/ دسته‌بندی نشده / خواص گل گاوزبان چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

از مهمترین خواص گل گاوزبان می‌توان به تقویت اعصاب، رفع استرس، کمک به درمان سرماخوردگی، تقویت حواس پنج‌گانه، تقویت قلب، کبد و کلیه اشاره کرد. پزشکان سنتی ایران از گل گاو زبان به تنهایی یا همراه دیگر گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

گل گاو زبان نیز همانند چای در خانه بیشتر ایرانی‌ها پیدا می‌شود و شهرت زیادی در کشور ما دارد. در این مقاله شما را با خواص گل گاو زبان، طریقه مصرف، موارد احتیاط و منع مصرف آن آشنا می‌کنیم.

خواص گل گاو زبان (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گل‌های تازه این گیاه گرم و‌ تر و گرمی آن به اعتدال نزدیک است و زمانی که گل خشک می‌شود از رطوبت آن کاسته می‌شود. برگ و گل‌های این گیاه خواص دارویی دارد. برخی از مهمترین خواص گل گاو زبان عبارتند از:

۱. کاهش تب

مصرف دمنوش گل گاو زبان برای معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، مخملک و آبله مرغان بسیار مفید است.

۲. تقویت کلیه‌ها و تسکین درد ناشی از سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص گل گاو زبان در طب سنتی تسکین درد ناشی از سنگ کلیه است. از آن‌ جایی که این گیاه دارویی ادرارآور است، مصرف آن به دفع راحت‌تر سنگ مثانه کمک می‌کند. به طور کلی دمنوش گل گاو زبان، کلیه‌ها را تقویت و التهاب آن‌ها را درمان می‌کند و برای درمان بی‌ اختیاری ادرار مفید است.

۳. پیشگیری و درمان سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی

خوردن دمنوش گل گاو زبان همراه با کمی لیمو عمانی و عسل، در طول فصل سرما به دلیل داشتن ویتامین ث از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. همچنین درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم خفیف از دیگر خواص گل گاو زبان است. در طب سنتی از این گیاه به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده تنگی نفس و التیام دهنده گلودرد استفاده می‌شود.

۴. تقویت اعصاب و روحیه

از معروف‌ترین خواص گل زبان، تقویت سیستم عصبی، رفع استرس و اضطراب است. گل گاو زبان غم و غصه، دلهره وحشت را از بین می‌برد و افسردگی را کاهش می‌دهد. متخصصان طب سنتی از این گیاه برای کمک به درمان کسانی که با خود حرف می‌زنند، استفاده می‌کنند. همچنین خوردن دمنوش این گیاه نشاط‌آور است و رنگ چهره را شاداب و باز می‌کند.

۵. پیشگیری از سرطان

گل گاو زبان حاوی مقادیر بالایی از مواد آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب است و در پیشگیری و درمان سرطان موثر است. تحقیقات نشان داده این گیاه می‌تواند از شدت بیماری سرطان پانکراس کم کند.

۶. خاصیت ضد التهاب

گل گاو زبان خاصیت ضد التهاب دارد و برای برطرف کردن درد و روماتیسم، می‌توان ضماد برگ گل گاوزبان را روی مفصل‌ها گذاشت.

۷. تصفیه خون

تصفیه و تمیز کردن خون از خواص گل گاو زبان است. همچنین میان گل گاو زبان و فشار خون رابطه مستقیمی وجود دارد و برای بیماران قلبی عروقی مفید است، با این وجود زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

۸. درمان برفک دهان

جویدن برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک دهان و رفع عوارض ناشی از گرمی و حرارت دهان مفید است.

مضرات گل گاوزبان (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. گل گاوزبان دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئید‌های پیرولیزیدینی که مصرف طولانی و زیاد آن باعث آسیب‌های کبدی می‌شود، بنابراین لازم است از زیاده‌روی در مصرف این گیاه اجتناب شود.
  2. گل گاوزبان باعث افزایش فشارخون می‌شود، لذا بیماران مبتلا به فشار خو بالا بایستی در مصرف آن احتیاط کنند و یا آن را همراه با لیمو عمانی مصرف کنند. همچنین مخلوط کردن آن با سنبل الطیب، قبل از دم کردن هم میتواند خاصیت افزایش دهنده فشار خون را تعدیل کند.
  3. زیاده‌روی در مصرف گل گاو زبان علائمی مانند خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردک چشم و مسمومیت کبدی را به دنبال دارد.
  4. گل گاوزبان به علت داشتن آلکالویید برای زنان باردار، شیرده و کودکان مضر است.

تداخلات دارویی گل گاوزبان

مصرف این گیاه همراه با دارو‌های سیستم عصبی مرکزی مانند دارو‌های ضد افسردگی، ضد اضطراب، قرص آرامبخش، خواب‌آور، آنتی هیستامین‌ها و دارو‌های کنترل فشار خون بایستی با نظر پرشک متخصص انجام شود.

طریقه مصرف گل گاو زبان

بهترین راه بهره‌مندی از خواص گل گاو زبان تهیه دمنوش این گیاه به همراه لیمو عمانی یا سنبل طیب است. به این منظور دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان خشک شده را همراه دو لیوان آب جوش در قوری بریزید و بیست دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار دهید پس از آن مخلوط را صاف کنید و با مقداری لیمو عمانی، عسل یا نبات بنوشید.
لازم است بدانید دمنوش مانده و سردشده گل گاوزبان، خاصیت چندانی ندارد و توصیه شده تا یکی دو ساعت بعد از دم کشیدن، حتما مصرف شود.

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، افرادی که تمایل به نوشیدن دمنوش گل گاوزبان دارند، بهتر است پس از یک هفته تا ۱۰ روز، مصرف آن را برای یک هفته قطع کنند و بعد دوباره شروع کنند. همچنین مصرف بیش از پنج روز مداوم گل گاوزبان، ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین از مداومت در مصرف آن بپرهیزید.

شما چه خواص دیگری از این گیاه دارویی می‌شناسید؟ روش مصرف شما چگونه است؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر”‌ با ما به اشتراک بگذارید.

 گل گاو زبان_ خواص گل گلو زبان

منبع:

1

خواص شکر سرخ؛ دوای بلغم و سودا

از خواص شکر سرخ می‌توان به کاهش خستگی، رفع قولنج، درمان یبوست و بهبود التهابات لثه اشاره کرد. شکر سرخ که به شکر قرمز، شکر مازندران و شکر نیشکر معروف است حاصل پختن شیره نیشکر است و فواید بسیار زیادی دارد.

 این ماده پرمصرف است که مصارف خانگی و صنعتی بسیاری دارد. شکر قهوه‌ای، شکر زرد و شکر سرخ از انواع دیگر شکر هستند. نحوه‌ تولید این شکر‌ها باهم متفاوت است و طبعا ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. درست است که همه‌ی آن‌ها از نیشکر به دست می‌آیند، اما خواص شکر سرخ به خاطر طبیعی بودن، بر دیگر شکر‌ها برتری دارد. در فرآیند تولید شکر سرخ هیچ گونه افزودنی شیمیایی وجود ندارد. از این رو در طب اسلامی و سنتی همواره به استفاده از آن اشاره شده است. طبق روایات مصرف آن در درمان تب مؤثر بوده و همچنین خوردن آن قبل از خواب سفارش شده است. در ادامه‌ این مطلب شما را با خواص شکر سرخ و فواید آن آشنا خواهیم کرد.

خواص شکر سرخ چیست؟

شکر سرخ حاوی ویتامین، پروتئین و املاح معدنی فراوانی است. فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم از جمله آنهاست که باعث می‌شود این ماده مغذی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد. از جمله خواص آن:

۱. ضد نفخ و ملین است و در درمان خانگی یبوست از آن استفاده می‌کنند.

۲. شکر سرخ سودا زداست برعکس شکر سفید که سودا زاست.

۳. بازکننده‌ی گلوست و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. 

۴. مصرف شکر سرخ قند خون را می‌کاهد و برای سلامت قلب و عروق مفید است.

۵. در درمان سرماخوردگی موثر است و ریه خشک را درمان می‌کند.

۶. برای مادران باردار و افراد تحت رژیم غذایی و لاغری بهترین گزینه است، زیرا کالری و قند کمی دارد.

۷. در پاکسازی خون و درمان کم خونی مفید است.

۸. از دیگر خواص شکر سرخ خاصیت تقویت کنندگی کبد است.

۹. با کمک به استحکام مفاصل و استخوان‌ها، روند پیری زودرس را به تأخیر می‌اندازد.

۱۰. استفاده از آن نیروی جنسی را قوا می‌بخشد.

۱۱. التهابات معده و درد‌های شکمی را درمان می‌کند.

۱۲. به شادابی و جوانسازی پوست کمک می‌کند.

شکر سرخ چیست؟

شکر سرخ از حرارت دادن عصاره گیاه نیشکر حاصل می‌شود. علت نامگذاری این ماده نیز به همین دلیل است، زیرا شیره نیشکر را با آتش حرارت داده و سرخ می‌کنند. نسبت به دیگر شکر‌ها از کالری و ساکاروز کمتری برخوردار است که این یکی از مهمترین خواص شکر سرخ است، زیرا برای استفاده افراد دیابتی و کسانی که رژیم غذایی دارند مناسب خواهد بود. رنگ شکر سرخ بسته به نوع نیشکر کاشته شده، شرایط مزرعه کشت نیشکر و میزان حرارت هنگام پخت آن ممکن است متفاوت باشد، اما در خاصیت‌های شکر سرخ بدست آمده تاثیری ندارد مگر اینکه رنگ تیره آن بخاطر سوخته شدنش باشد که در آن صورت از خواص دارویی و طبی آن کاسته می‌شود.

طرز تهیه شکر سرخ در کارگاه نیشکرپزی

کشاورزان پس از کندن نیشکر‌ها از مزارع به جدا کردن برگ و اضافات از ساقه آن می‌پردازند. سپس آن‌ها را جمع آوری کرده و به داخل کارگاه می‌برند. در کارگاه نیشکر‌ها را به درون دستگاه آبگیری ریخته و آب آن‌ها را می‌گیرند. آب حاصل از نیشکر را به مدت دو تا سه ساعت در دیگ‌های بزرگ مسی می‌جوشانند تا آب آن تبخیر شده و غلظت شیره نیشکر افزایش پیدا کند. برای آنکه شیره نیشکر سر نرود و ته نگیرد در هنگام جوشاندن آن را به طور مداوم هم می‌زنند.

برای تهیه شیره خالص باید ناخالصی‌هایی را که روی سطح آن جمع می‌شود خارج کنند. البته این ناخالصی‌ها دور ریخته نشده و در جای دیگری کاربرد دارند. پس از چند ساعت حرارت دیدن، شکر سرخ که تقریبا از نظر ظاهری شبیه حلواست آماده شده است. پس از جامد شدن آن را به قسمت‌های کوچکتری تقسیم کرده و آماده مصرف می‌کنند. از پخت شیره نیشکر برای تهیه شکر سرخ چند محصول جانبی نیز بدست می‌آید که مصارف خوراکی دارند. لازم به ذکر است برای تهیه شکر سرخ مرغوب به شکرپزی باتجربه و ماهر نیاز است که دقت کافی را داشته و کاملا به فوت و فن این کار آشنا باشد.

کاربرد و نحوه‌ی مصرف شکر سرخ

کشت نیشکر در ایران به دوران قبل از ساسانیان می‌رسد. اکنون کشت نیشکر در خوزستان و استان‌های شمالی به خصوص مازندران به دلیل داشتن زمین‌های مرغوب و حاصلخیز  و آب فراوان، انجام می‌گیرد. هر ساله جشنواره‌هایی نیز در این زمینه برگزار می‌شود که می‌تواند برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد. همچنین باعث رونق کسب و کار و ایجاد انگیزه برای مردم محلی می‌شود.

  • از شکر سرخ به جای قند همراه با چای استفاده می‌شود.
  • انواع کیک و شیرینی و مربا را می‌توان با شکر سرخ تهیه کرد.
  • از ناخالصی‌هایی که از روی شیره نیشکر گرفته شده کره محلی تولید می‌کنند.
  • همچنین در صاف کردن عسل طبیعی نیز از این ناخالصی‌ها استفاده می‌شود.
  • “کف” محصول جانبی بدست آمده از شیره نیشکر است که آن را همراه با نان در صبحانه مصرف می‌کنند.
  • “روشکر” نیز محصول دیگریست که از پخت شیره بدست می‌آید و در تهیه شربت از آن استفاده می‌کنند.

برای کاهش مضرات مصرف شکر سفید روی آوردن به مصرف شکر سرخ، پیشنهاد ما به شماست. اگر شما از دیگر خواص شکر سرخ اطلاع دارید و یا به طریق دیگری از آن استفاده می‌کنید، آن را در بخش “ارسال نظر” پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

شکر سرخ

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x