/ آفیس و اکسس / چگونه برنامه نویس شویم؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه برنامه نویس شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

روبی (Ruby)

آخرین زبان در این فهرست، زبان Ruby است که به دلیل استفاده آن توسط توسعه‌دهندگان Full-stack محبوب شده است. در اصل، زبان روبی در ژاپن و برای ساخت بازی طراحی شده است، اما امروزه به عنوان زبانی تطبیق‌پذیر برای توسعه وب و ساخت بازی استفاده می‌شود.

گام چهارم: تمرین، تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

خب، شما می‌خواهید بدانید چگونه باید یک برنامه نویس شوید، درست می‌گوییم؟ خب، برنامه نویس شدن یک راز مهم دارد و آن هم تمرین است، تمرین خیلی زیاد!

کلید موفقیت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، تمرین کردن است. از زمانی که یادگیری را آغاز می‌کنید، کدنویسی را تمرین کنید. یک نرم‌افزار ویرایش کد دانلود کنید و برنامه‌های خودتان را کد نویسی کنید.

همچنین، توصیه می‌کنیم کدهایتان را در انجمن‌های مرتبط به اشتراک بگذارید تا دیگران درباره کدهایتان نظر دهند. هر روز یک مبحث جدید را امتحان کنید و تا زمانی که به زبان برنامه نویسی مورد نظرتان مسلط نشده‌اید، با ممارست تمرین‌هایتان را ادامه دهید.

گام پنجم: برای موقعیت‌های شغلی مختلف رزومه بفرستید

پس از مدتی تمرین و آزمون و خطا، احتمالاً شما چند برنامه کوچک نوشته‌اید که نشانگر توانایی‌های شما هستند. حال، شما می‌توانید با استفاده از همین برنامه‌های کوچک برای خودتان یک رزومه بسازید. برای این کار می‌توانید همین الان از رزومه ساز ایران تلنت استفاده کنید.

پس از آنکه رزومه خودتان را ساختید، وقت آن است که برای موقعیت‌های شغلی مختلف درخواست بفرستید. در این موقعیت، بهتر است برای موقعیت‌های شغلی که دنبال نیروی کار مبتدی یا در اصطلاح جونیور هستند اقدام کنید؛ موقعیت‌های شغلی که با زبان و نوع برنامه نویسی که علاقه دارید، مرتبط هستند.

حتی اگر شرکت‌هایی که برایشان رزومه ارسال کرده‌اید شما را به مصاحبه دعوت نکردند، نا امید نشوید. پیدا کردن شغل هم مانند هر چیزی نیاز به تمرین و زمان دارد. یکی از مهمترین بخش‌های تبدیل شدن به یک برنامه نویس، توانایی ارائه و نمایش قابلیت‌ها به کارفرمایان است.

همچنین، توقع نداشته باشید با اولین مصاحبه شغلی‌تان استخدام شوید. اگر تا به حال به عنوان یک برنامه نویس استخدام نشده‌اید، احتمالاً در جلسه مصاحبه مضطرب خواهید بود و شاید برخی از سوالات فنی را به اشتباه پاسخ دهید. به چند مصاحبه ابتدایی خود به چشم حریف تمرینی نگاه کنید. در عین حال، همچنان رزومه‌تان را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال کنید. مطمئن باشید پس از مدتی کار مناسبی در یک شرکت حرفه‌ای پیدا خواهید کرد.

نکتۀ آخری که باید به یاد داشه باشید این است که برای آنکه مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، به صورت فریلنسر پروژه دریافت کنید.

گام هفتم: همیشه در حال یادگیری باشید

همانطور که حدس می‌زنید، برنامه نویسی حوزه‌ای است که به صورت مداوم در حال تغییر و توسعه است. آنچه که به عنوان برنامه نویس یاد می‌گیرد، الزاماً در چند سال آینده به دردتان نخواهد خورد. شما باید به صورت مداوم مهارت‌ها و زبان‌های جدید بیاموزید.

هر چند روز یک بار به دنبال یک چالش یا مسئله جدید باشید و سعی کنید این روند را به یک عادت تبدیل کنید. این چالش می‌تواند یادگیری ابزاری جدید برای زبان برنامه نویسی مورد علاقه‌تان باشد یا یک روش جدید برای نوشتن کدهای یک برنامه!

چگونه برنامه نویس شویم؟

برنامه نویسی می‌تواند همان شغل دلخواه و رویایی شما باشد و می‌توانید آینده شغلی خود را با انتخابی درست بهتر بسازید و آن را روشن کنید.

اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های برنامه نویسی/ توسعه نرم افزار و وب مشغول به کار هستند، می‌توانید در صفحه مسیر شغلی فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف، به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد رشته برنامه نویسی/ توسعه نرم افزار و وب این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک مهندسی کامپیوتر – نرم افزار و یا مهندسی کامپیوتر- فناوری اطلاعات (IT) و بعد از آن علوم پایه و کاربردی مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی برنامه نویسی را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام برنامه نویس به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت info در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی برنامه نویسی شرح شغلی به شرح زیر است:

  • طراحی بخشی از سیستم با در نظر گرفتن محدودیت‌های نیازمندی‌ها، معماری و فرایند توسعه خاص پروژه
  • نوشتن برنامه‌های کامپیوتری به زبان‌های مختلف مانند c++ و Java
  • به‌روز کردن و گسترش برنامه‌های موجود و اصلاح نرم‌افزارها با توجه به نیاز کارفرما یا نیاز بازار برای اصلاح خطاها و انطباق آن با
  • سخت‌افزار جدید، ارتقای و بهبود عملکرد
  • تست و اشکال‌زدایی برنامه‌های تولید شده با روش‌های اعتبارسنجی در جهت توسعه و بهبود نرم‌افزار
  • تهیه برنامه‌های لازم به منظور اخذ گزارش از عملکرد سیستم‌ها و بررسی مستمر برای ارتقای کارآیی آنها

در نهایت برای اینکه برنامه نویس شوید باید یک سری از مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص را داشته باشید. همچنین باید خود را در مورد این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به علم روز دنیا وابسته است. به طور خلاصه باید بتوانید در زبان‌های برنامه نویسی آینده دار و علم روز برنامه نویسی عالی باشید.

مسیرهای شغلی برنامه نویسی

برنامه نویسی تنها محدود به طراجی وب‌سایت نمی‌شود و شاخه‌های بسیاری دارد که می‌توانید برای شروع کار سراغ یکی از آنها بروید.

توسعه‌دهنده وب (Web Developer) توسعه دهندگان وب عموماً به دو دستۀ توسعه‌دهندگان Front-end (سمت بازدیدکننده) و توسعه‌دهندگان Back-end (سمت سرور) تقسیم می‌شوند:
برنامه نویسان Front-end: مسئول نوشتن کدهایی هستند که شکل و شمایل وب‌سایت و نحوۀ نمایش محتوا در آن را تعیین می‌کنند.برنامه نویسان Back-end: مسئول نوشتن وب اپلیکیشن‌ها و سایر برنامه‌هایی هستند که تامین کنندۀ فریمورکی است که وب‌سایت به وسیلۀ آن اجرا می‌شود.برنامه نویسان Full-stack: برنامه نویسان Full-stack (یا Full-stack Developers)، برنامه نویسانی هستند که به شکل همزمان مسئول Front-end و Back-end یک وب‌سایت هستند.
توسعه‌دهنده نرم افزار (Software Programmers)
همانطور که از اسمشان مشخص است، توسعه‌دهندگان نرم افزار مسئول ساخت نرم افزار هستند. آن‌ها معمولاً مفهوم یا طرحی که توسط شخص دیگری ارائه شده را تحویل می‌گیرند و کدهای لازم برای تبدیل شدن آن طرح به یک محصول کاربردی را می‌نویسند.
متخصص داده (Data Scientists)
متخصصان داده معمولاً در تحقیقات فعالیت دارند. آن‌ها به وسیله Python داده‌های علمی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. برای آنکه یک متخصص داده شوید، در ابتدا باید یک برنامه نویس باشید. به طور کلی، متخصصان داده به نوعی محقق هستند و گاهی از کدنویسی برای تسهیل فرآیند کارشان استفاده می‌کنند.
ادمین پایگاه داده (Database Administrator)
یک ادمین پایگاه داده وظایف و نقش‌های مختلفی دارد. به طور کلی، او مسئول نگهداری از داده‌های شرکت، ایمن‌سازی، دسته‌بندی و تحلیلشان است. اگر عاشق آمار و تحلیل داده‌های مصرفی هستید، این عنوان شغلی می‌تواند برایتان جذاب باشد.
توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل (Mobile App Developer)
با رشد تعداد تلفن‌های هوشمند در جهان، نیاز برای ساخت اپلیکیشن‌های جدید نیز در حال افزایش است. برنامه نویسی برای اپلیکیشن موبایل در حال تبدیل شدن به یکی از سودآورترین مشاغل برنامه نویسی است؛ مخصوصاً اگر بتوانید برای خودتان اپلیکیشن بسازید. بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل به صورت فریلنسر یا آزادکار هستند.

سایر مشاغل

یادگرفتن برنامه نویسی فرصت‌های زیادی را پیش‌رویتان قرار خواهد داد. عناوین شغلی که در بالا اشاره کردیم، تنها معروف‌ترین و رایجترین مشاغل این حوزه هستند. اگر به هیچ یک از آن‌ها علاقه ندارید می‌توانید درباره سایر فرصت‌های شغلی در حوزه برنامه نویسی تحقیق کنید. با پیشرفت تکنولوژی، هر ساله مشاغل جدیدی در این صنعت در حال شکل‌گیری است.

نکات حرفه‌ای برای برنامه نویسان حرفه‌ای

خب، اکنون شما پاسخ سوال چگونه برنامه نویس شویم؟ را می‌دانید و برایتان روشن است که برای تبدیل شدن به چنین شخصی باید چه مسیری را طی کنید. البته همانطور که واقف هستید، خواندن این مقاله شما را یک شبه به برنامه نویس تبدیل نمی‌کند و شما به تمرین و پشتکار بالایی برای رسیدن به اهدافتان نیاز دارید.

نکاتی که در ادامه آورده‌ایم برای آن دسته از افرادی است که از صمیم قلب می‌خواهند برنامه نویس شوند، اما برای شروع کار با مشکل روبرو هستند. حال این مشکل می‌تواند ناشی از بی‌انگیزگی یا درک نکردن مفاهیم برنامه نویسی باشد. حتی ممکن است عده‌ای ندانند که آموزش را از چه نقطه‌ای شروع کنند.

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا این چالش‌های پیش‌رو را به نحوی دور بزنید:

  • یادتان باشد که باید به شکل ساده آموزش خود را شروع کنید. برای شروع، بهتر است بر روی یک زبان برنامه نویسی تمرکز کنید و تا زمانی که بر آن مسلط نشده‌اید، یادگیری زبان جدید را آغاز نکنید.
  • هر زمان که توانستید به صورت فریلنسری پروژه بگیرید. در سایت‌ها و انجمن‌های مرتبط جستجو کنید و کاری را بپذیرید که با مهارت‌هایتان تطابق دارد. یادتان باشد حتی اگر مقدار کمی دانش برنامه نویسی دارید، باز هم از اکثر انسان‌ها بیشتر برنامه نویسی می‌دانید. پس به خودتان اعتماد داشته باشید.
  • نگران این نباشید که چطور باید برنامه نویس شوید، و فقط شروع به آموختن کنید. مطمئناً در آغازِ یادگیری کمی با مشکل روبرو خواهید شد، اما با گذر زمان و آموختن نکات جدید، مسلط خواهید شد. نکته اینجاست که لقمه‌ای که می‌گیرید نباید بزرگ باشد!
  • کمک بخواهید. برنامه نویسان به طرز عجیب و باورنکردنی خوش برخورد هستند و رفتاری دوستانه دارند. آن‌ها مشتاقانه به شما در کد نویسی کمک می‌کنند. کافیست به یکی از انجمن‌ها و فروم‌های مرتبط سر بزنید تا واقعیت این موضوع را به چشم ببینید.
  • همچنین، از این نترسید که از دیگران بخواهید کدهایی که نوشته‌اید را بررسی کنند و آن را بهبود دهند – در واقع افراد بسیاری در این موقعیت‌ها پیشرفت زیادی می‌کنند و برنامه نویسی را حرفه‌ای‌تر ادامه می‌دهند، زیرا این امر به آنها کمک می‌کند تا هم یاد بگیرند هم رفع اشکال کنند!

سخن پایانی

پرسش اصلی این بود که چگونه برنامه نویس شویم؟ شاید ماه‌ها است که به دنبال پاسخی برای این پرسش هستید، شاید هم همین امروز این مطلب را خوانده‌اید و تصمیم گرفتید که یک برنامه نویس شوید. آنچه باید بدانید این است که برنامه نویسی به شدت متنوع است و هر شخصی به یک نحوی می‌تواند در این حوزه فعالیت کند.

فرقی ندارد که یک جوان ۱۸ ساله باشید که در شرف فارغ‌التحصیلی از مدرسه است یا یک فرد ۴۰ ساله که سال‌هاست کسب‌وکار خودش را دارد، اگر تمایل به یادگیری داشته باشید می‌توانید یک برنامه نویس موفق شوید.

همانطور که اشاره کردیم، در این مطلب سعی کردیم تا مسیری که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید طی کنید را برایتان ترسیم کنیم. امیدواریم که توانسته باشیم چراغی را در این راه برایتان روشن کرده باشیم.

منبع: 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x