/ دسته‌بندی نشده / خورشت کنگر کرمانشاه
آنچه در این مقاله می‌خوانید

خورشت کنگر کرمانشاه یکی از غذاهای خوشمزه محلی کرمانشاه می‌باشد. غذایی که در میان مردم کرمانشاه جایگاه ویژه‌ای داشته و معمولاٌ همراه با برنج سرو می‌شود. لازم به ذکر است که گیاه بهاره کنگر بسیار لذیذ بوده و سرشار از ویتامین‌های مختلف می‌باشد. بخش مورد استفاده این گیاه، ساقه آن بوده که پس از جدا کردن تیغ‌ها و تفت در روغن می‌تواند برای طبخ خورشتی خوشمزه استفاده گردد. در این مقاله، دستور پخت این خورشت فوق‌العاده را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید در منزل آن را تهیه کرده و از عطر و طعم دلچسب آن نهایت لذت را ببرید.

مواد لازم:

گوشت گوساله: ۴۰۰ گرم.
پیاز داغ: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
کنگر: ۲/۱ پیمانه.
ریواس: ۲ پیمانه.
نعناع و جعفری: ۲ پیمانه( ۱ و ۲/۱ پیمانه جعفری- ۲/۱ پیمانه نعناع).
گوجه‌سبز: ۱ پیمانه.
روغن: به میزان لازم.
نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم.

طرز تهیه خورشت کنگر

ابتدا کنگرها را بعد از تمیز کردن و جدا کردن تیغ‌هایشان به خوبی شسته و در اندازه‌های مناسبی خرد کنید. ریواس‌ها را نیز پوست گرفته و به قطعه‌های دو سانتی متری درآورید. سپس، گوشت را در قابلمه‌ای به همراه مقداری روغن تا زمان تغییر رنگ تفت دهید.

در مرحله بعد، پیاز را به همراه کمی زردچوبه به گوشت اضافه کنید. کمی آب را به طوری که کاملاٌ روی مواد را بگیرد، داخل قابلمه بریزید. سپس، در آن را گذاشته و اجازه دهید تا گوشت بپزد. جعفری و نعناع خرد شده را به همراه کنگر در کمی روغن سرخ کرده و آن‌ها را به گوشت پخته شده اضافه کنید.

در این زمان، بگذارید تا سبزی‌ها همراه با گوشت جوشیده و خورشت به اصطلاح جا بیفتد. بعد از نیم ساعت، گوجه‌سبز را نیز به همراه نمک و فلفل داخل غذا بریزید. در ده دقیقه آخر پخت، ریواس‌های خرد شده را نیز اضافه و بعد از طی این مدت شعله را خاموش کرده و غذا را در ظرف مورد نظر بکشید.

امیدوارم از سرو این غذای خوشمزه در کنار اعضای خانواده و عزیزانتان نهایت لذت را ببرید.علاوه بر جاذبه های تاریخی کرمانشاه در سفر به این استان پیشنهاد می کنیم از غذاهای بی نظیر کرمانشاه هم لذت ببرید.

آش حلبه و زیره نیشابور

آش حلبه و زیره نیشابور، از غذاهای بی نظیر این شهر می باشد .نیشابوری‌ها برای پخت آش معروف خود، حلبه، که در حقیقت همان تخم شنبلیله معطر و خوش‌طعم است را همراه با زیره در روغن و ادویه تفت می‌دهند. این ترکیب معطر به برنجی که در حال پخته شدن در آب است اضافه می‌شود و در نهایت آشی خوشمزه و خوش‌بو با ترکیباتی ساده بر روی سفره نیشابوری‌ها می‌آید.

خواص آش حلبه و زیره

تقویت لوزالمعده، کاهش قند خون مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و ضد نفخ و بادشکن بودن از مهم ترین خواص این آش است.این آش جزو غذاهای رژیمی است، لذا موجب لاغری و تناسب اندام می شود.مصرف این آش موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از تصلب شراین پیشگیری می‌کند.آش حلبه و زیره نیشابور برای افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و ورم لوزه مفید بوده همچنین برای سالمندان و بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند بسیار اثربخش و سودمند است.
این آش برای زنانی که تازه وضع حمل کرده و به بچه شیر می‌دهند بسیار مفید است و باعث افزایش شیر می‌شود، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
همچنین باعث کاهش دردهای قاعدگی و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی می شود.کاهش درد مفاصل و زانو، کنترل فشار، چربی و کلسترول بدخون (LDL)، تقویت، طراوت و جوان سازی پوست، رفع سوزش سردل و رفلاکس از دیگر خواص این آش است‌.
این آش خاصیت ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضد التهابی داشته و به دلیل فیبر بالا موجب عملکرد بهتر روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می شود.آش حلبه و زیره نیشابور دارای آهن و اسید فولیک است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون و رفع کم خونی می شود.از دیگر خواص این غذا اثربخشی و فواید بسیار آن برای سلول استخوانی و بیماران مبتلا به راشیتیسم است.

مواد لازم

برنج یک پیمانه
حلبه دو قاشق غذا خوری
زیرهٔ سیاه دو قاشق غذا خوری
زرد چوبه و نمک به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه آش حلبه و زیره نیشابور اول برنج هارو خوب می‌شوییم بعد می‌ریزیم داخل قابلمه با سه لیوان اب در ظرفی جدا گانه روغن داغ می‌کنیم و زرد چوبه را در آن تفت می‌دهیم زیره و حلبه ( شنبلیله ) را هم یه تفت کوچک می‌دهیم بعد همه را به برنج در حال جوشیدن افزوده و در قابلمه را نیم کش گذاشته (چون برنج سر می‌رود) می‌گذاریم برنج خوب مغز پخت و نرم شود مثل شله زرد که برنج کاملاً نرم می‌شود وقتی که برنج کاملاً پخت حدود یک ساعت و نیم بعد نمک اش را اندازه می‌کنیم و غذا حاضر است.

نکته: می توانید به این آش آلو هم اضافه نمایید،به این صورت که ، به برنج در حال جوش از همان اول۱۰ عدد آلو بخارا اضافه کنید بسیار خوشمزه می‌شود .می توانید بجای نمک به این آش شکر اضافه نمایید ، سپس آن را میل کنید

گیجاواش تره گیلان

گیجاواش تره از انوع غذاهای ویژه محلی مردم گیلان هست که از سبزی محلّی وخودرو این منطقه تهیه میشه ومیشه گفت که یه جورایی همه مواد داخل این غذا کاملاً محلّی هست. اسم این غذا گرفته شده از سبزی گیجاواش هست که یک نوع سبزی بسیار معطّر وخودرو در منطقه گیلان هست که زنان محلی این سبزی هارو از روستاهای اطراف میچینند وبه صورت دسته های کوچک در بازارهای محلی بعنوان سبزی محلی میفروشند.گیجاواش یا گیجواش با(نام علمی: Pimpinella saxifraga)، گیاهی از تیرهٔ چتریان و بومی جزایر بریتانیا و مناطق معتدل اروپا و غرب آسیا است. برگهای آن شبیه به گیاه رشکک (burnet) است، اما نباید با آن اشتباه شود. همچنین، اگرچه جزء دوم نام علمی آن ساکسی فراگا است، اما هیچ ارتباطی با گیاه ساکسی فراگا ندارد، تنها اینکه مانند آن ادرارآور است و خاصیت سنگ‌شکن دارد.

در ایران این گیاه در مناطق شمالی به‌ویژه نواحی مختلف استان گیلان به‌صورت خودرو پراکنش دارد. واش در گویش محلی گیلکی به‌معنای گیاه است و چنین نقل می‌شود که دلیل نامگذاری این گیاه به گیجواش این است که با مشغول شدن به چیدن آن، احساس سرگیجه به انسان دست می‌دهد. گیاه اناریجه (با نام علمی Froriepia subpinnata) گونهٔ دیگری از چتریان است که شباهت بسیاری با گیجاواش دارد و در ایران، در استانهای مازندران، گلستان و گیلان رویش وسیع دارد.

موادلازم:


سبزی گیجاواش ۱دسته
برگ سبز سیر ۱/۲دسته
تخم اُردک ۲عدد
روغن مایع بمقدارلازم
نمک،فلفل،زردچوبه بمقدارلازم

طرزتهیه:


در ابتدا برگ های سبز سیر رو بعد از شستن به اندازه نیم سانتی خرد میکنیم بعد توی ماهیتابه کمی روغن میریزیم وسبزی رو تفت میدیم وبعد سبزی گیجاواش شسته شده وساطوری شده رو اضافه میکنم تا تفت بخوره وکمی سرخ بشه بعد تخم اُردک یا مرغ (بهتره که توی این غذا ازتخم های محلّی استفاده بشه)را کنار تابه میشکنیم وکمی که خودشون رو گرفتند با قاشق خردشون میکنیم وبا سبزی توی ماهیتابه مخلوط میکنیم نمک وفلفل وزردچوبه رو هم اضافه میکنیم. دیگه غذا حاضره، با برنج ودر کنارش ماست وماهی دودی این غذا خیلی لذیذ هست.
منابع:روزمنو -ویکیپدیا


آش قلیه گیلانی

آش قلیه گیلانی ، یکی از چندین غذای محلی استان گیلان است.وقتی هوا خنک می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین لذت‌ها خوردن یک کاسه آش داغ و خوشمزه است. با سیری در ایران همراه باشید تا با طرز تهیه آش قلیه گیلانی خوشمزه و پرخاصیت آشنا شوید .

مواد لازم

لوبیایک پیمانه
نخودیک پیمانه
پیاز متوسط یک عدد
کشمش یک پیمانه
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
قیسی۱۰۰ گرم
چغندریک عدد
هویج سه عدد
سبزی آش شامل اسفناج، تره، جعفری و گشنیز۷۰۰ گرم
آرد برنج نصف پیمانه
شکرنصف فنجان
آرددو قاشق غذاخوری
آبغوره یک لیوان
نعناع داغ پنج قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

طرز تهیه آش قلیه گیلانی

نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. سپس یک قابلمه بزرگ برداشته، داخل آن مقداری آب بریزید و نخود و لوبیاها را بپزید.داخل یک کاسه آرد برنج را با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا حل شود. سپس هویج و چغندر را به صورت نگینی خرد کرده و همه مواد را به قابلمه آش اضافه کنید و صبر کنید تا با حرارت ملایم بپزند.
یک تابه برداشته و مقداری روغن داخل آن بریزید. گوشت را به قلقلی‌های کوچک تقسیم کنید و با پیاز رنده شده و کمی آرد تفت دهید. قیسی و کشمش هم تفت دهید و به همراه گوشت به آش اضافه کنید.
سبزی‌ها را پس از پاک کردن و شستن، خرد کنید و به آش اضافه کنید. برای چاشنی کمی شکر و آبغوره و نمک به آش اضافه کنید. صبر کنید تا آش جا بیفتد و مزه‌ها به خورد هم بروند.
زمان حدودی برای پختن آش حدود یک و نیم تا دو ساعت است.آش را در ظرف مناسبی ریخته و روی آن را با پیاز داغ و نعناع داغ و مقداری سیر داغ تزیین کرده و نوش جان کنید.

منبع: 1

کلمات کلیدی : غذای سنتی – دستور پخت

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x