/ دسته‌بندی نشده / مناطق گردشگری آمریکا 4
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مناطق گردشگری آمریکا

52- شهر پیشاهیسپانیک اوزمال، یوکاتان، مکزیک (1996):

“شهر اوزمال مایان در یوکاتان در قرن 700 یافت شد و حدود 25هزار نفر سکنه داشت. طراحی ساختمان ها که متعلق به قرن 700 تا 1000 است، نشانگر دانش نجومی پشت آنهاست. هرم طالع بین یا طالع بینی؛ آنطور که اسپانیولی ها می خوانندش، یک مرکز برگزاری مراسمات بوده که شامل ساختمان هایی است با طراحی زیبا و تزئین شده با اشکال نمادین و مجسمه هایی از چاک؛ خدای باران. مراکز برگزاری مراسمات در اوزمال، کابا، لابنا و سائیل به عنوان بهترین نمونه های هنر و معماری مایان شناخته می شوند.” (یونسکو)

53- شهر پیشاهیسپانیک و پارک ملی پَلِنک، چیاپاس، مکزیک (1987):

“پَلِنک که نمونه ای ابتدایی از جایگاه های مقدس مایا در دوره ی کلاسیک به شمار می رود، بین سال های 500 تا 700 در اوج خود بود و حوزه ی رودخانه ی اوسوماسینتا را تحت تاثیر خود داشت. شکوه و هنرمندانه بودن سازه ها در کنار حجاری های سبک و ظریف آمیخته با تم های اساطیری مایان نشانگر نبوغ خلاقانه ی این تمدن است.” (یونسکو)

54- زمین های آگاوه و امکانات صنعتی قدیمی تکیلا، جالیسکو، مکزیک (2006):

“کاشت آگاوه و شیره کشی آن منظره ی منحصربه فردی را ایجاد کرده که کلکسیونی از زمین های کشاورزی زیبا و کارخانجات عرق کشی را شامل می شود که هم ترکیب سنت های مربوط به تخمیر عصاره ی کاکتوس ساقه گرد با روند عرق کشی به سبک اروپایی و هم تکنولوژی های محلی و وارداتی اروپایی و آمریکایی را بازتاب می دهد.” (یونسکو)

55- سیستم هیدرولیک قنات پدر تِمبِلک، مکزیک (2015):

قنات پدر تمبلک که به افتخار راهبی به نام فرانسیسکو د تمبلک نامگزاری شده، بین سال های 1555 تا 1572 ساخته شده و شامل سیستم هیدرولیکی می شود که در میان ایالات مکزیک و هیدالگو در فلات مرکزی مکزیک واقع شده است. این سیستم کانال مانند حوضچه های آبگیر، چشمه ها، کانال های اصلی و فرعی، مخازن انشعاب، پل های طاقه ای قنات، آب انبار و سایر متعقات و ملزوماتی را شامل می شود که روی هم مساحتی بیش از 30 مایل را در این مجموعه تشکیل داده اند. ساختمان این قنات به همراه ساختمان خشتی پشتیبان آن براساس سنت های معماری آمریکا مرکزی ساخته شده، اما در عین حال از مدل های اروپایی انتقال آب مربوط به عصر رومی ها نیز الگو پذیرفته است.” (یونسکو)

56- صومعه های اوایل قرن 16 واقع در سراشیبی کوه پوپوکاتپتل، ایالات مورلوس و پوبلا، مکزیک (1994):

“این چهارده صومعه بر سراشیبی کوه پوپوکاتپتل تا جنوب شرقی مکزیکو سیتی قرار گرفته اند. حفاظت از این بناها به عنوان نمونه های خوبی از سبک معماری اقتباس شده توسط نخستین مبلغان فرانسیسکویی، دومینیکایی و آگوستینی که در اوایل قرن 16 بومیان این منطقه را به آئین مسیحیت درآوردند به خوبی انجام شده است. همچنین این بناها می توانند مصادیقی از مفاهیم نوین معماری در زمینه ی اهمیت بخشیدن به وجود فضای باز نیز محسوب شوند. تاثیرات این سبک معماری را می توان در درون مرزهای مکزیک و خارج از آن مشاهده کرد.” (یونسکو)

57- جزایر و مناطق حفاظت شده ی خلیج کالیفرنیا، مکزیک (2005):

“خلیج کالیفرنیا در شمال غربی مکزیک که زمانی به “آکواریوم جهان” مشهور بود به عنوان یکی از نمونه های شاخص حفاظت شده ی دریایی شناخته می شود.” (یونسکو)

58- خانه و استودیوی لوئیس باراگان، مکزیکو سیتی (2004):

“کارهای لوئیس باراگان نشان دهنده ی درهم تنیدگی تاثرات مدرن و سنتی است که هر کدام تاثیر مهمی علی الخصوص در طراحی باغ ها و فضاهای شهری داشته است.” (یونسکو)

59- مبلغان فرانسیسکویی در سیرا گوردا در کرتارو، کرتارو د آرتیگا، مکزیک (2003):

“بنای ماموران یا مبلغان فرانسیسکویی پنجگانه ی سیرا گوردا در طول مدت آخرین دوره از سیر مسیحی شدن مردم مکزیک در اواسط قرن 18 ساخته شده و به مرجعی مهم در زمینه ی تداوم روند مسیحی شدن در کالیفرنیا، آریزونا و تگزاس تبدیل شد. نمای سردر کلیسا که به طرز باشکوهی تزئین شده به این دلیل که نمونه ای از تلاش های خلاقانه و مشترک مبلغان و بومیان را به تصویر می کشد بسیار جالب توجه است. سکونتگاه های روستایی که در اطراف محل حضور مبلغین به وجود آمده بود همچنان وجه و درون مایه ی بومی و محلی خود را حفظ کرده است.” (یونسکو)

60- شهر تاریخی دژبندی شده ی کامپچه، مکزیک (1999):

“کامپچه نمونه ای معمولی از یک شهر بندری مربوط به دوره ی استعمار اسپانیایی است که در نیمکره ی غربی واقع شده است. این مرکز تاریخی همچنان از دیوارهای دفاعی بیرونی خود که به منظور دفاع از بندر کارائیب در مقابل حملات برخاسته از سمت دریا ساخته شده بودند حفاظت کرده است.” (یونسکو)

61- منطقه ی باستانی پاکیمه؛ کازاس گراندز، چیهوآهوآ، مکزیک (1998):

“بقایای وسیع منطقه ی باستانی پاکیمه؛ کازاس گراندز مستندات خاصی را در ارتباط با پیشرفت و توسعه ی معماری خشتی در آمریکای شمالی و ترکیب آن با تکنیک های پیشرفته تر معماری آمریکای مرکزی ارائه می دهد.” (یونسکو)

62- نقاشی های صخره ای سیرا د سان فرانسیسکو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (1993):

“سیرا د سان فرانسیسکو (در منطقه ی حفاظت شده ی ال ویزکاینو در باخا کالیفرنیا) از 100 سال پیش از میلاد مسیح تا 1300 سال پس از آن محل زندگی مردمی بود که اگرچه هم اکنون وجود ندارند، اما بی نظیرترین مجموعه ی نقاشی های صخره ای جهان را از خود به یادگار گذاشته اند. این نقاشی به دلیل آب و هوای خشک منطقه و دور بودن آن از دسترس بشر به خوبی حفاظت شده اند.

این نقاشی ها با نشان دادن انسان در حالات مختلف و بسیاری از گونه های حیوانی و همچنین نشان دادن رابطه ی میان انسان ها با محیط اطرافشان فرهنگی بسیار پیچیده را بازتاب می دهند. ترکیب و اندازه ی این نقاشی ها، ظرافت و دقت طراحی ها و تنوع رنگ ها و علی الخصوص تعداد بالای آنها این مجموعه را به سندی تاثیرگزار دال بر وجود یک سنت هنری منحصر به فرد تبدیل کرده است.” (یونسکو)

63- منطقه ی تاریخی یادمان های تلاکوتالپا، وراکروز، مکزیک (1998):

“تلاکوتالپا، یک بندر مستعمره ی اسپانیایی در ساحل خلیجی مکزیک است که در اواسط قرن 16 بنا شد. این بندر تا حد زیادی شمایل شهری اصیل خود را با خیابان های عریض، خانه های پر از ستون در سبک ها و رنگ آمیزی ها پیچیده و درختان بسیار کهنه در فضاهای باز عمومی و باغ های خصوصی حفظ کرده است.” (یونسکو)

64- بیمارستان کابانیاس، گوادالاخارا، مکزیک (1997):

مجموعه ی بیمارستان کابانیاس که معماری بی نظیری دارد، به منظور پاسخ به نیازهای اجتماعی و اقتصادی همچون اسکان بیماران، سالمندان، ایتام و نیازمندان ساخته شده و به طرز موشکافانه و انسان دوستانه ای در راستای حل این مشکلات پیشگام بوده است. نقاشی های دیواری کشیده شده بر کلیسای کوچک این مجموعه که توسط جوز کلمنته اوروزکو قلم زده شده، از شاهکارهای هنر مکزیکی محسوب می شود.” (یونسکو)

65- مرکز تاریخی اوآخاکا و منطقه ی باستانی مونت آلبان، مکزیک (1987):

“تراس ها، آبگیرها، کانال ها، اهرام و تپه های مصنوعی مونت آلبان که به مدت بیش از 1500 سال به ترتیب محل زندگی مردم تمدن های اولمک، زاپوتک و میکستک بوده، منطقه ای است که به معنی واقعی کلمه از دل کوهستان حجاری شده و نمادی از مکان نگاری مقدس به شمار می رود. شهر اوآخاکا که در همان نزدیکی واقع شده و براساس یک الگوی پیچیده طراحی شده نمونه ی بسیار مناسبی از برنامه ریزی شهری از نوع استعمار اسپانیایی را ارائه می دهد. استحکام و انسجام ساختمان های این شهر حاکی از آن است که این سبک معماری به دلیل زلزله خیز بودن منطقه ای که این بناهای گران بها و درخشان در آن واقع شده اتخاذ شده است.” (یونسکو)

66- کامینو ریل د تیرا آدنترو، مکزیک (2010):

“کامینو ریل د تیرا آدنترو یه یکی از مهم ترین مسیرهایی تبدیل شد که پادشاهی اسپانیا را به قلمروهای شمالی اش در آمریکا مرتبط می ساخت. در بخش جنوبی این جاده مجموعه ای از بخش های مختلف وجود دارد که به کار در معادن و زمین های کشاورزی، تجارت تجار، مسائل نظامی، تبلیغ مسیحیت و همچنین نظام مدیریتی مربوط می شود که به منظور کنترل این قلمرو وسیع که بخشی است از مرکز کلان قدرت اسپانیایی ها طراحی شده؛ و تاثیرات و الهامات آن در فضاهای شهری و ابزار و فنون مورد استفاده که مبادلات بی بدیلی از ایده های فرهنگی و مذهبی را بازتاب می دهد مشهود است.” (یونسکو)

67- منطقه ی تاریخی یادمان های کوئره تارو، مکزیک (1996):

“مستعمره ی قدیمی کوئره تارو به دلیل حفظ طراحی هندسی خیابان ها که توسط فاتحان اسپانیایی این شهر انجام شده بود و همچنین به دلیل کوچه های پیچ در پیچ در بخش محل زندگی بومی ها عجیب و غریب به نظر می رسد. اوتومی ها، تاراسکوها، چیچیمکاها و اسپانیایی ها همه و همه با صلح و صفا در این شهر در کنار یکدیگر زندگی می کردند؛ شهری که یادمان های شهری و مذهبی سبک باروک آن که در عصر طلایی آن یعنی قرن 17 و 18 ساخته شده و تزئینات مفصلی دارند به آن جلوه ی خاصی داده اند.” (یونسکو)

68- زیست کره ی حفاظت شده ی ال پیناکات و گرن دزیرتو د آلتار، مکزیک (2013):

“این منظره به همراه تضادهای دراماتیکی که دارد، تصاویر خیره کننده ای از تپه های شنی خطی، ستاره ای و گنبدی و همچنین توده سنگ های بایر گرانیتی که ارتفاع برخی از آنها به 2100 پا می رسد را برای نمایش در خود دارد. تپه های شنی همچون جزایری سر برون کرده از میان دریایی از شن ظاهر می شوند و زیستگاهی را برای پرورش طیف گسترده و به خصوصی از گیاهان و حیات وحش از جمله گونه هایی از ماهی های آب تازه و شاخ چنگالی سونورایی که تنها در شمال غربی سونورا واقع در جنوب غربی آریزونا (آمریکا) یافت می شود فراهم می کنند.

ده دهانه ی آتشفشانی بسیار عمیق که به طرز جالب توجهی مدور هستند و این باور وجود دارد که در اثر فوران ها و فروریختن ها به این شکل درآمده اند هم به زیبایی دراماتیک این منطقه که از نظر علمی ترکیب بی نظیری دارد افزوده است.” (یونسکو)

69- سیان کاآن، کوئینتانا رو، مکزیک (1987):

“در زبان مردم مایان که زمانی در این منطقه زندگی می کردند، سیان کاآن یعنی “اصالت آسمان”. این زیست کره ی حفاظت شده که در سواحل شرقی شبه جزیره ی یوکاتان واقع شده شامل جنگل های گرمسیری، گل های شاهپسند، مرداب ها و همچنین مناطق بزرگ آبی می شود که به وسیله ی تپه های دریایی و جزیره نماها از یکدیگر جدا شده اند. این منطقه زیستگاهی مناسب برای طیف وسیع و کاملی از گیاهان و جانوران را مهیا کرده که از آن میان می توان به 300 گونه پرنده و تعداد بسیار زیادی از مهره داران خاکی مخصوص این منطقه اشاره کرد که در کنار جانوران دیگر در این محیط بسیار متنوع که بوسیله ی سیستم آبی پیچیده ی موجود در آن شکل گرفته زندگی می کنند.” (یونسکو)

70- مرکز تاریخی ساکاتکاس، مکزیک (1993):

“ساکاتکاس که در سال 1546 و  پس از کشف معدن پر از نقره ای که در آن وجود داشت بنا شد، در قرن 16 و 17 به اوج شکوفایی خود رسید. این شهر که بر شیب تند یک دره ی باریک بنا شده، مناظر خارق العاده و ساختمان های بسیار قدیمی را شامل می شود که هم جزو ابنیه ی مذهبی محسوب می شوند و هم سازه های شهری. کلیسای جامع این شهر که بین سال های 1730 تا 1760 ساخته شده، به نوعی مرکز شهر را تحت الشعاع خود قرار داده است و آنچه که آن را دیدنی کرده، طراحی موزون و پر زرق و برق دروازه ی ورودی آن است که به سبک باروک ساخته شده و المان های تزئینی اروپایی و بومی در آن قابل مشاهده است.” (یونسکو)

71- غارهای پیش از تاریخ یاگول و میتلا در دره ی مرکزی اواخاکا، مکزیک(2010) :

“این ملک بر شیب های شمالی دره ی تلاکولولا در اواخاکای مرکزی زیراستوایی واقع شده و شامل دو مجموعه ی باستانی پیشاهیسپانیک و مجموعه ای از غارهای ماقبل تاریخ و پناهگاه های صخره ای می باشد. برخی از این پناهگاه ها شواهد باستانی و هنرهای صخره ای را در خود جای داده اند که اسنادی دال بر روند تبدیل کشاورزهای بدوی (و یکجانشین) به شکارچیان کوچ نشین محسوب می شوند.

تخم کدوهای هزارساله ای که در غار گیلاناکیتز یافت شده اند قدیمی ترین سند شناخته شده ی مربوط به اهلی کردن گیاهان در سرتاسر قاره محسوب می شوند و تکه هایی از چوب ذرت که در همان غار یافت شده نیز به عنوان قدیمی ترین سند ثبت شده از اهلی کردن ذرت شناخته می شوند. چشم انداز فرهنگی غارهای پیش از تاریخ یاگول و میتلا نشان دهنده ی ارتباط میان انسان و طبیعت هستند؛ ارتباطی که منجر به اهلی کردن گیاهان در آمریکای شمالی و در نهایت به پیدایش تمدن آمریکای مرکزی منجر شد.” (یونسکو)

72- منطقه ی باستانی یادمان های شوچیکالکو، مورولوس، مکزیک (1999):

“شوچیکالکو نمونه ای از یک مرکز سیاسی، مذهبی و تجاری است که در دل دورانی پر از مشکلات در سال های 650 تا 900 و در ادامه ی زوال ایالت های آمریکای مرکزی همچون تئوتیهواکان، مونت آلبان، پالنکه و تیکال قدرتمند سازی شد و به خوبی از از آن حفاظت شده است.” (یونسکو)

مناطق گردشگری امریکا

منبع 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x