/ دسته‌بندی نشده / ۲۱ مورد از خواص سیر + بهترین روش مصرف و عوارض
آنچه در این مقاله می‌خوانید

از بی شمار خواص سیر می‌توان به پیشگیری از سرطان، پیشگیری از آرتروز، کمک به درمان کبد چرب، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی اشاره کرد.

«بگذارید غذا دارویتان، و دارو غذایتان باشد» این‌ها سخنان معروف پزشک یونان باستان، بقراط است، کسی که اغلب به عنوان پدر پزشکی غرب شناخته می‌شود. او در واقع برای معالجه‌ی انواع بیماری‌ها سیر تجویز می‌کرد. چیزی که اخیرا نیز علم مدرن تاثیرات درمانی مفید آن را تائید کرده است. در این مطلب نگاهی به خواص سیر، این خوراکی معجزه آسا، انواع روش‌های افزودن سیر به رژیم غذایی و البته عوارض جانبی مصرف آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص سیر

۱. پیشگیری از سرطان ریه

براساس مطالعه‌ای که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین انجام شد، افرادی که حداقل دو بار در هفته در طول دور‌ه‌ ۷ ساله مطالعه‌ سیر مصرف کردند، ۴۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند. به علاوه نتایج تحقیقات دیگری در این مورد نشان داد که مصرف سیر خام با پیشگیری از سرطان ریه ارتباط دارد و حتی می‌تواند به طور بالقوه به عنوان یک عامل پیشگیری کننده شیمیایی برای سرطان ریه عمل کند.

۲. کاهش خطر ابتلا به سرطان مغز

ترکیبات ارگانیک گوگرد موجود در سیر در از بین بردن سلول‌های گلیوبلاستوما (نوعی تومور مغزی کشنده) موثر بوده‌اند. دانشمندان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی گزارش داده‌اند که سه ترکیب ارگانیک گوگرد به نام‌های DAS ،DADS و DATS که در سیر وجود دارند، در ریشه‌کن کردن سلول‌های سرطانی مغز موثر بوده و در این میان DATS از همه اثربخش‌تر است.
این تحقیق نوید‌ بخش آن است که ترکیبات با منشاء گیاهی را می‌توان به عنوان داروی طبیعی برای کنترل رشد بدخیم سلول‌های تومور انسان استفاده کرد، اگرچه این نتایج به بررسی‌های بیشتری احتیاج دارند.

۳. پیشگیری از آرتروز

محققان انگلیسی طبق یک تحقیق عنوان کردند زنانی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از سبزیجات آلیومی بوده است کمتر در معرض خطر بیماری آرتروز قرار داشتند. سبزیجات خانواده آلیوم شامل سیر، تره فرنگی و پیاز است. نویسندگان این مطالعه گفتند که یافته‌های آن‌ها نه تنها تاثیر احتمالی رژیم غذایی بر آرتروز را برجسته می‌کند، بلکه پتانسیل استفاده از ترکیبات موجود در سیر را برای کشف درمانی برای این بیماری را نشان می‌دهد.

۴. ضد میکروب

بر اساس مطالعه‌ای که در ژورنال شیمی درمانی ضد میکروبی به چاپ رسیده است، دیالیل سولفید، ترکیبی موجود در سیر، ۱۰۰ برابر موثرتر از دو آنتی بیوتیک رایج در مبارزه با باکتری «کمپیلوباکتر» عمل می‌کند. این باکتری یکی از شایع‌ترین علل عفونت روده است.

۵. محافظت از قلب

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری می‌گویند دیالیل سولفید به محافظت از قلب در حین جراحی‌های قلبی و پس از سکته‌ قلب کمک می‌کند. آن‌ها همچنین معتقدند که این ماده می‌تواند به عنوان یک درمان برای نارسایی قلبی نیز استفاده شود. در آزمایشاتی که روی موش‌ها پس از سکته‌ قلبی انجام شد، آنان که دیالیل سولفید دریافت کرده بودند، ۶۱ درصد کمتر از سایر موش‌ها از لحاظ قلبی دچار آسیب شدند.
همچنین در تحقیق دیگری که در مجله‌ کشاوری و مواد غذایی شیمیایی آمریکا منتشر شده است، دانشمندان دریافتند که روغن سیر ممکن است بیماران دیابتی را از کاردیومیوپاتی محافظت کند. این بیماری رایج‌ترین علت مرگ در بین بیماران مبتلا به دیابت است.

۶. کلسترول و فشار خون بالا

محققان در دانشگاه آنکارا تاثیر مکمل عصاره‌ سیر را بر چربی خون بیماران مبتلا به کلسترول خون بالا بررسی کردند. مطالعه‌ آن‌ها شامل ۲۳ داوطلب مبتلا به کلسترول بالا بود. ۱۳ نفر از آن‌ها همچنین فشار خون بالایی داشتند. آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول که فشار خون عادی داشتند و گروهی که فشار خون بالا هم داشتند. آن‌ها به مدت ۴ ماه عصاره سیر مصرف کردند و به طور مرتب از نظر پارامتر‌های چربی خون و همچنین عملکرد کلیه و کبد مورد بررسی قرار می‌گرفتند.
در پایان ۴ ماه، محققان نتیجه گرفتند: «مکمل عصاره‌ سیر باعث بهبود مشخصات لیپید خون و تقویت پتانسیل آنتی اکسیدانی آن می‌شود. این مکمل همچنین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و منجر به کاهش سطح اکسیداسیون می‌گردد.»
به بیان دیگر، مکمل عصاره‌ سیر باعث کاهش سطح کلسترول و همچنین فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا می‌شود. البته دانشمندان می‌گویند که این نتایج نیاز به بررسی‌های بیشتری دارند.

۷. سرطان پروستات

در بیمارستانی در چین، پزشکان بر رابطه‌ میان مصرف سبزیجات آلیوم و خطر سرطان پروستات تحقیقاتی انجام دادند. آن‌ها از این مطالعه به یکی دیگر از خواص سیر پی بردند: «مصرف سبزیجات آلیوم به وژیه سیر، با کاهش سرطان پروستات در ارتباط است.» این تیم همچنین اظهار داشت برای تائید یافته‌های حاصل از این تحقیق به مطالعات بیشتری احتیاج است.

 خواص سیر برای زنان؛ جلوگیری از پیشرفت سرطان پستان

از دیگر خواص سیر می‌توان به جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه اشاره کرد. دی‌آلیل دی‌سولفید موجود در سیر می‌تواند از طریق افزایش مرگ سلول‌های سرطانی و ممانعت از رشد آنها مانع از رشد تومورهای پستان در موش‌ها بشود (به‌ کمک پروتئین Bcl-2 و آنزیم کاسپاز).

خواص سیر برای معده؛ جلوگیری از پیشرفت سرطان معده

آلیل مرکاپتوسیستئین موجود در سیر می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت سرطان معده موش‌ها مؤثر باشد. آلیل مرکاپتوسیستئین با فعال‌کردن آنزیم کاسپاز و پروتئین کیناز موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

۸. کبد چرب ناشی از الکل

بیماری کبد چرب ناشی از الکل، همانطور که از نام آن پیداست به دلیل مصرف طولانی مدت نوشیدنی‌های الکلی ایجاد می‌شود. دانشمندان موسسه سم شناسی چین، به دنبال آن بودند که بفهمند آیا «دی سولفید دیالیل»، ترکیبی که در سیر وجود دارد، می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از اتانول اثر محافظتی داشته باشد یا خیر و پاسخ به این سوال پس از انجام تحقیقات مثبت بود.

۹. پیشگیری از زایمان زودرس

عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری، خطر زایمان زودرس در خانم‌ها را افزایش می‌دهد. دانشمندان انستیتوی بهداشت عمومی نروژ، بررسی کردند که غذا‌ها چه تاثیری بر عفونت‌های ضد میکروبی و خطر زایمان زودرس دارند. محققان این پژوهش بر تاثیر آلیوم و میوه‌های خشک تمرکز کردند، زیرا اعتقاد عامه بر این بود که این دو ماده مهمترین پیشگیری کننده‌های زایمان زودرس هستند.
این تیم مصرف میوه‌ خشک و آلیوم را در میان ۱۸۸۸۸ زن بررسی کردند. نتیجه حاکی از آن بود که مصرف مواد غذایی با ترکیبات ضد میکروبی و پری‌بیوتیک مانند سیر ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به زایمان زودرس بسیار مهم باشد. در این بررسی سیر موثرترین ماده شناخته شد.

۱۰. بهبود سرماخوردگی

تیمی از محققان در ایندیانا، تحقیقاتی با عنوان «درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان» انجام دادند و بر اساس آن استفاده از سیر به عنوان یک پیش‌گیرنده می‌تواند باعث کاهش تکرار سرماخوردگی در بزرگسالان شود، اما تاثیری بر طول مدت علائم ندارد. استفاده به عنوان پیش‌گیرنده به معنای استفاده‌ منظم از آن برای جلوگیری از بیماری است. اگرچه تحقیقات بسیاری اثبات‌کننده‌ خواص سیر خام هستند، اما مطالعات دیگری خواص آن را به صورت پخته نیز تایید می‌کنند، بنابراین می‌توانید سیر را به طریق مختلفی مصرف کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

۱۱. پیشگیری از آترواسکلروز (تصلب شرایین)

با افزایش سن، شریان‌ها شروع به شل شدن و از دست دادن قابلیت ارتجاعی خود می‌کنند. اما به نظر می‌رسد سیر این اثر را کاهش می‌دهد. مصرف مکمل پودر سیر، دوبار در روز به مدت ۲۴ ماه، باعث کاهش میزان سخت شدن شریان‌ها می‌شود. آنطور که پیداست مصرف دوز‌های بالاتر از این مکمل به مدت ۴ سال، در زنان موثرتر از مردان است.

۱۲. کمک به درمان دیابت

مصرف سیر به میزان متوسط می‌تواند سطح قند خون را قبل از غذا در افراد دیابتی و غیر دیابتی کاهش دهد. به نظر می‌رسد این اثر در افراد دیابتی بیشتر باشد، خصوصا اگر حداقل ۳ ماه مصرف شود. مشخص نیست که آیا سیر میزان قند خون بعد از غذا را نیز کاهش می‌دهد. با درمان خانگی دیابت آشنا شوید.

۱۳. بهبود نیش کنه

اگر در معرض نیش کنه قرار دارید، سیر بخورید. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که طی یک دوره‌ ۸ هفته‌ای سیر زیادی مصرف می‌کنند، کمتر دچار گزیدگی توسط کنه می‌شوند. اگرچه هنوز مشخص نیست سیر چگونه دافع این حشرات است.

۱۴. کمک به درمان کرم حلقوی

مصرف ژل حاوی ۰/۶ درصد AJOENE (یک ماده‌ شیمیایی موجود در سیر) دو نوبت در روز به مدت یک هفته به اندازه‌ دارو‌های ضد قارچی برای درمان کرم حلقوی موثر است.

۱۵. کمک به درمان خارش ژوک

 

خواص سیر

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x