/ دسته‌بندی نشده / راهنمای خرید فرش ماشینی 1200 شانه
آنچه در این مقاله می‌خوانید

از گذشته تا به الان، فرش‌ها همیشه به‌عنوان بهترین کف‌پوش هر خانه محسوب می‌شدند که جان خاصی را به خانه‌ها می‌بخشند. به ‌طور کلی فرش‌ها عضو جداناپذیری از خانه‌های ما هستند و ما همیشه سعی داریم در خرید فرش دقت کامل داشته باشیم تا بتوانیم بهترین نوع آن را خریداری کنیم. فرش‌هایی ماشینی یکی از انواع فرش‌هایی هستند که امروزه طرفداران زیادی دارند؛ در میان انواع مختلف آن ، فرش 1200 شانه معمولا پرفروش و پرطرفدار است و توسط افراد بسیار زیادی خریده می‌شود. در این مقاله تصمیم داریم در مورد راهنمای خرید فرش ماشینی 1200 شانه به طور کامل صحبت کنیم.

اما آیا می‌دانید که در زمان خرید این فرش باید به چه نکاتی توجه کنید تا بتوانید یک خرید بهتر داشته باشید؟ اول از همه ویژگی‌های آن را بررسی خواهیم کرد و در نهایت به نکات مهم در زمان خرید آن می‌پردازیم. با مطالعه این مطلب، اگر قرار است که این نوع فرش را خرید، پاسخ  تمامی سوالات در ذهن خودتان را در این زمینه بدست می‌آورید؛ بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در مورد انتخاب فرش ماشینی

قبل از اینکه در مورد فرش 1200 شانه صحبت کنیم؛ بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که برای خرید فرش ماشینی باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید. برای ما ایرانیان، در زمان، همیشه خرید سیسمونی، جهیزیه یا حتی تعویض منزل و مبلمان، انتخاب فرش دغدغه بوده است. برخی از افراد فرش‌های دستباف را دوست دارند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند فرش ماشینی خریداری کنند.

فرش‌های ماشینی نسبت به  دستی قیمت مناسب‌تری داشته و درست به همین دلیل هم بین خریداران محبوبیت بیشتری دارند. همان‌طور که اول مقاله گفتیم، در میان تمامی فرش‌های ماشینی، 1200 شانه محبوب‌‌تر است و اغلب توسط افراد بیشتری خریداری می‌شود. این فرش‌ها از نظر شانه، نخ خاب و حتی جنس دارای انواع مختلفی هستند.

معمولا تراکم و شانه چیزی است که این دسته از فرش‌ها را از هم متمایز می‌کند. امروزه افزایش فرش‌های ماشینی با رنگ‌های متنوع را در بازار شاهده هستیم و حتی فرش‌هایی با تراکم بیشتر تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. در زمان خرید این نوع فرش لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ابعاد فرش

فرش‌های ماشینی ابعاد مختلفی دارند؛ از 6 متری گرفته تا 9 متری و حتی 12 متری. به همین دلیل قبل از خرید در نظر داشته باشید که متناسب با فضای منزل، یک فرش با ابعاد مناسب انتخاب کنید. اگر یک خانه مبله دارید، نیازی نیست فرشی بخواهید که تمامی فضای خانه را پر کند؛ همین که قسمتی از فضا با فرش پوشانده شود، زیبایی خاصی به خانه شما می‌بخشد. اگر خانه‌ای با ابعاد بزرگ‌تر دارید، پس لازم است فرش بزرگ‌تری هم خریداری کنید.

مکان مورد استفاده

قرار است از فرش ماشینی در کدام قسمت منزلتان استفاده کنید؛ اگر می‌خواهید برای آشپزخانه فرش بخرید، روی رنگ‌های تیره بیشتر فکر کنید؛ چراکه آشپزخانه محل رفت و آمد است و فرش رنگ روشن، زودتر کثیف می‌شود و از بین می‌رود. حتی فرش‌های دستباف هم برای مکانی مانند آشپزخانه مفید نیستند.

جنس فرش

فرش‌های ماشینی از جنس‌های مختلفی مانند:  جنس نخ آکریلیک، پلی‌استر، نایلون و پروپیلن تولید می‌شوند که در میان آن‌ها نخ آکریلیک بهترین نوع نخ فرش است و دوام بالایی در مقابل گرما و حتی گردوغبار دارد.

تراکم و شانه فرش

به گره‌هایی که در طول یک متر از فرش ماشینی در نظر گرفته می‌شود، تراکم و شانه فرش گفته می‌شود. وقتی می‌گوییم یک فرش 1200 شانه یعنی، در هر متر از فرش 1200 گره زده شده است.

فرش‌های ماشینی تراکم‌های مختلفی دارند و به هراندازه که تراکم یک فرش بیشتر باشد، دوام و کیفیت آن هم بیشتر است. به عنوان مثال: فرش‌ 1200 شانه تراکم بیشتری دارد و حتی از قیمت بالاتری هم برخوردار است، ولی با این حال کیفیت و دوام عالی خواهد داشت.

ارتفاع خواب فرش یکی از مواردی است که با تراکم آن ارتباط دارد؛ هرچقدر که شانه فرش بیشتر باشد، ارتفاع خواب آن کمتر خواهد شد. اگر یک فرش کم خواب باشد، به این معناست که ضخامت آن کمتر است و در نتیجه فرش وزن کمتری دارد. به عنوان مثال؛ در فرش ماشینی 1200 شانه، ارتفاع خواب 8 میلی‌متر است.

فرش‌های آکرلیک

فرش‌های آکرلیک، از بهترین نوع فرش‌های ماشینی هستند که طرفداران خاص خود را دارند. از مهمترین خصوصیات این فرش‌ها این است که ماندگاری بالایی دارند و سال‌های زیادی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. امروزه این محصولات با فناوری‌ها جدیدتر ساخته می‌شوند و نسبت به فرش‌های آکرلیک گذشته کیفیت خیلی بالاتری دارند.

فرش‌های پلی‌استر

این نوع فرش‌ها کیفیت کمتری نسبت به نوع آکرلیک دارند و برخی از فرش‌ها پلی استری با نام‌های زیر در بازار فروخته می‌شوند:

  • فرش چاپی (فرش رنگ‌شده)
  • ابریشم مصنوعی
  • ابریشم‌گونه
  • فرش‌های بلژیکی
  • گلیم‌فرش
  • متال
  • شنل
  • شگی

ضد حساسیت بودن فرش

برای برخی از افرادی که می‌خواهند فرش ماشینی خریداری کنند؛ ضد حساس بودن یکی از موضوعات مهمی است که مدنظر قرار می‌گیرد؛ چراکه ممکن است در برخی از موارد، فرش‌ها، به دلیل بی‌کیفیت بودن و الیاف نامرغوبی که در آن‌ها به کار رفته است، در بدن انسان باعث ایجاد حساسیت شوند.

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان سعی دارند، فرش‌ها ماشینی ضد حساسیت تولید کنند که می‌تواند برای افرادی که آلرژی دارند و یا حتی سالمند هستند، گزینه مناسبی باشد.

مرغوب بودن رنگ فرش

انتخاب رنگ فرش، یکی از نکات مهمی است که برای همه‌ی ما با توجه به رنگ و دکوراسیون منزل انجام می‌شود. در خیلی از موارد ممکن است فرد با توجه به روحیات خود، رنگ روشن و رنگ تیره را انتخاب کند؛ ولی در اکثر موارد، به دلیل مناسب بودن رنگ فرش با دکوراسیون، بر اساس وسائل و دکوراسیون منزل، رنگ آن انتخاب می‌شود.

 قابلیت شست‌وشوی مکرر

هنگام انتخاب فرش توجه داشته باشید، محصولی را بخرید که بتوانید مداوم آن را بشویید بدون اینکه هیچ مشکلی برای فرش ایجاد شود. فرش‌هایی که دستبافت‌‌گونه و فرش‌های آکرلیک هستند را به راحتی می‌توان به تعداد دفعات زیادی بشویید بدون اینکه مشکل خاصی ایجاد شود. این در حالی است که اگر فرش ماشینی پلی استر بخرید، باید با احتیاط بیشتری آن را بشویید تا سال‌ها دوام داشته باشد.

فرش‌ 1200 شانه

ویژگی‌های فرش ماشینی 1200 شانه

فرش‌ 1200 شانه یکی از فرش‌های باکیفیت در بازار هستند که پُرز ندارند و حتی ضد حساسیت هستند. رنگ‌بندی‌های مختلفی برای این نوع فرش‌ها وجود دارد، اما در حالت کلی به صورت فرش ماشینی 1200 شانه 6 رنگ، 8 رنگ و 10 رنگ تولید می‌شوند.

دو نمونه از فرش 1200 شانه را می‌توانید در بازار ببینید؛ یکی هایبالک (یا اصلاحا فرش گل برجسته) و دیگری فرش 1200 شانه معمولی. یک نکته مهم برای خرید این فرش‌ها این است که به‌هیچ عنوان برای مکان پر رفت و آمد مناسب نیستند؛ چراکه دارای بافت‌های ریز و لطیف هستند. از دیگر ویژگی‌های این فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع فرش‌ها محکم و بادوام هستند و تراکم بالایی دارند، همین تراکم باعث می‌شود که امکان بازشدن بین ریشه‌های فرش وجود نداشته باشد.
  • فرش 1200 شانه به دلیل اینکه از پلی استر ساخته شده و الیافت مرغوبی دارد، بوی مواد نفتی و پلاستیک نمی‌دهد.
  • نخ‌های به کاررفته در این فرش به نوعی هستند که باعث می‌شوند فرش خیلی ظریف و چشم‌نواز باشد.
  • در تولید این فرش از تعداد رنگ بالا و ماشین‌هایی با فناوری به‌روز در نظر گرفته شده است.
  • این نوع فرش، فاقد بو و ضدآلرژی می‌باشد.
  • تراکم بالا، نقش‌ها و طرح‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند از وضوح بیشتری برخوردار هستند.
  • فرش 1200 شانه دارای انعطاف‌پذیری بالا و ارتفاع خاب پایین می‌باشد.
  • فرش ماشینی با تراکم 1200 شانه دارای شفاف‌ترین رنگ است و در دراز مدت دچار دفرمه نمی‌شود.
  • فرش‌های 1200 شانه نسبت به فرش‌های 500 ، 700 و 1000 شانه از طرح‌ها و رنگ‌های بهتری برخوردار است.
  • در پشت این نوع فرش هیچگونه خوردگی و عیبی دیده نمی‌شود.
  • فرش‎های 1200 شانه در معرض نور و آفتاب هیچ گونه تغییری رنگی نخواهند داد.
  • این فرش‌ها به مرور زمان دچار آبرفت و پاخوردگی نمی‌شوند.

فرش ۱۲۰۰ شانه  برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

فرش 1200 شانه به دلیل الیاف نازک و ظریف معمولا برای خانه‌هایی که رفت و آمد در آن زیاد است؛ گزینه مناسبی نیست. بهترین کار این است که آن‌ها برای سالن پذیرایی منازل استفاده کنید. اگر منزل شما دارای فضای کوچکی است؛ بهتر است از فرش 1200 شانه با رنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضا دلبازتر و بزرگ‌تر نشان داده شود.

بر عکس این قضیه، برای فضاهای بزرگ، معمولا رنگ‌های تیره گزینه خوبی هستند؛ چون باعث کلاسیک شدن فضا می‌شود. در بهترین حالت، در هنگام انتخاب رنگ فرش، مبلمان، رنگ پرده و حتی رنگ دیوارها و دیگر لوازم هارمونی را مدنظر داشته باشید. امروزه برای تولید فرش‌های 1200 شانه از ماشین آلات جدید و پیشرفته استفاده می‌شود و همین موضوع باعث شده که فرش‌ها کیفیت ممتاز و درجه یک داشته باشند. یکی از آن‌ها، دستگاه HCI است که در کارخانه‌هایی مانند کارخانه فرش کاشان استفاده می‌شود.

قیمت فرش ماشینی 1200 شانه

قیمت فرش ماشینی 1200 شانه به چند عامل مختلف بستگی دارد که عبارتنداز:

  • نوسانات نرخ ارز و دلار
  • بازده زمانی خرید فرش (قطعا این را به‌خوبی می‌دانید، که اگر قرار است فرش ماشینی خریداری کنید، باید در بهترین زمان ممکن خرید کنید. به‌عنوان مثال: ایام تعطیلات عید نوروز زمان خوبی برای خرید فرش نیست؛ چراکه شما به دلیل حجم زیادی خریداران در این ایام، مجبور هستید هزینه بیشتری پرداخت کنید).
  • اندازه فرش ماشینی (فرش‌های ماشینی 1200 شانه در اندازه‌های 6، 9 و 12 متری هستند)
  • تعداد رنگ‌های موجود در فرش (6 رنگ، 8 رنگ و 10 رنگ که هرکدام قیمت متفاوتی دارند.)

خرید فرش ماشینی 1200 شانه

و خرید فرش از کارخانه، به صورت مستقیم، گزینه خوبی است، چراکه شما با این کار فرشی با قیمت پایین‌تر و ارزان‌تر از قیمت بازار تهیه می‌کنید؛ به‌خصوص در مورد فرش 1200 شانه که در دسته فرش‌های لوکس و گران‌قیمت است.

خرید از کارخانه به این دلیل که عاملان و واسطه‌های فروش در این میان حذف می‌شوند، قیمت کمتری دارد و برای شمایی که تصمیم گرفته‌اید فرش 1200 شانه بخرید، بهترین گزینه است. اگر قرار باشد که به فروشگاه مراجعه و این نوع فرش را خریداری کنید؛ قطعا باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

کارخانه فرش یلدای کویر کاشان با بیش از سی سال سابقه در سال 1370 تولید انواع فرش کاشان را با چشم‌انداز مجموعه یکپارچه نخ تا فرش آغاز نمود. از جمله محصولات تولیدی این مجموعه می توان به فرش 1200 شانه ، فرش 1000 شانه ، فرش پتینه (کهنه نما)، فرش 700 شانه ، تابلو فرش و فرش مدرن در طرح ها و رنگ‌های متنوع اشاره کرد. از ویژگی های بارز محصولات تولیدی این گروه می توان به مواردی همچون عدم پرزدهی (Lint free)، ضد حساسیت (Non allergic)، مقاوم در برابر سایش، شستشو و نور و بافت مشابه فرش های دستبافت با ضمانت 20 ساله  اشاره نمود.

سخن پایانی

یک فرش با کیفیت خوب می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و مهم این است که شما بهترین نوع فرش را برای نیازهای شما انتخاب کنید. فرش‌هایی با تراکم بالا، همان‌طور که در این مقاله بیان کردیم، بهترین نوع فرش‌های ماشینی هستند که با الیاف اکرلیک ساخته می‌شوند و نرمی و انعطاف‌پذیری خاصی دارند. این فرش‌ها معمولا در برابر گرما و حرارت مقاوم هستند و شما سال‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

حتی فرش‌های 1200 شانه، بدون پرز و ضد حساست هستند و به هیچ‌وچه دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. زیبایی این فرش‌ها چشم نواز و فوق‌العاده است و درست به همین دلیل انتخابی محبوب برای بسیاری از افراد است. از این نوع فرش‌ها برای پذیرایی و آشپزخانه استفاده نکنید؛ بهترین گزینه این است که برای سالن پذیرایی آن‌ها را بخرید.

امیدواریم مقاله راهنمای خرید فرش ماشینی 1200 بتواند به شما کمک کند بهترین نوع این فرش را انتخاب کنید! به‌طور کلی در نظر گرفتن هرکدام از ویژگی‌های این فرش و شناخت هرچه بیشتر آن، دست شما را برای یک خرید حرفه‌ای و عالی باز می‌کند.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x