نوازنده کیست و نوازندگی چیست؟
آیا می دانید نوازنده ه چه کسی گفته می شود؟ و نوازندگی چیست؟ این بخش آسمونی در مورد نوازنده، نوازندگی و اینکه…
نوازنده کیست و نوازندگی چیست؟
موسیقیدان یا موزیسین به فردی گفته میشود که توانایی ساخت یا اجرای موسیقی یا خوانندگی دارد. یک فرد موسیقیدان ممکن است یک یا چند تا از کارهای نوازندگی، تنظیمکنندگی، خوانندگی و آهنگسازی را انجام دهد
نوازنده
نوازنده کسی است که ساز موسیقی مینوازد.
از مهمترین مُهرنگارههای خنیاگری (:موسیقی) در جهان؛ باید از آنچه که در «چوغامیش» یا خوزستان فعلی برجای مانده، یاد کرد که در سالهای 1961–1966 میلادی، یافت شدهاست. این مهرنگاره 3400 ساله؛ سیمایی از بزم رامشگران را نشان میدهد. در این بزم باستانی، دستهای خنیاگر(:نوازنده) دیده میشوند که هر کدام، به نواختن سازی سرگرم هستند. چگونگی نواختن و نشستن این رامشگران، نشان میدهد که آنها، نخستین دسته خنیاگران(:ارکستر) جهان هستند. در این گروه رامشگران، میبینیم که نوازندهای «چنگ» و دیگری «شیپور» و آن دیگر «تنبک» مینوازد. چهارمین رامشگر در این میان، خوانندهای است که «آواز» میخواند. ما همانند این خنیاگران را در «ایلام» و در سده 27 پیش از میلاد و از زمان پادشاهی «پوزوز این شوشیناک» در شوش میشناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانههایی در دست است که نشان میدهند، خنیاگران بسیاری در ایران میزیستند.
نوازنده کیست و نوازندگی چیست؟
در فارسی نوازنده سازهای سنتی را با پسوند «-زن» (مانند تارزن، نیزن و مانند آن) یا با پسوند «-نواز» (مانند نینواز) نام میگذارند. نام نوازندگان سازهای غربی اما بیشتر به تبع از زبان فرانسه با پسوند «-یست» نام برده میشود. مانند ویولونیست، ساکسوفونیست و مانند آن. در زیر فهرستی از نام نوازندگان سازهای گوناگون آمدهاست:
ابوا: ابویست
ارگ: ارگانیست، ارگزن، ارگنواز
باسون: باسونیست
باندورا: باندوریست
بوزوکی: بوزوکیزن
پرکاشن: پرکاشنیست
پیانو: پیانیست
ترومبون: ترومبونیست
ترومپت: ترومپتنواز
توبا: توبیست، توبانواز
درامز: درامر
رکوردر: رکوردرنواز
سازهای الکترونیک: نوازنده سازهای الکترونیک
ساکسوفون: ساکسوفونیست
سیتار: سیتاریست، سیتارزن، سیتارنواز
فلوت: فلوتیست، فلوتزن، فلوتنواز
کلارینت: کلارینتیست
کنترباس و گیتار بیس: بیسیست
کیبورد: کیبوردر
گیتار: گیتاریست
ماندولین: ماندولینزن، ماندولینیست
هارپ: هارپیست، چنگ نواز
هورن: هورنیست
ویلن: ویلنیست، ویلنزن، ویلننواز
ویلنسل: ویلنسلیست،
فهم اصول اولیه نوازندگی برای هر هنرجویی که تازهکار باشد یا خیر لازم است. این هفت اصل اولیه نوازندگی به مانند چراغی در تاریکی راهگشای اساتید و هنرجویان موسیقی میباشد. این اصول در زندگی عادی انسانی نیز جریان دارد و تنها محدود به یک نواختن یک ابزار موسیقی نخواهند شد.
چراکه همه میدانیم زندگی خود به راستی زیباترین موسیقیهاست و چه بزرگانی که با زندگی ملودیهایی بس عاشقانه نواختند و رفتند. و از آنها هیچ نمانده جز نام نیکشان.
اصول مهم نوازندگی در تمام مراحل آموزش و دست گرفتن سازدهنی به ما کمک میکند تا بتوانیم نوازندگی حرفه ای را تجربه کنیم. این اصول به شما کمک میکند که آهنگ های سازدهنی را به بهترین نحو ممکن اجرا کنید.
Style
یک نوازنده معمولا بخش قابل توجهی از زندگی خود را با ساز میگذراند و ساز قسمتی از وجود او خواهد بود. اینکه از ابتدای یادگیری موسیقی سبک درستی برای نواختن و نحوه به دست گرفتن ساز و یا حتی طرز نفس کشیدن و نگاه کردن درستی را بیاموزیم اهمیت بسیار زیادی دارد.
این مسائل در غالب عاداتی در وجود ما نهادینه خواهد شد و همه به خوبی میدانیم که ترک عادات نادرست در سالهای بعد به چه اندازه دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. یکی از معیارهای حرفهای گری در موسیقی رعایت سبک درست نواختن ساز است پس از همین ابتدا خشتها را راست بگذارید تا در نهایت مجبور نشوید دیوار را خراب کنید.
شخص نوازنده باید بتواند بهترین صدادهی و شفافیت صوتی را از ساز تخصصی خود بگیرد و به نوعی چنان با ساز خو گرفته باشد که بتواند بهترین کیفیت صوتی را از ساز بگیرد.
شخص در مراحل بالاتر سونوریته میتواند به لهجهس شخصی و منحصر به فرد خودش برسد که امری بسیار دشوار و البته لذتبخش است.
tune
شخص نوازنده باید توانایی خوبی در کوک کردن ساز خود داشته باشد. شخص باید بتواند ساز خود را با سبکهای مختلف کوک کرده و در راستای گرفتن بهترین صدا از ساز تمام تکنیکهای لازم را به کار ببرد.
بیایید فرض کنیم شما پس از سالها تلاش توانستهاید به مرتبهای قابل توجه در ساز تخصصی خود دست پیدا کنید. اگر شا نتوانید ساز تخصصیتان را به خوبی کوک کنید باید به ناچار اعتراف کنید که سالها راهی اشتباه را پیمودهاید و این در صورتی است که توانسته باشید به هر طریقی این راه را طی کنید.
البته توجه داشته باشید که کوک کردن سازدهنی نسبت به سایر سازها کاری تخصصی و بسیار حساس میباشد. از این رو بهتر است که کوک ساز خود را به دست تکنسین و تعمیرکار حرفه ای بسپارید. چرا که ممکن است خسارات جدی به ساز خود وارد کنید.
اصل چهارم از اصول نوازندگی حرفهای ریتم میباشد. دانش نوازنده از ریتم، وزن خوانی و خوانش فیگورهای ریتمی، با نت و بدون نت، انواع میزان، حفظ ریتم، القاء ریتم و تغییر، حتی تبدیل ریتم و توانایی تحلیل و تشکیل ریتم از مهمترین تواناییهای حوزهی ریتم برای یک نوازنده است که باید با تلاش مداوم به آنها دست پیدا کند.
Repertoire
همان اندوختهی تاریخی آهنگها، قطعات و آثار بزرگان موسیقی هر ملیت میباشد. شخص نوازنده باید بداند که در چه مسیر قدم برمیدارد و چه بزرگانی در آن مسیر گام برداشتهاند و چه دستاوردهایی داشتهاند. تاریخ چراغ راهی برای ساختن آینده است.
پس سعی کنید در طول روز مدت زمانی هرچند کوتاه را به مطالعه در باب بزرگان و حافظهی تاریخی ساز تخصصی خود و به طور کلی موسیقی بگذرانید. یادمان باشد حرفهای شدن در هر زمینهای نیاز به تسلط تاریخی در آن زمینه دارد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازدهنی میتوانید مقاله تاریخچه سازدهنی را مطالعه کنید.
شما به دنیا نیامدهاید تا راهی که دیگران رفتهاند را بروید. خداوند هر انسانی را متمایز از انسانی دیگر خلق کرده است و شاید همین موضوع راز پیشرفت و بقای بشر تا به امروز بوده است. پس قبل از اینکه این سفر به پایان برسد اثر خود را به جا بگذارید.
و در مورد دوستانی که از نبود خلاقیت ذاتی نالان هستند باید بگوییم خلاقیت از راه آموزش صحیح و تقویت حواس درونی ،قابل پرورش و دستیابی است وبه قول مرتضی حنانه؛
“باپشتکار،میتوان جای خلاقیت راپر کرد”
اصل آخر از هفت اصل مهم نوازندگی بداهه نوازی است. بداهه نوازی کعبه آمال هر هنرمند موسیقی است و افراد سالها ریاضت را تحمل میکنند تا شاید اثری از خود در جهان به جا بگذارند و به راستی که شیرینترین قسمت هر هنری خلق یک بداهه است.
تنها معیار و به راستی که بهرین معیار سنجش یک اثر خوب ماندگاری آن است. رسیدن به این مرحله از موسیقی و نوازندگی نیازمند طی کردن مراحل قبل و ساختن اصول و پایه کار است و به نمیتوان با چیزی به نام راه یک شبه که باور بسیاری از امروزی هاست ماندگار بود.
راه یک شبه اگر هم بر حسب اتفاق طی شود به مانند شهاب سنگی در آسمان است که در لحظه میآید و میرود و ماندگاری آن خیالی بیش نخواهد بود.
عدم رعایت این اصول در بحث آموزش سازدهنی از طرف استاد باعث پیدایش یأس و ناامیدی در هنرجو و در نهایت رهاکردن روند یادگیری ساز بعد از دو یا سه سال و رسیدن به نتیجه گیری نادرست و غیرکارشناسانهی “بی استعدادی” میشود.
درصورتی که موسیقی درمرحلهی یادگیری مانند “زبان” می باشد و هرکس که قادر به یادگیری زبان دوم خود بوده در یادگیری و اجرای رپرتوار موسیقی موفق خواهد بود.
پدیدهی استعداد در مراحل آخر قابل بررسی و حتی آموزش میباشد.
چنانچه در علوم کشاورزی با ترمیم خاک غیر حاصل خیز -بدون استعداد- خاکی حاصل خیز به وجود میآید.
فیلسوف بزرگ چینی “کنفوسیوس” می گوید:موسیقی لذت بزرگی را برای انسان به ارمغان می آورد و طبیعت انسان بدون موسیقی نمی توتند ادامه داشته باشد. نوازندگی ساز چندین مزایا دارد و برای شما و اطرافیانتان شادی به همراه دارد.
این مقاله برای شما هجده مزایای یادگیری و نوازندگی ساز را عنوان می کند که به شما حس خوبی نسبت به نواختن ساز می دهد و احساس افتخاری برای اینکه موسیقی می دانید.
منبع: