/ پزشکی / کرونا و طب سنتی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

همه ما می‌دانیم که ویروس کرونا تا به حال برای بشر ناشناخته بوده است و این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. تمام بیماری‌هایی که در عصر حاضر به راحتی کنترل می‌شوند، در گذشته بسیار دور یک عامل ناشناخته بوده و زندگی مردم آن دوران را تحت تأثیر قرار داده است. با گذر زمان دانشمندان در آن دوران توانستند راه‌های درمانی برای آن عوامل بیماری‌زا را بیابند. همین موضوع در مورد کرونا نیز صدق می‌کند. قطعاً آیندگان از کرونا به عنوان یک بیماری عادی یاد خواهند کرد اما در عصر حاضر یک عامل کشنده است و متخصصان به دنبال یافتن راهکاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن هستند.

یکی از سؤالات رایج اغلب مردم، تأثیر طب سنتی و گیاهی بر درمان کرونا است. اگر دقت کرده باشید متخصصان علم طب سنتی و گیاهی ادعا می‌کنند با برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توان این بیماری را درمان نمو.د اما هنوز هم تأییدیه وزارت بهداشت جهانی در این زمینه ارائه نشده و البته جالب است بدانید که همه مردم به این تکنیک‌ها پاسخ مثبت نشان نمی‌دهند.

آیا درمان کرونا با طب سنتی و گیاهی امکان‌ پذیر است؟

زمانی که درمورد طب سنتی و گیاهی صحبت می‌کنیم باید این موضوع را بپذیریم که این نوع روش‌های درمانی در هر کشور مختص همان منطقه خواهد بود. برای مثال طب سنتی در کشور چین با طب سنتی در کشور ایران کاملاً متفاوت است زیرا اقلیم این دو منطقه با یکدیگر تفاوت داشته و از طرف دیگر گیاهان دارویی در آن‌ها بسیار متنوع است. بنابراین الزاماً یک روش درمانی از طریق طب سنتی در چین نمی‌تواند برای مردم ما در کشور ایران مؤثر واقع شود. جالب است بدانید که برخی از متخصصان در کشور ایران روش‌های درمان سنتی در چین را برای مردم در پیش می‌گیرند در صورتی که این روش از نظر علمی اصلاً درست نیست. در پاسخ به این سؤال که آیا طب سنتی در درمان کرونا مؤثر است یا نه،لازم است چند نکته را ذکر نماییم:

همانگونه که گفته شد فرضیه مؤثر بودن طب سنتی و گیاهی در درمان کرونا هنوز ثابت نشده است

با اینکه کشور چین اولین قدم را در این زمینه برداشته است هنوز نتوانسته یافته‌های علمی دقیق و معتبری را در این زمینه ارائه کند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد در حال حاضر همه مردم باید به روش‌های تأیید شده توسط سازمان جهانی اعتماد کرده و از آن‌ها برای درمان خود استفاده کنند.

نکته دوم این است که طب گیاهی تنها مکمل طب سنتی است

به این معنا که شاید از استفاده از برخی از گیاهان برای درمان کرونا مؤثر واقع شود اما این بدان معنا نیست که طب سنتی یک روش کاملاً تأیید شده برای درمان کرونا خواهد بود. در واقع بهتر از این گونه بیان کنیم که طب سنتی و طب گیاهی کاملاً با هم متفاوت بوده و نمی‌توان این دو با یکدیگر یکسان در نظر گرفت.

روش‌های طب گیاهی و سنتی در کشور‌های مختلف، متنوع است

بنابراین طبق آنچه در ابتدای مقاله ذکر شد برای استفاده از گیاهان جهت درمان کرونا حتماً باید از متخصصان داخلی سوال کرده و براساس یافته‌های کشور‌های خارجی عمل نکنیم.

طب گیاهی بدون نظر یک متخصص

متأسفانه باید این موضوع را بیان کنیم که برخی از عطاری‌ها سرخود دارو‌هایی را برای مردم تجویز کرده و ادعا می‌کنند که این دارو‌ها برای درمان کرونا بسیار مؤثر هستند. بزرگترین اشتباهی که یک فرد می‌تواند مرتکب شود این است که از طب گیاهی بدون نظر یک متخصص برای درمان هر نوع بیماری استفاده کند. در واقع طب گیاهی و سنتی در صورتی می‌تواند مؤثر واقع شود که براساس اصول علمی و تحت نظر متخصصان اجرا گردد.

نباید سرخود به سراغ طب گیاهی برای درمان کرونا بروید

در صورتی که تحت نظر متخصصان از دارو‌های شیمیایی استفاده می‌کنید به هیچ عنوان نباید سرخود به سراغ طب گیاهی برای درمان کرونا بروید. ما تا به حال با افراد زیادی برخورد داشته‌ایم که به دلیل همین بی‌توجهی و استفاده سرخود از دارو‌های گیاهی در کنار دارو‌های شیمیایی دچار مشکلات بسیار جدی شده‌اند. بنابراین اگر شخصی به شما پیشنهاد می‌دهد به سراغ طب گیاهی و سنتی برای درمان کرونا بروید حتماً از متخصصان در این زمینه سؤال بپرسید.

دارو‌های گیاهی بر روی بدن افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی می‌گذارد

متأسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که دارو‌های گیاهی بر روی بدن افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی می‌گذارد. شاید یک دارو برای شخصی مؤثر واقع شده و حتی به درمان ‌عفونت ‌ریه او کمک کند اما در افراد دیگر با آلرژی‌های تنفسی همراه خواهد بود. بنابراین در صورت استفاده از گیاهان برای درمان کرونا اگر علائمی بسیار جدی را مشاهده کردید درمان را کنار گذاشته و با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

برای درمان هر نوع بیماری باید ابتدا به سراغ روش‌های تأیید شده برویم

به خاطر داشته باشید که برای درمان هر نوع بیماری باید ابتدا به سراغ روش‌های تأیید شده برویم. شاید براساس گفته‌های کشور چین برخی از گیاهان دارویی بتواند بدن انسان را نسبت به کرونا مقاوم کرده و حتی به درمان بیماری کمک کند اما این موضوع به صورت جهانی تعیین نشده است. بنابراین برای افراد مبتلا به کرونا همچنان توصیه می‌کنیم از روش‌های علمی که توسط متخصصان مورد تأیید است استفاده ‌نمایند و شرایط را برای خود بدتر نکنند.

برخی گیاهان دارویی موثر در پیشگیری و کنترل کرونا ویروس ها

زنجبیل 
زنجبیل گیاهی تک‌لپه‌ای از خانواده زینجیبراسه است. این گیاه حدود 1200 گونه دارد که از زمان‌های قدیم به عنوان گیاه دارویی و ادویه در شرق آسیا و در زمان قرون وسطی استفاده شده است. مشاهدات نشان داده‌اند که عصاره زنجبیل به دلیل حضور و فعالیت ترکیباتی مانند فنل‌های جینرول و شوگاول‌ها ضمن درمان اختلالات تنفسی، پتانسیل مهار ویروسی بیشتری نسبت به داروهای ضدمالاریایی کلروکین و هیدروکسی‌کلروکین که در درمان کووید 19 استفاده می‌شوند، دارد. در پژوهشی دیگر که روی ترکیب 6 جینرول صورت گرفته است مشاهده شد که این ترکیب تمایل بالایی در اتصال به پروتئین‌های سلول آلوده به ویروس از جمله RNA پلی‌مراز داشته و از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند که به همین دلیل در نظریه عملکرد چگالی از آن به عنوان یک داروی امیدوار‌کننده برای کووید 19 نام برده است.
خولنجان 
خولنجان از خانواده زینجیبراسه بوده و مهم‌ترین قسمت آن ریزوزم است که به رنگ قرمز یا قهوه‌ای مایل به نارنجی است . فلاوانول‌های موجود در این ترکیب دارای خواص ضدویروس هپاتیت C هستند . علاوه بر این، پژوهشگران ترکیب دیریل هپتانوئید را به عنوان ترکیبی می‌شناسند که اثر ضد ویروس آنفولانزا H1N1 را در آزمایشگاه نشان داده و مانع تکثیر این ویروس در موش‌ها شده است، به گونه‌ای که با گذشت دو تا هفت روز، عفونت به طور چشم‌گیری در ادرار موش کاهش یافت. همچنین اثر این ویروس بعد از چهار روز بر دستگاه تنفسی موش از بین رفته بود . در پژوهشی که روی عصاره ریزوزم این گیاه صورت گرفته مشاهده شده است که با توجه به ساختار ترکیبات در ریشه گیاه خولنجان، این ترکیبات از طریق اتصالات مولکولی قادر به مهار عفونت‌های ناشی از بیماری کووید 19 هستند و از آن به عنوان یک محصول طبیعی امیدوارکننده برای مبارزه با ویروس کووید 19 نام برده‌اند .
گیاه دارچین 
دارچین از خانواده برگ بوییان است. دارچین درختی 10 تا 17متری است که از گیاهان همیشه‌سبز بوده و از تمام قسمت‌های آن بوی خوشی به مشام می‌رسد. تمام قسمت‌های این گیاه شامل ریشه، ساقه‌های جوان و روغن آن قابل استفاده است. پوست و شاخه‌های ضخیم درخت را پس از جدا کردن از درخت به صورت لوله‌ای‌شکل یا پودر وارد بازار می‌کنند . بخش زیادی از اسانس دارچین را سینامیک آلدئید تشکیل می‌دهد که محققان اثر آن را بر بیماران مبتلا به ایدز و نقص ایمنی مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج نشان می‌دهد این ترکیب منجر به کاهش تکثیر ویروس در این بیماران شده است . در پژوهش‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مشخص شده است که بخش زیادی از اسانس دارچین را سینامیک آلدئید و اوژنول تشکیل می‌دهد که دارای خواص ضدآنفولانزایی بالایی هستند . با توجه به پروتئین هماگلوتینین ویروس و میل ترکیبی سینامیک آلدئید و اوژنول موجود در گیاه به آن، به نظر می‌رسد این گیاه نیز می‌تواند در درمان کووید 19 و سایر بیماری‌های تنفسی مفید باشد.
سیاهدانه 
سیاهدانه از خانواده آلاله و گیاهی یک‌ساله به ارتفاع 60 تا 70 سانتی‌متر است. این گیاه دارای گل‌های سفید و آبی و دانه‌های شیری‌رنگی است که در اثر هوا سیاه‌رنگ می‌شوند. منشأ سیاهدانه جنوب اروپا، شمال آفریقا و آسیاست . در پژوهشی که توسط محققان روی کووید 19 انجام گرفته، مشخص شده است که ترکیبات موجود در دانه گیاه سیاهدانه شامل نیگلیدین، نیگللیدین، نیگلیمین، کارواکرول، آلفا-هیدرین، تیمول، تیموکوئینوین، دی تیموکوئینوین و تیموهیدروکوئینون هستند که هرکدام از این ترکیبات به نحوی می‌توانند اثر پیشگیرانه داشته باشند. اما دو ترکیب نیگلیدین و آلفا هیدرین با اتصال به پروتئاز اصلی، بیشترین تأثیر را بر کووید 19 داشته‌اند و توانسته‌اند این ویروس را مهار کنند .


پوست گریپ‌فروت 
گریپ‌فروت گیاهی به صورت درخت و از خانواده مرکبات است. ارتفاع آن به 12 متر رسیده و برگ‌های آن سبز و گل‌های آن سفید است. تاریخ کشت آن به بیش از 4000 سال پیش در هند و مالزی می‌رسد، اما در حال حاضر آمریکا حدود 97 درصد از گریپ‌فروت جهان را تأمین می‌کند . میوه و پوست آن دارای ترکیباتی همچون اسیدهای میوه، فلاونوئید‌ها، ترکیبات فرار، هیدروکربن‌های ترپنی، ویتامین ث، پتاسیم، آهن و کلسیم است. محققان مشاهده کرده‌اند که میوه این گیاه قادر به کاهش ویروس‌های خانواده کروناست . علاوه بر آن، مهار‌کننده پروتئاز در بیماری HIV بوده و نشان داده شده است که پوست گریپ‌فروت و سایر مرکبات به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی خواص ضد کووید 19 دارد . 

منابع :

1

2

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x