/ دسته‌بندی نشده / خواص دارچین برای پوست و مو
آنچه در این مقاله می‌خوانید

از خواص دارچین برای پوست می‌توان به نرم کردن پوست، افزایش تولید کلاژن پوست، رفع جوش، لکه و آکنه‌های پوستی و درمان شوره سر اشاره کرد.

دارچین به عنوان ادویه‌ای دارویی در طب اسلامی شناخته می‌شود و دارای طعمی خاص و عطری دلنشین است. اما آیا تا به‌حال از خواص دارچین برای پوست چیزی شنیده اید؟ آیا می‌دانید دارچین علاوه بر کاربرد‌های بسیار درمانی و تغذیه‌ای که دارد، گزینه مناسبی برای سلامت و زیبایی پوست به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم شما را با خواص دارچین برای پوست آشنا کنیم تا هم اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببریم؛ هم به شما یکی از راه‌های آسان برای داشتن پوستی سالم، شاداب و زیبا با مواد غذایی طبیعی و در دسترس را معرفی کرده باشیم.

خواص دارچین برای پوست

۱رفع آکنه، لکه‌ها و جوش‌های پوستی

دارچین می‌تواند آکنه ها، جوش‌ها و لکه‌های پوستی را درمان نماید. اما چگونه؟ دارچین پوست را خشک می کند و خشک شدن پوست منجر به حرکت خون و کشانده شدن خون به سطح بیرونی پوست می‌گردد و در نتیجه اکسیژن نیز به سطح بیرونی پوست کشیده می‌شود. از طرف دیگر دارچین خاصیت ضد میکروبی دارد. این عوامل دست به دست هم داده تا باعث شوند دارچین یک ماده موثر در رفع جوش، لکه و آکنه‌های پوستی باشد.

۲بهبود رنگ پوست صورت

دارچین  به این علت که دارای خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری است رنگ پوست صورت را بهبود بخشد و شفاف می‌کند.

۳نرم کردن پوست‌های خشک

دارچین سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین برده و پوست نو را جایگزین پوست مرده می‌کند. بنابراین می‌تواند به پوست زیبایی و درخشش دهد و همچنین پوست را نرم گرداند.

۴جلوگیری از عفونت‌های پوستی و بهبود زخم و بریدگی

دارچین به رفع عفونت‌های پوستی می‌پردازد و زخم و بریدگی‌ها را درمان می‌کند. شما می‌توانید با پاشیدن پودر دارچین بر روی زخم‌ها باعث از بین بردن میکروب‌ها شده و زخم خود را بهبود دهید. همچنین دارچین خاصیت ضد انعقادی دارد. روغن دارچین نیز  خاصیت ضد التهابی برای پوست دارد.

۵کاهش چروک پوست

دارچین با بهبود گردش خون، اکسیژن و خون را به سطح بیرونی پوست کشانده و با کاهش خطوط ریز پوست، به آن حجم می‌دهد و صورت را پرتر نشان دهد. این خاصیت دارچین برای افزایش حجم لب نیز مفید است.

۶درمان خشکی و ترک پاشنه پا

دارچین به این دلیل که دارچین خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد می‌تواند خشن و خشک بودن پوست را رفع نماید. بخصوص برای پوست پاها، استفاده از دارچین به نرمی و لطافت آن کمک نماید و ترک پا را رفع می‌کند.

۷بالا بردن تولید کلاژن پوست

دارچین میزان تولید کلاژن را بالا می‌برد و بدین طریق کشش پوست را بهبود می‌بخشد.

۸رفع اگزما و پسوریازیس

دارچین با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری که دارد به درمان اگزما و پسوریازیس کمک شایانی می‌کند.

۹درمان پوسته پوسته شدن و شوره سر

دارچین از جمله موادی است که می‌تواند به تغذیه‌ی پوست سر بپردازد و شوره و پوسته پوسته شدن پوست سر را بهبود بخشیده و درمان کند.

مضرات استفاده زیاد از دارچین

دارچین ادویه‌ای محبوب در سراسر جهان است. دو نوع دارچین وجود دارد. یکی دارچین کاسیا که به آن دارچین معمولی نیز گفته می‌شود و مورد استفاده اکثر مردم قرار می‌گیرد. این نوع دارچین معمولا در فروشگاه‌ها به فراوانی یافت می‌گردد و قیمت آن نیز از دارچین سیلان پایین‌تر است. دیگری دارچین سیلان که به آن دارچین واقعی گفته می‌شود و دارای طعم سبک‌تر و تلخی کمتری است. دارچین کاسیا اگر به میزان کم مصرف شود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با توجه به اینکه ماده‌ای به نام کومارین در آن فراوان یافت می‌شود، در صورت افراط و زیاده روی در مصرف آن، مشکلاتی برای سلامتی به وجود خواهد آمد. مثلا مصرف زیاد دارچین در بارداری می تواند منجر به سقط جنین شود. از جمله مشکلات ناشی از مصرف بالای دارچین نوع کاسیا را در زیر بررسی می‌نماییم

خطر ابتلا به سرطان

با توجه به تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شد، نتیجه گرفته شد که مصرف بالای دارچین کاسیا به سبب کومارین بالایی که در آن وجود دارد می‌تواند باعث بروز سرطان گردد و در واقع کومارین به تغذیه تومور‌ها می‌پردازد. مشخص نشده که چرا کومارین بوجود‌آورنده‌ی سرطان است. به باور بعضی از دانشمندان کومارین باعث آسیب به برخی ارگان‌های بدن می‌شود و آرام آرام این آسیب‌ها می‌تواند سلول‌های سالم را نیز درگیر کرده و آن‌ها را جایگزین سلول‌های سرطانی کند.

کاهش قند خون

از عوارض افت قند خون می‌توان به احساس گیجی، ضعف و خستگی و احتمال غش کردن اشاره نمود.

خطری برای کبد

مصرف بالای دارچین کاسیا به دلیل وجود کومارین باعث سمی شدن کبد شده و به آن آسیب وارد می‌نماید.

واکنش آلرژیک

به دلیل وجود ترکیبی به نام سینامالدهید که در دارچین وجود دارد، در صورت مصرف زیاد، واکنش آلرژیک ایجاد می‌گردد. از جمله واکنش آلرژیک؛ زخم‌های دهانی است. در مصرف کم دارچین، بزاق دهان از تماس طولانی این ماده شیمیایی جلوگیری کرده و واکنش آلرژیک در پی ندارد. از دیگر واکنش‌های آلرژیک به ماده سینامالدهید احساس سوزش یا خارش، بروز لکه‌های سفید رنگ در دهان و التهاب زبان یا لثه است.

حرف آخر

از آنجا که دارچین خواص وکاربردهای فراوانی دارد، برخی افراد به مصرف دارچین به صورت خشک می‌پردازند اما مصرف دارچین خشک کار بسیار خطرناکی است که باعث تحریک ریه و گلو می‌شود. ریه نمی‌تواند به تجزیه فیبر‌های دارچین بپردازد و این موجب التهاب ریه یا سینه پهلو می‌شود و در صورت درمان نشدن باعث زخم و از کار افتادن ریه‌ها می‌گردد.

آیا شما تا به‌حال از خواص دارچین برای پوست‌تان استفاده کرده‌اید؟ ما و مخاطبان ستاره را در تجربیات خود سهیم و از سوالات و نظرات خود مطلع گردانید.

خواص دارچین برای پوست و مو

منبع:

1

خواص روغن کنجد برای لاغری

روغن کنجد یک ماده غذایی با ارزش و دارای خواص منحصر به فرد است. خواص روغن کنجد برای لاغری به داشتن فیبر و لیگنین بالای آن بازمی‌گردد که می‌تواند باعث لاغری و خصوصا رفع چربی دور شکم بشود.

آیا تاکنون در مورد خواص روغن کنجد برای لاغری شنیده‌اید؟ روغن کنجد به علت خواص دارویی و مزایای بسیار زیادی که برای سلامتی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌های آن نیز برای افزودن به غذا، سالاد و … استفاده می‌شوند. این ماده خوراکی دارای مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، فیبر، بسیاری از ویتامین‌ها، آهن و امگا 3 است و می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. بله درست خواندید، روغن کنجد می‌تواند به لاغر شدن شما کمک کند! در اینجا ما به شما می‌گویم که روغن کنجد حاوی چه خصوصیاتی است که می‌تواند به شما کمک کند تا لاغر شوید.

خواص روغن کنجد برای لاغری 

مواد مغذی موجود در کنجد نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کنند، بلکه به داشتن پوست سالم، موهای سالم، سم زدایی بدن، ترشح هورمون‌ها، حمایت از سلامت قلب و همچنین به برطرف کردن چربی دور شکم نیز کمک می‌کند. ثابت شده است که دو ترکیب منحصر به فرد موجود در آن یعنی سوزامین (sesamin) و سوزامولین (sesamolin) سطح کلسترول را پایین می‌آورند، از فشار خون بالا جلوگیری می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند.

۱- محتوای فیبر بالا

دانه‌های کنجد دارای محتوای فیبر بالایی هستند. همانطور که همه ما می‌دانیم فیبر نقش مهمی در کاهش وزن دارد. فیبر به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید و بنابراین شما را از خوردن غذا باز می‌دارد. ۱۰۰ گرم دانه کنجد دارای هشت گرم فیبر است. فیبر همچنین کمک می‌کند تا بتوانید سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید و یک نرخ ثابت از قند و چربی را وارد جریان خون می‌کند. این فرایند کمک می‌کند تا از احساس گرسنگی جلوگیری شود. در نتیجه افزودن مواد فیبردار به غذا به شما کمک می‌کند تا همراه با حفظ توده عضلانی، بتوانید وزن کم کنید.

۲- سدیم پایین روغن کنجد

به دلیل کم بودن میزان سدیم در کنجد، مصرف آن به تنظیم چرخه مایعات بدن کمک کرده، دفع آب از بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه وزن را کاهش می‌دهد.

۳- غنی از لیگنین

لیگنین‌ها به سوختن چربی بدن کمک می‌کنند تا بدن آنزیم‌های چربی سوزی کبد را آزاد کند. همچنین گفته می‌شود که لیگنین‌ها مانع  تشکیل و جذب کلسترول شده و متابولیسم چربی را کاهش می‌دهند. 

۴- غنی از پروتئین

از جمله خواص روغن کنجد برای لاغری غنی از پروتئین بودن آن است. هر وقت که ما می‌خواهیم وزن کم کنیم، افزایش مصرف پروتئین اولین تغییر در رژیم غذایی ماست. روغن و دانه کنجد یک منبع عالی از پروتئین هستند که متابولیسم بدن شما را افزایش و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهند.

آیا مصرف کنجد در کاهش وزن موثر هستند؟

کنجد یک منبع غنی از اسیدهای آمینه نظیر تریپتوفان و پلی فنل‌هاست. این ترکیبات به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدت بیشتری رژیم غذایی کاهش وزن خود را حفظ کنید و به این ترتیب خواهید توانست به طور موثری چربی‌های شکمتان را بسوزانید.

چگونه می‌توان کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کرد؟

در طبخ غذاها، روی سالاد، برای سرخ کردن غذا، سبزیجات و … می‌توان از روغن کنجد استفاده کرد و همچنین از خود دانه کنجد نیز می‌توان در غذا، سالاد، کیک و شیرینی و ساندویچ‌ها استفاده کرد. داشتن یک فعالیت بدنی منظم و یک رژیم غذایی متعادل بدون هیچ شکی، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

اگر تجربه‌ای در مصرف کنجد و تاثیر آن در لاغری دارید و یا اگر خواندن این مقاله سوالی را در ذهن شما در مورد خواص روغن کنجد برای لاغری ایجاد کرده است، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: timesofindia.indiatimes

خواص روغن کنجد

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x