/ برنامه نویسی / بازطراحی اپلیکیشن‌ها و عرضه‌ی رایگان مجموعه iWork
آنچه در این مقاله می‌خوانید

بازطراحی اپلیکیشن‌ها و عرضه‌ی رایگان مجموعه iWork

اپل در iOS 7 همگام با ظاهر تازه، هسته‌ی تمام اپلیکیشن‌های خود را دوباره طراحی کرده و آن‌ها را به‌صورت تخت در آورد. با وجود این، Note و Reminder تا حدودی شبیه به کاغذ طراحی شدند. با اینکه طرح‌بندی اپلیکیشن‌ها همانند گذشته بود، اما اپل یک ژست حرکتی جدید به آن‌ها اضافه کرد. کشیدن انگشتان از سمت چپ صفحه به سمت راست همانند کلید Back عمل می‌کرد و این جسچر در اپلیکیشن‌هایی نظیر سافاری کاربردی و مؤثرتر بود. سافاری هم با این به‌روزرسانی شاهد چندین تغییر جدید بود.

کمپانی با انتشار iOS 7 گام دیگری در جهت محبوب‌تر و کاربردی‌تر کردن سیستم‌عامل موبایلی خود برداشت. اپلیکیشن‌هایی مانند Pages و Numbers و iMove و غیره که تا مدتی پیش ۹.۹۹ دلار قیمت داشتند، حالا برای iOS رایگان شده بودند. به‌دنبال این حرکت به جز GarageBand تمام اپلیکیشن‌های اپل، رایگان شدند. رویکرد جدید اپل شامل مجموعه iLife روی مک هم می‌شد و تنها نسخه مک iWork غیررایگان بود.

اپلیکیشن‌ آب‌وهوای انیمیشنی؛ همچنان خبری از ویجت‌ها نیست

طرح اپلیکیشن آب‌و‌هوای جدید iOS، به‌طور کاملاً مشهودی از اپلیکیشن زیبای آب‌و‌هوای یاهو، الهام گرفته شده است. اپلیکیشنی با انیمیشن‌های جذاب دراریخچه iOS، مخلوق شش ساله اپل پس‌زمینه که با توجه به ساعات مختلف در روز و وضعیت‌ آب‌و‌هوایی فعلی تغییر می‌کرد. اپلیکیشن آب‌وهوای iOS 7، فوق‌العاده‌تر شده و از ظاهر چشم‌گیری برخوردار بود بااین‌حال آیکون اپلیکیشن با توجه به وضعیت آب‌و‌هوایی تغییر نمی‌کرد و همیشه آفتابی است. اما ویجت‌ها، که یکی از ویژگی‌های استاندارد در اندروید و شاید ویندوزفون محسوب می‌شدند، همچنان در iOS 7 غایب بودند.

تعدادی از آیکون‌های استاتیک صفحه‌اصلی، با معرفی iOS 7، انیمیشنی و دینامیک شدند؛ اپلیکیشن تقویم، آیکون اپلیکیشن ساعت، با این به‌روزرسانی، زمان دقیق را نمایش می‌دادند اما متأسفانه سایر آیکون‌ها همچنان استاتیک ماندند. ویجت آب‌و‌هوا در بخش نوتیفیکیشن‌سنتر نیز که برای نمایش آب‌و‌هوای روزهای آینده به کار می‌رفت، به چند خط متن در بخش «Today» محدود شده بود.

iTunes Radio

آیتونز رادیو، پاسخ اپل به Spotify و Rdio بود اما تنها در همین مورد خلاصه نمی‌شد. آیتونز رادیو، در حقیقت یک سرویس استریمینگ محسوب می‌شد که می‌توانست به مرور زمان منجر به افزایش سود در بخش iTunes Music اپل شود. در‌ واقع اپل برحسب ضرورت، Pandora را بازطراحی کرد. این سرویس به کاربران امکان می‌داد تا بنا به خواسته‌ی خود به موزیک‌های متفاوتی گوش فرا دهند. بااین‌حال تمرکز اصلی سرویس iTunes Radio، مدیریت ایستگاه‌ها مختلف براساس آهنگ‌های خاص، هنرمندان، آلبوم‌ها و ژانرهای مختلف بود.

دوربین و تصاویر

دوربین در iOS 7 دوباره و با یک طرح ساده و مشکی طراحی شد. اپلیکیشن جدید، شامل ویژگی‌هایی مانند فریم‌بندی مربع تصاویر اینستاگرام و مجموعه‌ای از فیلتر‌ها می‌‌شد. نسخه‌ی جدید اپلیکیشن سریع‌تر بود و حرکت شاتر دوربین در آن غیرقابل مشاهده نمی‌شد. در آیفون 5S که از سنسور دوربین بهتر و جدیدتری نسبت به نسل‌های پیشین بهره می‌برد، نرم‌افزار دوربین به‌صورت خودکار وضعیت نور محیط را تشخیص داده و در صورت نیاز، در هنگام ثبت عکس از فلاش‌های جدید dual-LED استفاده می‌کرد.

آیفون 5S، علاوه بر برخورداری از ثبات و Exposure بهتر، دارای حالت عکس‌برداری پشت سرهم با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه و تصویربرداری صحنه آهسته (Slow Motion) با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه با کیفیت 720p بود.

اپلیکیشن Photos نیز تصاویر کاربر را براساس آنچه اپل مجموعه‌ها و لحظه‌ها (Collections and Moments) می‌نامد، مرتب می‌کرد. در مرحله اول Collections وجود داشتند و در هر مجموعه، فهرستی از Moment‌ها قرار می‌گرفتند.

برای مثال، تصاویر سفری یک روزه به ونیز، به‌صورت خودکار در مجموعه‌ای جدا قرار می‌گیرند. عنوان هر مجموعه از تصاویر هم برابر موقعیت و زمان بازدید خواهد بود. اینگونه طبقه‌بندی به‌صورت پیش‌فرض جایگزین Camera Roll شد که از iOS 7 ازطریق تب Album قابل دسترسی است.

با وجود بهبودهای صورت گرفته، ساختار و طرح‌بندی اپلیکیشن Photos، نسبت به گذشته کمی گیج‌کننده‌تر شده و اپل هم از توضیح و آموزش آن امتناع کرد.

چند وظیفگی

چند وظیفگی چه در زمینه رابط‌کاربری و چه در زمینه اجرا به‌طور چشمگیری در iOS 7، بهبود یافت. از این پس با دابل‌کلیک روی کلید فیزیکی Home، برخلاف آنچه در WebOS یا ویندوزفون وجود داشت، با پیش‌نمایشی تمام صفحه از تمامی اپلیکیشن‌های در حال اجرا رو‌به‌رو می‌شدیم.

بااین‌حال، همچنان مدیریت تمام اپلیکیشن‌ها در iOS به‌صورت خودکار انجام می‌شد و شما قادر بودید با کشیدن چندین اپلیکیشن‌ به بالای صفحه‌نمایش (Swipe Away)، همه‌ی آن‌ها را ببندید. نکته جالب درباره مالتی‌تسکینگ، دو اتفاقی بود که در پس‌زمینه رخ می‌داد: نخست اینکه اپلیکیشن‌ها با این به‌روزرسانی می‌توانستنپ براساس اعلام نوتیفیکیشن‌ها شروع به دانلود داده‌ها نمایند؛ به این معنی که اگر کاربری ایمیل یا پیامی دریافت می‌کرد، اپلیکیشن‌های مرتبط با آن اطلاعات خود را دانلود می‌کردند.

اتفاق دوم، وضعیت دانلودهای چندگانه اپلیکیشن‌ها بود که کنترل آن به افزایش شارژدهی گوشی منجر می‌شد. با این به‌روزرسانی، iOS بدون دریافت مجوز از کاربر، هیچ چیزی دانلود ننموده و تا زمان مناسب و مورد تأیید کاربر منتظر می‌ماند. این مسئله، باعث می‌شد که iOS تمام اطلاعات مربوط به دانلود اپلیکیشن‌ها را در یک گروه و به‌صورت مشترک نگه‌داری کند و زمانی که شما وضعیت اینترنت خود را مناسب تشخیص می‌دادید، این اطلاعات در دستگاه شما حفظ می‌شدند.

فیس‌تایم صوتی

فیس‌تایم صوتی، در ماه‌های پس از معرفی iOS 7، آنچنان مورد توجه قرار نگرفت اما از آن می‌توان به‌عنوان یکی از عالی‌ترین بهبودهای انجام گرفته در این نسخه نام برد. همان‌گونه که از نامش مشخص است (FaceTime Audio)، این سرویس، نسخه‌ صوتی فیس‌تایم محسوب می‌شد که با به کارگیری یک کدک با کیفیت به کاربران گجت‌های اپل این امکان را می‌داد تا ازطریق وای‌فای، LTE یا 3G با یکدیگر تماس صوتی داشته باشند.

در آن زمان اپراتورهای مطرح ایالات متحده، علاقه‌‌ی چندانی به فیس‌تایم نداشتند اما تجربه نشان داده بود که آن‌ها دسترسی کاربران iOS به LTE و 3G را برای سرویس‌های مشابهی مانند VoIP مسدود نمی‌کنند.

بروز رسانی‌های خودکار

با معرفی iOS 7، روزهای ورود به App Store و انتخاب گزینه Update All به پایان رسید. سیستم‌عامل جدید، گزینه‌‌ی جدیدی دراختیار کاربر قرار می‌داد که با انتخاب آن، iOS بدون سؤال پرسیدن، شروع به دانلود می‌کرد؛ تقریباً شبیه به همان چیزی که رقبا پیش‌تر انجام داده‌ بودند. این ویژگی یک تیغ‌ دولبه محسوب می‌شد؛ به‌روزرسانی خودکار این اطمینان را فراهم می‌کرد که همه‌ی کاربران از آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند ولی کاربران از به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های آلوده و دارای باگ هم در امان نبودند، حتی اگر گزارش‌های زیادی در این زمینه وجود می‌داشت.

Touch ID

معرفی یک سنسور بیومتریک با نام تاچ‌آیدی در iPhone 5S، نتیجه‌ی ورود یک ویژگی جدید در زمینه امنیت اطلاعات بود. این ویژگی به کاربر امکان می‌داد که به کمک اثر انگشت خود، قفل دستگاه را باز کرده و بدون نیاز به وارد کردن کلمه‌عبور اپل‌ آی‌دی، اقدام به خریداری اپلیکیشن‌ها از فروشگاه اپل کند. تاچ آی‌دی، در ابتدای راه محدود به تعدادی کمی کارکرد بود.

iOS 8؛ تعامل تا‌چ‌آیدی و اپلیکیشن‌ها

خرداد سال ۹۳ اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود iOS 8 را با تازه‌هایی کمتر از نسخه‌ی هفتم به جهانیان معرفی کرد؛ این مسئله به هیچ‌وجه به معنی یک سیستم‌عامل بدون پیشرفت نبود بلکه کوپرتینویی‌ها به‌دنبال تکامل نسخه‌ی پیشین و اضافه کردن ویژگی‌های عملکردی به آن بودند. اپل در این نسخه‌ امکان استفاده از صفحه‌کلید‌های متنوع توسعه‌داده شده برای iOS و استفاده از تاچ‌آیدی در اپلیکیشن‌‌ها را برای کاربران فراهم کرد.

در این نسخه از iOS امکان بررسی میزان مصرف دقیق باتری اپلیکیشن‌ها ازطریق بخش تنظیمات به وجود آمد. یکی دیگر از تغییرات قابل توجه و بهبودهایی که در iOS 8 صورت گرفت، بهبود صفحه‌کلید و همچنین قابلیت نصب صفحه‌کلید‌های دیگر به غیر از صفحه‌کلید پیش‌فرض بود. در این نسخه همچنین امکان انتخاب تقویم اسلامی به‌عنوان تقویم ثانویه به سیستم‌عامل افزوده شد.

اپل با Healthkit و Homekit دسترسی و تجمیع اطلاعات مرتبط با سلامتی و خانه‌های هوشمند را ساده‌تر از گذشته کرد. در نسخه‌ی هشتم iOS به لطف اعلان‌های تعاملی کاربر دیگر برای پاسخ به یک اعلان مجبور به باز کردن اپلیکیشن موردنظر نبود؛ برای این کار تنها کافی بود تا بنر اعلان را به سمت پایین کشیده و پاسخ به اعلان را تایپ کرد. اسپات‌لایت در نسخه‌ی جدید قادر به جست‌و‌جوی گسترده‌‌تری نسبت به گذشته بود و سافاری نیز با بهبودهای کوچکی همراه شد.

تغییر رنگ آیکون Messages و امکان تغییر چیدمان اپلیکیشن‌ها براساس خرید به جای الفبا نیز دو تغییر کوچکی بودند که اپل در مورد اپلیکیشن‌ها و مدیریت آن‌ها مدنظر قرار داده بود. اپلیکیشن ایمیل با بهبودهایی که به خود دید، پس از ارائه‌ی نسخه‌ی هشتم iOS دیگر یک نمونه‌ی ضعیف به شمار نرفت و قابلیت‌های مهمی به آن افزوده شد.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x