متصل به استخوان

سیگنال های صوتی از پرده گوش باید به مغز انتقال پیدا کند. پس از آن شما می توانید پیام ها را به خوبی بشنوید. بسیاری از نقص های گوش بر روی این عملکرد تاثیر می گذارند. در این زمان شما به یک سمعک متصل به استخوان نیاز پیدا خواهید کرد. در ابتدا، یک تیرک در جمجمه ایمپلنت می شود که شبیه ایمپلنت دندانپزشکی در طول تعویض دندان می باشد. بعد از دوره بهبود، یک سمعک به این تیرک متصل می شود که در دریافت و انتقال سیگنال ها به بیمار کمک می کند. یک سمعک متصل به استخوان، برای بیمارانی که از بیماری مزمن گوش میانی رنج برده و دارای نقص شنوایی هستند، توصیه می شود. این نوع عمل گوش برای درمان ناشنوایی یک سویه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های گوش ( میرینگتومی)

در واقع، عفونت های حاد گوش، شنوایی را دچار اختلال کرده و آن را مسدود می کنند. این عفونت ها در اثر تجمع مایعات در گوش حادث شده و عمدتاً در کودکان یافت می شوند. در موارد حاد عفونت های گوش، پزشک حلق و گوش و بینی تان، میرینگتومی را توصیه می کند. در این جراحی گوش، یک سوراخ کوچک، در پرده گوش ایجاد می شود و مایع گوش با یک لوله ریز به بیرون تخلیه می شود. این لوله یک فشار هوای اتمسفری را خلق کرده و مایع عفونی شده را از پرده گوش به بیرون تخلیه می کند. کل فرایند تحت عنوان تیمپانوستومی ( Tympanostomy ) شناخته می شود. این لوله ها از مواد مختلف ساخته شده و دارای شکل ها و اندازه های مختلف می باشند.

ماستوئیدکتومی برای کلستئاتوم

عفونت های مزمن نیز می توانند گوش های میانی شما را حتی بعد از میرینگوتومی یا مصرف آنتی بیوتیک ها، تحت تاثیر قرار دهند. جراحی ماستوئیدکتومی، یک جراحی حداقل تهاجمی می باشد که تحت بی حسی موضعی قابل اجرا می باشد. جراح گوش ، برش کوچکی را در پشت گوش شما ایجاد کرده و از یک میکروسکوپ برای مشاهده ساختارهای ریز داخل گوش ها استفاده می کند. ساختارهای استخوانی که مسیرهای جریان هوا را مسدود کرده اند، کنار زده می شوند. این ساختارهای استخوانی دارای کیسه های هوا می باشند، ولی اغلب به عفونت منجر شده و می توانند خطرناک باشند. اگر در اثر جراحی گوش، شکل گوش شما مختل شود با پروتز قابل درمان و بازگرداندن به شکل اولیه خواهد بود.

میکروتیا و درمان های انسداد مجرایی

این یک ناهنجاری مادرزادی است که در آن یک کودک با غضروف گوشی که فاقد کانال گوش است متولد می شود. میکروتیا و انسداد مجرایی ناهنجاری های مادرزادی گوش هستند. بازسازی کانال گوش تقریباً هشت سال طول می کشد. عمل گوش قبل از بازیابی کانال گوش انجام می شود. معمولاً این کودکان با نقص های شنوایی متولد شده و بعد از جراحی، اکثریت آنها می توانند بسته به شدت مشکل، شنوایی خود را بازیابند.

استپدکتومی برای تصلب گوش

استپدکتومی یا برداشتن استخوان رکابی یک فرایند جراحی گوش است که برای از دست رفتن شنوایی رسانایی در اثر تصلب گوش انجام می شود. استخوان رکابی به حلزون گوش چسبیده است. با استفاده از بی حسی موضعی، جراح پرده گوش را حرکت داده و با استفاده از لیزر، استخوان رکابی آسیب دیده را برمی دارد. یک سوراخ کوچک با استفاده از فوت پلیت و پیستون در حلزون گوش ایجاد می شود. بعد از جراحی، پرده گوش تعویض می شود. احتمال بازیابی شنوایی بسیار بالا است. بهمین دلیل استپدکتومی بعنوان یک عمل گوش ایده آل برای درمان تصلب گوش محسوب می شود.

تیمپانوپلاستی برای پرده گوش سوراخ شده

یک پرده گوش سوراخ شده، پارگی است که در پرده گوش، یک خط نازک جدا کننده گوش میانی و کانال گوش رخ می دهد. پرده گوش پاره شده باعث کاهش شنوایی می شود و باید تحت درمان قرار گیرد.

تیمپانوپلاستی می تواند در صورت جزئی بودن پارگی پرده گوش، به درمان مشکل کمک کرده و آن را پوشش دهد. با کمک یک میکروسکوپ، جراح لبه پرده گوش را برای کنترل سطح پارگی، لمس می کند. در صورت عدم موثر بودن درمان با این روند، تکنیک های پیوند پوست برای پوشش دادن غشاء و بهبود ناحیه آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.

کشیدن بخیه در جراحی گوش یا اتوپلاستی

وقتی جراحی گوش به شکل رضایت بخشی بهبود پیدا کرده و بیمار از نتیجه عمل گوش ، شکل و تقارن گوش ها به رضایت کامل دست یافت، تنها یک مرحله بالقوه باقی می ماند. از آنجاییکه بخیه های مرسیلن دائمی هستند و درست در زیر پوست در پشت گوش قرار می گیرند، خطر واکنش بخیه یا کشیده شدن آن مطرح می شود.

مثل تمام گره های بخیه دیگر که در زیر پوست قرار دارند، این بخیه ها نیز کار خود را در برش اصلی جای زخم یا پوست اطراف آن انجام می دهند. این امر در هنگام کشیده شده بخیه یا تخلیه آبسه بخیه باعث بروز درد در گوش می شود.

خوشبختانه مشکلات مرتبط با بخیه ها در عمل گوش به راحتی قابل حل می باشد. بخیه ها باید کشیده شوند. در برخی موارد بخیه ها به راحتی بیرون می آیند. در برخی موارد دیگر، گره باید تحت بی حسی موضعی بیرون کشیده شود. کشیدن بخیه بر روی نتیجه عمل گوش هیچ تاثیری بر جای نمی گذارد. بروز مشکلات مربوط به بخیه در عمل گوش بسیار نادر است.

کاندیدای مناسب جراحی گوش

در اولین جلسه مشاوره با جراح جهت انجام اتوپلاستی ، ایشان برای آن که بداند شما کاندیدای مناسبی برای عمل زیبایی گوش هستید یا خیر ، پیشینه پزشکی تان را بررسی می نماید که در آن توضیحات مربوط به بیماری ها و جراحی های گذشته  و حساسیت های دارویی شما ارائه شده است. حال در ادامه می خواهیم ویژگی های یک فرد که کاندیدای مناسب جراحی گوش محسوب می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

کسانی که گوش هایی با ظاهر نامتناسب دارند : مشخصاً افرادی که گوش هایشان از حد طبیعی بزرگتر یا کوچکتر بوده یا برجستگی زیادی دارند ، اصلی ترین کاندیداها برای اتوپلاستی هستند.

افرادی که حداقل ۵ سال دارند: این مورد را پیش تر به طور کامل توضیح داده ایم. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم ، این دست از افراد به لحاظ جسمانی و عقلانی توانایی لازم برای قرار گرفتن تحت عمل جراحی را بدست آورده اند.

کسانی که سیگار نمی کشند: یکی از ملزومات جراحی گوش این است که افراد به استعمال دخانیات و سیگار نپردازند. ماده نیکوتینی که در ترکیبات آن ها یافت می شود ، باعث بروز اختلال در بدن و روند بهبودی خواهد شد. بدین ترتیب بزرگسالانی که می خواهند اتوپلاستی انجام دهند ، بهتر است یا یگاری نباشند یا اینکه به مدت ۶ هفته قبل از جراحی ، این عادت زیانبخش را کنار بگذارند.

افرادی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند: به جهت آن که گزینه مناسبی برای عمل زیبایی گوش محسوب شوید ، باید از هرگونه بیماری قلبی و ریوی به دور باشید. این امر از این جهت ضرورت دارد که نشان می دهد می توانید بدون هیچ مشکلی تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید.

همچنین تمامی متقاضیان اتوپلاستی باید نسبت به روند جراحی و نتایج حاصل از آن واقع بینانه عمل کنند و انتظارات و خواسته های نامعقولی نداشته باشند.,

بهترین جراح گوش

یکی از موارد چالش برانگیز هنگام تصمیم گیری برای انجام دادم اتوپلاستی ، انتخاب بهترین جراح گوش می باشد. برای آن که به یک نتیجه خوب دست پیدا کنید لازم است یک جراح با تجربه و کار آزموده را انتخاب نمایید. جراح گوش باید نسبت به تمام ایرادات ظاهری که یک گوش می تواند داشته باشد آگاه بوده و بداند که به چه طریق می توان آن ها را برطرف کرد. به علاوه باید از جدیدترین متدها و تکنیک های جراحی اطلاع داشته باشد تا بتواند جراحی را بدون عارضه و مشکلی به انجام رساند.

بهترین جراح گوش کسی است که قدرت تشخیص بالایی دارد؛ یعنی می تواند به طور دقیق و صحیح معاینات لازم را انجام دهد و از طریق نتایج بدست آمده سطح سلامت فرد را بسنجد. همچنین ایشان بدین نحو می تواند مطابق با هر شخص نوع بیهوشی و نوع تغییر مورد نیاز او را شناسایی کند.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x