/ پزشکی / کراس فیت
آنچه در این مقاله می‌خوانید

وقتی اسم کراس فیت می‌ آید ، اکثر ما تصور می‌کنیم با ورزشی سنگین ، پرجنب و جوش و نفسگیر مواجه‌ایم ؛ اما واقعیت کراس فیت چیست ؟ چه نوع ورزشی است و چه چالش‌هایی برای ما ایجاد خواهد کرد ؟ آیا ما را لاغر می‌کند ؟

اگر قصد شرکت در کلاس کراس فیت را دارید یا می‌‎خواهید آن را بهتر بشناسید ، پیشنهاد می‌کنم که حتما با ما همراه شوید تا به طور کامل این ورزش ، مزایا ، معایب و حرکاتش را به شما معرفی کنیم .

کراس فیت (CrossFit) چیست؟

کراس فیت یک رشته ورزشی همه جانبه است و تمام ابعاد ورزشی را در بر می‌گیرد. هدف از خلق این رشته ورزشی ، افزایش تواناییِ کلی بدن مثل قدرت تحمل ، استقامت ، انعطاف‌پذیری ، سرعت ، هماهنگی و تعادل است .

درحقیقت ، این ورزش ترکیبی از رشته‌های مختلف ژیمناستیک ، وزنه‌برداری ، تمرینات اینتروال شدت بالا ، هوازی ، تمرین سرعت و استقامت است .

تاریخچه کراس فیت

این ورزش در اواخر سال 1990 توسط گرک گلسمن و لورن جنای طراحی شد . آن‌ها یک باشگاه ورزشی به نام کراس فیت تأسیس کردند و خیلی زود در تمام آمریکا و جهان شعبه‌هایی از این باشگاه بازگشایی شد .

مزایای تمرینات کراس فیت

این تمرینات مزایا و فواید متعددی دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می ‌کنیم :

1- تقویت بدن

تمرینات قدرتی یکی از اساسی‌ترین مزیت‌های کراس فیت است . پس اگر دنبال بدنی قوی هستید از رشته کراس فیت بهره ببرید. چرا که این ورزش با تقویت عضلات و افزایش استقامت بدن در نهایت منجر به افزیش توان کلی بدن می ‌شود .

نکات

  • با کراس فیت عضلات حجم نمی‌گیرد ؛
  • کراس فیت برای کاهش وزن لازم است ، اما ضروری نیست ؛
  • کراس فیت یک رشته ورزشی پایه برای وزنه برداری است .

2- خاصیت فانکشنال

یکی دیگر از جنبه‌های ورزشی کراس فیت ، فانکشنال بودن تمرینات است . اگر تمرینات فانکشنال باشد ، می‌توان کارهای روزمره را با قدرت بیشتر و بدون خستگی مفرط انجام داد . از آنجایی که تمرینات در کراس فیت شامل حرکات قدرتی است، پس می‌توان از ویژگی فانکشنال بودن آن نیز بهره برد .

3- مقرون به صرفه

تمامی رشته‌های ورزشی در داشتن اندامی متناسب به شما کمک خواهد کرد ؛ اما باید در نظر بگیرید که میزان تأثیرگذاری کدام یک از این رشته‌های ورزشی در تناسب اندام نقش بیشتری دارد .

باتوجه به این موضوع ، کراس فیت جنبه‌های مختلف ورزشی را شامل می‌شود ، از جمله : تمرینات قدرتی، تمرینات هیت و تمرینات هوازی . بنابراین در تناسب اندام هم می‌توان روی این رشته‌ی ورزشی حساب باز کرد .

4- افزایش انعطاف پذیری

تمرینات سخت و طاقت‌فرسا در کراس فیت یک تصور اشتباه در بین ورزشکاران حرفه‌ای یا افراد مبتدی است . شاید این تصور به‌خاطر استفاده از وزنه‌های سنگین و تمرینات مختلف باشد ، اما در برنامه تمرینی کراس فیت ، تمرینات ساده و آرام نیز وجود دارد ، از جمله : تمرینات کششی و تعادلی ، تمرینات گرم‌کردن و سرد‌کردن.  پس شما حین انجام این تمرینات با یک رشته ورزشی انعطاف ‌پذیر روبه‌رو هستید که آمادگی جسمانی را نیز افزایش می‌دهد .

نکته:  برای کاهش آسیب در تمرینات کششی و انعطاف ، می‌توان تمرینات انعطاف پذیری و موبلیتی ( دامنه حرکتی و ثبات مفصل) را با هم ترکیب کرد .

5- تنوع و خلاقیت

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای کراس فیت ، تنوع در تمرینات است . یعنی می‌توان تمرینات هوازی ، اینتروال و قدرتی را در یک روز یا به صورت هم‌ زمان انجام داد . پس اگر دنبال یک ورزش هیجان‌انگیز هستید ، کراس فیت انتخاب خوبی است .

چون می‌توان خلاقانه عمل کرد و با ترکیب حرکات ، تمرینات جدیدی طراحی کرد، تمریناتی چون : وزنه‌های آزاد ، تمرین با لاستیک ، طناب زدن ، حمل کیسه‌های شن، کار با حلقه ، پرتاب مدیسن بال ، تمرینات هیت ایستگاهی یا چالش‌های تعادلی مختلف .

6- برگزاری مسابقات بین المللی

همه افراد در کلاس کراس فیت برای یک هدف یکسان تمرین نمی‌کنند . برخی افراد به قصد تناسب اندام و برخی دیگر برای آماده شدن در مسابقات به این رشته ورزشی روی آورده‌اند .

در این مسابقات بین المللی که طرفداران زیادی دارد ؛ قهرمان ، کسی است که بتواند زمان انجام آیتم‌ها یا تعداد سیکل حرکتی را به حداقل برساند . ناگفته نماند ، ماهیت این مسابقات ایجاد هیجان و رقابت است . بنابراین اگر به این مسابقات علاقه‌ای ندارید، فقط برای اهداف خود تمرین کنید و لذت ببرید.

معایب حرکات کراس فیت

حالا که مزایای کراس فیت را برشمردیم بهتر است که از معایب احتمالی آن نیز بگوییم :

  1. ریسک‌پذیری بالا

در سال 2005 طی مصاحبه‌ای با آقای گلسمن ( مخترع ورزش کراس فیت )، او حرف عجیبی زد: « بگذارید صادق باشم ، کراس فیت می‌تواند شما را بکشد! ». منظور او آسیب‌ها و جراحاتی بود که تمرینات سخت کراس فیت برای ورزشکاران ایجاد می‌ کند .

این آسیب‌ها با میزان آسیب‌دیدگی در ورزش وزنه‌برداری و ژیمناستیک برابری دارد . اگرچه این ورزش باعث بیماری‌های مختلف در بدن نیز می‌شود، از جمله بیماری رابدومیولیز و آسیب به قلب و کلیه .

  • عدم توجه به فرم و ساختار

کراس فیت یک ورزش ترکیبی است که در آن از رشته‌های مختلف برای تمرین استفاده می‌شود. دقیقا به‌خاطر همین ویژگی ، ورزشکاران از جزئیات فنی حرکات آگاهی ندارند و با افزایش سرعت در تمرینات، فرم صحیح حرکات نیز اجرا نمی‌ شود .

به‌طور قطع می‌توان گفت ، مهم‌ترین دلیل آسیب‌دیدگی‌ها همین موضوع است. پس برای کاهش خطرات و آسیب‌ها در این ورزش، باید آن را اصولی انجام داد . بدین منظور می‌توانید با کارشناسان حرفه‌ای فیتامین مشورت کنید و برنامه ‌ای بدون ریسک را تحویل بگیرید .

Bottom of Form

  • 3-     3. ایجاد یک تصویر ناسالم از درد

از گذشته‌های دور تا همین اواخر، احساس درد در عضلات پس از تمرینات ورزشی یک نکته مثبت بود ؛ اما امروزه احساس درد در حین ورزش یا پس از آن در مواردی نشان‌ دهنده مشکل یا آسیب به بدن است .

در تمرینات سختی مانند کراس فیت نیز به ورزشکاران توصیه می‌شد با وجود درد، به تمرین ادامه دهند و این باعث آسیب بیشتر می ‌شد . خوشبختانه آگاهی بخشی‌ها نتیجه داده و اکنون درد در حقیقت نشان ‌دهنده بروز مشکل است.

کراس فیت برای بانوان | راهنمای کراس فیت بانوان

اگر به‌عنوان یک بانو کراس فیت را آغاز کرده‌اید به شما تبریک می ‌گوییم . خوشبختانه در کراس فیت زنان هم پا به پای مردان پیش می‌آیند و از این ورزش حرفه‌ ای لذت می‌ برند .

این ورزش برای بانوان مناسب است چون با انجام آن ، آمادگی جسمانی و سلامتی به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد . برای شروع، توصیه می‌ کنیم به این نکات نگاهی داشته باشید تا مسیر امن‌ تری را طی انجام کراس فیت تجربه کنید .

آشنایی با حرکات کراس فیت

بهتر است قبل از آشنایی با حرکات ورزشیِ کراس فیت با اصطلاحات و چگونگی برگزاری کلاس آموزشی آن آشنا شوید .  چرا که این ورزش اصطلاحات و قواعد آموزشی خاص خود را دارد .

آموزش اصطلاحات و فوت و فن  CrossFit

از آنجایی ‌که کلاس کراس ‌فیت یک جامعه مجزا تلقی می‌ شود ، پس قطعاً زبان خاص خودش را دارد . همیشه در این کلاس ، یک شخص آموزش‌ دهنده حضور دارد که همه تابع دستوراتش هستند و به آن مربی می ‌گویند . اما محیط باشگاه را در زبان کراس‌ فیتی ، Box  یا جعبه می ‌نامند . همچنین به برنامه روتین هم WOD می‌ گویند .

AMRAP  نیز یعنی باید تمام تلاش خود را بکنید تا در یک زمان مشخص به اندازه توان ، تمرینات زیادی را تکرار کنید . به‌طور کلی فلسفه اجتماعی خلق کراس فیت، افزایش آمادگی جسمانی افراد برای دست‌و‌پنجه نرم‌ کردن با چالش‌های زندگی است . شاید بتوان گفت ،  برنامه کراس ‌فیت برای افزایش قدرت و بهره‌وری کارساز است .

سخن پایانی

کراس فیت یک ورزش جامع و مهیج است و از ترکیب حرکات چندین رشته ورزشی ایجاد شده است. انجام تمرینات کراس‌فیت، فواید زیادی برای شما خواهد داشت و شما را قوی‌تر و سرعت‌عمل‌تان را بیشتر می‌کند. این ورزش برای زنان و مردان مناسب است و همه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

منبع: 

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x