/ برنامه نویسی / یک آیفون بدون گوگل
آنچه در این مقاله می‌خوانید

iOS 6: خداحافظ گوگل مپ

ششمین iOS، در یازده ژوئن ۲۰۱۲ و در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد و کمپانی همچنان در مسیری که از سال ۲۰۰۸ در پیش گرفته بود قدم بر‌می داشت.

نسخه جدید ترکیبی از امکانات قابل‌ پیش‌بینی و غافلگیر کننده را به iOS 6 آورده بود. با وجود این هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها تکان‌دهنده‌تر از بازسازی یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های پلتفرم یعنی نقشه نبود.

نقشه

گوگل‌مپ از سال‌ها پیش معیار و شاخص نقشه‌های آنلاین محسوب می‌شد و اپل امتیاز به کارگیری آن را در iOS، از اولین آیفون معرفی شده در سال ۲۰۰۷ دراختیار داشت.

یک آیفون بدون گوگل؛ تحقق رؤیای اپل

در سال‌های اخیر رابطه میان دو غول دره‌ی سیلیکون، به لطف قوانین بی‌پایان و ریز و درشت حق اختراع تیره شده بود و اپل از آن زمان برای جدایی هرچه بیشتر از اکو‌سیستم گوگل به خریدن شرکت‌ها (از جمله C3 Technologies در سال ۲۰۱۱) روی آورده بود. این تلاش‌ها با معرفی iOS 6 و بازطراحی اپلیکیشن‌ نقشه به ثمر نشست. اپلیکیشنی که از ویژگی پیچ-به-پیچ و حالت پرواز (Flyover) پشتیبانی می‌کرد و سیری با آن ادغام شده بود. اطلاعات این اپلیکیشن از منابع مختلفی جمع‌آوری شده بود اما اطلاعات شرکت هلندی TomTom در تولید اپلیکیشن جدید نقشه از سایر منابع برجسته‌تر بود.

سیری باهوش‌تر

سیری، دستیار صوتی چند‌منظوره‌ی اپل، به‌روزرسانی زیادی را نسبت نسخه بتای خود دریافت کرد. در نسخه ششم iOS، شما قادر بودید تا از سیری درباره ورزش، برنامه‌های زمانی مختلف، داده‌های اجرا شده بپرسید، تحلیل‌ رستوران‌ها را در Yelp مطالعه کرده یا ازطریق OpenTable برای یک وعده غذایی میز رزرو کنید. علاوه بر این می‌توانستید به کمک سیری و تنها با صدا کردن نام اپلیکیشن‌ها آن‌ها را اجرا کنید و مستقیما پروفایل‌های خود را در فیسبوک و توییتر بروز کنید.

در‌واقع رویای تلفن‌های هوشمند بدون نیاز به انگشتان دست در مسیر به حقیقت پیوستن گام بر‌می‌داشت. اعلام آغاز همکاری اپل با بعضی از خودرو‌سازان برای ادغام کردن سیری با سیستم‌ ناوبری و کنترل خودروهای تولید‌شده هم، تصویری از برنامه‌ی بلند مدت اپل در همین زمینه ارائه می‌داد که با توجه ممنوعیت استفاده از تلفن‌همراه در هنگام رانندگی، حرکت هوشمندانه‌ای محسوب می‌شد.

Notification Center

این بخش که نسبت به نسخه قبلی خود تغییراتی جزئی داشت، انتظارات را برآورده نکرد. در کنفرانس WWDC از اینکه اپلیکیشن‌ها قادر به ایجاد ویجت‌های اختصاصی هستند یا خیر، هیچ صحبتی به میان نیامد. با این همه، اپل تغییراتی را تدارک دیده بود برای مثال به کمک سرویس Do Not Disturb، بخش اعلان‌ها، در ساعات خاصی به حالت سکوت می‌‌رفتند. علاوه بر این به منوی کشویی نوتیفیکیشن سنتر، فیسبوک و توییتر نیز اضافه شدند.

ادغام فیسبوک با iOS

با ورود فیسبوک به اعلان‌ها و سیری در iOS 6، تنها یک قدم دیگر برای کامل شدن باقی مانده‌ بود. ادغام فیسبوک با iOS. یکپارچه‌سازی فیسبوک با سیستم‌عامل اپل، به‌صورت رسمی در iOS 6 انجام گرفت و با این کار فیسبوک نیز در زمینه ادغام با iOS، به توییتر پیوست. حال که ویژگی چندمنظوره به اشتراک‌گذاری مخاطبان در سراسر پلتفرم فعال شده بود، ادغام فیسبوک با iOS بسیار شاخص‌تر جلوه‌ می‌کرد. از آن زمان، شما می‌توانستید، امتیاز خود را در Game Center به‌راحتی در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید، عکس‌های خود را آپلود کرده و رخدادهای فیسبوک را در تقویم iOS درج کنید.

سرویس Passbook

سورپرایز اپل در iOS 6، سرویس Passbook بود، سرویسی که برای نگه‌داری بلیط‌ها، کارت‌های هدیه، کارت‌های تخفیف یا هر چیز دارای بارکد در یک مکان درنظر گرفته شده بود. اپل برای رقابت با والت‌کارت‌های گوگل، به کمک میلیون‌ها کارت اعتباری فعال و ثبت‌شده در آیتونز آینده‌ی خوبی در این زمینه برای خود متصور بود.

به اشتراک‌گذاری تصاویر

معرفی ویژگی به اشتراک‌گذاری تصاویر کمی عجیب به نظر می‌رسید. ادغام فیسبوک با iOS، موفقیت بزرگی برای این پلتفرم محسوب می‌شد. اما سرویس Photo Sharing Stream به کاربران اجازه می‌داد که مستقل از فیسبوک، عکس‌های خود را با دوستانشان در پلتفرم iOS به اشتراک بگذارند. مشابه همین ویژگی در iOS 5 به کاربران فرصت می‌داد تصاویر خود را به‌صورت آنی در سایر دستگاه به اشتراک بگذارند، با این تفاوت که در iOS 6، کاربران سایر دستگاه‌ها نیز در تصاویر مشارکت داشته باشند. این اولین بار نبود که اپل شانس خود را در ایجاد یک شبکه‌اجتماعی امتحان می‌کرد. اما مشابه سرویس Ping، اپل به مبارزه‌‌ی سختی وارد شده بود که در این زمینه خاص رقیبی فوق‌العاده قوی مانند فیسبوک را درمقابل خود می‌دید.

بهبود تب آی‌کلاد و ویژگی Reading List

سافاری iOS، برای رقابت با سرویس همگام‌سازی محبوب گوگل‌کروم به ویژگی جدیدی به نام iCloud Tab مجهز شده که به‌خوبی همگام‌سازی تب‌های مرورگر دستگاه و رایانه را ممکن می‌ساخت. ویژگی Reading List هم بر خلاف نسخه قبلی که فقط لینک‌ها را ذخیره می‌کرد در این نسخه محتویات صفحه را نیز در خود ذخیره می‌کرد. این ترکیب بسیار کارآمد شده و قدم‌‌به‌قدم با اپلیکیشن‌‌هایی مانند Instapaper پیش می‌رفت.

به‌کارگیری فیس‌تایم ازطریق اپراتور و بهبود در ادغام اپل آی‌دی

محدودیت فیس‌تایم در سازگاری با وای‌فای در iOS 6 برطرف شد و در این نسخه کاربر ازطریق سیم‌کارت و اپراتور‌ها نیز می‌توانست از فیس‌تایم استفاده کند. پشتیبانی از اپراتورها هم تنها به شبکه‌های LTE محدود نشده و شامل شبکه‌های 3G نیز می‌شد. برای استفاده بهتر از این سرویس، اپل آی‌دی‌ها کاربران نیز در آن ادغام شد. در این نسخه کاربران علاوه بر Apple ID می‌توانستند با وارد کردن شماره تلفن نیز از فیس‌تایم استفاده کنند.

iOS 7: سلام جانی آیو!

iOS 7 اولین سیستم‌عاملی محسوب می‌شد که هم‌زمان با دو تلفن‌ هوشمند جدید (iPhone 5S و iPhone 5C) به بازار عرضه شد. به جای عرضه‌ی iOS 7 با دستگاه‌های جدید، اپل تصمیم گرفت تمام دستگاه‌‌های خود از iPhone 4 و iPad 2 به بعد را به سیستم‌عامل جدید خود مجهز کند.

البته نسل پنجم آیپاد تاچ، در پشتیبانی از iOS 7 با محدودیت‌هایی مواجه شد.

پس از معرفی دلسردکننده‌ی اپلیکیشن نقشه، تیم‌ کوک پیام عذرخواهی خود را در وب‌سایت اپل منتشر کرد. در این میان، اسکات فورستال که سال‌ها مسئولیت بخش طراحی iOS را به عهده داشت، به خاطر خودداری از امضای پیام عذرخواهی، مجبور به ترک اپل شد. مدت کمی پس از جدا شدن فورستال، طراح صنعتی اپل، جانی آیو جایگزین او شد. اولین اتفاق مهم پس از ورود جانی آیو، ایجاد تغییراتی اساسی در ظاهر سیستم‌عامل موبایل اپل بود.

با این تصمیم، تمامی آیکون‌های درخشان، طرح‌های قوی و طراحی‌های معروف اسکومورفیک اپل حذف شده و جای خود را به الگوهای گرافیکی تخت، گرادیان‌های رنگارنگ و لایه‌های ترنسپرنت دادند. بلافاصله بعد از عرضه iOS 7 منتقدان طراحی آن را ساده‌انگارانه و گیج‌کننده دانستند.

فاکتور اصلی در طراحی iOS 7، نگرشی نو به لایه‌ها بود. صفحه‌ اول (Home Screen) و اپلیکیشن‌ها در پایین‌ترین لایه اجرا می‌شدند. این در حالی است که اپل با اضافه کردن لایه‌های ترنسپرنت و مات‌کردن تصویر پس‌زمینه، لایه‌های مختلف را روی یکدیگر ایجاد نمود.

صفحه‌کلید و نوار ناوبری در بخش پیام‌رسانی (Messages) یک مثال خوب در این زمینه محسوب می‌شد: متن‌ پیام‌ها در لایه پایین قرار می‌گرفتند و لایه‌ی کیبورد هم در بالای آن نشسته و پس از آن لایه ناوبری وجود قرار می‌گرفت. رابط‌کاربری جدید، شامل یک نوتیفیکیشن سنتر بهتر و تازه‌تر بود و در کنار آن، ویژگی جدید Control Center نیز اضافه شده بود.

Control Center

این بخش با سوایپ از پایین صفحه به بالا نمایش داده می‌شد. بد نیست بدانید که کنترل سنتر در‌ واقع نسخه‌ اپلی و ساده‌ شده Quick-Settings گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌رفت. به کمک بخش کنترل سنتر، کاربر به‌راحتی به بعضی از ویژگی‌های دستگاه مانند بلوتوث، وای‌فای، نور صفحه و… دسترسی دارد. کنترل سنتر در هر جایی حتی در لاک‌اسکرین دردسترس است؛ البته کاربر در صورت تمایل می‌تواند تغییراتی در این حالت ایجاد کند.

Control Center

این بخش با سوایپ از پایین صفحه به بالا نمایش داده می‌شد. بد نیست بدانید که کنترل سنتر در‌ واقع نسخه‌ اپلی و ساده‌ شده Quick-Settings گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌رفت. به کمک بخش کنترل سنتر، کاربر به‌راحتی به بعضی از ویژگی‌های دستگاه مانند بلوتوث، وای‌فای، نور صفحه و… دسترسی دارد. کنترل سنتر در هر جایی حتی در لاک‌اسکرین دردسترس است؛ البته کاربر در صورت تمایل می‌تواند تغییراتی در این حالت ایجاد کند.

AirDrop

این سرویس اولین بار در OS X Mountain Lion معرفی شد. AirDrop به شما این امکان‌ را می‌دهد که فایل‌های مختلف را با افرادی که در اطراف شما هستند به اشتراک بگذارید. تا چند ماه پیش از معرفی این قابلیت در iOS، انتقال اطلاعات بین iOS و OS X به کمک ایردراپ مقدور نبود اما اپل با انتشار ماوریکس، نسخه جدید OS X، این مشکل را مرتفع کرده است.

کلید واژه : آیفون/ اپل / سیستم عامل / صفحه کلید / تاچ / آیدی

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x