/ مشاوره / ۱۹ نمونه سوال که در مصاحبه‌ شغلی از شما می‌پرسند
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این مقاله به بررسی ۱۹ نمونه سوال زیرکانه که در مصاحبه‌ شغلی از شما می‌پرسند می پردازیم. امیدواریم که این مطلب به شما در به دست آوردن شغل باب میلتان کمک کند.

۱۹ نمونه سوال زیرکانه که در مصاحبه شغلی از شما میپرسند

مدیران زیرکِ استخدام‌‌کننده با چند سوالِ گزینش‌شده می‌توانند یک دنیا اطلاعات را از شما بیرون بکشند. با اینکه این سوالات ساده به‌نظر می‌رسند، ولی نکته اینجاست که آنها عملا طوری طراحی شده‌اند تا اطلاعاتی را راجع‌ به شما آشکار نمایند که احتمالا تمام تلاش خود را می‌کنید که آنها مخفی نگه‌ دارید. به بیان دیگر این سوالات فریبنده، و گول‌زنک هستند. در این مقاله با ۱۹ سوال زیرکانه که در مصاحبه‌ شغلی از شما می‌پرسند، آشنا خواهید شد.

تینا نیکولای، مربی مدیریت مشاغل و موسس شرکت Resume Writer’s Ink در این باره می‌گوید: «مدیران استخدامی برای آشکارسازی جنبه‌هایی که می‌تواند گویای عیب و ایرادی در شخص باشند، این سوالات فریبنده را مطرح می‌نمایند.»

لین تیلور، کارشناس محیط‌ کاری دولتی و مولف کتاب «مستبدِ مخوف اداره‌ی خود را رام کنید: چطور باید رفتارهای کودکانه‌ی مدیران را مدیریت نمود و در شغل خود پیشرفت داشت؟» می‌گوید: «اما این سوالات فقط برای مچ‌گیری نیستند. این نوع سوالات می‌تواند به مدیران استخدامی کمک کند تا از دردسرها وبی‌نظمی مصاحبه‌های سنتی فاصله بگیرند و به شخصیت حقیقی‌تان دست بیابند.» در ادامه ۱۹ نمونه از این سوالات رایج فریبنده همراه با نکاتی برای غلبه بر آنها ارائه شده است.

۱. ممکن است خودتان را معرفی کنید؟

چرا این سوال را می‌پرسند؟ مدیران استخدامی این سوال را مطرح می‌سازند تا بفهمند که نامزدهای شغل موردنظر، خودشان را چقدر شایسته موقعیت شغلی می‌بینند. نیکولای می‌گوید: «کارفرما می‌خواهد بشنود که نامزدها تکالیف‌شان را انجام داده‌اند و سابقه‌ی خوبی دارند. مصاحبه‌گر همچنین به سطح اعتماد به نفس متقاضی از طریق تصویری که از خود به نمایش می‌گذارد توجه می‌کند. به‌علاوه، توجه مصاحبه‌گر به شایستگی‌های بارز رفتاری متقاضی معطوف می‌شود تا بفهمد آیا شخص مناسبی برای این جایگاه شغلی است. اگر این پاسخ آغازین ضعیف باشد، باقی مصاحبه افت پیدا می‌کند یا مصاحبه کوتاه و خلاصه پایان می‌گیرد.

نکتهی فریبندهی آن چیست؟ نیکلای می‌گوید: «این سوال می‌تواند شما را وسوسه کند تا از زندگی شخصی خود بگویید که البته اصلا نباید همچین کاری کنید! اغلب متقاضیان به‌اندازه‌ی کافی تجربه ندارند که حیله‌ی پشت این سوال را متوجه شوند و به همین خاطر ممکن است از جنبه‌ی شخصی پاسخ سوال را بدهند و مثلا بگویند: «سه‌تا بچه دارم، متاهل هستم و جملاتی از این قبیل. چه باور کنید یا نکنید، وقتی مصاحبه‌گر این سوال را مطرح می‌کند، حتی حرفه‌ای‌ترین نامزدهای شغلی هم دُم به چنین تله‌ای می‌دهند، مخصوصا اگر مصاحبه‌گر فرد را برانگیزد که بیشتر توضیح دهد.»

پاسخ مناسب چیست؟

 پاسخ دقیق و متمرکز ارزش شما را برای سازمان یا اداره موردنظرتان نشان می‌دهد. نیکولای می‌گوید: «کارفرما می‌خواهد دستاوردهای شما را در دو یا سه جمله‌ی موجز و روشن پشت‌سرهم بشنود که حال و هوای مصاحبه‌ شغلی را مشخص کند. به‌ یاد داشته باشید این شما هستید که به دیگران می‌گویید درباره‌ی شما چه فکری کنند. پس هشیار باشید و توانایی‌های برتر خود را در پاسخ خود بگنجانید.

به‌ عنوان مثال می‌توانید بگویید: «به‌خاطر مهارت‌های ذاتی‌ام در تجزیه و تحلیل مسائل و پیدا کردن راهکارها، معروفم به اینکه روند عملکرد ضعیف تیمی را می‌توانم معکوس کنم.» این حرف به مصاحبه‌گر می‌گوید که نامزد این شغل مهارت‌های تحلیلی، توانایی حل مسائل و قابلیت رهبری برای معکوس‌سازی عملکرد شغلی و غیره را دارد. حداقل چهار مهارت رفتاری در این پاسخ ساده نهفته است و فضای مصاحبه را چنان مشخص می‌کند که مصاحبه‌گر مشتاق به پرسش سوالات هدفمندتری هم می‌شود.

۲. خودتان را در یک کلمه چطور توصیف میکنید؟

چرا این سوال را میپرسند؟ این حرف احتمالا چند نکته را در ارتباط با شما مشخص می‌کند: تیپ شخصیتی‌تان، چقدر در دریافت‌تان نسبت به خود اعتماد دارید و اینکه سبک کاری‌تان تا چه حد مناسب شغل درخواستی است.

نکتهی فریبندهی آن چیست؟ این حرف می‌تواند خصوصا در اوایل مصاحبه شغلی به یک چالش تبدیل ‌شود، چراکه حقیقتا نمی‌‌دانید که رئیس‌تان به دنبال چه نوع تیپ شخصیتی می‌گردد. تیلور می‌گوید: «تفاوت اندکی میان خودستایی غلوآمیز و اعتماد به نفس و میان تواضع و خجالتی بودن وجود دارد و از آنجایی که افراد شخصیت‌های چندوجهی دارند، گذاشتن برچسب‌های کوتاه بر آنها تقریبا غیرممکن است.»

پاسخ مناسب چیست؟

 تیلور می‌گوید: «محتاطانه پیش بروید. اگر می‌دانید فردی قابل‌اعتماد و متعهد هستید، ولی همچنین از اینکه دوستان‌تان شما را به خاطر شوخی‌های زیرکانه‌تان تحسین می‌کنند به خود می‌بالید، بهتر است در بیان خصوصیات خود رفتار محافظه‌کارانه‌‌ای را پیش بگیرید» .

به عنوان مثال، اگر متقاضی شغل حسابداری هستید، صفت یک‌کلمه‌ای شما نباید خلاقیت باشد و اگر برای جایگاه کارگردان هنری درخواست کار داده‌اید، خصوصیت «وقت‌شناسی» هم چندان مناسب نیست.

تیلور اضافه می‌کند: «اغلب کارفرماها امروزه به دنبال افرادی با توانایی کار تیمی هستند که تحت فشارها رفتار معقولانه داشته باشند و همچنین خوشبین، صادق، قابل‌اعتماد و متعهد باشند. البته اگر بخواهید خصوصیات خوب را بدون فکر پشت‌سرهم ردیف کنید تا جلب توجه‌ کنید، سخت در اشتباه هستید. این لحظه فرصت خوبی است تا بگویید چگونه از نگاه شما بهترین خصوصیات‌تان با شغل موردنظر به‌خوبی تناسب دارد».

۳. این موقعیت شغلی را به نسبت دیگر موقعیتهایی که درخواست کردهاید، چگونه مقایسه میکنید؟

چرا این سوال را میپرسند؟ آنها قاعدتا می‌پرسند «جاهای دیگری هم درخواست کار داده‌اید؟». نیکلای می‌گوید: «مدیر استخدامی در ابتدا می‌خواهد بفهمد چقدر در جستجوی شغل‌تان فعال هستید. مصاحبه‌گر می‌خواهد بداند که چگونه در مورد دیگر شرکت‌ها و موقعیت‌های شغلی موردعلاقه‌تان حرف می‌زنید و چقدر صادق هستید.»

نکتهی فریبندهی آن چیست؟ اگر بگویید «این تنها شغلی است که درخواست کار داده‌ام»، این حرف امتیاز منفی برای‌تان درپی دارد. متقاضیان بسیار معدودی تنها برای یک شغل درخواست می‌دهند و به همین‌خاطر، آنها احتمالا فکر خواهند کرد که شما در گفتارتان صادق نیستید. هرچند اگر آشکارا از دیگر موقعیت‌های شغلی که دنبال‌شان هستید، با نظر مساعد و مشتاقانه حرف بزنید، مدیر استخدامی ممکن است فکر کند که احتمالا برای موقعیت شغلی پیشنهادی آنها دست نیافتنی هستید و از کنار درخواست‌تان می‌گذرد. ‌به‌علاوه، همچنین درست نیست که از دیگر مشاغل و کارفرماها با لحن منفی سخن گفت.

پاسخ مناسب چیست؟ بهتر است بگویید «با چند سازمان مصاحبه شغلی دارم ولی هنوز تصمیم نگرفتم که کدام یک برای آینده‌ی شغلی‌ام گزینه‌ی مناسبی است. نیکلای می‌گوید: «این حرف هم مثبت است و هم مانع از بدگویی راجع به رقیبان می‌شود. دلیلی ندارد که خودنمایی کنید یا میان شرکت‌ها اختلاف بیندازید.»

۴. میتوانید سه مورد از نقاط قوت و ضعف خود را نام ببرید؟

چرا این سوال را می‌پرسند؟ مصاحبه‌گر به دنبال نکات منفی و چراغ قرمزهایی است که معامله را به هم می‌زنند، از جمله مواردی چون ناتوانی در همکاری خوب با همکاران یا ناتوانی در انجام کار در موعد مقرر. تیلور می‌گوید، «هر شغلی الزامات خاص خود را دارد، پس پاسخ‌های‌تان باید بیانگر توانایی‌های مربوط به آن شغل باشد و در نقاط ضعف‌تان هم باید روزنه‌ی امیدی دیده شود؛ حداقل باید وانمود کنید که خصوصیات منفی به‌خاطر اقدامات مثبتی که اتخاذ کرده‌اید، کاهش یافته‌اند.

نکتهی فریبندهی آن چیست؟ امکان دارد با پرداختن به نقاط مثبت و منفی خود به‌ نوعی خودزنی دچار شوید. مطرح کردن نقاط ضعفتان اگر نهایتا به جنبه‌های مثبتی ختم نشود، آسیب‌زا خواهد بود. ممکن است توانایی‌های‌تان با مجموعه‌‌ی مهارت‌ها یا سبک‌ کاری موردنیاز برای موقعیت شغلی جور نباشد، پس بهتر است از قبل خود را آماده‌ی این سوال کنید وگرنه باید با خطرِ پا گذاشتن به میدان مین روبه‌رو شوید.

پاسخ مناسب چیست؟ مدیران استخدامی می‌خواهند اطمینان یابند که استعداد‌ها و توانایی‌های‌تان دارایی مستقیمی برای موقعیت شغلی‌ خواهند بود و هیچ‌کدام از ضعف‌ها به توانایی کاری‌تان آسیب نخواهد زد. تیلور می‌گوید: «آنها همچنین می‌خواهند ببینند که توانایی‌ خودارزیابی با درایت و اعتماد به نفس را داشته باشید.»

برای دیدن ادامه ۱۹ نمونه سوال که در مصاحبه‌ شغلی از شما می پرسند کلیک کنید

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x