/ آموزش / حقوق اقتصادی چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

حقوق اقتصادی  به حقوق مردم در اقتصاد ارتباط دارد.  البته می‌توانیم تأثیر کلیه قوانین و مقررات حقوقی را نیز بر اقتصاد در نظر بگیریم. معمولاً  مردم از جهات اقتصادی باید از حقوقی برخوردار باشند. این موارد بیشتر بر اساس اقتصاد به آنها توجه می‌شود. البته این مولفه به معنای رشته اقتصادی در دانشگاه نیست. بلکه باید در نظر بگیریم که مردم از نظر اقتصادی و البته مالی از چه حقوقی برخوردار هستند. در این مقاله ما قصد داریم حقوق اقتصادی را بررسی کنیم و جزئیات را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا دراین‌خصوص نکاتی را خدمت شما عزیزان مطرح سازیم.

بررسی حقوق اقتصادی از دیدگاه‌های متفاوت

تمامی مردم در کلیه کشورها دارای حقوقی هستند. این حقوق بخش‌های مختلفی را نیز در برمی‌گیرد. مثلاً می‌توانیم حقوق اجتماعی و البته سیاسی و حتی قضایی را نیز برای مردم در نظر داشته باشیم.  در تعریف هر کدام از این حقوق می‌توانیم بگوییم که مثلاً مردم از نظر قضایی دارای حقوق هستند که حق آنها باید در موارد قضایی رعایت شود. در خصوص تمامی حقوق دیگر در بخش‌های  مختلف نیز می‌توانیم همین تعریف را در نظر بگیریم.

حال در بحث اقتصادی می‌خواهیم حقوق اقتصادی را مطرح سازیم. این امر یکی از مهم‌ترین امور حقوقی است که می‌تواند اقتصاد افراد جامعه را در بر گیرد.  معمولاً حداقل داشتن رفاه و امکانات در زندگی به حقوق اقتصادی مرتبط است. به‌عنوان‌مثال فرد اگر مسکن و خوراک و در آمد مناسبی داشته باشد می‌توانیم بگوییم که حقوق اقتصادی او در جامعه رعایت شده است. ولی این توضیح یک حالت آسان را در این مورد ایجاد می‌کند.

به‌طورکلی فردی که به دنیا می‌آید باید از حداقل امکانات زندگی بهره‌مند شود. این مورد را می‌توانیم جز نخستین حق‌وحقوق اقتصادی افراد جامعه در نظر بگیریم. مثلاً فرد باید بتواند به حداقل نیازهایش در خوراک و پوشاک و مسکن و هزینه‌های دیگر نیز دست یابد. این مورد یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که افراد در جامعه باید از آن برخوردار باشند. نکته مهمی که باید در این خصوص در نظر بگیریم این است که تمامی دولت ها باید از مردم خود در جهت رسیدن به حقوق اقتصادی حمات کنند. این امرنیز یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید چون از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. 

در حوزه مربوطه نیز نکات مهمی را باید در نظر بگیریم که تمامی انسان‌ها باید از آن برخوردار شوند.

  از نظر منشور ملل متحد

در منشور ملل متحد آمده است که  تمامی دولت‌ها به طور کلی وظیفه دارند تا شرایط اقتصادی مردم کشورشان را بهبود دهند. در واقع این وظیفه دولت است. همچنین در حوزه حقوق بشر نیز باید در نظر بگیریم که  فرد باید از تمامی موارد مربوط به رفاه خودش و خانواده‌اش در حوزه خوراک و حتی پوشاک و درمان و مسکن برخوردار باشد. در واقع این حقی است که فرد از زمانی که به دنیا می‌آید و تا زمانی که از دنیا می‌رود دارد.همچنین حقوق اقتصادی باعث می شود تا فرد از زمانش به درستی استفاده کند.

ایجاد یک زندگی شرافتمندانه برای تمامی افراد جامعه وظیفه دولت است و اگر این مورد رخ ندهد به معنای این است که مردم به حق و حقوق خودشان در اقتصاد دست پیدا نمی‌کنند.

تأمین حقوق اقتصادی از چه طریقی باید انجام گیرد؟

در یک جامعه روش‌های بسیار زیادی از سوی دولت باید اجرا شود. این روش‌ها در نهایت باید زندگی مردم را بهتر کنند. بهتر کردن زندگی مردم به اقتصاد نیز ربط دارد به‌طوری‌که پیشرفت در اقتصاد را نیز می تواند برای مردم شامل شود.

حتی در قانون اساسی کلیه کشورها نیز درست مثل ایران مواردی در خصوص حقوق اقتصادی عنوان شده است. به‌عنوان‌مثال گفته شده است که افراد از هر نژادی که هستند باید از حقوق کامل اقتصادی برخوردار باشند. مثلاً هر فردی باید دارای شغلی باشد که بتواند از طریق آن امرار و معاش کند.

یا هر فرد باید دارای مسکن باشد تا بتواند به بهترین شکل زندگی کند.

حقوق اقتصادی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

حقوق اقتصادی موارد مختلفی را در برمی‌گیرد که در ادامه طبق توضیحات قبلی به آنها اشاره خواهیم داشت.

فرد باید بتواند از حداقل وسایل زندگی بهره‌مند باشد. داشتن مسکن نیز اهمیت دارد. در آمد مناسب را نیز می‌توانیم دراین‌خصوص در نظر بگیریم.  داشتن امنیت شغلی و امنیت مالی نیز بسیار مهم است.  فرد باید امکانات لازم برای تشکیل خانواده را نیز داشته باشد. در واقع تمامی مواردی که به اقتصاد مربوط است را می‌توانیم در حوزه حقوق اقتصادی در نظر بگیریم. افراد تا زمانی که از تمامی موارد گفته شده در جامعه بهره‌مند باشند می‌توانیم بگوییم که حقوق اقتصادی آن‌ها نیز رعایت شده است.

بررسی حقوق اقتصادی در بخش‌های مختلف جامعه

همان‌طور که می‌دانیم به‌طورکلی افراد مختلف از نسل‌های مختلف در یک کشور زندگی می‌کنند. در تمامی فرهنگ‌ها و جوامع نیز افراد باید از حقوق کامل اقتصادی برخوردار باشند. برخورداری از حقوق کامل اقتصادی می‌تواند به فرد کمک کند تا هم زندگی خودش را بسازد، و هم از آسیب‌هایی که ممکن است در آینده به جامعه وارد شود جلوگیری به عمل آورد.

حال در قانون اساسی تمامی کشورها مثل فرانسه از حق و حقوق اقتصادی مردم مواردی عنوان شده‌اند. یکی از مهم‌ترین موارد این است که فرد بتواند به‌راحتی حداقل نیازهای زندگی‌اش را برطرف سازد. در یک ملت نیز این حق از زمان تولد به خود فرد داده می‌شود. دولت‌ها موظف هستند تا زندگی مردم خودشان را بهبود دهند. بهبود زندگی مردم از نظر اقتصادی وظیفه دولت است. درصورتی‌که دولت این وظیفه را انجام ندهد، در واقع حقوق اقتصاد مردم کشورش را پایمال نموده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما حقوق اقتصادی را بررسی کردیم و جزئیاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حقوق در بحث اقتصاد یکی از مهم‌ترین موارد در زندگی هر فرد در جامعه است. باید در نظر داشته باشید که فرد اگر از نیازهای اولیه‌اش برخوردار باشد می‌تواند به‌راحتی از حقوق اقتصادی مناسب نیز بهره‌مند شود. تمامی دولت‌ها نیز موظف هستند تا مردم را به حق اقتصادی که لیاقت دارند برسانند. این مورد یکی از مهم‌ترین نکات دراین‌خصوص است که باید به آن توجه کنید.

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x