/ دسته‌بندی نشده / طبع انجیر سرد است یا گرم؟ مصلح انجیر چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

انجیر یکی از میوه‌های خوشمزه فصل تابستان است. اگر می‌خواهید بدانید که طبع انجیر چیست، طبع انجیر چیست و خوردن آن با مزاج چه افرادی سازگار است با ما همراه باشید.

انجیر یکی از میوه‌های خوشمزه با ارزش غذايی و خواص درمانی بسیاری است. میوه انجیر به چند نوع مختلف موجود است؛ از جمله فیکوس کاریکا یا همان انجیر معمولی، فیکوس پالماتا و فیکوس پودوکاریکا که این دو مورد بیشتر برای تلقیح انواع انجیر خوراکی کاشته می‌شوند. قبلا در مطلبی جداگانه میزان کالری انجیر را برای شما شرح داده‌ایم؛ در این مطلب اما قصد داریم تا شما را با طبع انجیر آشنا کنیم. آیا طبع انجیر با مزاج شما همخوانی دارد؟ برای دانستن این موضوع با ما همراه باشید.

طبع انجیر چیست؟

طبع انجیر گرم و تر است؛ در واقع انجیر چه به صورت تازه و چه به صورت خشک مصرف شود، مزاج آن گرم و تر است. بنابراین افراد گرم‏ مزاج بايد در خوردن آن اعتدال داشته باشند. اگر طبع شما گرم است پیشنهاد می‌کنیم مطلب غذاهای مناسب برای افراد با طبع گرم و تر را مطالعه کنید. اما اگر نمی‌دانید طبع چیست و چه تفاوتی با مزاج دارد و یا انیکه طبع شما چیست، ما بطور جداگانه به این موضوع پرداخته و به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب تفاوت طبع و مزاج را مطالعه کنید.

اگر مزاج شما سرد و تر است، بهتر است انجیر خشک استفاده کنید تا بر تری مزاج شما افزوده نشود. همچنین افراد با مزاج سرد و خشک بهتر است از انجیر تازه یا انجیر خشکی که در آب یا گلاب چند ساعتی خیس خورده باشد استفاده کنند؛ چون رطوبت بیشتر داشته برای لینت و رطوبت بخشی به مزاج بهتر است.

مصلح انجیر چیست؟

بهترین مصلح انجیر و بهبود دهنده خواص و مزاج انجیر تازه و خشک سکنجبین، شربت ریواس و شربت بالنگ، انیسون (بادیان رومی ویا رازیانه ی رومی)، شربت آویشن یا مصرف آن به اشکال دیگر، بادام درختی و گردو هستند.

از چه انجیری استفاده کنیم؟

بهترین نوع انجیر انجیری است که شیرین و تازه باشد و فرقی نمی‌کند که رنگ آن سفید (زرد) یا سیاه باشد. اما در جایی از طب ذکر شده که نوع سفید (زرد) آن بهتر است به عنوان غذا (برای همه قابل استفاده است) و نوع سیاه به عنوان دارو استفاده شود.

خواص انجیر

در مطلبی جداگانه به طور مفصل شما را با خواص انجیر و خواص برگ انجیر آشنا کرده‌ایم؛ حال که با طبع انجیر آشنا شدید، بد نیست که بطور خلاصه با خواص این میوه خوشمزه نیز آشنا شوید.

  • بهبود بواسیر و کمک به درمان نقرس
  • ضد نفخ و قولنج
  • تقویت حافظه و کمک به رشد هوش
  • برطرف کننده بوی بد دهان
  • تقویت مو، استخوان و دندان‌ها
  • از بین برنده رسوبات و مواد زاید و ملین و جلا دهنده سیستم گوارش
  • کمک به بالا رفتن و افزایش وزن
  • تقویت میل و نیروی جنسی
  • کمک به درمان صرع، وسواس و جنون
  • تقویت مغز و اعصاب

نکته: توجه داشته باشید که زياده‌روی در مصرف انجير باعث ايجاد نفخ شکمی و اسهال خواهد شد.

جمع بندی

ما در سایت ستاره مطالب جامعی در مورد انجیر برای شما آماده کرده‌ایم؛ از جمله روش خشک کردن انجیر، روش خیساندن انجیر خشک، طرز تهیه مربای انجیر، نحوه کاشت انجیر در گلدان، طرز تهیه مارمالاد انجیر خوشمزه و… به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطالب را مطالعه کنید.

طبع انجیر

سایت ستاره

طبع گوشت بز چیست و مصلحات آن کدامند؟

طبع گوشت بز، مانند سایر گوشت‌ها گرم و تر است، اگرچه نسبت به گوشت گوسفند رطوبت و حرارت کمتری دارد و همچنین کمتر چاق می‌کند.

یکی از مواد غذایی پر مصرف انواع گوشت قرمز هستند که از دیدگاه طب سنتی، تمامی آن‌ها طبع گرمی دارند؛ اگرچه برخی گرم‌تر از سایرین هستند. گفته می‌شود که رنگ گوشت، نوع حیوان، جثه و جنسیت آن، سن، میزان فعالیت و حتی رنگ مو‌های آن نیز بر میزان گرمی یا سردی گوشت و همچنین خصوصیات آن اثرگذار است. از آنجا که گوشت بز یکی از بهترین گوشت‌هاست ممکن است بخواهید بدانید طبع گوشت بز چیست و بهتر است آن را چگونه و با چه مصلحاتی مصرف کنید. در این صورت در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ به این سوالات خود را بیابید.

گوشت بز در طب سنتی؛ طبع گوشت بز چیست؟

گوشت بز غذاییت کمتری نسبت به سایر گوشت‌ها دارد و نسبت به گوشت گوسفند، خاصیت چاق‌کنندگی کمتری دارد.

  • این گوشت همچنین نسبت به گوشت گوسفند گرما و رطوبت کمتری دارد و در نتیجه به افراد گرم‌مزاج توصیه می‌شود آن را جایگزین گوشت گوسفندی کنند. گوشت بز را بهتر است با گرمی‌جاتی مثل خرما، گردو، نارگیل و ادویه‌جات تند مصرف کنید؛ به خصوص اگر طبع سردی دارید. معمولا توصیه می‌شود که گوشت بزی که تا حدودی چاق باشد را مصرف کنید چراکه معتدل‌تر است.

لازم به ذکر است که هرچه گوشت بز رنگ روشن‌تری داشته باشد، لطافت کمتری دارد.

خواص گوشت بز

برخی از خواص گوشت بز عبارتند از:

۱. کاهش التهاب در رگ‌های خونی
۲. تثبیت ضربان قلب
۳. پیشگیری از سرطان
۴. دارای اسید‌های چرب مفید
۵. یک منبع پروتئینی عالی
۶. یک گوشت کم چرب است
۷. برای افرادی که رژیم لاغری دنبال می‌کنند مناسب است و به چربی‌سوزی کمک می‌کند
۸. سرشار از آهن است و از کم خونی جلوگیری می‌کند
۹. تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد
۱۰. گردش خون را تقویت می‌کند

 برای جنین و زنان باردار بسیار مفید است و از نقص‌های تولد جلوگیری می‌کند
۱۲. علائم قاعدگی زودرس را کاهش می‌دهد
۱۳. برای تقویت روحیه مفید است
۱۴. سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است
۱۵. بسیار کم سدیم است
۱۶. به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند
۱۷. به مدیریت کلسترول کمک می‌کند
۱۸. متابولیسم را تقویت می‌کند

۱۹. به مدیریت دیابت کمک می‌کند
۲۰. علائم پیری را کاهش می‌دهد
۲۱. به سلامت پوست و مو کمک می‌کند
۲۲. مصرف آن ایمنی بدن را تقویت می‌کند

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه می‌کنید، گوشت بز یکی از سالم‌ترین و بهترین گوشت‌های قرمز در دسترس است که نسبت به گوشت گوسفند متعادل‌تر و کم چرب‌تر بوده و نسبت به گوشت گاو گرم‌تر است. به طور کلی توصیه می‌شود اگر طبع گرمی دارید گوشت بز مصرف کنید و اگر سردمزاج هستید، همراه با گوشت بز گرمیجات مصرف کنید. پیشنهاد ما این است که همچنین مطلب «طبع گوشت بوقلمون چیست و این گوشت چه خواصی دارد» را نیز مطالعه کنید. نظر شما در رابطه با مصرف گوشت بز چیست؟ شما برای تعدیل طبع گوشت بز آن را چگونه مصرف می‌کنید؟

طبع گوشت بز

منبع:

1

خواص زبان گاو؛ ۱۲ خاصیت این غذای جالب و عوارض آن!

از خواص زبان گاو می‌توان به تسریع روند التیام زخم‌، استحکام بافت، پیشگیری از کم خونی و تقویت دستگاه ایمنی اشاره کرد. زبان گاو سرشار از کالری، اسیدهای چرب، روی، آهن، کولین و ویتامین B۱۲ است.

اگرچه زبان گاو حاوی کلسترول بالایی است، با این حال، فواید بسیاری دارد. در این مقاله با خواص، عوارض و ارزش غذایی زبان گاو بیشتر آشنا خواهیم شد.

خواص زبان گاو چیست؟

از فواید زبان گاو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱. تقویت دستگاه ایمنی بدن با زبان گاو

زبان گاو حاوی روی، پتاسیم و سدیم است که به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

۲. زبان گاو: بهبود کم خونی، پیشگیری از خستگی و افزایش انرژی

زبان گاو سرشار از آهن و ویتامین B۱۲ است که در تولید هموگلوبین و بهبود کم خونی نقش بسزایی دارند. احساس خستگی یکی از علائم کم خونی است که مصرف زبان گاو می‌تواند به پیشگیری از بروز این حس و افزایش انرژی کمک کند. با ۲۷ مورد از مهم‌ترین مواد غذایی خون ساز آشنا شوید.

۳. زبان گاو و تسریع بهبود زخم‌ها

مصرف روی به تسریع بهبود زخم کمک می‌کند و زبان گاو منبعی غنی از روی است.

۴. زبان گاو و بازتولید سلول‌ها

اکسیژن و گلبول‌های قرمز، دو عنصر اصلی برای بازتولید سلول‌ها هستند. روی و آهن موجود در زبان گاو به تولید گلبول‌های قرمز و ویتامین B۱۲ به عملکرد بهینه هموگلوبین برای توزیع اکسیژن در هر سلول کمک می‌کنند. با منابع ویتامین B12 آشنا شوید.

۵. زبان گاو و حفظ سلامت دستگاه عصبی

کولین و ویتامین B۱۲ موجود در زبان گاو به عملکرد مناسب دستگاه عصبی کمک می‌کنند.

۶. بهبود استحکام بافت‌ها با زبان گاو

بدن برای تقویت و استحکام بافت‌ها به پروتئین نیاز دارد و زبان گاو حاوی مقدار نسبتاً زیادی پروتئین است. به علاوه، پروتئین برای ایجاد توده عضلانی ضروری است.

۷. تعادل هورمون‌ها با زبان گاو

پروتئین موجود در زبان گاو به تعادل هورمون‌هایی که نقش آنتی بادی در بدن دارند، کمک می‌کند. به علاوه، زبان گاو قادر به تأمین آمینو اسید‌های ضروری بدن است. بدن برای سوخت و ساز و ساخت پروتئین به آمینو اسید‌ها نیاز دارد.

۸. کاهش احتمال ابتلا به فشار خون با زبان گاو

شاید باور نکنید، اما مصرف زبان گاو می‌تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. کنترل فشار خون به پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. پتاسیم موجود در زبان گاو قادر به از بین بردن سدیم اضافی بدن است. هرچند، زبان گاو، خود نیز حاوی مقدار متناسبی سدیم است و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. به نظرتان آیا فشار خون بالا را با ورزش می‌توان درمان کرد؟

۹. زبان گاو و دیابت

زبان گاو برای افراد دیابتی مفید است، زیرا هیچ کربوهیدارتی ندارد. کربوهیدرات منبع اصلی گلوکز است و گلوکز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون افزایش قند خون شود. هرچند، مصرف بیش از حد زبان گاو باعث افزایش سطح کلسترول خواهد شد.

۱۰. زبان گاو منبعی غنی از اسید‌های چرب

زبان گاو حاوی اسید‌های چربی همچون امگا ۳ و امگا ۶ است که این اسید‌ها شبیه به اسید‌های چرب موجود در روغن زیتون و آجیل‌ها هستند. اسید‌های چرب به کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر مسمومیت پروتئینی کمک می‌کنند.

۱۱. رشد و پرورش بدن با زبان گاو

آهن موجود در زبان گاو برای رشد کودکان به ویژه رشد شناختی آن‌ها مفید است. به علاوه، زبان گاو حاوی روی است که به بهبود تقسیم‌ سلولی برای رشد و نمو کمک می‌کند.

۱۲. بهینه سازی جذب ویتامین‌ها با زبان گاو

کمبود آهن باعث کاهش جذب برخی ویتامین‌ها در بدن می‌شود؛ و همان طور که پیش از این گفته شد، زبان گاو منبعی غنی از آهن است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب «مواد غذایی حاوی آهن؛ کدام خوراکی‌ها حاوی مقادیر بالایی از آهن هستند؟» را بخوانید. 

عوارض مصرف بیش از اندازه زبان گاو

مصرف بیش از اندازه زبان گاو می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول و در نتیجه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود. به طور کلی توصیه می‌شود که تنها هفته‌ای یک بار، زبان گاو را مصرف کنید. البته اگر غذاهای دیگری را هم مصرف می‌کنید که سطح کلسترول را افزایش داده و سرشار از چربی هستند، بهتر است از مصرف زبان گاو اجتناب کنید.

ارزش غذایی زبان گاو

هر ۱۰۰ گرم زبان گاو حاوی ۲۲۴ کالری است.

مواد موجود در زبان گاومقدار در ۱۰۰ گرم 
چربی‌های کل۱۶ گرم
چربی‌های اشباع شده۷ گرم
کلسترول۸۷ میلی گرم
سدیم۶۹ میلی گرم
پتاسیم۳۱۵ میلی گرم
پروتئین۱۵ گرم
ویتامین C۵ درصد ارزش روزانه
ویتامین B۶ ۱۵ درصد ارزش روزانه
ویتامین B۱۲۶۳ درصد ارزش روزانه
آهن۱۶ درصد ارزش روزانه
منیزیم ۱۴ درصد ارزش روزانه

کلام آخر

زبان گاو سرشار از کالری، اسیدهای چرب، روی، آهن، کولین و ویتامین B۱۲ است. این مواد به تسریع روند التیام زخم‌، استحکام بافت، پیشگیری از کم خونی و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند. اگر به طور کلی به خوراک زبان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب طرز تهیه خوراک زبان گاو و خوراک زبان گوساله را نیز در سایت ستاره بخوانید. لطفا نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید. 

خواص زبان گاو

منبع:

1

2

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x