/ تعمیرات / مشکلات سخت افزاری کامپیوتر خود را عیب یابی کنید !
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشکلات سخت افزاری کامپیوتر خود را عیب یابی کنید !

کامپیوترتان درست کار نمی کند؟ از این مراحل عیب یابی رایانه برای بررسی مشکلات سخت افزاری کامپیوتر  استفاده کنید و رایانه خود را تعمیر کنید.

دانستن چگونگی عیب یابی رایانه به طور موثر چیزی است که هر تعمیر کار رایانه باید بداند. حتی با ساخت اولیه کامپیوتر ، همه چیز ممکن است اشتباه پیش رود. بعضی اوقات ، از همان ابتدا ، پس از اینکه دستگاه را کنار هم قرار دادید ، این اتفاق می افتد. در موارد دیگر ، بعداً وقتی از اجزا به خوبی و واقعی استفاده می کنید ، با مشکل روبرو خواهید شد.

در هر صورت ، پیدا کردن مورد سخت افزاری مقصر می تواند احساس خستگی داشته باشد. اما اگر هنگام عیب یابی مشکلات سخت افزاری رایانه خود به برخی اصول اساسی پایبند باشید ، می توانید شانس یافتن راه حل را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

عیب یابی چیست؟

عیب یابی فرآیند شناسایی علت اصلی یک مشکل و سپس یافتن راه حل است. عیب یابی رایانه شامل مراحل مختلف و فرایندهای مختلف فکری است. درست انجام دادن آن ، می تواند به طور قابل توجهی مدت زمان لازم برای یافتن یک راه حل برای رایانه شما را کاهش دهد.

از فرآیند حذف استفاده کنید

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند به طور بالقوه باعث مشکلات رایانه ای شود ،  تعیین اینکه مشکل چیست اغلب به معنای تأیید مشکل نیست. این یکی از اصول اصلی عیب یابی موفق کامپیوتر است.

یک نمونه معمول این است که یک حافظه RAM را بیرون بیاورید و دوباره کامپیوتر خود را راه اندازی کنید. اگر کار می کند ، پس یا آن RAM یا شکافی که در آن بود دلیل مشکل شماست.

همانطور که علل احتمالی را از بین می برید ، یادداشت برداری برای کمک به شما در پیگیری آنچه که امتحان کرده اید نیز کمک می کند.

برای مشاهده مشکلات سخت افزاری کامپیوتر  ، یک بازرسی بصری انجام دهید

رایانه ها گاهی اوقات می توانند یک رمز و راز باشند ، اما گاهی اوقات علت این مشکل فقط با نگاه کردن ، فوراً مشخص می شود. کیس خود را باز کنید و ببینید در رایانه شما چه خبر است.

یک مشکل معمول در رایانه های قدیمی و پرکاربرد این است که همه چیز در گرد و غبار پوشانده شده است. این می تواند اجزایی مانند پردازنده و کارت گرافیک شما را بیش از حد گرم کند. وقتی این اتفاق می افتد ، ممکن است رایانه شما ضعیف کار کند یا برای محافظت از خود خاموش شود.

همچنین ، به دنبال کابل های قطع شده ، آسیب فیزیکی و هر چیز دیگری که غیر معمول به نظر می رسد باشید.

عیب یابی کابل های کامپیوتر

برای طیف گسترده ای از خطاهای رایانه ، راه حل این است که کابل را دوباره در جایی متصل کنید یا جایگزین کنید. این می تواند کابل مانیتور ، کابل منبع تغذیه ، کابل های SATA یا موارد دیگر باشد.

ابتدا بررسی کنید که همه آنها کاملاً به برق وصل شده باشند. بدون تغییر؟ سپس یا کابل یدکی را که می دانید کار می کند امتحان کنید یا کابل دیگری را که احتمالاً روی رایانه دیگری کار می کند ، را در صورت امکان تست کنید.

اجزای سازنده را مجدداً وصل کنید

با گذشت زمان ، اجزای رایانه شما ممکن است کمی تغییر موقعیت دهند – به ویژه اگر رایانه خود را به مکان جدیدی منتقل کنید. این مسئله می تواند باعث بروز مشکلاتی شود .

برای از بین بردن چنین مواردی ، حافظه RAM خود را خارج کرده و دوباره در آن قرار دهید. همین کار را با کارت گرافیک ، کارت های PCI-E و هر چیز دیگری که به مادربرد شما متصل است انجام دهید. رایانه خود را دوباره راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.

حذف نرم افزار به عنوان یک علت مشکلات سخت افزاری کامپیوتر

ممکن است مسئله سخت افزاری به نظر برسد می تواند ناشی از سیستم عامل ، درایور معیوب یا خطای دیگر مربوط به نرم افزار باشد. حکم کردن آن شما را به مسئله واقعی نزدیکتر می کند.

در صورت امکان سیستم خود را به نقطه اولیه برگردانید. برنامه هایی را که اخیراً اضافه کرده اید حذف نصب کنید. اگر تغییراتی در رانندگان ایجاد کردید ، دوباره آنها را برگردانید.

همچنین می توانید یک سیستم عامل متفاوت از دیسک نوری یا درایو USB را امتحان کنید. نسخه های زیادی از لینوکس وجود دارد که می توانید از این طریق اجرا کنید . اگر آنها با موفقیت راه اندازی شوند و همه چیز آنطور که باید کار می کند ، مشکلات شما احتمالاً مربوط به سخت افزار نیست. در این صورت ، بهترین گزینه شما ممکن است نصب مجدد یا تنظیم مجدد کارخانه سیستم عامل شما باشد .

پیام های خطا را یادداشت کنید

پیام های خطا ممکن است برخی از سرنخ های مهم در مورد آنچه که اتفاق می افتد به شما نشان دهند. آنها را یادداشت کنید ، از آنها عکس بگیرید ، یا آنها را کپی کرده و در یک سند جایگذاری کنید — هر گزینه که برای شما مناسب است.

گاهی اوقات ، آنها به شما ایده روشنی از نیاز به اصلاح می دهند. در غیر این صورت ، پیام را وارد یک موتور جستجو کنید و ببینید چه چیزی ظاهر می شود. غالباً ، انجمن ها ، مقالات و سایر صفحات را پیدا می کنید که دقیقاً به مشکل شما پرداخته اند.

به سخت افزار خود گوش دهید

برخی از سخت افزارهای رایانه شما ممکن است علائم صحیحی در عملکرد نادرست شما ایجاد کند. به عنوان مثال ، درایوهای سخت سنتی از قبل صدای کلیک مانند  ایجاد می کنند. اگر به طور قابل توجهی این صدا را حس می کنید  ، ممکن است درایو شما خراب شود.

شما همچنین باید به فن های خود توجه کنید. اگر آنها چرخش پیدا کنند ، خوب است زیرا این بدان معنی است که پاور شما قدرت دارد. اما اگر آنها صدایی بلند دارند و یا با سرعت کامل به طور مداوم کار می کنند ، ممکن است رایانه شما در جایی گرمازده باشد.

اگر چیزی در رایانه شما بیش از حد گرم است ، باید به روش هایی برای خنک نگه داشتن آن فکر کنید .

به زمان بروز مشکل بیندیشید

مشکلات متناوب ممکن است به صورت تصادفی اتفاق بیفتد ، یا ممکن است فقط در مواردی که اقدامات خاصی انجام می دهید اتفاق بیفتد.

برای مثال ممکن است فقط هنگام اجرای برنامه خاصی مشکلی را تجربه کنید. یا فقط ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که رایانه شخصی شما مدت طولانی است که کار می کند. بسیاری از مشکلات فقط پس از به روزرسانی سیستم یا درایور برطرف می شوند.

منطقی به آن فکر کنید. چه چیزی اخیراً تغییر کرده است؟ هنگام بروز مشکل چه می کردید؟ نحوه عیب یابی مشکلات سخت افزاری کامپیوتر شما اغلب بر اساس پاسخ این سوالات است.

ببینید سیستم عامل شما چه می گوید

با فرض اینکه مشکلات سخت افزاری شما مانع از ورود به سیستم عامل شما نشود ، ممکن است به شما کمک کند. به عنوان مثال در ویندوز ۱۰ ، Device Manager می تواند شما را از مشکلات احتمالی سخت افزار مانند درایورهای گمشده یا ناسازگار مطلع کند.

ویندوز همچنین می تواند اسکن دیسک و نرم افزار تشخیصی را اجرا کند. همچنین می تواند با انتخاب مراحل عیب یابی  شما بگوید رایانه شما چه مشکلی دارد. این موارد را می توان در بخش Troubleshoot  در صفحه تنظیمات ویندوز ۱۰ مشاهده کرد.

برای رفع مشکلات رایانه ، BIOS یا UEFI خود را بررسی کنید

قبل از لود سیستم عامل خود ، می توانید یک نرم افزار داخلی را در مادربرد خود اجرا کنید. این BIOS یا UEFI نامیده می شود و از آن برای پیکربندی مادربرد و اجزای سازنده استفاده می شود. همچنین می تواند برخی از سرنخ ها را درباره مسائل سخت افزاری ارائه دهد.

اگر درباره کار آنها مطمئن نیستید ، هیچ تغییری ایجاد نکنید ، اما به دنبال مواردی باشید که به وضوح اشتباه هستند. بررسی کنید که مثلاً BIOS می تواند هارد دیسک شما را تشخیص دهد یا نه ، اما با ولتاژ و سایر تنظیمات پیشرفته شروع به بازی نکنید.

مطمئن شوید منبع تغذیه شما کار می کند

اگر رایانه شما به هیچ وجه روشن نمی شود ، یکی از اولین مواردی که باید بررسی شود منبع تغذیه است. به دنبال چراغ های مادربرد ، پنکه ها و سایر اجزای خود باشید. آنها می توانند به شما سریع نشان دهند که منبع تغذیه شما کار می کند یا خیر . همچنین وقتی می خواهید رایانه خود را راه اندازی کنید ممکن است فن خود را در حال چرخش ببینند.

اگر منبع تغذیه شما بوی عجیب و غریب به خصوص بوی سوخته منتشر می کند ، نشانه خوب دیگری است که مقصر اصلی است.

کاربران لپ تاپ باید شارژدهی باتری و کارکرد شارژر خود را بررسی کنند.

برای رفع مشکلات رایانه ای قطعات جایگزین را بخرید

یک فرایند عیب یابی منطقی و خوب باید به شما کمک کند مسائل رایانه ای مربوط به سخت افزار را شناسایی کنید. و هنگامی که سرانجام متوجه شدید که رایانه شما چه مشکلی دارد – یا حداقل یک مقصر احتمالی را پیدا کرده اید – باید آن سخت افزار را جایگزین کنید.

در صورت امکان ، ابتدا باید یک قطعه یدکی را امتحان کنید تا تأیید کند که به عنوان یک راه حل درست کار می کند. سسپ اقدام به خرید آن کنید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x