/ دسته‌بندی نشده / معرفی چند غذای سنتی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این مقاله قصد بر این است تا معرفی چند غذای سنتی را برای شما قرار دهیم و طرز تهیه آنها را شرح دهیم امیداوریم که از خوردن این غذاها لذت ببرید.

بادمجان پلو

این دستور پخت مربوط به یک غذای محلی در روستای یرک اطراف قزوین است، با طرز تهیه‌ی آن آشنا شوید.

مواد اولیه:

برنج: یک کیلوگرم

بادمجان حلقه شده: یک کیلوگرم

پیاز سرخ‌شده: یک پیمانه

گوشت چرخ‌کرده: ۵۰۰ گرم

گوجه‌فرنگی حلقه شده: دو پیمانه یا پنج عدد

رب گوجه‌فرنگی: دو قاشق غذاخوری

روغن: نصف پیمانه

نمک، ادویه و زردچوبه: به میزان لازم

انرژی کل این پلو ۴۰۹۰ کیلوکالری

طرز تهیه:

* بادمجان‌ها را سرخ کرده و کنار می‌گذاریم.

-سپس با پیاز داغ و کمی گوجه‌فرنگی، گوشت را تفت می‌دهیم.

* می‌توانیم به همان گوشت سرخ‌شده، رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنیم.

-سپس برنج را شسته آبکش کرده و از ته قابلمه لابه‌لای آن گوشت، بادمجان و گوجه‌فرنگی را قرار داده و نصف لیوان روغن و آب ریخته و آن را دم می‌کنیم.


مانی پلو دامغانی

مانی پلو از غذاهای سنتی دامغان است. دامغان در منطقه‌ی کویری، در استان سمنان واقع شده و معمولاً غذاهای پرانرژی این شهر به گونه‌ای است که بدون گوشت نیز تهیه می‌شود.

مواد لازم:

برنج: ۳ لیوان

لپه: یک لیوان

کشمش پلویی: ۲۵۰ گرم

زرشک: ۷۵ گرم

زعفران دم کرده: به مقدار لازم

گوشت گوسفند یا فیله گوساله: ۳۰۰ گرم (خرد شود)

رشته پلویی: ۲۰۰ گرم

پیاز داغ: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

زیره سیاه: یک قاشق چای‌خوری (به دلخواه)

روغن: به مقدار لازم

مواد لازم برای ته دیگ : (در صورت دلخواه)

زعفران دم کرده: یک قاشق چای خوری

ماست معمولی: یک لیوان

زرده‌ی تخم‌مرغ: یک عدد

طرز تهیه:

* در قابلمه‌ای یک تا دو قاشق روغن می‌ریزیم و روی حرارت داغ می‌کنیم. گوشت را در روغن کمی تفت می‌دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می‌کنیم، پس از ۱ تا ۲ دقیقه دو لیوان آب به آن می‌افزاییم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا بپزد (در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه می‌کنیم).

* لپه را با دو لیوان آب می‌جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می‌ریزیم (با این کار نفخ لپه گرفته می‌شود) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می‌گذاریم تا بپزد.

-برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌ایم در آب جوش می‌ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می‌کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می‌ریزیم (دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد).

* در قابلمه‌ای کمی روغن می‌ریزیم و روی حرارت داغ می‌کنیم. در کاسه‌ای ماست و زعفران دم کرده و زرده‌ی تخم‌مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می‌ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود). بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می‌کنیم.

– کشمش و زرشک (پاک کرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می‌کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می‌گذاریم.

* بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می‌ریزیم؛ گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است.

-هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می‌ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می‌ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.

توجه

* در صورت دلخواه هنگام دم کردن برنج، زیره را روی آن می‌ریزیم.

* این غذا را می‌توان بدون گوشت یا مرغ نیز طبخ کرد.


آش کلم قمری

آش کلم قمری یکی از چندین غذای سنتی و محلی تویسرکانی‌ها است.

مواد لازم برای ۴ نفر:

کشک: ۲۰۰ گرم

عدس: ۶۰ گرم

لپه: ۶۰ گرم

بلغور گندم: ۱۰۰ گرم

کلم قمری: ۳۰۰ گرم یا ۲ عدد

عصاره قلم یا آب‏ گوشت: یک پیمانه

آب: ۵ لیوان

گوشت قیمه‏‌ای: ۱۵۰ گرم

پیاز داغ: ۳ قاشق سوپ‏ خوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه

سیر: ۳ حبه

نعنا: داغ به میزان لازم

طرز تهیه:

* ابتدا پوست کلم قمری‏‌ها را گرفته، می‏‌شوییم و به شکل مکعبی و یا مثلثی خرد می‏‌کنیم.

– سپس آن را داخل یک ماهیتابه به همراه کمی روغن و زردچوبه می‌‏ریزیم و کاملاً سرخ می‌‏کنیم تا بوی بد آن گرفته شود.

* حبوباتی که از قبل حدود ۳ ساعت خیس کرده‌‏ایم به همراه بلغور گندم را شسته با عصاره ی قلم در قابلمه می ‌ریزیم و آب را به آن اضافه می‌کنیم.

– شعله‌ی گاز را روی حرارت زیاد گذاشته بعد از آن که آب آن به جوش آمد کلم قمری را اضافه نموده و شعله را ملایم می‏‌کنیم.

* گوشت قیمه‌ای را که از قبل با فلفل سیاه و زردچوبه تفت داده‏‌ایم و پخته شده است به آش اضافه می‌‏کنیم و می‌گذاریم تا آش کاملا جا بیافتد.

-بعد از آن که مواد کاملا پخته شد نیمی از پیاز داغ را که با سیر تفت داده و نیمی از کشک را داخل آش می‌ریزیم و اجازه می‏دهیم تا ۲۰ دقیقه بجوشد.

* این آش باید به قدری بپزد که مواد داخل آن کمی معلوم باشد و تقریبا له شده شود.

* در آخر آش را داخل ظرف ریخته روی آن را با کشک، نعنا داغ، چند تکه از قیمه و چند عدد کلم قمری که برش زده‌ایم و پیاز داغ تزیین می‌کنیم.

در یونان قدیم کلم را داروی شفابخش و جوانی می‌دانستند. کلم قمری دشمن سرطان ریه و لوزالمعده است برای سنگ کلیه مناسب است، دارای ویتامین‌های B6, C, B,A و دارای مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم می‌باشد. ملین است، به ‏خاطر داشتن گوگرد و کلسیم برای رشد ناخن و مو مناسب است.

این آش را به‏ خاطر خواص بسیار آن برای کودکان پیشنهاد می‌‏کنیم.

انرژی کل: ۲۱۰۰ کیلو کالری


سیر قلیه

سیرقلیه یکی از چندین غذای سنتی و محلی گیلانی‌هاست.

نوع اول:

مواد لازم: برگ سیر، سیر، شوید خشک، لپه، مرغ، تخم‌مرغ، ترشی (آبغوره یا آب انار)، ادویه، روغن.

نخست برگ سیر را به همراه سیر رنده شده وشوید خشک، در روغن تفت می‌دهند. لپه آب پز شده را به مرغ آب پز شده، آب مرغ و ترشی مورد نظر اضافه کرده، به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم می‌جوشانند. بعد از جا افتادن خورشت، به تعداد مورد نظر تخم‌مرغ اضافه می‌کنند.

نوع دوم:

مواد اولیه: برگ سیر، تخم‌مرغ، ترشی (آب لیمو)، مرغ یا مرغابی، ادویه.

ابتدا برگ سیر را خرد کرده، به همراه زردچوبه سرخ می‌کنند. سپس آب مرغ، ترشی و مرغ را به آن اضافه کرده و بعد از اینکه آب مرغ تبخیر شد، به تعداد مورد نیاز تخم مرغ اضافه می‌کنند.


کوفته نخودی تویسرکانی

کوفته نخودی یکی از چندین غذای سنتی و محلی تویسرکانی‌‌هاست.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

گوشت مغز ران: ۵۰۰ گرم

نخود: ۴۰۰ گرم

تخم‌مرغ: یک عدد

پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری

رب‏ گوجه‌‏فرنگی: یک قاشق غذاخوری

سرکه: یک دوم لیوان

شیره انگور: یک دوم لیوان

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

برای داخل کوفته ها:

خرمای‏ هسته گرفته، آلو، کشمش، زرشک، گردو و یک عدد تخم مرغ آب پز

طرز تهیه:

* نخود را به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید،

– سپس آن را با گوشت دو تا سه بار از چرخ گوشت رد کنید.

* بعد ادویه و نمک را اضافه کرده، نیمی از پیاز داغ را نیز به مواد اضافه کنید و خوب ورز دهید. تخم‌مرغ را نیز اضافه کرده و حدود ۱۰ دقیقه کاملا ورز دهید.

* از مواد به اندازه یک پرتقال برداشته و کاملا گرد کنید. وسط آن را سوراخی ایجاد کنید و از موادی که برای داخل کوفته ذکر شده است به همراه یک قاشق چای‌خوری پیاز داغ داخل آن قرار داده و کوفته را ببندید و دوباره فرم دایره به آن بدهید.

* در یک ظرف بزرگ مقداری پیاز داغ بریزید و با کمی روغن و رب گوجه‌‏فرنگی کمی تفت دهید. ۲ لیتر آب را داخل ظرف بریزید و منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید.

* سپس کوفته‌‏ها را یکی یکی و آهسته داخل آب جوش قرار دهید و اجازه دهید تا کوفته‏‌ها سفت و بسته شوند. حالا شعله را ملایم نموده تا مغز کوفته‌ها نیز بپزد.

* بعد از ۲۰ دقیقه سرکه و شیره را با هم ترکیب کنید و به سس کوفته‏‌ها اضافه کنید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا کوفته‏‌ها طعم سرکه شیره را بگیرند.
انرژی کل: ۳۰۰۰ کیلوکالری

دوغ پای زاهدان

این بار سری خواهیم زد به زاهدان تا با عادات غذایی مردم این شهر آشنا شویم. در ادامه یکی از غذاهای معروف این شهر را شرح داده‌ایم.

یادتان باشد تفاوت عمده این غذا آن است که به جای آب، گوشت به کار رفته در این غذا با دوغ، پخته می‌‌شود و همین باعث نامگذاری عجیب و غریب آن شده است یعنی دوغ پا.


عادت‌‌های غذایی زاهدانیها

خرما در رژیم غذایی روزانه‌ی زاهدانی‌ها سهم بسزایی دارد و غذایی معروف به چنگال را از این میوه شیرین تهیه می‌کنند که جزو شیرینی‌های‌شان است و آن را در ماه رمضان بیش از هر خوراکی دیگری تهیه کرده و می‌‌خورند.

بلوچ‌های این شهر غذای‌شان را بیشتر با گوشت گوسفند می‌پزند و دوغ، پای ثابت سفره‌های‌شان است به طوری که نوشیدنی پرمصرف میان مردم زاهدان به حساب می‌آید. در ضمن، آن‌ها با شیر شتر در وعده صبحانه از میهمان‌های‌شان پذیرایی می‌کنند و با این که نزدیک به هند و پاکستان هستند اما غذاهای‌شان پُرادویه و تند تهیه نمی‌‌شود.

نکته

در صورتی که دوغ‌تان ترش است به این غذا لیمو عمانی اضافه نکنید. در غیر این صورت لیمو عمانی جزء دیگری است که در تهیه‌ی دوغ پای به کار برده می‌شود.

مـواد لازم برای ۴ نفر

گوشت گوساله: ۳۰۰ گرم ۵۰۰ کیلوکالری

لپه یک لیوان: ۲۴۰ کیلوکالری

پیاز خرد شده: یک لیوان ۲۵ کیلوکالری

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق ‌غذاخوری ۰۰۰ کیلوکالری

دوغ: ۶ لیوان ۱۵۰ کیلوکالری

روغن آفتابگردان: ۲ قاشق‌ غذاخوری ۱۸۰ کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران: به میزان دلخواه ۰ کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

برای شروع، پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید و بعد از افزودن ادویه‌‌ها(البته به غیر از زعفران) و رب، تکه‌های گوشت و لپه را اضافه کنید و بعد از چند بار هم زدن به جای آب در این محتویات دوغ بریزید و بگذارید تا کاملا پخته شوند.

پس از پخت، دوغ پا را همراه برنج سرو کنید.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا تقریبا ۱۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. در صورتی که این حجم به ۴ قسمت تقسیم شود هر واحد دارای ۲۷۵ کیلوکالری انرژی خواهد بود. البته خوردن برنج با این غذا به این میزان انرژی، اضافه خواهد کرد.

همراه این غذا

این غذا با برنج سرو می‌شود که بهتر است به صورت کته شده استفاده شود.

همراه شدن سالاد سبزی‌جات یا حتی سبزی خوردن با این غذا در کنار گوشت و برنجی که در دوغ پا وجود دارد به تکمیل شدن این وعده کمک بسیاری می‌‌کند.

اگر فشارتان بالاست

بهتر است نمکی که به این غذا اضافه می‌کنید، کم باشد. به جای رب گوجه‌فرنگی به آن گوجه‌ی رنده شده‌ی تازه بیفزایید و از لپه‌ی بیشتر و برنج کمتر استفاده کنید تا با خوردن این غذا، انرژی دریافتی‌تان بیش از میزان مورد نیاز نشود.

اگر کم خون هستید

گوشت استفاده شده در این غذا از منابع آهن است که توصیه می‌شود همراه آب مرکبات تازه به مصرف برسد. به این ترتیب آهن بیشتری جذب خواهد شد.

در ضمن، همراه شدن سبزی‌جاتی مانند هویج، فلفل‌ دلمه‌ای رنگی و گوجه‌فرنگی از دیگر اقداماتی است که جذب آهن را افزایش می‌‌دهد.

اگر سیگاری هستید

از آن جایی که نیاز به ویتامین ۲ B در شما بالاست، بهتر است که این غذا را با یک لیوان دوغ یا یک کاسه ماست نیز همراه کنید. به این ترتیب ویتامین بیشتری دریافت خواهید کرد. نکته‌ی دیگر این که غذای‌تان را با سبزی‌جات تازه نظیر یک بشقاب سبزی‌خوردن بخورید زیرا سیگار کشیدن نیاز به ویتامین C را نیز بالا می‌برد.

منبع 1

کلمات کلیدی : غذای سنتی – طرز تهیه

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x