/ طراحی لوگو / همه چیز درباره طراحی لوگو
آنچه در این مقاله می‌خوانید

لوگو بخش مهم و ضروری یک کسب و کار است چون همه می دانند که باید به نوعی برای اعلام موجودیت کسب و کار خود طراحی لوگو را انجام داد.

مقدمه

در دنیای عجیبی زندگی می کنیم همه جا می توان تبلیغات گوناگون را دید حتی در روزنامه ها هم می توانید رپورتاژ آگهی را ببینید البته اگر به آن صفحات رنگی و جذاب آنها را که به تبلیغ یک شامپوی جدید یا محصول آرایشی شگفت انگیز می پردازد کاری نداشته باشیم بسیاری از صنعت های کنونی یا کل درآمدشان از تبلیغات است، یا بخشی از آن و یا بدون تبلیغ کردن سرپا نمی مانند. واقعیت این است که عصر ما عصر رقابت است .

هیچ شرکت یا کسب و کاری اکنون بدون رقیب نیست و اصلا مهم نیست چقدر محصولتان با کیفیت است وقتی مردم آن را نبینند هیچ فروشی نخواهید داشت (البته محصول یا خدمتی که ارائه می دهید حتما باید با کیفیت باشد و گرنه هیچگاه نمی توانید رشد قابل توجه ای داشته باشید). در این دنیای پر رقیب باید متمایز باشید، باید شناخته شده باشید، باید به همه نشان دهید که وجود دارید و یکی از راه های نشان دادن خودتان داشتن یک لوگو (آرم، نشان کسب و کار) است.

شاید به هیچ وجه لازم نیست که بگوییم لوگو چیست و دقیقا چه کاربرد هایی دارد چون همه ما هزاران بار لوگو یا آرم را دیده ایم اصلا همین حالا روی گوشی موبایل، کامپیوتر یا لپ تاپ تان را خوب نگاه کنید لوگوی یک شرکت را خواهید دید و باز هم لازم نیست که بگوییم لوگو بخش مهم و ضروری یک کسب و کار است چون همه می دانند که باید به نوعی برای اعلام موجودیت کسب و کار خود طراحی لوگو را انجام داد.

طراحی لوگو چیست؟

همان طور که پیش تر ذکر شد شاید در دنیای کنونی ما هیچ نیازی به این بگوییم طراحی لوگو چیست یا حتی شامل چه مراحلی می شود نباشد اما فرض این مقاله بر این است که شما چنان درگیر زندگی روزمره و مشکلات هستید که تا به حال چنین عبارتی را نشنیده اید یا به آن توجه نکرده اید.

طراحی لوگو عبارت است از طراحی یک نشان (معمولا یک تصویر بصری اما می تواند متن یا انیمیشن نیز باشد!) که با دیدن آن نشان مردم کسب و کار، مغازه، استارت آپ یا … شما را به یاد می آورند در واقع این نشان باعث می شود که از دیگر کسب و کار ها متمایز باشید و در واقع یک شناسه بصری داشته باشید.

حتی اگر شما صاحب یک کسب و کار نیستید و به عنوان مثال یک موسیقی دان هستید به لوگو نیازمند هستید چرا که این نشان شماست این معرف شماست چیزی است که هر جایی که باشد مردم به یاد شما می افتند و در واقع لوگو نماینده شما در مواقعی است که نیستید!

نرم افزار های طراحی لوگو

حال که با مفهوم لوگو و طراحی اش آشنا شدید بیاید چند نرم افزار طراحی لوگو را بررسی کنیم که بسیار مشهور هستند و در دنیای کامپیوتر می توانید با آنها لوگوی دلخواه خود را طراحی کنید:

1.ادوبی ایلوستراتور

مگر می شود نامی از طراحی گرافیک ببریم و نام شرکت ادوبی (Adobe) در میان نباشد شاید بتوان گفت که پادشاه نرم افزار های طراحی گرافیک در دنیا نرم افزار Adobe Illustrator است که جز نرم افزار های ویرایش تصاویر وکتوری است (تصاویر وکتوری بیشتر مناسب کارهایی مانند طراحی لوگو هستند چرا که با کوچک و بزرگ کردن آنها ذره افت کیفیت برای تصویر حاصل نمی شود!).

این نرم افزار مانند دیگر برنامه های شرکت ادوبی به ظاهر ساده می رسد اما دارای هزاران هزار نکته کوچک و بزرگ است. بسیاری از طراحان کامپیوتری بزرگ از این نرم افزار برای ساخت طراحی های شگفت انگیز و اشکال پیچیده استفاده می کنند که هر طراحی فقط بخشی از آنها را می داند.

از ایلوستراتور می توانید روی سیستم عامل های مک و ویندوز استفاده کنید (هزاران آموزش رایگان و دوره برای یادگیری این نرم افزار در سطح وب یافت می شود) این نرم افزار در کشور ایران به دلیل عدم پایبندی به قانون کپی رایت برای محصولات خارجی رایگان است و می توانید آن را در وبسایت های دانلود نرم افزار دانلود کنید.

2 .کورل دراو

یکی دیگر از بهترین نرم افزار های ویرایش تصاویر وکتوری که یک شاهکار به تمام معنا است و از بهترین نرم افزار های ساخت لوگو در دنیا است که لوگو هایی با کوچکترین جزییات را می توانید با کمک این برنامه بسازید Corel Draw مناسب طراحانی است که به دنبال ابزاری برای ترسیم هر آنچه که در ذهن دارند است.

3 .ادوبی فتوشاپ

شاید در بسیاری از رتبه بندی ها و نظرات نرم افزار نام آشنای Adobe Photoshop یک ابزار مناسب برای ساخت لوگو نباشد (یکی از دلایل این است که فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش تصاویر پیکسلی است) اما حقیقت این است که فتوشاپ مانند جادوگری است که هر کاری که بخواهد در دنیای گرافیک کامپیوتری می تواند انجام دهد!

در اینترنت می توانید صد ها آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ را پیدا کنید فتوشاپ برنامه ای است که یادگیری آن هرگز تمام نمی شود و یکی از بهترین انتخاب ها در تمامی عرصه های طراحی گرافیک همین نرم افزار فتوشاپ است.

4 .پلتفرم Canva

چهارمین برنامه‌ی ایجاد لوگو که می خواهیم آن را معرفی کنیم یک پلتفرم آنلاین به نام Canva است که بدون اغراق باید به فردی که این پلتفرم را ساخته نابغه تمام عیار گفت Canva شامل هزاران نمونه لوگو، کارت ویزیت، پوستر، تراکت و … است که فقط تعداد کمی از آنها رایگان نیستند (فقط چیزی حدود یک دلار قیمت دارند) به راحتی توسط ویرایشگر آنلاین این پلتفرم می توانید نمونه لوگوهای مورد نظر خود را به صورت کامل ویرایش کنید و یا از نو یک لوگو طراحی کنید و باید گفت دست شما در ساخت هر نوع لوگویی باز است!

در اینجا معرفی نرم افزار های ساخت لوگو را تمام می کنیم اما باید گفت که نرم افزار ها و پلتفرم های خلق لوگو بسیار زیاد هستند و در حوصله این مقاله نمی گنجند و در این جا فقط سعی شده بود که 4 مورد از بهترین آنها برای آشنایی نسبی شما آورده شوند (امروزه حتی با برنامه های گوشی های موبایل نیز می توان لوگو های بی نظیر ساخت!).

قیمت طراحی لوگو چگونه تایین می شود؟

حال که با لوگو، طراحی آن و نرم افزار هایش تا حدودی آشنا شدید لازم است بدانید طراحی لوگو انوع مختلفی دارد و قیمت طراحی لوگو با توجه به نوع آن متفاوت است. در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

1 .طراحی لوگوتایپ (لوگو نوشتاری یا word mark)

آرم نوشتاری شامل نام کسب و کار می باشد که می تواند از فونت های مختلف دستی یا کامپیوتری استفاده شود.

2 .طراحی لوگوی تصویری ( لوگوی نمادین یا سمبولیک)

لوگوی تصویری شامل یک تصویر می باشد که سمبل کسب و کار می باشد و نماینده انتقال واضح یا انتقال انتضاعی (به سلیقه شما)کسب و کارتان می باشد.

.3 طراحی لوگوی ترکیبی (ترکیبی از لوگوتایپ و لوگوی تصویری)

لوگوی ترکیبی شامل لوگوی نمادین و لوگو تایپ می باشد. در این حالت لوگو تایپ به انتقال مفاهیم لوگوی تصویری کمک می کند.

4 .طراحی لوگوی لترمارک یا مونوگرام

لوگوی لتر مارک با استفاده از حرف اول نام شرکت یا …. طراحی می شود و برای برند های بزرگ مناسب می باشد.

همانطور که متوجه شدید طراحی لوگو انواع متفاوتی دارد و هزینه هر کدام با توجه به تعداد دفعات ویرایش یا مواردی چون نوع لوگو یا تعداد اتود تفاوت دارد (طرز کار تمامی شرکت های ساخت لوگو را تقریبا می توان چنین دانست).

نکته: اتود به معنی کشیدن طرح اولیه لوگو به کمک اشیایی مانند قلم و کاغذ است.

بهترین منابع آموزش طراحی لوگو کدامند؟

اگر در گوگل یا بینگ کمی درباره آموزش طراحی لوگو جستجو کنید (انگلیسی و یا فارسی) مسلما آموزش های بسیار زیادی را پیدا می کنید که عمدتا یا ویدیو هستند و در یوتیوب قرار دارند و یا مقاله هایی هستند که طراحان گرافیک آنها را نگارش کرده اند اما در این مقاله می خواهیم بهترین منابع آموزشی خلق لوگو های فوق العاده را نام ببریم که می توانید روی آنها برای یادگیری حساب کنید.

در واقع کتاب های زیادی برای یادگیری طراحی و خلق لوگو وجود دارند که همگی هم بروز هستند و هم هر یک به نحوی مفید و انتخاب بین آنها کمی مشکل است به همین خاطر از توضیحات اضافه می گذریم و فقط لیستی از بهترین کتاب هایی که در طراحی گرافیک و طراحی لوگو می توانید از آنها کمک بگیرید را معرفی می کنیم:

1.لوگو مدرنیسم (Logo Modernism)

2.طراحی هویت برند (Designing Brand Identity)

3 .کار خودت را نشون بده! ( Show Your Work )

کتاب های بالا از نویسندگان انگلیسی زبان است برای دسترسی به کتاب فارسی و رایگان فقط کافی است در گوگل عبارت دانلود کتاب آموزش طراحی لوگو را جستجو کنید.

وبسایت های آموزش طراحی لوگو:

1.وبسایت Logo Geek(یک وبسایت عالی که شامل پادکست، کتاب، مقاله و ویدیو برای یادگیری است)

2 .وبسایت Logo core (یکی از بهترین وبسایت های دنیا حتی از نظر طراحی ظاهری)

3 .وبسایت Udemy که می توانید در وبسایت های ایرانی دوره های طراحی لوگو و گرافیک آن را رایگان دانلود کنید.

4.وبسایت Lynda Learning یکی از بهترین منابع آموزشی در کل جهان که دوره های فوق العاده در زمینه گرافیک دارد

وبسایت های ایرانی آموزش طراحی یک لوگوی مناسب:

1.وبسایت آپارات (شامل صد ها ویدیو رایگان جهت یادگیری شما)

2 .وبسایت فرادرس (یک پلتفرم آموزش آنلاین که ده ها دوره آموزش طراحی گرافیک را در خود دارد)

این دو مورد فقط دو وبسایت مشهور هستند اما در سطح وب می توانید صد ها مقاله رایگان آموزش ساخت لوگو را در وبسایت های آموزشی پیدا کنید و کار خود را برای یادگیری شروع کنید.

منبع: 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x