/ دسته‌بندی نشده / جاذبه های گردشگری اردن
آنچه در این مقاله می‌خوانید

جاذبه های گردشگری اردن. اردن هم نام کشور است و هم نام رود. واژه اردن به معنای پالاینده و پالایه و همچنین نام گونه ای ابریشم است. با وجود این ابهام معنی، از دیرباز واژه اردن رایج بوده و گاه نیز به صورت کنعان بکار رفته است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور اردن

اردن یک کشور پادشاهی است که در کرانه خاوری رود اردن واقع شده است. جمعیت این کشور 6٫5 میلیون نفر است و 98 درصد مردم آن عربهستند.

نوع حکومت آن پادشاهی مشروطه و پادشاه کنونی آن ملک عبدالله دوم است. واحد پول اردن دینار اردن می باشد.

مردمان نَبَطی از هزاره های یکم و دوم پیش از میلاد در این منطقه زندگی می کردند. کشور اردن در سال 1921 تأسیس شد و در سال 1922 به عنوان یک تحت الحمایه بریتانیا به رسمیت شناخته شد و در سال 1946 به استقلال رسید. نیمی از کشور اردن را صحرای عرب پوشانده ولی بخش غربی کشور در هلال حاصلخیز واقع شده و دارای زمین های قابل کشت و هم چنین جنگل است

از جاذبه های گردشگری اردن می توان شهر پترا را نام برد که از قدیمی ترین سازه های تاریخی اردن می باشد.

کشور اردن با نام رسمی پادشاهی اردن هاشمی در غرب آسیا می باشد.بخش اعظمی از این کشور صحرا می باشد اما با این حال اردن به دلیل وجود آثار باستانی و تاریخی فراوان مقصد محبوبی در میان گردشگران می باشد.یکی از شهرهای منحصر به فرد در اردن پترا می باشد که بازدید از آن بسیار هیجان انگیز می باشد.با ما همراه شوید در این مطلب در niksalehi به معرفی جاذبه های گردشگری اردن و همچنین مهمترین مناطق دیدنی پترا پرداخته ایم.

جاذبه های گردشگری اردن

دریای مرده، دریاچه ی نمک (Dead Sea)

کشور اردن در خشکی محصور بوده و مرز آبی کوچکی دارد. پس از شهر عقبه، این کشور ساحل کوچکی در کنار دریای مرده دارد. دریای مرده کم ارتفاع و پست ترین نقطه‌ ی کره زمین را دارد و ۴۳۰ متر (۱٫۴۰۰ فوت) پایین تر از سطح دریا می باشد و سطح شوری فوق العاده زیادی دارد.

تعداد زیادی بنا های تاریخی و مذهبی در این منطقه وجود دارد و حضرت مسیح توسط سنت جان، تعمید دهنده حضرت یحیی، در آب این دریاچه تعمید داده شده است. آب دریاچه مملو از مواد معدنی می باشد و محیطی برای کسب آرامش به شمار می رود.

به دلیل شوری بیش از حد به راحتی می‌ توانید روی آب شناور بمانید.

برای استفاده از خدمات عالی در کنار این دریاچه، بهتر است که در یکی از هتل ها و تفرجگاه های لوکس در انتهای شمال شرقی دریاچه اقامت کنید و از خدمات اسپا و زیبایی بهره ببرید، غروب آفتاب بر فراز دریاچه را تماشا کنید، همچنین هنگام شب در این ناحیه می توانید نور های شبانه اورشلیم را ببینید. گردشگران زیادی برای بهره بردن از خدمات مفید دریاچه به این ساحل سفر می کنند.

دریاچه مرده اردن

وادی روم

وادی روم در قسمت جنوبی اردن و یکی از جاذبه های گردشگری اردن است، یک دره ی بیابانی که به داشتن چشم انداز های شگفت انگیز شهرت جهانی دارد. در این ناحیه ی دورافتاده هیچ گونه امکانات اقامتی وجود ندارد و تنها بادیه نشین های بومی بدوین و قبایل عشایری در این مسیر برای مدت کوتاهی اقامت کرده و از این ناحیه گذر می کنند.

اغلب صحرا ها را مانند تپه های کوچکی خواهید دید، در وادی روم کوه های ماسه سنگی و صخره های بلند گرانیتی شکل گرفته اند. بسیاری از جاذبه های اصلی در ناحیه ی وادی روم طبیعی بوده و ساختار زیبایی از سنگ ها و رنگ ها را می توانید در این قسمت تماشا نمایید.

امان پایتخت اردن

شهر عمان یا امان پایتخت کشور اردن می باشد و همچنین بزرگ ‌ترین شهر و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور به شمار می ‌رود. هنگام سفر به اردن، گردشگران مدتی را در این شهر سپری می کنند. آثار باقیمانده رومی زیادی در این شهر وجود دارد که مهم ترین آنها آمفی تئاتر بزرگ رومی و نیمفیوم یا سبیل الحوریات است که فواره عهد روم باستان می باشد.

قلعه ی بزرگ شهر یکی از مهم ترین جاذبه های امان می باشد و در این ناحیه ساختار های محلی مهمی مانند معبد رومی هرکول و قصر سنگی بزرگ اموی قرار دارند که بهتر است فرصت بازدید را از دست ندهید. این قصر بر فراز شهر واقع شده است و هنگام اذان و نماز مسلمانان، می توانید چهره ای با نشاط و پر جنب و جوش شهر را تماشا کنید.

شهر امان پایتخت اردن

مادابا

شهر مادابا در قسمت جنوب غربی اردن واقع شده است و منطقه ای کوچک، آرام، مملو از تاریخ غنی و سازه های مذهبی و هنر باستانی می باشد. این شهر به دلیل داشتن نقشه ی مادابا شناخته شده است، این نقشه های موزاییکی متعلق به قرن ششم می باشند که منطقه های هولی لند یا سرزمین مقدس، اورشلیم و دیگر مکان های مقدس را نشان می دهند.

نقشه ی معروف مادابا در کلیسای سنت جورج اردن کشف شده است. در صورتی که علاقه و تمایل به یادگیری درباره ی تاریخ و فرهنگ مادابا دارید، می توانید از پارک باستان شناسی مادابا و همچنین از موزه ی مادابا دیدن نمایید. بر فراز زیارتگاه سنت جان تعمید دهنده حضرت یحیی، صخره ها و برجی ناقوسی شکل وجود دارد، با صعود بر بلندی می توانید مناظر باشکوه و با عظمت مادابا را در یک نگاه نظاره کنید.

مادابا اردن

منطقه حفاظت شده دانا

برای تماشای چشم انداز ها، مناظر دیدنی و پیاده روی در اردن می توانید ناحیه ی حفاظت شده دانا را انتخاب کنید. این ناحیه یکی از جاذبه های گردشگری اردن به شمار می رود. قدمت دهکده دانا به قرن ۱۵ میلادی باز می گردد که با وجود گذر سال ها، اصالت و فرهنگ گذشته خود را حفظ کرده است.

با بازدید از ناحیه ی باستانی امکانات اندکی برای اقامت و غذاخوری خواهید یافت و می توانید با این فرهنگ قدیمی از نزدیک آشنا شوید. با بازدید از منطقه ی حفاظت شده دانا می توانید در این وادی محافظت شده قدم بزنید و از دره های دراز و باریک که در دو طرف آن صخره های بلند قرار دارند، بالا رفته یا به سمت دره حرکت کنید. چشم انداز این ناحیه بی نهایت زیبا و بکر می باشد که مناظر به یاد ماندنی زیادی دارد و فرصت گرفتن عکس های خاص و متفاوت را در این قسمت خواهید داشت.

منطقه حافظت شده دانا

دیدنی های شهر پترا

پترا یکی از عجایب هفتگانه جدید است. به خاطر رنگ قرمز سنگ‌هایش، غربی‌ها به آن لقب The Rose-Red City داده‌اند، یعنی شهری به رنگ گل سرخ. تقریباً نیمی از پترا داخل سنگ تراشیده شده و نیمی دیگر در فضای باز ساخته شده است. پترا حدود ۲۴۰۰ سال پیش پایتخت حکومت نبطی‌ها بوده. نبطی‌ها که اعراب بادیه نشین بودند از نزدیکی پترا به شاه‌راه تجاری غرب و شرق در دوران باستان استفاده کرده و شهرشان را به یک قطب تجاری تبدیل کرده بودند.

صومعه پترا یکی از جاذبه های گردشگری اردن

یکی از بزرگترین بناهای تاریخی که در شهر پترا در اردن می توانید مشاهده کنید، صومعه است که ۴۷ متر عرض و ۴۸ متر ارتفاع دارد. از این بنا برای برگزاری جلسه های مذهبی استفاده می شده و دیوار پشتی آن که رو به حیاط های عقبی است کلمه صومعه به زبان عربی بر روی دیوار آن نوشته شده است.

صومعه پترا

آرامگاه سرباز رومی

یکی از شاهکارهای معماری شهر پترا اردن آرامگاه سرباز رومی است. این آرامگاه دارای دو ساختمان و یک حیاط بسیار زیبا است. در حیاط این آرامگاه و در طاقچه‌های موجود در آن شما شاهد مجسمه‌ها و طرح‌های باشکوهی از افسران رومی خواهید بود.

آرامگاه سرباز رومی

کلیسا

کلیسای پترا اردن متعلق به دوران بیزانس است. در دل این کلیسا راهرو‌های طویلی وجود دارند که قدم زدن در آن برای گردش‌گران حسی از عبور از دل تاریخ به همراه دارد. در محوطه کلیسا نیز یک مبلمان مرمرین وجود دارد که از شاهکارهای سنگ‌تراشی این شهر زیبا به حساب می‌آیدو از جاذبه های گردشگری اردن محسوب می شود

کلیسا پترا

باب ال سیق | Bab Al Siq

Siq در زبان عربی به معنای دروازه است، آنچه که در این محدود می توانید مشاهده کنید سه بلوک عظیم است که از دل صخره های قرمز رنگ پترا به سمت بیرون تراشیده شده است. در بالای این بنا چهار آرامگاه از اهرام “نافش” را مشاهده خواهید کرد نماد کسانی است که در دل کوه ها دفن شده اند.

باب ال سیق پترا

عبادتگاه بزرگ | The Great Temple

یکی از جاذبه های گردشگری اردن و یکی از مشهورترین بناهایی که در شهر پترا در اردن وجود دارد عبادتگاه بزرگ است که کاوش گران از سا ۱۹۹۳ عملیات باستان شناسی را بر روی آن آغاز کرده اند و این تحقیقات تحت نظارت Antiquates نیز انجام شده است. این بنا یکی از پر بازدیدترین بناهای شهر پترا در بین گردشگران محسوب می شود.

منبع 1

کلمات کلیدی : گردشگری – کشور اردن – قاره آسیا

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x