/ دسته‌بندی نشده / انواع غذاهای نذری
آنچه در این مقاله می‌خوانید

قیمه نثار غذای نذری قزوینی ها

در فهرست انواع غذاهای نذری محرم و صفر قزوینی ها، قیمه نثار بیش از دیگر غذاها به چشم می خورد. این غذای مجلسی در مجالس شادی، عزا و شب تحویل سال طبخ می شود. برای پخت آن هم به گوشت گوسفندی، خلال بادام و پسته، گلاب و زعفران به همراه دیگر ادویه ها لازم است. می توانید خورش قیمه نثار را ملس یا ترش بپزید.

خورش خلال

کافی است برای یک بار هم که شده به کرمانشاه سر بزنید و با این خورش بسیار خوشمزه آشنا شوید. خورش خلال از غذاهای بسیار محبوب و محلی کرمانشاهی هاست که به عنوان انواع غذای نذری محرم و صفر هم تهیه می شود. گوشت گوسفندی و خلال بادام، مواد اصلی این خورش محلی را تشکیل می دهند. همراه با دیگر ادویه ها و طعم دهنده ها، این غذا برای هر طبع و سلیقه ای خوشایند و لذیذ خواهد شد.

عدس پلو

عدس پلو هم از آن غذاهایی است که در ماه محرم و صفر به عنوان نذری طبخ می شود. یکی از آسان ترین غذاهای نذری محرم که بسیار هم محبوب است. این غذا معمولا یا کشمش و گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی مخلوط می شود. برای خوش عطر کردن آن هم معمولا از پودر زیره استفاده می شود.
مواد لازم برای ۱۰۰ نفر
برنج ۱۵ کیلوگرم
عدس ۴ تا ۴ و نیم کیلوگرم
گوشت چرخ کرده ۶ تا ۷ کیلوگرم
کشمش ۳ کیلوگرم
زعفران ۱ مثقال
روغن ۴ کیلوگرم
هل و دارچین به میزان لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم


طرز تهیه


طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر به همان روش معمول تهیه عدس پلو مجلسی است به این صورت که ابتدا؛ عدس را با میزان کمی آب در حدی که به اندازه یک بند انگشت آب روی عدس را بگیرید بپزید تا در نهایت بتوانید از آب حاوی مواد مغذی آن در تهیه غذا استفاده نمایید. توجه داشته باشید که نباید اجازه دهید عدس بیش‌ از ‌حد پخته شود چرا که پوست آن جدا خواهد شد و به هنگام دم‌کشیدن، له می‌شود.
در این فاصله مایه گوشتی را تهیه نمایید. برای این منظور می‌توانید از دو روش بهره ببرید.
روش اول: به این ترتیب که بافت گوشت را درون ماهیتابه به خوبی از هم باز کنید تا مایه گوشتی یکدستی حاصل گردد. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با آب خارج شده از آن پخته شود. سپس پیاز داغ، نمک، فلفل، در صورت تمایل زعفران و یا زرد‌چوبه به آن بیفزایید و کمی تفت دهید.
روش دوم: گوشت چرخ‌شده را به همراه پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه یا زعفران و در صورت تمایل زیره یا تخم گشنیز طعم‌دار کنید و مقدار یک قاشق غذاخوری از مایه گوشت را در کف دست به شکل قلقلی دربیاورید. این کار را تا انتها برای حجم گوشت باقی‌مانده تکرار کنید. سپس در تابه تفت دهید. زمانی که آب گوشت جمع شد مقداری زعفران آب زده غلیظ به گوشت‌ها اضافه کنید تا رنگ و عطر بی‌نظیر زعفران به خورد گوشت‌های قلقلی برود. سپس کمی کره به تابه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت‌ها به همراه کره کمی تفت بخورند.


در این مرحله کشمش‌ها را که از قبل شستشو داده‌اید و نیم تا یک ساعت در آب خیس خورده‌اند و کاملا نم آن را گرفته‌اید با کره تفت دهید.


برنج را با آب و نمک بپزید و در مرحله آخر زمانی که می‌خواهید برنج را آبکشی کنید عدس پخته شده را به برنج در حال جوشیدن بیفزایید و اجازه دهید مدت زمان کوتاهی به همراه عدس بجوشند و کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.
سپس برنج را آبکشی کنید و ته‌دیگ مورد نظر خود را (ترجیحا نان) کف قابلمه قرار دهید و برنج را لایه‌لایه، با پاشیدن دارچین طعم‌دار کنید و در نهایت آب و روغن بدهید سپس اجازه دهید برنج به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.
مقدار مناسبی از برنج دم‌کشیده را با زعفران آب زده و کره ذوب‌شده مخلوط نمایید.
عدس پلو را با پیاز داغ، مایه گوشتی و برنج زعفرانی تزیین و به صورت پرسی در ظروف یک‌بار مصرف و یا در دیس سرو نمایید.
در صورت تمایل می‌توانید پس از آبکش‌کردن برنج، از مایه گوشتی و کشمش به صورت لایه لایه مابین برنج به میزان مناسب بریزید.


پیچاق قیمه غذای نذری اردبیلی

پیچاق قیمه یکی از مشهورترین قیمه های اردبیلی است که در ایام محرم و صفر و ماه رمضان طبخ می شود. به این غذا خورش بادام هم گفته می شود. البته پیچاق قیمه در ایام دیگر هم به عنوان یک غذای محلی لذیذ طبخ و سرو می شود. گوشت گوسفندی، خلال بادام، تخم مرغ و ادویه مخصوص پیچاق قورمه، مواد اصلی این غذا را تشکیل می دهند.

ته چین گوشت گرمساری

ته ‌چین گرمساری از مشهورترین غذاهای استان سمنان و به ویژه در نذری‌ های ماه محرم و صفر در شهر گرمسار است. البته در ایام دیگر سال هم این غذا یه عنوان غذای اصلی و پیشنهاد سرآشپز در منوی بهترین رستوران‌ها است. در این غذا از ادویه های مخصوص با نسبت معین استفاده می شود و گوشت گوسفندی و برنج از مواد اصلی آن به حساب می آیند.

شکر پلو شیرازی برای غذای نذری

شیرازی ها هم برای ایام محرم و صفر در کنار دیگر غذاها، شکر پلو را به عنوان نذری می پزند. البته این غذا در مهمانی های مجلسی و منوی رستوران ها جای خود را باز کرده است. در این غذا به جای نمک از شربت شکر پلو استفاده می شود و در اصل برنج طعم شیرین دارد. شکر پلو با خورش قیمه و خلال سیب زمینی سرو می شود.

گوشت و لوبیا؛ از انواع غذای نذری محرم و صفر در کاشان

گوشت و لوبیا یا گوشت لوبیا از غذاهای محبوب شهر اصفهان است که کاشانی ها هم آن را به عنوان غذای نذری ماه محرم و صفر آن را می پزند. مواد اصلی این غذای لذیذ و مقوی هم بسیار ساده و در دسترس است. با لوبیا سفید، گوشت گوسفندی و ادویه هایی مثل زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین، می توانید به راحتی آن را تهیه کنید. کاشانی ها معمولا گوشت و لوبیای نذری محرم و صفر را با پلو سرو می کنند. بد نیست بدانید در کاشان روزهای محرم و صفر نانوایی ها نان نذری هم به مردم می دهند.

بریون غذای نظری اصفهانی ها

در کنار گوشت لوبیا، یکی از انواع غذای نذری محرم و صفر در شهر اصفهان است که بسیار هم محبوب است. این غذای لذیذ یا گوشت گوسفندی، چربی، زعفران و ادویه های مختلف تهیه می شود. این غذا معمولا به صورت نونی سرو می شود. طرز تهیه آن هم چندان سخت نیست و به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید.

چکدرمه ترکمنی

ترکمن ها برای ماه محرم و صفر غذای محبوب خود را به نام چکدرمه می پزند. به گفته ترکمن ها، این غذا قدمت بسیار طولانی دارد و در مجالس و مراسم رسمی طبخ می شود. برنج و گوشت اجزای اصلی آن را تشکیل می دهند. این غذا با ادویه پلویی و نمک و فلفل بسیار خوش طعم تر می شود. روغن حیوانی هم برای روی برنج به کار می رود.

چلو گوشت

چلو گوشت یک غذای مجلسی و بسیار لذیذ برای مهمانی ها و مراسم مختلف است. این غذای خوشمزه با گوشت گوساله مغز ران یا سردست درست می شود و با ادویه ها، پیاز، تره فرنگی، برگ کرفس به همراه ادویه های مختلف تهیه می شود. مهم ترین نکته در طرز تهیه این غذا گرفتن بوی زهم گوشت است. همچنین باید به خوبی آن را بپزید تا نرم شود.

مانی پلو؛ از انواع غذای نذری محرم و صفر در دامغان و سمنان

مانی پلو هم از غذاهای سنتی و متعلق به شهر دامغان و استان سمنان است. این غذا هم مثل ته چین گوشت گرمساری، در ایام محرم و صفر طبخ می شود و بسیار محبوب است. این غذا جزو پلو های مخلوط با گوشت است. در این غذا، گوشت، رشته پلویی، لپه، تخم مرغ و انواع خلال پسته و بادام مواد اصلی آن را تشکیل می دهند.

دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین دسرهای ایرانی با ریشه مشهدی است. این دسر خوشمزه که معمولا مثل شله مشهدی در ماه‌های رمضان و محرم و صفر پای ثابت نذری‌ها و وعده سحری و افطاری است. در سایر ایام سال هم برای مناسبت‌های مختلف و نیز دسر مهمانی طرفداران خودش را دارد. دیگچه مشهدی یک دسر مقوی با پایه برنج است که هم با زعفران به صورت تک رنگ تهیه می‌شود و هم به صورت دو رنگ و سه رنگ.

منبع 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x