/ آموزش ساز / طول عمر پیانو چقدر است و مقایسه پیانو دیجیتال و آکوستیک
آنچه در این مقاله می‌خوانید

طول عمر پیانو چقدر است و مقایسه پیانو دیجیتال و آکوستیک

آیا می‌دانید طول عمر پیانوهای آکوستیک چقدر است و دلیل کم بودن طول عمر پیانوهای دیجیتال چیست؟ ما در این مقاله شما را با نکات کلیدی برای افزایش طول عمر پیانو آشنا خواهیم کرد.

تا حالا با این پرسش مواجه شده اید که طول عمر یک پیانو چقدر است؟ طول عمر پیانو دیجیتال بیشتر است یا آکوستیک؟ آیا می توان از پیانوها انتظار سال ها صدای خوب را داشت؟ یا همانند گوشی های موبایل، هنگامی که مدل جدیدی وارد بازار می شود باید پیانو خود را نیز عوض کنیم یا اقدام به خرید پیانو جدید نماییم.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید از همین ابتدا در نظر داشته باشید، این است که همانند بسیاری از تجهیزات موجود در بازار، هر چقدر در نگهداری ساز خود وسواس به خرج دهید، می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

 اگر شما از پیانو خود به بهترین شکل ممکن نگه داری کنید، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که تا سال‌های سال می‌توانید از آن برای نواختن قطعه‌های مورد نظر خود استفاده  کنید.

طول عمر پیانوهای آکوستیک چقدر است؟

 پیش از آن که به سراغ پیانوهای دیجیتال برویم، بهتر است نگاهی به اولین پیانوهایی که در بازار عرضه شده اند بیاندازیم و طول عمر این ساز های با ارزش و گران قیمت را در نظر داشته باشیم.

 یکی از نکات جذابی که در مورد پیانوهای آکوستیک وجود دارد این است که حتی اگر شما ارزان قیمت ترین پیانو آکوستیک بازار را نیز تهیه کنید، با کمی نگهداری درست تا حداقل سی سال می‌توانید از آن استفاده کنید و به مشکل بزرگی برخورد نکنید. (در این مدت حتما باید بارها پیانوی شما توسط یک متخصص مجرب کوک شود).

 به همین دلیل است که در بازار جهانی، پیانوهای آکوستیک دست دومی وجود دارند که قدمت آن‌ها به بیش از صد سال می‌رسد و همچنان صدای فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

درست است که پیانوی شما اگر به درستی نگهداری نشود هیچ وقت به این سن نمی‌رسد؛ اما با نگهداری درست، سن آن‌ها از سن شما هم بیشتر خواهد بود! اما اگر نگاهی به بازار جهانی در میان سازهای دست دوم بیاندازید، مشاهده می‌کنید که پیانوهای دیجیتالی که بیش از 5 سال سن دارند به ندرت پیدا می‌شوند. آیا این موضوع به این معناست که پیانوهای دیجیتال عمر 5 ساله دارند؟  بستگی دارد!

دلیل کم بودن طول عمر پیانوهای دیجیتال می‌شود؟

 قطعا این موضوع که در بازار ساز های دست دوم، می‌توان پیانوهای آکوستیکی با سن 100 سال به بالا را پیدا کرد اما پیانوهای دیجیتال که سن آن ها 5 سال به بالا است ، بسیار کمیاب هستند، ذهن شما را درگیر کرده است.  نکته ای که وجود دارد این است در 100 سال گذشته، تکنولوژی و یا نوع طراحی پیانوهای آکوستیک تفاوتی نداشته است.

 این پیانوها به همان شکلی ساخته می‌شوند که 100 سال قبل تولید می‌شدند و اگر شما یک پیانوی بسیار قدیمی را خریداری کنید و قطعاتی که از کار افتاده است را تعمیر و یا بازسازی کنید، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید و هیچ مشکلی برای این ساز پیش نخواهد آمد.

 اما پیانوهای دیجیتال کاملا بر پایه تکنولوژی، طراحی و ساخته شده‌اند و روش صدایی آن‌ها، استفاده از قطعات الکترونیکی و سمپل‌ها می‌باشد.

اولین پیانوهای دیجیتالی که وارد بازار شدند، پیانوهایی بودند که دهه 80 میلادی ساخته شدند.  حال فرض کنید یک ساز از آن زمان را بخواهید خریداری کنید که قطعاتی از آن مشکل دارند. پیدا کردن آن قطعه‌ها و یا تعمیر آن‌ها کاری غیر قابل انجام خواهد بود؛ زیرا پیانوهایی که در سال‌های اخیر به بازار عرضه شده‌اند از تکنولوژی‌های بسیار مدرن‌تر و متفاوت‌تری برای صدا دهی بهره می‌برند.

از طرفی، در نظر داشته باشید که هر چقدر پول بدهید، همانقدر آش می‌خورید! قطعا سازهایی که قیمت آن‌ها بالاتر هستند دارای کیفیت ساخت بهتری هستند و طول عمر بسیار بیشتری دارند. همچنین بسیاری از شرکت‌های مشهور همانند یاماها و یا کورگ، سازهای خود را گارانتی می‌کنند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، بتوانید به نمایندگی‌های آن‌ها مراجعه کرده و پیانوی خود را تعمیر کنید.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، نحوه نگهداری شما نیز نقش بسیار مهمی در طول عمر  پیانوی دیجیتال شما دارد.  برای این که سال‌های طولانی بتوانید از پیانوی خود استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان پیانوی خود را نزدیک شوفاژ نصب نکنید. همچنین ریخته شدن مایعاتی همانند آب، قهوه و یا آب میوه بر روی پیانوی شما می‌تواند باعث سوختن و یا آسیب دیدن قطعات دیجیتالی آن شود.

حتما پیانوی خود را هر چند روز یکبار تمیز کنید و نگذارید گرد و غبار میان کلاویه‌های آن باقی بماند. این نکات ریز اما مهم باعث می‌شوند طول عمر پیانوی شما بطور قابل توجهی بیشتر شود.

جواب سوال “پیانوهای دیجیتال چه مدت عمر می کنند؟

اگر تمامی نکاتی که گفته شد توسط نوازنده رعایت شود، می‌توانیم بگوییم حداقل 15 سال می‌توانید از پیانوی خود به راحتی استفاده کنید. شرکت‌های بزرگ پیانو سازی، عموما 10 سال گارانتی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که همین موضوع باعث می‌شود تا اگر در طول این مدت، پیانوی شما به مشکلی بربخورد، توسط متخصصین این شرکت تعمیر شود.

معرفی و مشخصات پیانو ydp144

سری YDP که به عنوان سری Arius شناخته می شوند، خط اصلی پیانوهای دیجیتال با کیفیت و مقرون به صرفه برند یاماها بوده که نوازندگان مبتدی تا نیمه حرفه‌ای می توانند از مدل های مختلف این سری استفاده کنند.

در آغاز سال 2019 ، یاماها مدل های YDP 144 ، YDP S54 و YDP 164 خود را بروزرسانی کرد و این مدل ها جایگزین YDP 163 ، YDP 143 و YDP S52 شدند. تمامی این ساز های جدید، دارای موتور صدای بروز شده هستند و کیفیت صدای متفاوتی به نسبت سری های قبلی دارند.

مشخصات کلی پیانو دیجیتال Yamaha YDP 144

  • ·  88 کلاویه سنگین درجه بندی شده.
  • اکشن استاندارد GHS.
  • حساسیت لمسی 4 حالته (Hard, Medium, Soft, Fixed).
  • سمپل صدای پیانو گرند CFX.
  • شبیه سازی ظریف ترین موارد پیانو آکوستیک تحت عنوان رزونانس دمپر ، رزونانس سیم و Key off resonance.
  • پلیفونی 192 نت.
  • ·  10 صدای ساز شامل 3 صدای پیانو.
  • ·  50 آهنگ پریست + 10 آهنگ دمو.
  • حالت های Duo و Dual برای نوازندگی در کنار استاد و نوازندگی ترکیبی.
  • حالت Lesson برای تمرین هر دست به صورت جداگانه.
  • رکوردر 2 ترک میدی.
  • مترونوم، ترانسپز و Fine-tuning.
  • مواردی نظیر Intelligent Acoustic Control, Stereophonic Optimizer, Acoustic Optimizer برای بالا بردن کیفیت صدای پیانو.
  • ·  2 اسپیکر 12 سانتی متری با خروجی مجموع 16 وات.
  • کانکتور ها شامل USB to Host ، 2 جک خروجی هدفون.

طراحی پیانو دیجیتال Yamaha YDP 144

پیانو Yamaha YDP 144 ، دارای 88 کلاویه سنگین به همراه اسپیکر های استریو داخلی و 3 پدال معمول پیانو عرضه شده است. این مدل دارای 38 کیلوگرم وزن ، عرض 53.4” ، عمق 16.6” و ارتفاع 32” می باشد.طراحی محکم و حرفه ای و ظاهر زیبا ، این ساز را به یک گزینه عالی برای تمرینات خانگی تبدیل کرده است.

این پیانو به صورت نصب نشده در جعبه های مخصوص عرضه شده ، در این پک صندلی نیز قرار داده شده و طریقه نصب آن بسیار آسان است. پدال دمپر از حالت نیم پدال پشتیبانی می کند که حس نوازندگی واقعی تری را در اختیار نوازنده قرار می دهد. این مدل در رنگ های رزوود (قهوه ای تیره مات)،سفید و مشکی موجود است و به سلیقه خود می توانید  پیانو با رنگ مد نظر خود را خریداری کنید.

اکشن کلاویه پیانو Yamaha YDP 144

ویژگی اصلی هنگام خرید پیانو دیجیتال، اکشن کلاویه است. بسیاری از نوازندگان مبتدی، یادگیری و تمرین نواختن را با کیبورد های ارزان قیمت شروع می کنند که صداهای اولیه و کلاویه های سبکی دارند. پیانو دیجیتال Yamaha YDP 144 دارای اکشن استاندارد GHS یا همان Graded Hammer Standard است که حس نواختن متفاوتی را به نسبت پیانوهای رده پایین یا کیبورد های آموزشی در اختیار شما قرار می دهد.

این پیانو، دارای 88 کلاویه با اندازه کامل یا همان full-size سنگین است و حس نواختن با یک ساز آکوستیک را به خوبی شبیه سازی می کند. این کلاویه ها همراه با عملکرد چکش درجه بندی شده، فرآیند انگشت گذاری و به طور کل تمرین نواختن شما را به خوبی پیش می برد. همچنین این پیانو دیجیتال دارای 4 حالت حساسیت لمسی (soft, medium, hard و off) می باشد که در حالت پیش فرض روی حالت medium تنظیم شده است ، این حالت حس نواختن طبیعی و تمایز واضح بین ضربه های نرم و سخت را به خوبی ارائه کرده است.

کیفیت صدای پیانو دیجیتال Yamaha YDP 144

در بروز رسانی خط تولید سری YDP ، یاماها از سمپل صدای پیانو گرند CFX که صدای فوق‌العاده غنی و کاملی دارد استفاده کرده است و لازم به ذکر است که این سمپل صدا، تنها در سری CLP موجود بود.

مجموع صداهای پیانو Yamaha YDP 144

  • ·  3 صدای مختلف از پیانو CFX (Normal, Mellow و Pop).
  • ·  2 صدای پیانو دیجیتال (سمپل صداهای Fender Rhodes و DX7-style FM synthesizer).
  • ·  2 صدای Organ (Pipe و Jazz).
  • Orchestral String.
  • Vibraphone و Harpsichord.

جدای از این سمپل صدای گرند، حالت رزونانس key-off و رزونانس سیم تعبیه شده در پیانو دیجیتال YDP 144 ، تجربه نوازندگی خاص با جزئیات دقیق را در اختیار پیانیست قرار می دهند.

افکت های پیانو YDP 144

برای پیانو YDP 144 یاماها، افکت های مختلفی تعبیه شده است:

  • Recital Hall.
  • Concert Hall.
  • Chamber Reverb.
  • Club Reverb.

اکثر صداها به صورت پیش فرض با دو افکت hall reverb بوده و صدایی واقعی همراه با صداهای بالا عالی را در اختیار نوازنده قرار می دهند.

الگوریتم club یکی دیگر از نکات برجسته در بین افکت هاست. این افکت امکان دریافت صدای خاص یک پیانو گرند در یک محیط کوچکتر را فراهم می کند.

همچنین می توانید شدت هر الگوریتم ریورب را بین 0 تا 20 افزایش دهید و بر اساس آهنگ خود آن را تنظیم کنید.

فناوری Intelligent Acoustic Control (IAC) یکی دیگر از افکت های قابل تغییر است و می توانید افکت ها را مطابق با نظر خود تغییر دهید. IAC کیفیت صدای انتخابی را بر اساس حجم صدای پیانو تنظیم می کند تا همه جزئیات صدا را حتی در حجم صدای پایین بشنوید.

اسپیکر های پیانو دیجیتال Yamaha YDP 144

این پیانو دیجیتال ، دارای دو اسپیکر 8 وات با کیفیت صدای استریو می باشد. به نسبت مدل 164 که دارای 2 اسپیکر 20 وات است، خروجی صدای کمتر و به نسبت مدل 143 که دارای 2 اسپیکر 6 وات است، خروجی صدای بهتر و با کیفیت تری ارائه می کند. اسپیکر های این پیانو به گونه ای طراحی شده اند که صدا را به جهات مختلفی ساطع کرده و تجربه نوازندگی فراگیری را برای نوازنده فراهم کنند.

عملکرد های مختلف پیانو YDP 144

این پیانو دارای عملکرد های مختلفی می باشد که شامل موارد زیر است:

  • Damper Resonance: پاسخ دمپر برای صداهای پیانو شبیه سازی می شود.
  • Transposing: امکان تغییر بین -6 تا +6.
  • Master Tuning: تیونینگ ساز می تواند در مراحل 0.2 هرتز تغییر داد.

رابط صوتی USB

پیانو YDP 144 دارای قابلیت انتقال داده صوتی و پلی بک است. این موضوع امکان باز پخش آهنگ های مختلف را امکان‌پذیر می کند. یکی از موارد جذاب این است که می توانید از صداهای پیانو YDP 144 به صورت مستقسیم در نرم‌افزار DAW خود بدون نیاز به کارت صدا استفاده کنید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x