/ پزشکی / دی هیدروارگوتامین
آنچه در این مقاله می‌خوانید

موارد مصرف

دی هیدروارگوتامین

از این دارو در درمان سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه ای استفاده می شود.مصرف این دارو برای میگرن هایی که فقط در یک طرف مغز (میگرن همی پلژیک) یا ناحیه پایه مغز یا گردن (میگرن بازیلیار) ایجاد می شوند، یا برای جلوگیری از بروز میگرن توصیه نمی شود.

دی هیدرو ارگوتامین یک داروی ارگوت می باشد که به تنگ شدن رگ های خونی در سر و در نتیجه به کاهش اثرات ضربان دار این سردردها کمک می کند.

دی هیدروارگوتامین

زمان و نحوه مصرف

این دارو باید طبق دستور پزشک، به داخل ورید، عضله یا زیر پوست تزریق شود. میزان دوز مصرفی دارو براساس شرایط پزشکی و پاسخ بدن به درمان تعیین می شود. این دارو تنها در صورت لزوم باید استفاده شود و برای استفاده روزانه طولانی مدت نمی باشد.همچنین بهترین اثربخشی این دارو در صورت مصرف آن هنگام بروز اولین علائم سردرد، میسر می شود. پس از گذشت زمان و تشدید سر درد ممکن است دارو به خوبی عمل نکند.

در صورت برگشت سردرد یا عدم بهبود پس از مصرف دوز اول، می توانید دوز را 1 ساعت پس از مصرف دوز اول تنها به دستور پزشک تکرار کنید .

در صورت تزریق این دارو به عضله یا زیر پوست، ممکن است در صورت نیاز، دوز سوم 1 ساعت پس از دوز دوم تجویز شود.از مصرف بیش از 3 میلی لیتر در 24 ساعت یا 6 میلی لیتر در هفته خودداری کنید.

در صورت تزریق این دارو به صورت وریدی، از مصرف بیش از 2 میلی لیتر در 24 ساعت یا 6 میلی لیتر در هفته خودداری کنید.

همچنین اگر این دارو را در خانه مصرف می کنید، تمام دستورالعمل های تهیه و مصرف دارو را از متخصص یاد بگیرید. محلول معمولاً شفاف و بی رنگ می باشد.بنابراین قبل از مصرف، ظاهر محصول را از نظر وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هر یک از این دو مورد، از محصول استفاده نکنید..

همچنین برای مصرف سایر داروهای “ارگوت” (مانند، ارگوتامین و متی سرژید) یا داروهای ” تریپتان” (مانند، سوماتریپتان) حداقل 24 ساعت باید از مصرف این دارو گذشته باشد.

در صورت مصرف دارو برای10 روز یا بیشتر در ماه برای درمان حملات میگرن، ممکن است داروها سردرد را تشدید کنند (مصرف بیش از حد دارو سردرد). از مصرف بیشتر داروها یا طولانی تر از زمان تجویز شده، خودداری کنید. در صورت نیاز به استفاده مکرر از این دارو، یا عدم عملکرد خوب دارو، یا تشدید سردرد، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

دی هیدروارگوتامین

عوارض جانبی

سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرگرفتگی یا افزایش تعریق می تواند از عوارض جانبی مصرف این دارو باشد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، فوراً پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک معالجتان این دارو را برای شما تجویز کرده چرا که بر این باور است که منافع این دارو بیشتر از عوارض آن است. بیشتر افراد با مصرف این دارو، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند.

بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، مانند ضربان قلب آهسته، سریع یا نامنظم، سوزن سوزن شدن، درد و سردی در انگشتان دست یا پا، سفید شدن انگشتان دست، پا و ناخون ها، از دست دادن احساس انگشتان دست یا انگشتان پا، کبود شدن دست ها یا پاها، درد عضلانی، ضعف در بازوها یا پاها، درد شدید معده یا شکم، کمردرد، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار) را بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی مانند تنفس دشوار یا دردناک، درد قفسه سینه، گیجی، اختلال گفتار، ضعف در یک طرف بدن، مشکلات بینایی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

واکنش جدی آلرژیک به این محصول به ندرت رخ می دهد. با این حال، در صورت مشاهده علائمی همچون جوش، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، دشواری در تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دی هیدروارگوتامین

موارد مذکور، تمام عوارض جانبی این دارو را در برنمی گیرد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگری، آن را به پزشک خود یا پزشک داروخانه اطلاع دهید.

موارد احتیاطی و منع مصرف

پیش از مصرف دارو، در صورت حساسیت به آن یا هر نوع حساسیت دیگری، پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است دارای اجزای غیر فعالی باشد که موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.

همچنین قبل از مصرف این دارو، پزشک یا پزشک داروخانه را از سوابق پزشکی خود به خصوص بیماری گردش خون (مانند بیماری شریانی محیطی، بیماری رینود)، بیماری قلبی (مانند بیماری عروق کرونر، آنژین، حمله قلبی)، سکته، دیابت، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، عفونت شدید خون (سپسیس)، جراحی اخیر عروق خونی، مشکلات معده یا روده (به عنوان مثال، سندرم روده ایسکمیک)، استعمال دخانیات، پایان دائمی دوره های قاعدگی به دلیل افزایش سن، جراحی یا تغییرات هورمونی (بعد از یائسگی) مطلع سازید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. استفاده از الکل یا ماریجوانا (شاهدانه) می تواند سرگیجه را تشدید کند. تا زمانی که از بی خطر بودن کارهایی مانند رانندگی، استفاده از ماشین آلات و هرکاری که نیاز به هوشیاری دارد، اطمینان حاصل نکرده اید از انجام آنها خودداری کنید. مصرف الکل را محدود کرده و در صورت مصرف ماریجوانا آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف دخانیات یا نیکوتین در حین استفاده از این دارو می تواند خطر عوارض جانبی جدی مانند مشکلات قلبی (مانند درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم) و کاهش خون رسانی به مغز، دست ها یا پاها را افزایش دهد. هنگام مصرف این دارو از استعمال دخانیات خودداری کنید. اگر سیگار می کشید، با پزشک خود در رابطه با چگونگی ترک سیگار مشورت کنید.

تمام داروهای مصرفی خود را (از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه و محصولات گیاهی) پیش از جراحی به پزشک و یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.

از مصرف این دارو در دوران بارداری به دلیل احتمال آسیب به جنین خودداری کنید.همچنین در رابطه با استفاده از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری (مانند کاندوم، قرص های جلوگیری از بارداری) با پزشک خود مشورت کنید.در صورت بارداری یا احتمال باردار بودن فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است از شیر مادر به نوزاد منتقل شود و اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. بنابراین شیردهی در حین استفاده از این دارو، توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخل های دارویی می تواند نحوه ی عملکرد دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این یادداشت تمامی تداخلات دارویی دی هیدروارگوتامین را پوشش نمی دهد بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی که مصرف می کنید (از جمله داروهای با نسخه و بی نسخه و محصولات گیاهی) را با پزشک خود و پزشک داروخانه در میان بگذارید و بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا تمام نکنید، همچنین به هیچ وجه میزان دارو را تغییر ندهید.

از حمله داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از : گشادکننده های برونشیت، ضد احتقان ها، محرک ها (مانند اپی نفرین، سودوافدرین، متیل فنیدیت، آمفتامین).

در صورت مصرف داروهای میگرن “تریپتان” (به عنوان مثال سوماتریپتان، رزاتریپتان)، برای کاهش خطر عوارض جانبی جدی باید دوز “تریپتان” را از دوز این دارو جدا کنید. از پزشک خود مدت زمان لازم بین دو دارو را بپرسید .

مواد تشکیل دهنده برخی از داروها می توانند باعث افزایش فشار خون یا ضربان قلب شوند. نام هر آنچه که مصرف می کنید را در اختیار پزشک داروخانه قرار داده و در رابطه با بی خطر بودن مصرف آنها سوال کنید (به خصوص داروهای مربوط به سرفه و سرماخوردگی، مکمل های غذایی یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن).

سوء مصرف

در صورت مصرف بیش از حد دارو و بروز علائم جدی مانند غش کردن و یا دشواری در تنفس با مراکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. علائم سوء مصرف دارو می تواند به صورت

توجه

این دارو را به صورت سرخود به دیگران تجویز نکنید.

از انجام منظم آزمایش های پزشکی دوره ای (مانند آزمایش های مربوط به قلب) غافل نشوید. انجام این آزمایش ها می توانند به ارزیابی صحیح از میزان بهبودی یا بروز عوارض جانبی کمک کنند.

برخی از غذاها، نوشیدنی ها یا مواد افزودنی غذایی (به عنوان مثال، شراب قرمز، پنیر، شکلات، گلوتامات منو سدیم، الکل) و همچنین برخی از سبک های زندگی (به عنوان مثال، عادت های غذایی یا خواب نامنظم، استرس) ممکن است باعث سردرد میگرنی شود. اجتناب از این “عوامل محرک” ممکن است به کاهش دفعات سردردهای میگرنی کمک کند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

نگهداری

دارو را در دمای محیط و به دور از نور و رطوبت نگه دارید و از نگهداری دارو در دستشویی یا حمام خودداری کنید. همچنین داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

دارو ها را به درون توالت و فاضلاب نریزید، مگر آن که دستورالعملی برای انجام آن ذکر شده باشد. در صورت منقضی شدن دارو و یا عدم نیاز به آن، با یک روش مناسب آن را دور بریزید.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x