/ تعمیرات / زیرمجموعه‌های سامسونگ
آنچه در این مقاله می‌خوانید

شرکت S-LCD یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان LCD در جهان بود که در سال ۲۰۰۶ با همکاری سامسونگ و سونی تشکیل شد. سونی، رقیب ژاپنی سامسونگ که سرمایه‌گذاری زیادی در تولید این صفحات انجام نداده بود، تأسیس این شرکت را به کره‌ای‌ها پیشنهاد داد و با ۴۹ درصد مالکیت، عضو شرکت جدید شد. در نهایت در سال ۲۰۱۱، سامسونگ تمامی سهم سونی را خریداری کرد و مالک کل شرکت اس-LCD شد.

تلاش سامسونگ برای ورود به صنعت خودروسازی به دلیل شروع بحران اقتصادی آسیا موفقیت‌آمیز نبود

لی کان-هی علاوه بر کاهش ابعاد شرکت، متوحه پتانسیل‌های صنعت خودروسازی نیز شد. او در ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ عقیده پیدا کرد که این صنعت ترکیبی از صنایع دیگر است و آینده‌ای روشن دارد. در ابتدا او تصمیم گرفت شرکت کیا را به زیرمجموعه‌ سامسنوگ گروپ ملحق کند که موفق نشد. سپس سامسونگ موتورز (SMI) به‌عنوان یک خودروساز مستقل در سال ۱‍۹۹۴ تأسیس شد. زیرمجموعه‌ی تولید ماشین‌آلات سنگین نیز در سال ۱۹۹۶ با نام Samsung Commercial Vehicles تأسیس شد.

پس از تأسیس خودروسازی سامسونگ، بحران اقتصادی آسیا شروع شد و کره‌ای‌ها تصمیم به فروش زیرمجموعه‌ی خود گرفتند. اولین خریدار اختمالی دوو بود که خود بعدا دچار بحران شد و توسط جنرال موتورز خریداری شد. سپس هیوندای برای خرید اقدام کرد که اختلاف نظر با مدیران سامسونگ مانع از این خرید شد تا اینکه در نهایت شرکت فرانسوی رنو ۷۰ درصد از سهام سامسونگ موتورز را خریداری کرد. بخش تولید ماشین‌آلات سنگین نیز به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه در پایان سال ۲۰۰۰ دچار ورشکستگی شد.

از شاخه‌های مهم دیگر که در این دهه به سامسونگ اضافه شدند، صنعت هوافضا بود. این زیرمجموعه بعدا در سال ۱۹۹۹ با ترکیب با دوو و هیوندای، شرکت Korea Aerospace Industries را تشکیل داد. سامسونگ در حال حاضر هنوز به تولید موتور هواپیما و توربین‌های گازی مشغول است.

سلطه بر بازار

سامسونگ در سال ۲۰۰۰ یک مرکز مهندسی برنامه‌نویسی در ورشو لهستان تأسیس کرد. این اقدام، اولین گام‌ها برای ورود به بازار حرفه‌ای‌تر فناوری یعنی گوشی‌ موبایل و تلویزیون‌ هوشمند بود. این شرکت ابتدا با نام Samsung Solstice وارد بازار گوشی‌ هوشمند شد و سپس خط تولید آن‌ها را به سامسونگ گلکسی تغییر داد. مرکز ورشو امروز به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیق و توسعه در اروپا تبدیل شده و پیش‌بینی استخدام سالانه ۴۰۰ نیروی جدید برای آن عنوان شده است. در سال ۲۰۱۲، سامسونگ الکترونیکس به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ موبایل در جهان تبدیل شد و به سلطه‌ی چندساله‌ی نوکیا در این صنعت پایان داد.

قرن ۲۱ با سلطه‌ی سامسونگ بر بازار محصولات الکترونیکی از جمله موبایل، نمایشگر و تراشه همراه بوده است

در واقع برنامه‌ریزی سامسونگ (و زیرمجموعه‌ی اصلی آن یعنی سامسونگ الکترونیکس) برای سلطه بر بازارهای الکترونیکی از میانه‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ شروع شد. در آن سال‌ها لی کان-هی تصمیم گرفت که تمرکز شرکت را از تولید محصول برای مصرف‌کنندگان، به تولید قطعات برای دیگر شرکت‌های منعطف کند. این اقدام شروع یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای تبدیل شدن از یک شرکت کوچک به فرمانروای بازار و کسب جایگاه سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی تجهیزات الکترونیکی در جهان بود.

سامسونگ امیدوار بود که ابتدا با تأمین قطعات، روش‌های تولید باکیفیت محصولات الکترونیکی را بیاموزد و به‌مرور به فعال اصلی این بازار تبدیل شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این برنامه‌ریزی در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۲۰۲۰ به نتیجه رسید. این شرکت در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند در جهان شناخته می‌شود و طبق آخرین آمار، ۲۳.۴ درصد از بازار جهانی را تحت سلطه‌ی خود دارد.

زیرمجموعه‌ها

همان‌طور که پیش از این خواندید، شرکت کره‌ای در طول تاریخ فعالیت خود گستره‌ی وسیعی از صنایع مختلف را درنوردیده است. در حال حاضر این شرکت عظیم در حوزه‌های متنوعی از الکترونیک، تبلیغات، ساخت‌وساز، تجهیزات پزشکی، سرگرمی، خدمات مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ساخت ماشین‌آلات عظیم مانند کشتی فعالیت می‌کند. هر یک ازیرمجموعه‌های این شرکت خود شاخه‌های متنوعی را پوشش می‌دهند که شرکت‌های کوچک و بزرگی را تحت سرپرستی دارند.

علاوه بر زیرمجموعه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، سامسونگ در طول تاریخ خود بسیاری از شرکت‌های تابعه‌اش را فروخته است. به‌عنون مثال سامسونگ Techwin که در طراحی و تولید تجهیزات نظارتی، هواشناسی، اتوماسیون و فناوری‌های نظامی فعالیت می‌کرد در سال ۲۰۱۴ به هانوا گروپ فروخته شد. سامسونگ توتال شرکت دیگری بود که با مشارکت ۵۰ درصدی توتال در زمینه‌ی استخراج و پالایش نفت فعالیت می‌کرد. این شرکت نیز با فروخته شدن شرکت مادرش یعنی سامسونگ جنرال کمیکالز به هانوا گروپ، فروخته شد.

Samsung Electronics

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سامسونگ الکترونیکس بزرگ‌ترین زیرمجموعه و سودده‌ترین بخش سامسونگ گروپ است. طبق آخرین آمار، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲۵ میلیارد دلار بوده است. مقر اصلی زیرمجموعه‌ی الکترونیکی سامسونگ در شهر سوون کره‌ی جنوبی واقع است. این شرکت در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد.

مجموعه‌های تولید و مونتاژ سامسونگ الکترونیکس در ۸۰ کشور جهان گسترش یافته‌اند و این شرکت طبق آخرین آمار حدود ۳۰۹ هزار کارمند دارد. سامسونگ الکترونیکس از لحاظ درآمد بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات، تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان است که ارزش بازاری برابر با ۳۷۲ میلیارد دلار دارد.

Samsung C&T

یکی از زیرمجموعه‌های باسابقه‌ی این شرکت که تقریبا هم‌زمان با گروه اصلی تأسیس شد، سامسونگ C&T نام دارد. نام این شرکت مخفف فعالیت‌های ساخت‌وساز (Cinstruction) و تجارت (Trading) است. از همان ابتدای تأسیس، هدف سی‌اند‌تی نظارت بر فروش محصولات بین‌المللی و پروژه‌های خارج از کشور بوده است. از سال ۱۹۹۵ تمرکز این شرکت روی سرمایه‌گذاری، صنعت مد و هتل‌داری نیز معطوف شد. سامسونگ سی‌ان‌تی در حال حاضر حدود ۱۳ هزار کارمند دارد.

کشتی‌سازی سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید وسایل نقلیه‌ی دریایی در جهان است

بخش کشتی‌سازی سامسونگ از سال ۱۹۷۴ و تحت عنوان Samsung Heavy Industries فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از سه کشتی‌ساز بزرگ کره‌ی جنوبی در کنار هیوندای و دوو است و از بزرگ‌ترین کشتی‌سازان جهان محسوب می‌شود. اسکله‌ی تولیدی این شرکت در Geoje بزرگ‌ترین اسکله‌ی کشتی‌سازی در کره است و به‌عنوان پربازده‌ترین مرکز کشتی‌سازی در جهان شناخته می‌شود. انواع کشتی‌های ساخته‌شده توسط سامسونگ هوی اینداستریز در پرژه‌های حمل و نقل، مسافربری، استخراج نفت و … استفاده می‌شوند. علاوه بر آن این شرکت برخی تجهیزات کنترلی و دیجیتال را نیز برای دیگر کشتی‌سازان تأمین می‌کند.

Samsung SDS

فعالیت‌های سامسونگ گروپ در بخش خدمات فناوری اطلاعات توسط زیرمجموعه‌ی این شرکت با نام Samsung SDS انجام می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۸۵ و با تأسیس مؤسسه‌ی تحقیقات فناوری سامسونگ تحت عنوان Samsung Data Systems یا SDS فعالیت خود را شروع کرد. خدمات اس‌دی‌اس در شاخه‌های مشاوره‌ی پیاده‌سازی سیستم‌های شبکه‌ای، خدمات فنی و برون‌سپاری پروژه‌های زیرساختی انجام می‌شوند. مرکز مدیریتی این شرکت در سئول کره‌ی جنوبی قرار دارد. این شرکت در حال حاضر در حال سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌هایی همچون اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و دیگر فناوری‌های نوین است. در حال حاضر خدمات اس‌دی‌اس در ۱۱ دفتر این شرکت در ۱۱ کشور جهان عرضه می‌شوند.

Samsung Insurance

درآمد سرشار سامسونگ از فعالیت‌های متعدد صنعتی و بازرگانی باعث شد این شرکت به فکر تأسیس واحد بیمه‌ بیافتد. آن‌ها در سال ۱۹۵۲ بیمه‌ی Fire&Marine را تأسیس کردند که ابتدا با نام Korea Anbo fire Marine Reinsurance Co شروع به کار کرد. این شرکت بیمه‌ای در تأمین خدمات در حوزه‌های حوادث، اتومبیل و مدیریت ریسک فعالیت می‌کند. سامسونگ در سال ۱۹۵۸ این شرکت را خریداری کرد و در ۱۹۹۳ نام آن را به سامسونگ فایر تغییر داد.

سامسونگ در سال ۱۹۵۷ واحد بیمه‌ی عمر را تأسیس کرد که طبق آخرین آمار، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای کره‌ی جنوبی است و نزدیک به ۷ هزار کارمند دارد. عرضه‌ی عمومی سهام سامسونگ لایف در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و بزرگ‌ترین IPO تاریخ کره را رقم زد.

Renault Samsung Motors

تلاش‌های سامسونگ گروپ برای وارد شدن به بازار اتومبیل از سال ۱۹۹۴ شروع شد. آن‌ها سامسونگ موتورز را با همکاری نیسان در این سال تأسیس کردند. البته بحران مالی آسیا در آن سال‌ها موجب شد کره‌ا‌ی‌ها محبور به فروش بخش زیادی از سهم خود به شرکت فرانسوی شوند. این شرکت در سال ۲۰۰۰ به زیرمجموعه‌‌ی رنو تبدیل شد و بخش کوچکی از سهام آن در مالکیت سامسونگ است. کارخانه‌ی تولید محصولات این شرکت در شهر بوسان کره‌ی جنوبی واقع است و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار خودرو در سال دارد.

فروش خودروسازی رنو سامسونگ در سال‌های اخیر با افت شدیدی مواجه شده و به‌جز کره‌ی جنوبی، تنها کشور شیلی مقصد خودروهای این شرکت است. البته تلاش‌های شرکت فرانسوی کره‌ای در سال‌های اخیر برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی، می‌تواند برای آن‌ها امیدبخش باشد.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x