/ طراحی لوگو / مراحل طراحی لوگو
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراحل طراحی لوگو بصورت حرفه ای + چگونه طراح لوگو شویم؟

در این مقاله ما قصد داریم به شما بگوییم که مراحل طراحی لوگو به چه شکل است و به این سوال مهم که چگونه طراح لوگو شویم پاسخ خواهیم داد. طراحی لوگو اکنون از آن حالت یکنواخت و قدیمی خود خارج شده است و روز به روز در حال پیشرفت و مدرن شدن است. تا آنجا که امروزه از طراحی لوگو به عنوان یک علم گرافیکی وسیع یاد می شود. همانطور که تاکنون کتاب ها و مقالات بسیاری راجع به این زمینه منتشر شده است؛ حتی مجلات علمی معتبر دنیا مانند مجلات ISI نیز امروزه علاقه مندی خاصی را به مباحث پیرامون برندینگ و طراحی لوگو نشان داده اند و اقدام به چاپ مقالات در این زمینه می کنند.

اما طراحی لوگو شامل مجموعه ای از کار ها و چک لیست هایی است که یک متخصص طراحی ملزوم است تا این روند را به درستی طی کند تا طراحی لوگو را که مبحثی مهم در دنیای کسب و کار و برندینگ است را به بهترین شکل انجام دهد. ازین رو لازم است که هر طراحی این روند را به درستی بشناسد و تلاش کند هر مرحله از آن را به درستی طی کند و بهترین بازدهی را برای مشتری داشته باشد.

مقدمه

همانطور که قبلا نیز اشاره شد طراحی لوگو رفته رفته به سمتی پیش می رود که برای انجام این کار همانند هر حرفه ای دیگر شما باید دانش تخصصی و وسیع آن را فرا بگیرید. یکی از ملزومات آغاز راه برای ساخت لوگو، دانستن مراحل طراحی لوگو است. اینکه طراح لوگو چه مراحلی را باید طی کند تا به محصول نهایی خود برسد و یا از دیدگاه یک مشتری، طراح چگونه لوگو مارا طراحی می کند؟

طراحان حرفه ای لوگو امروزه برای هر پروژه خود، روندی علمی و کاربردی را برای کار خود در پیش می گیرند. روندی که از 10 مرحله تشکیل شده است که باعث می شود کار طراحی را به صورت کاملا تخصصی، حرفه ای، زمانبندی شده و با انرژی بالا انجام بدهند.

در این مقاله قصد داریم تا این مراحل را به شما معرفی کنیم تا بیشتر با این روند آشنا شوید و شما چه به عنوان طراح لوگو و چه به عنوان کارفرما یا صاحب کسب و کار بتوانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید تا خروجی مطلوب خود را در پایان نظاره گر باشید.

چرا باید باید با روند طراحی لوگو آشنا شویم؟

همانطور که تا حدودی نیز اشاره شد، طراحی لوگو نیازمند یک علم تخصصی است که طراح لوگو بایستی به غالب مسائل آن مسلط باشد. شناخت زبان تصویر، هویت بصری، اصول طراحی لوگو، هماهنگی اجزای تصویر، رنگ شناسی و روانشناسی رنگ ها، قدرت تحلیل مسئله، ساده سازی و… برای یک طراح گرافیک از مسائل مورد نیاز و حیاتی این زمینه است.

دانش طراحی لوگو دانشی است که با علم و دانایی بر آن، روند طراحی لوگو برای یک برند به صورت قابل توجهی سازمان می‌یابد. این به سازمان یافتگی طراحی گونه ای است که موجب می شود تا برنامه ریزی و زمانبندی طراحی لوگو و ارائه آن به مشتری به بهترین و درست ترین شکل صورت بگیرد. پس از مطالعه این مقاله شما درک خواهید کرد که برنامه ریزی و زمانبندی برای هر کدام از این مراحل چقدر راحت تر و قابل درک تر است.

به طور کلی شما از قانونی استفاده می کنید که امروزه در بخش های مختلفی در زمینه های رشد شخصی و کسب و کارها از آن استفاده می شود. قانونی که به شما می گوید کارهای خود را به چندین کار کوچک تقسیم کنید تا زمانبندی و عملکرد درستی روی آنها داشته باشید.

بدین ترتیب با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با مراحل و پروسه طراحی لوگو آن هم به صورت علمی و کاربردی آشنا کنیم. پس از مطالعه این مقاله شما به عنوان یک طراح آماتور آماده هستید تا کمی کار خود را حرفه ای تر انجام دهید و به عنوان یک طراحی حرفه ای مرور و بررسی روی این مقاله داشته باشید و یا به عنوان یک کارفرما به درستی با مشاور خود در تمام این مراحل همراه و همگام شوید.

مراحل طراحی لوگو

اکنون می خواهیم در ادامه به معرفی و بررسی 10 مرحله ی طراحی لوگو که باعث حرفه ای تر شدن شما می شود و همچنین مباحث پیرامون آن بپردازیم و آنها را بررسی کنیم.

تعاریف اولیه و مشاوره

در مسئله فروش و خدمات ، قانونی درست و قابل تعمیم برای این مبحث وجود دارد. طبق این قانون :

شما قبل از اینکه یک فروشنده ماهر باشید، باید یک مشاور دلسوز و مهربان باشید. آن موقع است که می توانید ببینید فروش شما چند برابر خواهد شد.

شما به عنوان یک طراح حرفه ای، باید به بهترین شکل شنوای تعاریف و مفاهیم اولیه کارفرمایتان باشید. این مفاهیم شامل زمینه فعالیت، اسم شرکت، اسم تجاری، اهداف و ارزش ها و مسائلی دیگر از ین قبیل باشید. در سمت مقابل نیز کارفرما باید با حوصله و دقت تمام، تمام تعاریف مورد نیاز را عینا به طراح انتقال دهد. اهمیت این مسئله برای کارفرمایی که انتظار داشتن یک لوگو حرفه ای که تمام جهات کسب و کارش را پوشش دهد، بیشتر می شود.

غالب طراحان با ارائه یک فرم مخصوص به کارفرما از او می خواهند تا تعاریف اولیه خود را در بخش مخصوصی که در آن فرم موجود است بنویسد. این کار موجب آن می شود تا این مفاهیم مهم و اولیه همواره به صورت یک سند همراه طراح باشد. از دلایل این کار افزایش کارایی و ایده پردازی طراح در حین کار است. زیرا تمام چیزی که می خواهد حاضر و جلوی چشمان اوست. این بسیار مهم است تا کارفرما ها با دقت و حوصله فراوان در این مراحل همراه طراح خود باشند. بدین ترتیب می توان گفت که اولین مرحله از روند طراحی لوگو، مهمترین مرحله آن است. هرچه درک شما از یک مسئله بیشتر باشد حل آن نیز راحت تر و سریعتر خواهد بود.

به عنوان طراح، پس از دریافت پرسشنامه و تعاریف شفاهی خود از مشتری اکنون باید با گفتگو و مشاوره های خود به کارفرما کمک کنید تا نوع لوگو مورد نظر خود را بیابد. شما می توانید بر اساس علمی که در زمینه های مختلف طراحی لوگو دارید، نوع و سبک و رنگ مورد نظر خود را به کارفرما ارائه دهید و پس از بحث و تبادل نظر به یک جمع بندی کامل قبل از شروع دیگر مراحل طراحی برسید. البته لازم به ذکر است که طراحان پس از گذراندن مراحل 2 و 3 و 4 تمامی ایده های پیشنهادی خود را به مشتری ارائه می دهند و راجع به آن تبادل نظر می کنند. شما می توانید بخش مشاوره و گفتگوی این مرحله را همیشه وارد روند کار خود کرده و با مشتری همواره در ارتباط و تبادل نظر باشد.

گردآوری اطلاعات

شاید می توانستم این مرحله را با مرحله اول ادغام کنیم اما مبحث موجود در این مرحله نیازمند بحثی جداگانه است. جایی که شما در این مرحله ویژگی های لوگو مورد نیاز برای طراحی را باید بشناسید. در بخش تعاریف اولیه مانور بیشتر حول محور مسائلی بود که هر طراح و کارفرمایی باید قبل  از شروع کار نسبت به آنها آگاهی پیدا کند. برای درک بیشتر این مرحله، بهتر است . یکی از طراحان بزرگ گرافیک چنی می گوید:

یک طراح لوگو باید قبل از شروع کار کاملا ایده ها و درخواست های مشتری را دریابد. این را همیشه به یاد داشته باشید که طراحی لوگو رها کردن تیری در تاریکی نیست.

از این سخن می توان فهمید که گردآوری اطلاعات بیشتر حول محور ویژگی های مورد خواست کارفرما و ایده های مورد نظر اوست. از این رو بسیار مهم است که طراح نیز به عنوان یک متخصص این درخواست ها و ویژگی های مورد نیاز را به بهترین صورت بر اساس علم و توانایی خود برپایه اصول طراحی آرم شکل دهد.

هستند کارفرمایانی که با قانون “لوگو را برای مشتری طراحی کن نه صرفا برای شرکت” آشنایی کافی را ندارند که در اینجا ما به عنوان طراح باید با مشاوره های خود کارفرما را با این مبحث آشنا کرده و خواسته های او را بر پایه اصول تعریف شده شکل داده و به جلو ببریم.

تحقیق و جستجو

اکنون نوبت آن است که طراح تحقیقات خود را در ارتباط با یافته های خود در مراحل قبلی آغاز کند. اکنون که شما خواسته های مشتری خود را به درستی شناخته اید و مسئله خود را به درستی درک کرده اید، باید به تحقیق در رابطه با زمینه فعالیت کسب و کار کارفرمایتان کنید. بهترین منبع برای تحقیق و جستجو برای طراحان در این زمینه، یار همیشگی مان ، گوگل است. بررسی خواسته های مشتریان، نوع فعالیت کسب و کار(خدماتی، اداری،خصوصی و…)، تحلیل مسئله موجود، لوگوهای موجود در این زمینه و… شامل این مرحله می شوند.

مهمترین بخش این مرحله تحلیل و شناخت رفتار مشتریان کسب و کار است. اینکه مشتریان چه می خواهند، چه چیزی آنها را جذب می کند، چه چیزی تمایل آنها را به خرید محصول و دریافت خدمات تمایل می دهد و مسائلی دیگر از این دست، باید به درستی تسط طراح بررسی شود تا همان قانون “لوگو را برای مشتری طراحی کن نه صرفا برای شرکت” به بهترین شکل رعایت شود.

این را به یاد داشته باشید که رسالت لوگو بیان ارزش ها و اهداف و خدمات کسب و کار در سریعترین و ساده ترین شکل ممکن به مشتری است. پس تحقیق و شناخت مشتریان کسب و کار و تحقی در ارتباط با زمینه فعالیت آن از مسائل مهم در این مرحله هستند.

بررسی رقبا

چه بخواهید چه نخواهید لوگوهای رقبای شما در این زمینه در حال حاضر جزو بهترین و موفق ترین لوگوها هستند. بررسی نشان های تجاری رقبا شانس بیشتری به شما می دهد تا خواست مشتریان را بیشتر درک کنید، اینکه آنها چه چیزی می خواهد؟

به دلیل اهمیت این جمله تکرار آن به صورت دوباره جایز است. اینکه باید بپذیرید لوگوهای رقبای شما در این زمینه در حال حاضر جزو بهترین و موفقترین لوگوها هستند و شما با تحقیق و یک بررسی درست راجع به آنها مسائل بسیاری را در زمینه ها مشتریان و کسب و کار دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید این آرم هایی که مشاهده می کنید در این زمینه فعالیت می کنند و به عنوان رقیب شما قطعا یک برند موفق هستند.

بدین ترتیب بررسی رقبا این شانس را نیز به شما می دهد تا با نقاط ضعف و قوت آنها آشنا شوید و بتوانید یک لوگو بهتر و جذاب تر را برای کارفرما و مشتریانش طراحی کنید. این را بدانید که شما اینجا هستید تا بهترین لوگو را در بین تمامی لوگو های موجود طراحی کنید. وگرنه یک لوگو عادی را همه می توانند طراحی کنند.

این مرحله می تواند ذهن شما را در ایده پردازی و خلاقیت کاملا باز کند زیرا که شما به دلیل اینکه آشنایی خوبی با رفتار ها و جامعه مشتریان مورد نظر پیدا می کنید و این باعث می شود پس از مشاهده این طرح ها راه ایده های بسیاری به ذهنتان باز کند. نکته مهم اینجا است که ایده برداری و کپی کردن کاملا دو مسئله مجزا هستند و مواظب باشید که ایده برداریتان به سمت کپی برداری نرود و صرفا فقط ایده برداری باشد.

ایده پردازی و طراحی اولیه

اکنون به اندازه کافی شما اطلاعات جامعی از چیزهایی که باید می دانستید و قبلا نیز به آن اشاره شده است دارید. حال شما هستید و شما! باید فکر کنید و فکر کنید و فکر کنید! سعی کنید هر ایده ای که به ذهنتان می رسد را یادداشت و یا رسم کنید. در این مرحله طراحان دست به قلم می شوند و هر ایده ای را که دارند به صورت کاملا ساده و مینیمال روی کاغذ پیاده می کنند. مثلا برای طراحی لوگو برند پوشاک باید ببینید چه چیزی می‌تواند مخاطب یک برند پوشاک را درگیر کند؟ یا چه چیزی می‌تواند نماد یک برند پوشاک باشد و او را از رقبا متمایز کند.

این کار به شما کمک می کند تا ایده هایتان را ببینید و با آنها به اصطلاح بازی کنید. جایی که اجزا را به هم اتصال می کنید، ایده ها را دور می اندازید، آنها را ارتقا می دهید و تکمیل می کنید. مزیت کشیدن و در مقابل نوشتن و یا به یاد داشتن این است که هویت خلق کننده بودن را به طراح می دهد و جذابیت کار را بالا برده و موجب تقویت خلاقیت و ایده پردازی می شود.

طرح های اولیه شما بسیار مهم هستند. زیرا باید بر اساس علمی که دارید به گونه ای استاندارد باید ایده پردازی شده باشند. بطوری که بتوانید در مرحله بعد هنگامی که آن طرح را با جزئیات طراحی می کنید، از اصول و استاندارد های طراحی لوگو حرفه ای خارج نشود. شما باید تمام مسائل پیرامون طراحی لوگو از جمله ویژگی های یک لوگو حرفه ای و قوانین حقوقی طراحی نشان برند را در ایده پردازیتان لحاظ کنید.

انتخاب اتودها و طراحی با جزئیات

پس از آن که ایده های خود را روی کاغذ رسم کردید وقت آن رسیده تا آنها را انتخاب کنید. این انتخاب بر اساس پلن سفارش خواهد بود که شما و کارفرمایتان در رابطه با آن به توافق رسیده اید.

به صورت استاندارد، سه طرح انتخاب می شود. ایده هایی که می دانید مناسب برند کارفرما است، مناسب مشتریان اوست و تمامی ملزومات طراحی لوگو را در خود دارد باید اتود هایی باشند که انتخاب می شوند.

قلم، کاغذ، خط کش، پرگار و هرچیز دیگری را که دارید جمع کنید و دم دست بگذارید. زیرا اکنون وقت طراحی با جزئیات است. به این نکته توجه کنید که طراحی دقیق را کامپیوتر باید انجام دهد.

اکنون کار شما فقط تهیه نقشه لوگو است. ولی حدالامکان تا جایی که می توانید فواصل و اندازه ها را به درستی روی کاغذ طراحی کنید تا تسلط و سرعت بیشتری در مرحله طراحی دیجیتال لوگوی مورد نظرتان داشته باشید.

تا می توانید لوگو را برجسته طراحی کنید و قوانین هندسی و دیگر قوانین طراحی از جمله سادگی، معنا و مفهوم، خلاقیت، خاص بودن، رنگ پذیری، سطح پذیری، سایزپذیری، پیوستگی و انسجام، نسبت طول و عرض و… را در طراحی آن رعایت کنید زیرا اگر به درستی بتوانید این کار را انجام دهید به جد می توان گفت طراحی شما به اتمام رسیده و در مراحل بعد خیالی راحت در پیاده سازی و ارائه آن خواهید داشت. در غیر اینصورت در مرحله طراحی دیجیتال به مشکل جدی بر خواهید خورد.

استراحت

از ذهنتان خیلی کار کشیده اید. وقت آن است که به سلول های خاکستری تان کمی استراحت بدهید.

این بسیار مهم است که شما باید به ذهنتان پس از ایده پردازی و تفکر فراوان استراحت بدهید. شما می توانید حتی یک روز کامل را نیز در استراحت باشید و ادامه روند طراحی لوگو را به روز بعد موکول کنید. به یاد داشته باشید که شما ماشین نیستید و یک انسان هستید و مغز شما پس از تفکر نیاز به استراحت دارد در غیر این صورت خستگی باعث می شود کیفیت کار شما به شدت کاهش پیدا کند و کارایی شما پایین بیاید.

داشتن تغذیه مناسب، ورزش، موسیقی و نوشیدن قهوه و آب بهترین راه کارها برای استراحت ذهن شماست. تا می توانید به ذهن خود نشاط و شادی هدیه دهید تا بهتر با شما راه بیاید. هرچه بیشتر نشاط داشته باشید بهتر می توانید طراحی کنید و هرچه بیشتر خسته و گرفته باشید، به طبع کارایی و کیفیت شما کاهش پیدا می کند.

طراحی دیجیتال

ایلیستریتور خود را باز کنید، از اتود هایتان عکس بگیرید یا آنها را اسکن کنید، عکس هایتان را دورن یک لایه قرار دهید و شفافیت آنرا کم کنید، لایه را قفل کنید و حال شروع به طراحی اتود از روی نقشه از قبل آماده تان کنید.

این دستور العمل اجرای طراحی دیجیتال است. طراح در این مسئله با استفاده از تکنیک هایی که از نرم افزار مورد نظر خود بلد است، طراحی را در کامپیوتر و به صورت دیجیتال آغاز می کند و در وهله اول شکل کلی طرح مورد نظر خود را با استفاده از اشکال پایه و ابزار shape builder طراحی می کند.

حال که شکل و طرح لوگو آماده شد نوبت به جلوه سازی و رنگ دهی آن است. رنگ هایی که شما در مراحل اولیه به آن رسیده اید و حال نوبت آن است که آنها را روی طرحتان پیاده سازی کنید.

دقت کنید که شما به عنوان طراح حرفه ای رنگ های متریال و روانشناسی آنها را باید بشناسید و از هر رنگی در طرح لوگویتان استفاده نکنید. این مسئله در طراحی گرافیکی بسیار مهم است.

موقعیت شناسی و تحقیقات ثانویه

طرح را آماده کرده اید. اما اینجا پایان کار نیست. در این مرحله شما یک تحقیق دیگر نیز در پیش رو دارید. در این مرحله شما باید طرحی را که به اتمام رسانده اید بار دیگر باید از نظر بخش های مختلف اصول و قوانین طراحی لوگو بررسی کنید. اگر بر اساس علمی که دارید و استاندارد بودن لوگو ، طراحی خود را تایید کردید حال وقت موقعیت شناسی آن است.

شما باید خود را به جای مشتری بگذارید و هر آنچه که او می خواهد را پیاده سازی کنید و اکنون که طرحتان آماده است آن را بررسی کنید. اینکه آیا تمام خواسته ها پیاده سازی شده و مسئله حل شده است یا نه؟

پس از آن شما باید خود را به جای مشتریتان قرار دهید و لوگو طراحی شده را از دید آنها بررسی کنید. بهتر است در این مرحله از اطرافیانتان راجع به آن نظر خواهی کنید. شما می توانید در شبکه های اجتماعی نیز اتودها را انتشار دهید و نظرات کاربران مختلف راجع به آن را جمع آوری کرده و بررسی کنید. برای طراحی لوگو صنعتی می‌توانید از افرادی که در این حوزه فعالند نظرخواهی کنید.

ممکن است در این مرحله نیاز به بازطراحی پیدا کنید. در این صورت بهتر است کارتان را دوباره از مرحله طراحی با جزئیات ادامه دهید تا باز به این مرحله رسیده و بررسی ها را انجام دهید.

ارائه طرح لوگو، انتخاب و ارسال فایل های نهایی

راه کار ارائه هرچه زیباتر لوگوها به مشتری، ارائه آنها در قالب موکاپ ها است. شما به عنوان طراح در این مرحله باید لوگو طراحی شده را در قالب موکاپ های مختلف به مشتری نمایش دهید و جذابیت های بصری آنرا به مشتری انتقال دهید.

شما به عنوان مشتری، پس از مشاهده طرح ها باید آن چرا که از نظر شما بهترین برای کسب و کارتان است را انتخاب کنید. پس از بررسی طرح و انتخاب آن توسط شما طراح باید فایل های مورد نیازتان را برای شما ارسال کند و پس از آن است که پروسه طراحی لوگو شما به پایان می رسد.

نکته قابل توجه اینجاست که طراح پس از انتخاب شما ، اصول، معنا و مفهوم طراحی را که انجام داده است را به شما ارائه خواهد داد تا تمام جنبه های لوگو خود را بشناسید و از اصول طراحی آن آگاهی لازم را داشته باشید. البته می تواند قبل از انتخاب نیز از طراح بخواهید تا اصول و مفاهیم همه اتود ها را بیان کند تا شما با ذهنی بازتر انتخاب خود را انجام دهید.

جمع بندی

در آخر این مقاله باید اشاره کنیم که ما سعی کردیم شما را به صورت کامل با مراحل طراحی لوگو آشنا نماییم و به این نتیجه مهم رسیدیم که طراحی یک لوگو و آرم حرفه ای می تواند چقدر زمان بر و پیچیده باشد  و به طبع نیازمند خلاقیت در فرایند اجرای آن است.

فرقی نمی کند که شما به عنوان یک کارفرما و یا یک طراح این مقاله را خوانده باشید، در نهایت اگر می خواهید یک لوگوی خوب و مناسب طراحی کنید و یا از طراح خود تحویل بگیرید بهتر است قبل از هرچیزی این 10 مرحله را به خوبی رعایت کنید تا به نتیجه مناسبی دست پیدا کنید.

در نگاه کلی به این مقاله دریافتیم که مراحل طراحی آرم و لوگو از 10 مرحله تشکیل می شوند که به صورت زیر بود:

1-تعارف اولیه و مشاوره 2-گردآوری اطلاعات 3-تحقیق و جستجو 4-بررسی رقبا 5-ایده پردازی طراحی اولیه 6-انتخاب اتود ها و طراحی با جزئیات 7-استراحت 8-طراحی دیجیتال 9-موقعیت شناسی 10-ارائه طراح لوگو، انتخاب و ارسال فایل های نهایی.

در ادامه باید بار دیگر اشاره کنیم که رعایت هریک از مراحل بالا می تواند شما را در روند و پروسه طراحی لوگو یک گام به جلو بیندازد پس توصیه ما این است تا جای ممکن این ده مرحله تاثیر گذار را به خوبی رعایت کنید.

به عنوان سخن آخر نیز از شما می خواهیم این مقاله را با کسانی که فکر می کنید به آن نیاز دارند به اشتراک بگذارید.

منبع : 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x