/ خوزستان / راهنمای وسایل ضروری کویرنوردی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

ضمن این که با سفر در زمستان، این شانس را دارید که حیوانات به خواب زمستانی رفته باشند و کمتر دغدغه برخورد با انواع حیوانات کویری را خواهید داشت.

البته هر کدام از مناطق کویری، آب و هوای خاص خود را دارند که می‌تواند با دیگری متفاوت باشد؛ اما به طور کلی به هم شبیه هستند.

به عنوان مثال، بر اساس وضعیت آب و هوا و راهنمای سفر به کویر، دشت لوت از جمله کویرهایی است که حتی در اوایل بهار هم، زاویه تابش خورشید به گونه‌ای است که بسیار گرم است. در عین حال دو ماه اول بهار، یک زمان مناسب برای سفر به کویر مصر و مرنجاب است.

بهترین زمان سفر، از پاییز تا اواسط بهار است، پیشنهاد می‌کنیم، مقصد سفر کویری‌تان را مشخص کنید و بر اساس آب و هوای آن منطقه برنامه‌ریزی کنید. یادتان باشد که به هیچ عنوان هنگام بارندگی نباید در کویر حضور داشته باشید!

راهنمای وسایل ضروری کویرنوردی

هر سفری نیازمندی‌های خاص خود را دارد؛ سفر به کویر هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه ممکن است به ذوق رفتن به دل رمل‌های شنی و دریاچه‌های نمک، هوش از سرتان بپرد.

اما غفلت نکنید و وسایل ضروری کویرنوردی هیجان‌انگیز را با استفاده از راهنمای سفر به کویر و با دقت آماده کنید.

شاید فکر کنید که همان لیست وسایل موردنیاز همیشگی که برای سفرهایتان استفاده می‌کردید، مناسب باشد؛ اما مواردی هست که در یک سفر کویری باید همراه خود داشته باشید که در ادامه برخی از مهمترین‌ها را معرفی می‌کنیم.

آب کافی و موادغذایی سبک و پرانرژی

حتی اگر خودمان را در میان رمل‌های کویر تصور کنیم، اولین نیازی که احساس می‌شود، آب است. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم با قدم زدن در میان کویر، با دمای بالایی که دارد، میزان تعریق بیشتر و به طبع آن، تشگی و نیاز به آب هم برای هر کسی افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر نیاز عادی افراد را بخواهیم در نظر بگیریم، برای هر نفر در چنین سفری، حداقل ۴ لیتر آب، به همراه داشته باشید. البته این میزان برای فصل پاییز و زمستان است؛ یعنی اگر سفر شما با فصول گرم‌تر همزمان شد، میزان آب موردنیازتان افزایش پیدا می‌کند.

خب به سراغ موادغذایی لازم برای سفر به کویر برویم. از آن‌جایی که با افزایش میزان تعریق، بخشی از موادمعدنی بدن هم دفع می‌شود، حواستان به موادغذایی که با خود به همراه می‌برید، باشد که نیاز بدنتان را تامین کنند.

از مواد غذایی سبک و انرژی‌زا استفاده کنید

در کنار وعده‌های غذایی مقوی، از میان وعده‌هایی استفاده کنید که سدیم از دست رفته بدن‌تان در اثر تعریق زیاد، تامین کند.
غذاهای چرب و شور ممنوع؛ چرا که عطش شما را بیشتر می‌کنند.
میوه و سبزیجات تازه گزینه‌های خوبی هستند.

لباس مناسب کویرگردی چگونه باشد؟

سفر به کویر، سفری پر از اتفاقات و نیازمندی‌های متناقض است؛ پس باید خودتان را برای مواجهه با شرایطی کاملا متفاوت، آماده کنید.

یکی از نیازمندی‌ها برای آمادگی در هر شرایطی، داشتن انواع لباس مناسب کویر است که باعث می‌شود کمتر غافلگیر شوید و در آرامش، از سفر هیجان‌انگیزتان لذت ببرید.

احتمالا تا این‌جای کار برایتان سوال پیش آمده که چرا باید با این همه سخت‌گیری و دقت، لباس سفر را انتخاب کنیم و اصلا چه نوع لباس‌هایی به همراه داشته باشیم. در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم.

با لباس‌هایی نخی، رنگ روشن، گشاد و ترجیحا آستین بلند شروع می‌کنیم.

شرایط آب و هوایی کویر و گرمای آن به گونه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم، برای این که در حین راه رفتن و کویرگردی، با تعریق زیاد و لباس تنگ و چسبان اذیت نشوید، لباس نخی و گشاد بپوشید که راحت باشید.

ضمن این که با آستین بلند آن، از پوست‌تان در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کنید.
لباس گرم به همراه داشته باشید؛ چرا که برخلاف تصور و با وجود آفتاب داغ و سوزان روز، شب سردی در انتظار شماست.

پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر قصد ندارید، شب را در کویر سپری کنید، باز هم لباس گرم را همراه خود داشته باشید؛ چرا که ممکن است باران‌های سیل‌آسا و ناگهانی کویر غافل‌گیرتان کنند.

کفش مناسب کویرنوردی

کفش مناسب کویرنوردی بپوشید. پوشیدن صندل ممکن است خطرات گزیدگی توسط خزندگان را به همراه داشته باشد. پس اگر در تور سفر به کویر شرکت کرده‌اید، یادتان باشد که به ویژه برای شب‌نشینی در کویر کفشی را همراهتان داشته باشید که از پایتان در برابر ورود حشرات و شن و ماسه محافظت کند.
دستمال گردن، شال یا اسکارف و عینک را فراموش نکنید. در کویر گاهی طوفان شن شروع می‌شود که به اسکارف نیاز دارید تا دهان و بینی خودتان را محافظت کنید.

همچنین عینکی که از ورود شن به چشمانتان جلوگیری کند.
کلاه را فراموش نکنید؛ چون در کنار یک لایه ضدآفتاب می‌تواند، محافظ خوبی برای پوستتان باشد.
نکته‌ای که خوب است در نظر بگیرید، این است که ترجیحا با لباس‌هایی به سفر کویری بروید که جیب یا درزهای اضافه نداشته باشند؛ چرا که در غیر اینصورت ممکن است ناچار شوید تا مدت‌ها بعد شن و ماسه از لباس‌هایتان جدا کنید.

در مورد کفش و لباس مناسب سفر کویر این نکته را در نظر بگیرید که به محض بازگشت آن‌ها را به طور کامل از شن و ماسه تخلیه کنید و کامل بشویید. ماندن ذرات نمک داخل کفش و لباس به سرعت موجب پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

از جعبه کمک‌های اولیه غافل نشوید

این گزینه یکی از مواردی است که بهتر است در هر سفری، به همراه داشته باشیم؛ اما اهمیت وجود آن در سفر به کویر، با وجود خزندگانی که ممکن است در مسیرتان قرار گیرند، بیشتر است.

بنابراین قرص مسکن، چسب زخم، باند کشی، بتادین و کرم‌های قبل و بعد از گزیدگی را به همراه وسایل ضروری کویرنوردی داشته باشید.

چراغ‌قوه، کیسه‌خواب و چادر

ممکن است برنامه کویرگردی شما چند روزه باشد. این به معنی این است که حتما باید در لیست نیازمندی‌هایتان چراغ‌قوه‌ای با نور مناسب و سالم برای دید در شب به همراه داشته باشید.

شاید راغب نباشید که با وجود انواع جانوران کویری که در شب حرکت می‌کنند، در محیط بیرون و یا کیسه خواب، شب را به صبح برسانید؛ پس به چادر هم نیاز دارید.

تنها موردی که باید در نظر بگیرید، این است که حواستان باشد از زمانی که چادرتان را برپا کردید، در آن را باز نگذارید که مبادا یکی از خزندگان کویری، شب را مهمان شما شود.

قطب‌نما، نقشه یا جی پی اس به همراه داشته باشید

حتی اگر هم خیلی زیاد از خودتان مطمئن هستید، از همراه داشتن وسایل راهنما و جهت‌یاب غافل نشوید؛ چرا که ممکن است با شرایط خاص و پیش‌بینی نشده‌ای روبرو شوید که مسیر و راه اصلی را گم کنید.

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن خودتان را به جای امنی برسانید. اگر با تور کویرگردی را تجربه می‌کنید، حتما کنار لیدرتان بمانید، چون احتمالا او به همه این وسایل مجهز است.

دستگاه کوچک تصفیه آب

اگرچه در راهنمای سفر به کویر ، برای داشتن آب کافی تاکید می‌کنیم؛ اما ممکن است شرایط به شکلی پیش برود که آبی که با خود به همراه می‌برید، تمام شود.

این دستگاه به شما کمک می‌کند که بتوانید از منابع آبی موجود در کویر، برای رفع تشگی‌تان استفاده کنید. کافی است آن را به مدت یک دقیقه در آب بگیرید و بعد از گذشت زمانی محدود، آب آن را میل کنید.

لوازم بهداشتی از وسایل ضروری کویرنوردی

با توجه به موقعیت و طبیعتی که به آن سفر می‌کنید، خوب است این لوازم بهداشتی را به همراه داشته باشید:

  • ضدآفتاب برای محافظت از پوست
  • اسپری دفع‌کننده حشرات
  • دستمال مرطوب
  • ژل ضدعفونی‌کننده بدون نیاز به آب

چه چیزهایی را با خود به کویر نبریم؟

با استفاده از تجریبات دیگران و راهنمای سفر به کویر، خوب است بدانید که قرار است به سفری بروید که تجملات در آن جایی ندارد. پس بهتر است از همراه داشتن این وسایل خوداری کنید.

  • شلوار جین و لباس‌های چسبان
  • جواهرات و لوازم ارزشمند
  • لوازم الکترونیکی غیرضروری – نمک و شن به آن‌ها آسیب می‌زند.

کمپ زدن در کویر

اگر از آن دست افرادی هستید که برای بار اول سفر به کویر را تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که خودتان به فکر کمپ زدن نباشید؛ چرا که ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید که لذت این تجربه شیرین را از بین ببرد.

پیشنهاد می‌کنیم که ترجیحا تجربه اولین سفرتان را به جاهایی بروید که محل‌های مشخص کمپینگ دارد و امکانات مناسبی در اختیارتان می‌گذارد.

اگر هم از آن دست افرادی هستید تجربه این سفر هیجان‌انگیز را دارید و به عشق سکوت و شب‌های پرستاره راهی کویر می‌شوید، احتمالا با کمپ زدن در کویر غریبه نیستید؛ با این حال از راهنمای سفر به کویر غافل نشوید.

پیشنهاد می‌کنیم که همه آن‌چه که به حفظ محیط زیست کویر، اکوسیستم منطقه و از همه مهمتر سلامتی خودتان کمک می‌کند را رعایت کنید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x