/ دسته‌بندی نشده / طبع گل گاوزبان چیست و مصلحات آن کدامند؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

طبع گل گاوزبان ایرانی گرم و تر است و در طب سنتی توصیه می‌شود به همراه لیمو عمانی به عنوان مصلح آن مصرف شود.

گل گاو زبان گیاهی است که مدت‌هاست به دلیل خواص بسیار زیادی که برای سلامتی دارد مورد توجه انسان قرار گرفته‌است. این خواص به ویژه به دلیل وجود «اسید گاما لینولئینک» در آن است؛ یک اسید چرب امگا ۶ که با خواص ضد التهابی آن اثبات شده‌است. گیاه دارویی گل گاوزبان همچنین ممکن است به درمان چندین بیماری از جمله آسم، آرتریت روماتوئید و درماتیت آتوپیک کمک کند. با ایحال، برخی از عوارض جانبی جدی نیز به همراه دارد که باید در نظر گرفته شوند و گروه‌های خاصی از مردم باید به طور کلی از این گیاه اجتناب کنند. ما در این مقاله نگاهی دقیق به دیدگاه طب سنتی ایرانی به آن داریم و به طور ویژه طبع گل گاوزبان و مصلحات آن را بررسی خواهیم کرد.

گل گاوزبان در طب سنتی؛ طبع گل گاوزبان چیست

طبع گل گاوزبان (نوعی که در ایران وجود دارد) گرم و‌تر است. گفته می‌شود که این گیاه مسهل صفرا، اخلاط سوخته و سودا است و در رفع بیماری‌های سوداوی، خشونت نای و سینه، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سنگ کلیه و مثانه مفید است. مصلح گل گاوزبان صندل سفید است؛ درصورتی که طبع گرمی دارید یا به فشار خون مبتلا هستید، دمنوش این گیاه را با لیموعمانی یا لیمو و عسل به عنوان مصلح آن مصرف کنید. لازم به ذکر است که خوردن گل گاوزبان همراه با بادرنجبویه و سنبل الطیب اثرات درمانی آن را افزایش می‌دهد.

خواص گل گاوزبان

گل گاوزبان عموما به صورت دمنوش مصرف می‌شود. نوشیدن دمنوش گل گاوزبان با عسل برای بیماری‌های ریوی بسیار مفید است. سایر خواص گل گاوزبان عبارتند از:

  • تقویت خلق و خو و برطرف کردن اضطراب، غم و اندوه، ترس و …
  • تقویت مغز و اعصاب
  • تقویت سلامت قلب و کبد
  • مفید برای سنگ کلیه و مثانه

عوارض گل گاوزبان

هر آنچه که به قدری موثر و قدرتمند باشد که خواص درمانی داشته باشد، می‌تواند در روی دیگر سکه عوارض جانبی نیز به بار آور؛ حتی اگر یک گیاه دارویی باشد. گل گاوزبان اگر بیش از حد توصیه شده مصرف شود می‌توان خطرات زیر را برای افراد داشته باشد:

  • آسیب و التهاب طحال
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد
  • تضعیف معده و ابتلا به بیماری‌های گوارشی
  • افزایش درد در بیماران کلیوی
  • افزایش فشار خون

براین اساس بهتر است افراد دارای فشار خون بالا، مبتلا به سنگ کلیه، زنان باردار و کودکان از مصرف آن اجتناب کنند یا زیر نظر پزشک و همراه با مصلحات، از این دمنوش استفاده نمایند. آیا می‌دانید گل گاوزبان و فشار خون چه رابطه‌ای با هم دارند؟

دمنوش گل گاوزبان را چقدر و چگونه مصرف کنیم؟

بزرگسالان می‌توانند روزانه ۵ گرم گل گاوزبان را در دو لیوان آب جوش دم کرده و مصرف کنند. همانطور که گفته شد توصیه می‌شود گل گاوزبان را با لیمو عمانی یا آب لیمو و عسل مصرف کنید. این کار نه تنها رنگ خواشایندی به نوشیدنی شما می‌بخشد بلکه اگر به تپش قلب اضطرابی و داغی بدن و سینه دچار هستید، برایتان مفید‌تر است.

سخن پایانی

دمنوش گل گاوزبان، یک نوشیدنی گرم و خوش عطر و طعم است که نوشیدن آن شب‌ها قبل از خواب، برای تجربه‌ی خوابی آرام و عمیق و تمدد اعصاب، توصیه می‌شود. این جوشانده نباید با دارو‌های ضد افسردگی و آرامبخش یا آنتی هیستامین‌ها مصرف شود. همچنین این دمنوش می‌تواند خطر خونریزی پس از عمل جراحی را افزایش دهد، در نتیجه حداقل دو هفته پیش از جراحی از مصرف آن بپرهیزید. اگر قصد مصرف گل گاوزبان را دارید «بهترین طریقه دم کردن گل گاوزبان» را در ستاره بخوانید. تجربه‌ی شما در این خصوص چیست؟ آیا طبع گل گاوزبان برای شما مفید است؟ چگونه از خواص بی‌نظیر این گیاه بهره‌مند می‌شوید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان ستاره در میان بگذارید.

طبع گل گاو زبون

منبع:

1

خواص اعجاب انگیز سرکه سیب برای مو

استفاده از سرکه سیب برای مو باعث نرمی و درخشندگی مو می‌شود و موخوره، شوره و شپش مو را درمان می‌کند. میزان مصرف سرکه سیب برای موی سر بسته به جنس و بلندی مو متفاوت است. مصرف زیاد سرکه سیب باعث خشکی مو می‌شود.

سرکه سیب با نام انگلیسی apple cider vinegar یکی از انواع سرکه‌هاست که مواد معدنی زیادی دارد. سرکه سیب دارای پتاسیم، فسفر، کلرور منیزیم، کلرورسدیم، گوگرد، ویتامین‌های گروه B و ویتامین D است که این مواد باعث طراوت و نشاط سلول‌های بدن می‌شوند. خواص سرکه سیب برای سلامتی و زیبایی بی شمار است. همان طور که خواص سرکه سیب برای پوست؛ به بهترین جایگزین کرم‌های گران قیمت تبدیلش کرده؛ خواص سرکه سیب برای مو نیز می‌تواند باعث رفع موخوره و شوره و رشد بهتر مو شود. در این مطلب مزایا و نحوه مصرف سرکه سیب برای مو را بررسی می‌کنیم.

خواص سرکه سیب برای مو

سرکه سیب برای رشد مو

سیب باعث تحریک گردش خون به سمت فولیکول های مو شده و به این طریق باعث رشد مو می‌شود. 

سرکه سیب برای مو خوره

علت موخوره استفاده از مواد شیمیایی و خشکی مو است. سرکه سیب با تقویت ریشه مو‌ها و تنظیم ph پوست سر، باعث رفع موخوره می‌گردد. 

نرم کنندگی و رفع خشکی و وزی مو با سرکه سیب

اگر منافذ پوست بیشتر از حد باز باشد مو‌ها رطوبت خود را زود از دست می‌دهند و خشک و شکننده می‌شوند. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بودن موجب بسته شدن منافذ پوست سر و حفظ بیشتر رطوبت مو‌ها و نرمی و مرطوب بودن آن‌ها می‌شود. نرم بودن موها از موخوره نیز پیشگیری می‌کند.

باز کردن گره مو

اگر موهای شما پس از هر بار استحمام به هم گره می‌خورد و برای شانه کردن آن دچار زحمت زیادی می‌شوید، آبکشی مو با سرکه سیب لطافتی به موهایتان میدهد که با استفاده از شانه یا برس به راحتی بتوانید موهایتان را شانه بزنید.‏ 

صاف و براق کردن مو

مو دارای یک سطح PH ایده آل از بین ۴ و ۵ است، اما بسیاری از شامپوهای تجاری ممکن است این تعادل را به هم بزنند. از آنجا که سرکه سیب از اسیدیته بالایی برخوردار است، از این رو می تواند به حفظ تعادل pH مو کمک کند، بنابراین با اشستشوی مو با سرکه سیب، موهایی صاف تر، قوی تر و براق تر خواهید داشت.

تمیزی مو

سرکه سیب با دارا بودن اسید آلفا هیدروکسی خاصیتی باور نکردنی ضدقارچی و ضد باکتری دارد. شما با یک یا دوبار آبکشی مو با سرکه سیب می‌توانید موها و پوست سر خود را از هر آلودگی و باکتری پاک کنید و موهایی درخشنده تر و سالم تر داشته باشید. 

رفع ریزش مو

علت ریزش مو می تواند عوامل مختلفی باشد. از فشار های فیزیکی و عاطفی، تا افزایش سن، تغییرات هورمونی، کمبود پروتئین و برخی از ویتامین ها. پیش از این گفتیم که سرکه سیب دارای آنزیم ها، آمینو اسیدها، مواد معدنی و ویتامین های مفیدی است و خواص درمانی زیادی دارد. سرکه سیب با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد می‌تواند مناطقی از سر را که دچار ریزش مو شده اند، تحریک و سبب رویش مجدد مو شود.‏

روشن شدن مو

با استفاده از سرکه سیب بدون از بین بردن روغن طبیعی مو، تمام آلودگی‌ها از جمله کثیفی و چربی مو را از بین ‏می‌برید و سبب روشن تر شدن مویتان می‌شوید.

مقدار مصرف سرکه سیب برای مو

  • اگر موهای شما ضخیم و بلند است، نسبت سرکه و آب گرم مصرفی‌تان باید یک به یک باشد.
  • اگر موهایتان نازک و کوتاه است، نسبت سرکه سیب به آب گرم را یک به چهار کنید. همچنین اگر به طور مداوم موهایتان را با مواد شیمیایی صاف یا رنگ می‌کنید، بهتر است از همین نسبت یک به چهار استفاده کنید.
  • اگر موهایتان مجعد یا فر و ضخیم است، نسبت سرکه سیب به آب گرم باید یک به سه باشد.

ابتدا موهای خود را به صورت عادی با آب ولرم یا سرد شامپو کنید. (آب گرم باعث وز و فر شدن موها می‌شود. اما آب سرد به صاف شدن مو و براق شدن آن کمک می‌کند.)

سپس سرکه را روی موهای خود و بر روی پوست سر خود بریزید. سعی کنید مخلوط آب و سرکه را به طور یکسان و مساوی به همه سر و موهای خود بریزید. با انگشتانتان پوست سر را ماساژ دهید و محلول را بر روی موهای خود از ریشه تا نوک مو هدایت کنید. پنج تا ده دقیقه صبر کنید که سرکه سیب روی موهای شما بماند. این کار به موها اجازه خواهد داد تا به طور کامل خیس شوند. سپس موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید. سرکه اضافی را با یک شستشوی سریع، از موهای خود حذف کنید. نگران بوی سرکه نباشید زیرا بعد از خشک شدن موها از بین رفته خواهد رفت. پس از خشک شدن موها خواهید دید که موهایتان ابریشمی و نرم تر شده اند. می توانید این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

نکته: از آنجا که استعمال زیاد سرکه می‌تواند باعث خشک شدن موهایتان شود، فقط یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید و نه بیشتر.

مضرات سرکه سیب برای موی سر

استفاده از سرکه سیب برای موی سر برای افرادی که دچار اگزمای پوستی، سوزش شدید پوست سر و التهاب شدید فولیکول ها و بیماری های اینچینی هستند ممکن است باعث تشدید مشکل آن‌ها شود؛ بنابراین برای درمان بیماری های حاد پوست سر نباید از سرکه ی سیب استفاده کرد.

اگر تجربه شستشو یا اسپری موی سر با سرکه سیب را دارید، آن را با ما و خوانندگان ستاره در میان بگذارید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم مطالب آشنایی با طبع سرکه سیب و خواص آن و  تقویت مو به کمک ۲۰ روش موثر و طبیعی در خانه را نیز بخوانید. 

خواص سرکه سیب

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x