/ مشاوره / کتاب سامان دادن کارها
آنچه در این مقاله می‌خوانید

کتاب سامان دادن کارها؛ کتابی که میگوید چطور به همه کارهای خود برسیم

کتاب سامان دادن کارها

شناسنامهی کتاب

  • نام کتاب به لاتین: Getting Things Done
  • نام کتاب به فارسی: سامان‌دادن کارها
  • نویسنده: دیوید آلن
  • سال انتشار: ۲۰۰۲

بخشی از کتاب

در دنیای امروز روش‌های قدیمی دیگر پاسخگو نیستند. دیوید آلن، مشاور و مربی کارکشته در زمینه‌ی مدیریت، در کتاب خود «سامان دادن کارها» روش‌های جدیدی را به ما می‌آموزد که با استفاده از آنها می‌توانیم بدون اضطراب به کارهای خود برسیم. او این روش‌ها را به هزاران نفر آموزش داده‌ است. فلسفه‌ی آلن بسیار ساده است: بهره‌وری ما رابطه‌ی مستقیمی با میزان آرامش ما دارد. تنها با داشتن افکار روشن و منظم می‌توانیم عملکرد مؤثری داشته باشیم و به خلاقیت های بالقوه‌ی خود دست‌ پیدا کنیم. در این کتاب آلن به ما یاد می‌دهد چطور:

  • از روش «انجام‌دادن، به دیگران سپردن، از زیر کار در رفتن، رهاکردن» استفاده کنیم تا به تمام کارهای خود برسیم؛
  • اهداف خود را بازبینی کنیم و وقتی شرایط تغییر کرد تمرکز خود را حفظ کنیم؛
  • برای پروژه‌های خود برنامه ریزی کنیم و آنها را جلو ببریم؛
  • بر احساس گیجی، نگرانی و دست‌پاچگی غلبه کنیم؛
  • در مورد کارهایی که خودمان انجام نمی‌دهیم احساس بدی نداشته باشیم.

این کتاب و اساسا فلسفهی سامان دهی به کارها شامل پنج قدم ساده میشود:

  1. ثبت کنید:همه‌ی کارهایی را که در در ذهن دارید با استفاده از ابزاری فیزیکی یا دیجیتال ثبت کنید، این کارها می‌توانند شخصی، کاری، کوچک، یا بزرگ باشند.
  2. شفافسازی کنید: در مورد هرکدام از مواردی که ثبت کردید از خود بپرسید: آیا این کار عملی است؟ اگر نیست، آن را خط بزنید و اگر هست به مرحله‌ی بعدی بروید. اگر کمتر از ۲ دقیقه طول می‌کشد همین حالا انجامش بدهید، اگر نه آن را در فهرست کارهای بعدی‌تان قرار بدهید.
  3. برنامهریزی کنید: یادآورهایی را برای فهرست خود قرار دهید. مثلا فهرست‌هایی را برای گروه‌های مختلف کارها بنویسید.
  4. فکرکنید: هروقت می‌توانید به فهرست خود فکر کنید تا ببینید حالا باید چه‌کار کنید. هر هفته این کار را انجام بدهید تا به‌روز و خلاق باقی بمانید.
  5. درگیرشوید: از سیستم خود استفاده کنید تا با اطمینان کارهای لازم را انجام بدهید.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب برای کسانی است که می‌خواهند کارهای و مسئولیت‌های خود به بهترین نحو انجام دهند و حتی بر تعداد آنها بیفزایند. این کتاب به شما یاد می‌دهد از ابزارهای رایجی، مانند یادداشت‌برداری و برنامه‌های موبایل یا کامپیوتر، برای نظم و ترتیب دادن به کارهای خود استفاده کنید و از قبل برای آنها برنامه‌ریزی کنید. به‌این‌ترتیب وقتی مشغول انجام دادن کاری هستید، ذهن‌تان نه مشغول کارهایی است که قبلا فراموش کردید انجام‌شان بدهید و نه درگیر کارهایی که باید در آینده انجام شوند؛ بلکه ذهن‌تان فقط و فقط مشغول کاری است که باید در آن لحظه انجام شود.

تأثیر کتاب در جامعه

این کتاب بعد از یک دهه تحقیق و آزمایش روی موفقیت‌آمیز بودن روش‌های آن منتشر شد و از آن زمان به ۲۸ زبان ترجمه شده است. مجله‌ی «تایم» آن را یکی از بهترین کتاب‌های توسعه‌ فردی تاریخ نامیده است. در سال ۲۰۱۵ ویرایش جدیدی برای این کتاب نوشته شد که دیدگاه‌ها، به‌روز رسانی‌ها و کشفیات جدیدی را ارائه می‌کند.

دیوید آلن کتاب‌های دیگری را هم در زمینه‌ی مدیریت زمان و توسعه فردی منتشر کرده است ازجمله: «آماده برای هر کاری»، «اول کارهای مهم‌تر»،‌ «موفقیت در هر کاری».

در مورد نویسندها

دیوید آلن در دانشگاه نیو کالج، در رشته‌ی تاریخ آمریکا تحصیل کرد و بعد از فارغ‌التحصیلی کارهای مختلفی را امتحان کرد. او ادعا می‌کند که قبل از سن ۳۵ سالگی ۳۵ شغل داشته اشت. در دهه‌ی ۱۹۸۰ از دیدگاه‌های خود برای طراحی برنامه‌های تجاری استفاده کرد. امروزه او را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارشناسان کارآمدی تجاری و سازمانی می‌شناسند. او ۳۰ سال است در این موارد تحقیق می‌کند و به شرکت‌ها و موسسات برجسته مشاوره می‌دهد.

کتاب آن یک چیز؛ با مدیریت زمان در زندگی شخصی و حرفهای خود موفق شوید

آن یک چیز

در حاشیه

  • عنوان اصلی کتاب: The One Thing
  • عنوان کتاب به فارسی: آن یک چیز
  • نویسنده: گری کلر (Gary Keller)
  • سال انتشار: ۲۰۱۳

دربارهی کتاب

«کتاب آن یک چیز» مفاهیم ساده و قدرتمندی را دراختیار خوانندگان قرار می‌دهد تا به کمک آن روی مهم‌ترین مسائل شخصی و کاری تمرکز کنند. به کمک این کتاب شرکت‌ها یاد می‌گیرند برای افزایش بهره وری کارکنان از مطالعه‌ی گروهی و آموزش استفاده کنند. این کتاب به گروه‌های فروش کمک می‌کند فروش خود را بالا ببرند. این کتاب به مردم یاد می‌دهد تمام تمرکز خود را روی یک چیز قرار دهند. به این صورت افراد می‌توانند در شغل خود، از نظر مالی، در تناسب اندام، مذهب، زندگی زناشویی و روابط خانوادگی موفق‌تر ‌شوند.

این کتاب به شما می‌گوید کمتر بخواهید. مسئولیت‌های کمتری بر دوش خود قرار دهید. ای‌میل‌ها، پیغام‌ها، و جلسات هر روزه حواس شما را پرت می‌کنند و به شما استرس می‌دهند. مسئولیت‌های هم‌زمان کار و زندگی به شما فشار می‌آورند. برای چه؟ در این صورت کارتان بی‌کیفیت می‌شود، دستمزدتان پایین می‌آید، کمتر ارتقای شغلی می‌گیرید و به‌شدت اضطراب دارید.

درعوض این کتاب به شما یاد می‌دهد بیشتر بخواهید. بیشتر در کار خود بهره‌وری داشته باشید. افزایش درآمد داشته باشید تا زندگی‌تان بهتر شود. رضایت بیشتری از زندگی داشته باشید. وقت بیشتری را برای خود، خانواده و دوستان‌تان بگذارید.

به کمک این کتاب می‌توانید هر دو را داشته باشید، هم بیشتر و هم کمتر. می‌توانید شلوغی‌های اضافه را قطع کنید. می‌توانید در زمان کمتر نتیجه‌ی بهتری بگیرید. با شتاب بیشتری به سمت اهداف خود بروید. کمتر اضطراب داشته باشید. انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر احساس خفگی کنید. به آن «یک چیز» مسلط شوید که در هر جنبه‌ای از زندگی نتایج خارق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. «آن یک چیز» چیست؟

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب آن یک چیز» برای کسانی است که به‌دنبال مدیریت زمان هستند. کسانی که نمی‌خواهند اجازه دهند زمان آنها را کنترل کند. این کتاب به شما هدفی می‌دهد که به‌راحتی می‌توانید آن را دنبال کنید. «کتاب آن یک چیز» زمان را برای خوانندگان می‌شکند. به آنها یاد می‌دهد، زمان را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنند و مهم‌ترین مسئله را برای آن قطعه‌ی به‌خصوص پیدا کنند و روی آن متمرکز می‌شوند. این کتاب به شما اجازه نمی‌دهد درگیر حواس‌پرتی و کارهای جانبی شوید. هرچه تمرکزتان روی مهم‌ترین اولویت بیشتر باشد، در رسیدن به آن موفق‌تر می‌شوید.

در حاشیه

«کتاب آن یک چیز» بیش از ۳۵۰ بار در فهرست پرفروش‌های آمریکا، مثل ژورنال وال‌استریت (Wall Street Journal) ، نیویورک تایمز (NewYork Times) و یو‌اس‌ای تودی (USA Today) بوده است. این کتاب ۱۲ جایزه برده، به ۲۷ زبان ترجمه شده و به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های حوزه‌ی تجارت معرفی شده است.

گری کلر کتاب‌های زیادی را در حوزه‌ی توسعه فردی و موفقیت نوشته است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «مشاور املاک میلیونر»، «جابه‌جایی» و «خانه‌ی اول شما».

«آن یک چیز» برای گری کلر آموزش‌دادن است. بعد از دانشگاه او به‌عنوان یک مشاور املاک مشغول‌به‌کار شد. در مدت کوتاهی او به یکی از بهترین‌های حوزه‌ی کاری خود تبدیل شد. او به مشتریان خود آموزش می‌داد، چطور بهترین تصمیم را برای خرید یا فروش خانه‌ی خود بگیرند. بعدها او به مدیر فروش املاک ارتقا گرفت و مشاورانی را استخدام کرد و به آنها آموزش داد تا بهترین آینده‌ی شغلی را برای خود بسازند.

او از مهارت‌های خود به‌عنوان معلم و مربی استفاده کرد تا از یک دفتر مشاوره املاک در تگزاس، یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های مشاوره‌ املاک را در آمریکا بسازد. او به کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک زیادی کمک کرده تا به موفقیت برسند.

کتاب قورباغه را قورت بده؛ ۲۱ راه عملی مقابله با تنبلی

کتاب قورباغه را قورت بده (!Eat That Frog) نوشته‌ی برایان تریسی راهنمایی است که به شما کمک می‌کند در بهره وری و مدیریت زمان مهارت کسب کنید و بتوانید از وقت‌تان بیشترین بهره را ببرید. با ما همراه باشید تا بدانید این کتاب معروف و محبوب، چطور به شما کمک می‌کند که بهترین برنامه ریزی روزانه ممکن را برای هر روزتان داشته باشید.

شناسنامهی کتاب

عنوان اصلی کتاب: !Eat That Frog

عنوان کتاب به فارسی: قورباغه را قورت بده

نویسنده: برایان تریسی

تعداد صفحات: ۱۵۸

دربارهی کتاب قورباغه را قورت بده

شاید کاری سخت‌تر و بدتر از قورت دادن یک قورباغه در برنامه‌ی روزانه‌تان نباشد. برای همین است که از قدیم گفته‌اند اگر قورباغه‌ات را در اول صبح قورت بدهی، دیگر هیچ کار سخت و غیرقابل‌تحملی برای بقیه‌ی روز باقی نمی‌ماند. نویسنده نیز به‌درستی از این نام استفاده کرده است.

«قورباغه را بخور» یا «قورباغه را قورت بده» اثر معروف نویسنده‌ی موفق کانادایی، برایان تریسی است. ایده‌های فوق‌العاده‌ی مطرح‌شده در کتاب برای برنامه‌ریزی روزانه‌تان بسیار مفید خواهد بود.

کتاب با ۲۱ اصل ساده به شما می‌آموزد که چطور زمان‌تان را مدیریت کنید و به همه‌ی فعالیت‌ها و وظایف‌تان برسید. نویسنده اعتقاد دارد، کلید موفقیت در دست‌به‌کار شدن و عمل کردن است. درنتیجه تریسی در کتابش راه‌های عملکرد سریع و انجام به‌موقع فعالیت‌هایتان را به شما خواهد آموخت.

  • آیا این کتاب برای شماست؟

همه‌ی ما در دنیای امروز دچار کمبود وقت هستیم. می‌خواهیم زمان‌مان را مدیریت کنیم و فرصتی داشته باشیم تا به کارهای عقب‌مانده‌مان بپردازیم. برایان تریسی به شما نشان می‌دهد که چنین زمانی هرگز فرانمی‌رسد و باید روش تفکرتان را نسبت به مسائل تغییر بدهید.

بخشهایی از کتاب

«تنها با تغییر شیوه فکر کردن، کار کردن و پرداختن به جریان ناتمام مسئولیت‌هایی که هرروزه بر سرتان سرازیر می‌شود، می‌توانید زمان و زندگی‌تان را کنترل کنید… در تمام دوره‌ی کاری‌ام یک حقیقت را فهمیدم: کلید موفقیت، کامیابی، احترام، جایگاه و شادی در زندگی، توانایی تمرکز بر مهم‌ترین کار، انجام درست آن و به‌اتمام‌رساندن آن است. این بینش کلیدی، روح و قلب این کتاب است.»

«برای هر کار و هر فعالیتی یک سیستم فشار برای خود درست کنید. درجه‌ی فشار بر خود را بالا ببرید و شانه از زیر فشار خالی نکنید. وقتی مهلت برای خود مقرر کردید بدان پایبند باشید و حتی سعی کنید زود‌تر از موعد مقرر کار را تمام کنید.»

«تنها عامل مشخص برای موفقیت آن است که خدمتی که ارائه می‌دهید، بیشتر و بهتر از حد موردانتظار از شما باشد؛ مهم نیست که کارتان چه باشد.»

منبع 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x