/ دسته‌بندی نشده / جاذبه های گردشگری عراق
آنچه در این مقاله می‌خوانید

جاذبه های گردشگری عراق-عراق (Iraq) یک کشور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که سرآغاز تمدن‌های باستانی میان رودان در طول تاریخ کهن این منطقه هستند از کشور ترکیه وارد عراق و به جنوب آن روان شده و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند.

کشور عراق سراسر دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و به خصوص مذهبی است. از شهر بغداد و کربلا و نینوا گرفته تا سلیمانیه، اربیل، بصره و … که هر کدام جاذبه های منحصر به فرد خود را دارند. دیدنی های کشور عراق آنقدر زیاد است که در یک مقاله نمی گنجد. ما سعی کرده ایم بهترین و مهمترین جاهای دیدنی عراق را به شما معرفی کنیم.

مزار حر بن یزید ریاحی

مرقد حر بن یزید ریاحی یکی از جاهای دیدنی کربلا محسوب می‌شود که در ۹ کیلومتری شهر کربلا در نزدیک منطقه‌ای به نام کمالیه واقع شده است. حر بن یزید از یاران امام حسین(ع)، در روز عاشورا در مواجهه با سپاهیان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید. علت اینکه جنازه حر را به خارج از میدان معرکه منتقل کردند، این بود که قبیله او یعنی بنی‌تمیم، جنازه او را برداشته و به مکان فعلی آورده و به خاک سپردند. مرقد به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد. مساحت مرقد حر حدود ۵۸۰ متر مربع است. ضریحی که صندوقی مشبک از جنس نقره ساخته شده، در وسط این عمارت واقع است.

نهر علقمه

نهر علقمه یکی از شاخه‌های منشعب شده از رود فرات است که آب را به کربلا و سرزمین‌های اطراف آن می‌برد. پدر بزرگ ابن علقمی (آخرین وزیر عباسیان) از خاندان بنی اسد که در شهر نیل کشور عراق بود، در کنار رود فرات نهری را حفر کرد و نام آن را علقمه نامید. علقم در زبان فارسی به تلخی معنی می‌شود. روایت شده است که در روز تاسوعا زمانی که حضرت عباس برای آوردن آب به کنار این نهر رفته بود، در مقابله با لشکر عمر بن سعد به شهادت رسید. البته امروزه جایگاه آن نهر در شهر کربلا به طور دقیق مشخص نیست، چرا که با تخریب‌ها در حملات مختلف و ساخت و سازهای بعد از آن نمی‌توان معین کرد، جایگاهی که حضرت عباس برای آوردن آب رفته بود، کجاست.

آرامگاه امیرکبیر

آرامگاه امیرکبیر در نزدیکی حرم امام حسین (ع) در کربلای عراق قرار دارد. میرزا تقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر، صدراعظم معروف ناصرالدین شاه در دوره قاجار بود. وی در زمان صدارت خود اصلاحات و کارهای بزرگ و ارزشمندی برای ایران کرد که مدرسه‌ی دارالفنون، نخستین دانشگاه مدرن در ایران و روزنامه‌ی وقایع اتفاقیه نمونه‌‌هایی از آن‌ها هستند. امیرکبیر ابتدا در کاشان و در مشهد اردهال دفن شد؛ اما مدتی بعد به درخواست همسرش جسد وی را به کربلا انتقال دادند.

قصر الاماره

قصر الاماره که امروزه خرابه هایی از آن به جا مانده، محل شهادت مسلم ابن عقیل و نمایش سر شهدای کربلا در مقابل ابن زیاد است. در همین قصر بود که حضرت زینب (س) علیه بنی امیه سخنرانی فرمودند و البته در نهایت هم، سر قاتلان حسین در قصر الاماره مقابل مختار قرار گرفت تا شاید کمی انتقام خون شهیدان کربلا گرفته شده باشد.

جاذبه های گردشگری عراق

شهر سامرا – Samarra

سامرا شهری در میانه عراق، در استان صلاح‌الدین؛ در کرانهٔ دجله و ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد ‌است. در سال ۸۳۶م به دستور خلیفهٔ عباسی معتصم بالله بنیان نهاده شد تا به‌جای بغداد پایتخت شود. سامرا بین مسلمانان شیعه اهمیت مذهبی دارد. این شهر یکی از شهرهای مذهبی عراق به‌شمار می‌رود، آرامگاه دو تن از امامان شیعه حسن عسکری و علی نقی در آنجا قرار دارد. علاوه بر اینکه آرامگاه دو تن از امامان شیعه آنجاست، شیعیان معتقدند که مهدی موعود نیز در این شهر زاده شده ‌است.

حرم عسکریین

از جاذبه های سامرا حرم و ضریحی است که مرقد پدر امام زمان، امام حسن عسکری (ع)، پردبزرگ ایشان، مادر ایشان و عمه شان (نرجس خاتون و آمنه خاتون) قرار دارد. در طبقه زیرین سرداب امام زمان واقع شده است. قسمتی از سرداب با دربی جدا شده است که غیبت امام زمان از آن مکان شروع شده است.

مسجد جامع سامرا

این مسجد در قرن نهم و در سال ۸۵۱ به دستور خلیفه عباسی متوکل ساخته شد، شاید هم به همین خاطر است که این روزها به ” جامع المتوکل ” شهرت دارد. مسجد جامع سامرا در آن زمان بزرگترین مسجد در جهان بود و مناره آن که ” ملویه ” نام دارد، به صورت مخروطی و مارپیچی با سطح شیب داری به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شد. خلیفه عباسی متوکل به معماری و شهرسازی اهمیت زیادی میداد و همین باعث شد تا شهر سامرا این روزها دارای بناهای تاریخی از این دست باشد.

کاظمین – Kadhimiya

کاظمین یا کاظمیه یکی از محله‌های شمالی شهر بغداد در بخش غربی رود دجله است. مسجد و آرامگاه امام هفتم شیعیان موسی کاظم و امام نهم محمد تقی در این محله قرار دارد و سبب نامگذاری این منطقه به کاظمیه همین است.

حرم کاظمین

این حرم مقدس که دارای دو گنبد طلایی و گلدسته های طلایی برای امامین موسی ابن جعفر (ع) و امام جواد (ع)، پدر و پسر امام رضا هستند در شهر کاظمین قرار دارد. درون این حرم هم علمایی چون شیخ مفید و شیخ کلینی و خواجه نصیر طوسی و سلمان فارسی و ابن قولویه قمی آرمیده اند. حرم این دو امام مظلوم بارها مورد صدمه از جانب وهابیون قرار گرفت.

جاذبه های گردشگری عراق

پیاده راه باب المراد

این پیاده راه در شهر کاظمین است و به حرم موسی ابن جعفر و امام جواد منتهی میشود که در ابتدای ورود تفتیش میشوید. سرتاسر این پیاده راه پر از دستفروش و طلافروشی و میوه فروشی و رستوران است.

آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصرالدین طوسی یکی از سرشناس ترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی است. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته آوازه یافت. خواجه نصیرالدین توسی در ۱۸ ذی الحجه ۶۷۲ هجری قمری وفات یافت، و در کاظمین دفن گردید.

شهر سلیمانیه – Sulaymaniyah

سلیمانیه یکی از شهرهای پرطرفدار و آرام عراق است. این شهر در کنار کوه‌های ناهموار شمال عراق واقع شده است و در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر این کشور دارای آب و هوایی خنک است. این شهر همچنین دارای چندین بازار بزرگ و پر رونق است و شهرت آن به دلیل داشتن غذاهای خوشمزه محلی می‌باشد. سلیمانیه مرکز فرهنگی کردهای عراق است و نسبت به دیگر شهرهای این کشور از نظر سطح زندگی و شرایط مناسب برای گردشگران در وضعیت مناسب‌تری است.

گوردخمه قیزقاپان

گوردخمه قيز قاپان در دهكده سورداشی شهرسليمانيه عراق قرار دارد. در این دهکده، گور دخمه‌ای باقی مانده از روزگار فرمانروایی مادها توسط شرق شناس مشهور “دیاکونف” شناسایی شد که “قیزقاپان” نام دارد. در كنار ورودی دخمه دو فرد مادی روبروی هم ايستاده اند و در ميان آن دو يک آتشدان قرار گرفته است. حالت ايستادن اين دو فرد كاملا محترمانه است به شكلی كه يك دست خود را جلوی دهان گرفته‌اند و با دست ديگر كمان خود را نگاه داشته اند، به طوری كه انتهای كمان بر روی پای چپ يكی از آن دو قرار دارد. سطح بیرونی گوردخمه بر روی صخره‌ها تراشیده شده و ۷ متر طول، ۲ متر و ۹۸ سانتیمتر عرض و ۴ متر و ۱۱ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

شهر اربیل – Erbil

اَربیل یکی از شهرهای کردستان عراق و مرکز استان اربیل و همچنین مرکز کردستان عراق می‌باشد. قدمت شهرنشینی در این شهر به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکون دنیاست. اربیل شهری بسیار باستانی است که در زمان آرامی‌ها بنیان گذاشته شد. منطقهٔ اربیل در طی سده‌ها بخشی از ایران هخامنشی را تشکیل می‌داد و مدتی نیز به دست نیروهای اسکندر مقدونی افتاد. پس از آن اشکانیان و ساسانیان و ترک‌های عثمانی طی سده‌های پیاپی بر آن فرمانروایی کردند و ارگ اربیل نیز به دست کردها بنا شد.

ارگ اربیل

ارگ اربیل یا قلعه هاولر تل یا ماهوریست که مرکز تاریخی شهر اربیل عراق محسوب می‌شود، به عنوان قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا شناخته شده است. اولین شواهد سکونت در این شهر به قرن پنجم قبل از میلاد و شاید قبل تر از آن برمیگردد. ساختمان‌های بالای این تل که از منطقه هموار اطراف خود، ۲۵ تا ۳۵ متر بالاتر است، در امتداد منطقه ای بیضی شکل ۴۳۰ در ۳۴۰ متری که حدود ۱۰۲ هزار متر مربع را اشغال کرده است، قرار دارد. تنها بنای مذهبی این ارگ که امروزه همچنان پا بر جاست، مسجد ملا افندی است.

جاذبه های گردشگری عراق

مسجد جلیل خیاط

بعد از مسجد آبی استانبول، این مسجد بزرگترین مسجدی بود که توسط تاجر ثروتمند، جلیل خیاط در اربیل بنا شد. مسجدی با سنگ های رنگارنگ و مناره های بلند و زیبا که از ارگ اربیل هم کاملا واضح و مشخص است. این مسجد هنگام نماز گنجایش ۲۰۰۰ نفر را دارد.

منبع 1

کلمات کلیدی : گردشگری – عراق – قاره اسیا

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x