/ پزشکی / مراقبت های بعد از جراحی گوش یا اتوپلاستی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمانی که برای انجام عمل جراحی گوش به دکتر مراجعه می کنید ایشان در جلسه مشاوره ، علاوه بر انجام معاینات لازم ، بر انجام یکسری نکات نیز تاکید می کند. این نکات به مراقبت های بعد از عمل مربوط می شوند. ایشان بایدها و نبایدهایی را در این باره در اختیارتان قرار می دهد و اهمیت جدی گرفتن این نکات را نیز توضیح می دهد. از آن جایی که امکان دارد شما برخی از این نکات را به فراموشی بسپارید ، لازم دانستیم که در این مقاله به  آن موارد اشاره ای داشته باشیم. ابتدا درمورد اهمیت مراقبت های بعد از اتوپلاستی باید بگوییم که رعایت کردن آن ها باعث می شود که دوره بهبودی سریع تر و آسان تر سپری شود و ریسک عوارض در کمین ، به حداقل رسد. حال می پردازیم به بایدها و نبایدها :

  • گوش هایتان را بعد از عمل ، لمس و مالش ندهید.

اکثر جراحی های زیبایی مثل اتوپلاستی ، تحت بیهوشی یا بی حسی به انجام می رسند. از این رو بعد از به هوش آمدن نیز ممکن است تا مدتی اثر دارو برقرار باشد. از این بابت بایستی تا زمانی که گوش و نواحی آن به حالت نرمال باز می گردند از لمس کردن یا مالش بیش از حد آن ، سهواً یا عمداً ، خودداری کنید. بدین نحو گوش های شما به خوبی با فرم جدید خود سازگار شده ، به برش ها و بخیه ها آسیبی وارد نمی شود و نیز از تجمع میکروب و بروز عفونت جلوگیری می شود. همچنین تا زمانی که بی حسی آن ناحیه کاملا برطرف گردد باید احتیاط کنید ؛ زیرا در صورت وارد شدن ضربه ، به دلیل احساس نکردن درد یا علائمی در آن نقطه ، ممکن است متوجه مشکل پیش آمده نشوید.

  • از هد بند استفاده کنید ؛ خصوصاً اگر عمل گوش های برجسته انجام داده اید.

در مرحله آخر عمل جراحی ، زمانی که بخیه ها زده شد ، جراح گوش هایتان را با استفاده از بانداژ بزرگی پانسمان می کند. یک تا هفت روز بعد ، این بانداژ بزرگ و ضخیم جای خود را به هدبندهای سبک تر می دهد. البته این هدبندها نیز دور تا دور سر قرار گرفته و تمام گوش را پوشش می دهند. هدف از استفاده از هد بند بعد از عمل گوش این است که از گوش ها در برابر صدمات محیطی محافظت شود. پزشکان به اکثر بیماران می گویند که برای یک تا دو هفته اول بعد از اتوپلاستی ، به طور شبانه روزی از این هدبندها استفاده کنند و پس از این مدت ، برای یک ماه ، تنها شب ها و موقع خواب هدبند را روی گوش ها قرار دهند. پوشیدن آن ها در حین خواب از تکان خوردن و مالش غیر ارادی گوش ها بر روی بالش جلوگیری می کند.

  • بعد از عمل گوش ، سیگار نکشید.

می دانید که به طور عادی سیگار کشیدن برای سلامتی ضرر دارد. حالا زمانی که عمل جراحی انجام داده باشید ، خطر آن برای شما دو چندان می شود. بعد از اتوپلاستی بهتر است سیگار نکشید و در نزدیکی کسانی که سیگار می کشند نیز قرار نگیرید. ماده ای که در سیگار وجود دارد ، یعنی نیکوتین ، باعث ایجاد اختلال در دوره ریکاوری خواهد شد. مختل و کند شدن روند بهبودی ، احتمال تشکیل اسکار و عفونت را بالا می برد. به همین خاطر است که جراحان پلاستیک توصیه می کنند حداقل به مدت ۲ هفته بعد از جراحی ، سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

  • اگر از محل برش ها ترشحاتی خارج شد ، نترسید !

تا یک هفته بعد از عمل گوش ، طبیعی است که از محل برش ، مایع و ترشحاتی تخلیه شوند. این ترشحات ممکن است غلیظ ، تیره رنگ یا مایل به قرمز باشند. اگر شاهد خارج شدن چنین ترشحاتی از برش های جراحی بودید ، با استفاده از یک پارچه نخی و هیدروژن پراکسید قسمت خارجی گوش را تمیز کنید. احتیاط کنید که هنگام تمیز کردن ، وارد کانال گوش نشوید. در صورتی که میزان ترشحات از حال نرمال خارج شده باشد ، حتما با پزشک تماس بگیرید.

برای توضیح کامل تر راجع به این مسئله می توانید به مقاله مراقبت های بعد از جراحی گوش راز جراحی مراجعه کنید.

عوارض جراحی گوش

در جراحی گوش مثل هر عمل زیبایی و درمانی دیگر ، احتمال بروز عارضه هایی پس از عمل وجود دارد که نمی شود به آن ها بی توجه بود. این را هم بدانید که لزوما این عوارض به وقوع نمی پیوندند اما در صورتی که زیر نظر جراح حاذق عمل نشوید و البته مراقبت های بعد از عمل گوش را جدی نگیرید ، احتمال بروز آن ها افزایش می یابد. این را هم متذکر می شویم که برخی از عارضه ها شدید بوده و فرد باید درمان مناسبی برای آن ها اتخاذ کند و بعضی از آن ها نیز موقتی هستند که به گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا می کنند. عوارض بعد از جراحی گوش عبارتند از :

عفونت که برای درمان آن باید آنتی بیوتیک مصرف گردد و گاهی هم ممکن است به جراحی مجدد نیاز باشد.

حساسیت نشان دادن به بخیه ها ، پانسمان ها یا محلول های ضدعفونی کننده.

شکل گیری لخته خونی بزرگ زیر محل برش خورده که باید تخلیه گردد.

عفونت در ناحیه قفسه سینه که معمولا بعد از بیهوشی عمومی نمود پیدا می کند.

گرفتگی و درد گلو که به سبب لوله تنفسی قرار گرفته در حین عمل ایجاد می شود.

درد ، کبودی و ورم نواحی اطراف محل جراحی شده.

تشکیل اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک که اسکارهایی با بافت های سفت و ضخیم هستند و بر روی محل برش و زخم های جراحی شکل می گیرند. این نوع از اسکارها ممکن است باعث سوزش و خارش شوند و آزار دهنده باشند اما سلامتی فرد را تهدید نمی کنند.

کند بودن روند بهبودی به سبب کشیدن سیگار یا ابتلا به بیماری دیابت.

واکنش های بدن نسبت به داروی بیهوشی مثل داشتن حالت تهوع ؛ البته به طور موقت.

نامتقارن شدن گوش ها یا ناهنجاری در غضروف گوش بعد از عمل که برای اصلاح این موارد باید جراحی دیگری انجام شود.

برجسته شدن مجدد گوش ها بعد از عمل به سبب دفرمه شدن غضروف گوش که بازم هم با انجام عمل جراحی اصلاح می شود.

حالت تهوع و عدم تعادل به سبب تجمع مایعات در گوش میانی.

بی حسی موقت یا دائمی پوست در اطراف گوش جراحی شده.

از دست دادن بخش کوچکی از پوست پوشش دهنده غضروف های گوش که باعث ایجاد زخم و جراحت شده و بهبودی و ترمیم آن چندین هفته طول می کشد.

پرسش و پاسخ جراحی گوش

  • زیبایی گوش بدون جراحی امکان پذیر است ؟

برخی از ایرادات ظاهری صورت ممکن است با انجام پروسه های غیر تهاجمی نیز برطرف گردند اما در مورد گوش ها باید گفت که هیچ رویه پزشکی به غیر از جراحی نمی تواند مشکلات ظاهری و دفرمیتی غضروف آن ها را برطرف سازد. بنابراین برای رفع این نقص باید حتما عمل جراحی اتوپلاستی انجام شود.

  • آیا اتوپلاستی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد ؟

در اکثر موارد به این خاطر که اتوپلاستی یک عمل گزینشی بوده و شخص به تصمیم خود برای انجام آن اقدام می کند ، بیمه هیچگونه دخالتی در پرداخت هزینه عمل ندارد. اگر که ثابت شود جراحی در راستای درمانی نیز به انجام می رسد ممکن است بیمه بخشی از هزینه را متقبل شود.

  • بعد از جراحی گوش می توانیم ورزش کنیم ؟

پس از عمل به مدت یک ماه باید ورزش های پر فشار و پر تحرک را کنار بگذارید تا بخیه های گوش تحت فشار قرار نگیرند. بعد از این مدت هم بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا ایشان ببیند که روند بهبودی شما چگونه پیش رفته و تا چه حد می توانید دامنه فعالیت های ورزشی تان را افزایش دهید

  • عمل جراحی گوش چند ساعت طول می کشد ؟

البته ممکن است با توجه به نوع بیهوشی و میزان اصلاحات مورد نیاز ، زمان عمل برای همه یکسان نباشد ، اما به طور کلی مدت جراحی حدود ۲ تا ۳ ساعت در نظر گرفته می شود.

  • بعد از اتوپلاستی ، جای بخیه ها باقی می ماند ؟

معمولا جراح مراقبت هایی را به شما گوشزد می کند تا بعد از عمل کمترین اثر از محل برش های بخیه زده شده باقی بماند. به طور کلی هم برش ها در محلی ایجاد می شوند که بعد از عمل در معرض دید قرار نمی گیرند.

  • آیا جراحی گوش دردناک است ؟

مشخصاً عمل های جراحی کمی درد را به همراه دارند. البته حین عمل شما معمولا بی حس یا بیهوش هستید و دردی احساس نمی کنید ؛ اما پس از جراحی ، وقتی که اثر دارو بیهوشی یا بی حسی خنثی شد ، ممکن است در ناحیه جراحی شده یعنی گوش ها دردی را احساس کنید که برای تسکین آن ، پزشک دارو مسکن تجویز می نماید.

منبع: 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x