/ مشاوره / ۶ نکته ساده برای پیدا کردن شغل دلخواه‌تان
آنچه در این مقاله می‌خوانید

۶ نکته ساده برای پیدا کردن شغل دلخواهتان

توصیه‌ها و نکته‌های کاربردی درباره‌ی یافتن شغل دلخواه، متعدد و متنوع‌اند. کافی است آن را گوگل کنید تا در کمتر از 4 ثانیه، با انبوهی از توصیه‌ها مواجه شوید. فزونی این نکات (که گاهی در تناقض با یکدیگر هستند) باعث سردرگمی می‌شود. در حالیکه هدف شما از کند و کاو در این باره، یافتن توصیه‌ها و رهنمودهای سودمند است.


بنابراین، به شما ۶ نکته ساده برای پیدا کردن شغل دلخواه‌تان را خواهیم گفت. نکاتی که به شما در یافتن راهبرد مناسب کمک می‌کنند (یا دست‌کم از صرف بیهوده‌ی وقت و انرژی جلوگیری می‌کنند).

۱. برجسته و توی چشم باشید


وقتی برای شغلی درخواستِ آنلاین می‌فرستید، طبق روند معمول، رزومه‌ی شما نخست توسط یک نرم‌افزار بررسیِ درخواست، ارزیابی می‌شود. سپس (با فرض گذر از این مرحله) نوبت به ارزیابی نیروی انسانی می‌رسد. نخستین کسی که رزومه‌ی شما را بررسی می‌کند، اغلب در سطوح پایین سازمان قرار دارد. ممکن است چنین فردی جزئیات شغلی را که شما متقاضی آن هستید به خوبی درک نکند.
بنابراین ضروری است که بررسی درخواست شما هم برای انسان و هم برای ماشین ساده و آسان باشد. به عبارتی، کلید «این چیزی است که من به شما ارائه می‌کنم»، به سرعت چراغ «این همان کسی است که ما می‌خواهیم» را روشن کند.

پیشنهاد

شرح وظایف شغل مورد نظر و همه‌ی اطلاعات موجود درباره‌ی آن موقعیت شغلی را مطالعه کنید. و ببینید که آیا در رزومه‌تان از واژگان مشابه با شرح وظایف استفاده کرده‌اید؟ آیا قابلیت‌هایتان را به عنوان مزیتی با اهمیت برای شغل مورد نظر ارائه کرده‌اید؟ اگر نه حتما پشت سر هم درج‌شان کنید.

۲. به ارسال درخواستِ آنلاین اکتفا نکنید

اگر نمی‌خواهید جست‌وجو برای کار به درازا بکشد، تنها به ارسال درخواست آنلاین اکتفا نکنید، پس از ارسال درخواست، شرکت مورد نظر را یافته و با افرادی که آنجا کار می‌کنند ارتباط برقرار و نظر آنها را جلب کنید. با همکاران احتمالی خود صحبت و اطلاعات کسب کنید. به مدیر منابع انسانی نزدیک بشوید و سؤالات خود را بپرسید. خود را در تیررس کسانی قرار دهید که در تصمیم‌گیری درباره‌ی تعیین مصاحبه‌شوندگان نقش دارند.

پیشنهاد

شما با نزدیک شدن به کارکنان شرکتی که مایلید در آن کار کنید، خود را از دیگر متقاضیان متمایز می‌کنید. تصمیم‌گیرندگان، اغلب افرادی را که توسط آشنایان توصیه شده‌اند، حتی پیش از بررسی رزومه‌ی آنها، در اولویت مصاحبه قرار می‌دهند.

۳. رزومه (و پروفایلِ لینکدین) خود را مرتب بهروز کنید

قطعا رزومه‌ی شما زیبا و پروفایل لینکدین‌تان فوق‌العاده است. اما اگر به روشنی نشان‌ ندهند که شما برای شغل مورد نظر مناسب هستید، نباید در اصلاح واژه‌ها، تغییر عبارات کلیدی و نشانگرها تردید کنید. رزومه‌ی شما یک خالکوبی غیرقابل تغییر نیست، همینطور پروفایل لینکدین شما. این دو را موجود زنده‌ تلقی کنید و در طی دوره‌ی جست‌وجو (و نیز در طی دوران کاری) پیوسته بهبود دهید.

پیشنهاد

اگر به طور مخفیانه به دنبال شغل جدید هستید، و رئیس فعلی و همکاران‌تان در لینکدین شما هستند پیش از اعمال تغییرات، امکان اعلان فعالیت‌ها را در پروفایلتان (از طریق تنظیمات محرمانگی) خاموش کنید. ممکن است این تغییراتِ پی در پی پروفایلتان، آن‌ها را به شک بیندازد.

۴. لزومی ندارد خشک و کسلکننده باشید

برداشت اشتباه نکنید. بی‌شک، شما باید آراسته و حرفه‌ای به نظر آمده و روان سخن بگویید. اما بسیاری این را به معنی پیروی از استانداردهای رایج می‌دانند؛ و این تکراری و کسل‌کننده است. افراد کمی به خاطر رزومه‌ی زیبا، لحاظ کردن پاسخِ پرسش‌های مربوط به مصاحبه و استفاده از عبارات معمول و رسمی در رزومه‌شان استخدام می‌شوند. همه‌ی اینها باعث می‌شوند غیرواقعی و متظاهر به نظر برسید. بهتر است هم آراسته باشید و هم دوست‌داشتنی! متقاضیان دوست‌داشتنی‌ای که از یاد نمی‌روند، همان کسانی هستند که به مرحله‌ی بعد می‌رسند.

۵. لینکدین را فراموش نکنید

امروزه در بیشتر نقاط دنیا، بیش از ۹۰ درصد استخدام‌کنندگان از لینکدین به عنوان نخستین منبع جست‌وجوی نیروی کار استفاده می‌کنند. به عنوان یک حرفه‌ای، بهتر است در لینکدین حساب کاربری داشته باشید و به بهترین نحو از آن استفاده کنید. فرض کنید مسئول استخدام شرکتی، وارد لینکدین بشود و در محدوده‌ی جغرافیایی شما به دنبال فردی با مهارت‌های شما باشد، و شما در لینکدین نباشید؛ فردی که استخدام می‌شود، قطعا شما نیستید.

پیشنهاد

بر خلاف دیگر رسانه‌های اجتماعی، لینکدین ابزار قدرتمندی در شغل‌یابی است. امروزه در بیشتر نقاط دنیا، لینکدین بهترین منبع مرتبط با جست‌وجوی مشاغل و تجربیات کاری است. به کمک لینکدین می‌توانید افرادی را که در یک شرکت خاص کار می‌کنند، پیدا کنید، و خودتان را به گونه‌ای مطرح کنید که توسط استخدام‌کنندگان دیده شوید.
حتی اگر لینکدین در محدوده جغرافیایی و اجتماعی زندگی شما فراگیر نیست، با در نظر گرفتن توجه روزافزون صاحبان کسب‌وکارها به این ابزار نو، بهتر است از داشتن حساب کاربری لینکدین غفلت نکنید.

۶. تشکر را فراموش نکنید

من داوطلبی را برای یک شغل مهندسی در یک شرکت تولیدکننده‌ی تجهیزات بسته‌بندی توصیه کردم. فرد دیگری برای گرفتن این شغل، پا به پای او رقابت می‌کرد و به همان اندازه مشتاق بود. داوطلب پیشنهادی من در فاصله‌ی ۲ ساعت پس از مصاحبه، برای تمام کسانی که با او مصاحبه کرده بودند، یک پیام تشکر غیررسمی و تأثیرگذار فرستاد. کاری که داوطلب دیگر نکرد. پیام تشکر، کار خودش را کرد. شرکت با او قرارداد بست.

پیشنهاد

پس از پایان مصاحبه و به محض دسترسی به رایانه، به تهیه‌ی یک پیام تشکر صادقانه و بااصالت برای افرادی که با آنها مصاحبه داشتید، فکر کنید. سرعت ارسال و کیفیت پیام بسیار مؤثر است. فراموش نکنید که مصاحبه‌گر بیش از آنکه به خواسته‌های شما بیندیشد، به آنچه شما می‌توانید برای آنها انجام دهید، اهمیت می‌دهد. بی‌شک پس از اثبات ارزش‌تان به آنها، به مرور به خواسته‌های شما اهمیت خواهند داد. اما در طول مصاحبه، تنها باید آنها را قانع کنید و توضیح دهید چرا استخدام شما، کاری منطقی است.

همین! اکنون می‌توانید قدرت و توانایی خود را در دنیای شغل‌یابی به رخ بکشید.

چطور یک پروپوزال بنویسیم؟

بیشتر مواقع با شنیدن نام پروپوزال به یاد دانشگاه و پایان‌نامه می‌اُفتیم. اما کاربرد پروپوزال فراتر از این است. پروپوزال‌نویسی، برای بررسی طرح یا پیشنهادی و تصمیم‌گیری درباره‌ی رد یا تأیید آن، در اقتصاد، تجارت و امور اجرایی بسیار رایج است. در مطلب پیشِ رو با چگونگی نوشتن یک پروپوزال کارآمد و اثرگذار آشنا می‌شوید.

پروپوزال چیست؟

پروپوزال، یک پیشنهاد است. ایده‌ای را پیشنهاد می‌دهد و سپس با ارائه‌ی مدارک و مستندات نشان می‌دهد چرا آن ایده خوب یا بد است.
با وجود کاربرد گسترده‌ی پروپوزال در کسب‌وکار و مبادلات اقتصادی، دامنه‌ی استفاده‌ی آن محدود به این دو حیطه نیست. پروپوزال توسط دانشجویان و در زمینه‌های علمی در سطح شخصی و حرفه‌ای استفاده می‌شود.

قبل از آغاز کار: اقداماتِ پیش از نوشتن

بیشتر کار شما، پیش از اینکه نخستین جمله را بنوسید، انجام می‌شود. بهتر است پیش از نوشتن پروپوزال، تمام موارد زیر را بررسی کنید:

۱. مخاطبتان را بشناسید


هدف از ارائه‌ی پروپوزال این است که خواننده‌ی آن قانع شود یک ایده‌ی خاص ارزش دنبال کردن دارد، یا برعکس، دنبال کردن ایده‌ی مذکور به صلاح نیست. برای این منظور، شما باید طرف مقابل خود را بشناسید. آیا آنها صاحبان کسب‌وکار هستند؟ آیا دانشگاهی هستند؟ از مسئولین دولتی هستند؟ اگر با صاحبان کسب‌وکار طرف هستید، احتمالا در پروپوزال خود بر منفعت‌های مالی ایده‌ی پیشنهادی تأکید می‌کنید. اگر با مسئولین دولتی سر و کار دارید، بهتر است بر پرطرفدار بودن ایده‌تان در میان عموم تأکید کنید.

۲. خودتان تحقیق کنید

قانع کردن دیگران با استناد به مدارک و داده‌های دسته‌دوم، دشوارتر و زمان‌برتر است. بنابراین زمانی را به صحبت با کارشناسان و مطالعه‌ی تحقیقات آنها اختصاص دهید.

۳. پیش از نگارش

قبل از اینکه نوشتن را آغاز کنید، مدتی را صرف طوفان ذهنی و گردآوری ایده‌های گوناگون کنید. پس از اینکه به چندین ایده‌ی خوب رسیدید، مشخص کنید چگونه می‌خواهید آنها را سازماندهی کنید.

۴. بازبینی، بازبینی، بازبینی


هرگز به نسخه‌ی اول اکتفا نکنید. از دوست یا همکاری قابل اعتماد بخواهید پروپوزال شما را بخواند و نظراتش را با شما مطرح کند. سپس سعی کنید این نظرات را در نسخه‌ی دوم اعمال کنید.

قسمتهای اصلی یک پروپوزال

قسمت‌های اصلی ممکن است بر مبنای پروپوزال شما حذف یا اضافه شوند. قسمت‌های اصلی، که بر اساس ویژگی‌های پروپوزال شما ممکن است تنظیم متفاوتی داشته باشند (البته به جز مقدمه و نتیجه‌گیری)، عبارتند از:

  • مقدمه
  • پیشنهاد
  • برنامه‌ی اجرایی
  • نتایج مورد انتظار
  • منایع مورد نیاز
  • نتیجه‌گیری

۱. مقدمه


در مقدمه، پیش‌زمینه‌ای از پیشنهاد ارائه می‌شود و موضوع به مخاطب، که ممکن است با موضوع آشنا یا از آن بی‌اطلاع باشد، معرفی می‌شود.
از برخی جوانب، این بخش مهم‌ترین قسمت پروپوزال است. شما باید موضوع را برای مخاطبان خود توضیح دهید و همچنین روشن کنید چرا این موضوع مهم است. در اغلب موارد، ارائه‌ی حقایق، آمار و داستان‌های جالب و جذاب، در جلب نظر مخاطبان مؤثر است.
معمولا پروپوزال را برای حل یک مشکل می‌نویسند. در این صورت بهتر است بر مشکلی که راه حل آن را ارائه می‌دهید، تاکید کنید. با شناخت مخاطبان‌تان، می‌توانید به مزایای این پیشنهاد برای آنها، اشاره کنید.

۲. پیشنهاد


در این بخش، هدف مشخص می‌شود. این قسمت باید مختصر باشد و تنها بر اینکه پیشنهاد شما حقیقتا چیست، تمرکز کند. اگر پروپوزال شما کوتاه است، چند خط هم برای این بخش کافی است. جزئیات چگونگی پیاده‌سازی را در این قسمت مطرح نکنید.

۳. برنامهی اجرایی

چگونه پیشنهادتان را به انجام می‌رسانید؟ چگونه به مخاطبان ثابت می‌کنید که آمادگی کافی دارید؟ اینجاست که باید جزئیات پیاده‌سازی پیشنهاد را بیان کنید. به این نکات توجه کنید:

الف. مخاطب را قانع کنید

شما نه تنها باید مخاطبان‌تان را قانع کنید طرح شما ایده‌ی خوبی است، بلکه باید کاری کنید که آنها بپذیرند شما مناسب‌ترین فرد برای اجرای آن هستید. تاکید بر قابلیت‌هایی که شما را واجد شرایط انجام این کار می‌کند، سودمند است.

ب. جزئیات

در این بخش باید به اندازه‌ای داده و اطلاعات در اختیار مخاطبان قرار دهید تا به روشنی نشان دهد شما کاملا از فرآیند اجرا آگاه و بر آن مسلط هستید؛ اما در عین حال نباید با جزئیات بیش از حد فنی و کسل‌‌کننده، حوصله‌ی آنها را سر ببرید.

پ. پیشبینی

پیش‌بینی موانع و مشکلات احتمالی اثر مثبتی دارد و به مخاطبان‌تان نشان می‌دهد شما جوانب مختلف پیشنهادتان را با دقت بررسی کرده‌اید و از موانع بالقوه غافل نشده‌اید.

۴. عملی بودن


باید نشان دهید پیشنهاد شما عملی و امکان‌پذیر است. می‌توانید از تجربیات پیشین استفاده و تأکید کنید این پروژه هم درست مانند موارد پیشین قابل اجرا است. اگر در گذشته تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اید، روی نکاتی که مخاطب‌تان مایل به شنیدن آن است، تمرکز کنید. مثلا اگر مدیر شما به انجام به موقع کارها اهمیت می‌دهد، می‌توانید بر تأثیر پیشنهادتان بر افزایش سرعت بهره‌وری تأکید کنید.

۵. نتایج مورد انتظار

در این بخش اهداف پیشنهادتان را بیان کنید. ممکن است این بخش تکراری و مشابه بیان مزیت‌های پیشنهاد به نظر برسد. اما در این بخش باید دقیقا اصل قضیه را مطرح کنید.
نکته: این قسمت را مشابه «مزایای پیشنهاد» ننویسید.

۶. منابع مورد نیاز


تهیه‌ی این قسمت هم ساده است. برای به انجام رساندن پیشنهادتان به چه منابعی نیاز دارید؟ منایع ملموس (کاغذ، کامپیوتر، پول و…) و غیرملموس مثل زمان، باید لحاظ شوند.

۷. آمادهسازیهای صورت گرفته

به مخاطب‌تان نشان بدهید که می‌دانید چه می‌کنید. هرچه آماده‌تر به نظر بیایید، شانس قبولی پیشنهادتان بیشتر است (یا گرفتن نمره‌ی بالاتر، اگر کارتان مربوط به کلاس است)

۸. نتیجهگیری


تاریخچه‌ی پروپوزال را که در مقدمه بیان کردید، دوباره اینجا تکرار نکنید. اما اگر در مقدمه از تاریخچه سخنی نگفتید، خلاصه‌ای از پیش‌زمینه‌ی پروپوزال مطرح کنید. در این قسمت می‌توانید به طور مختصر همه‌ی قسمت‌های پیشین، یعنی پیشنهاد، برنامه‌ی اجرایی، کلیه‌ی دلایل و…، را دوباره توضیح دهید.

۹. منابع و مآخذ

مانند هر پژوهش و مقاله‌ای، منابع و مآخذی که مورد استفاده‌تان قرار گرفته است، ذکر کنید.

منبع:

1

2

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x