/ تبلیغ و بازاریابی / استارتاپ ها / شبکه های اجتماعی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در بلند مدت، بازاریابی محتوایی می‌تواند یک روش مقرون به صرفه باشد که منافع زیادی برای کسب و کار شما به همراه دارد. این روش نه تنها می‌تواند به شما در جذب (و تبدیل) مشتریان جدید کمک کند، بلکه راهی جادویی برای تبدیل یک استارتاپ به عنوان یک منبع معتبر برای کسب اطلاعات در بازار شما است .

شبکه‌های اجتماعی ، راهکاری محبوب و بسیار مهم

دیگر باید قبول کنیم که شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند! همانطور که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان همچنان در حال رشد است، اهمیت استفاده ترکیبی از کانال‌های اجتماعی در برنامه بازاریابی استارتاپ شما هم افزایش پیدا می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی راهی بسیار سریع برای معرفی خود، ارتباط با مخاطبان و در نهایت پیشبرد اهداف بازاریابی است. این بسترها می‌توانند به گسترش دسترسی شما کمک کرده و افراد بیشتری را ترغیب کند تا وب سایت، فروشگاه یا محصولات شما را بررسی کنند .

سعی کنید در تمام شبکه‌های اجتماعی محبوب برای جذب مخاطب هدف خود تلاش کنید و بیشتر وقت و انرژی خود را در شبکه‌ اجتماعی صرف کنید که مخاطبان هدف بیشتری در آن جا، با توجه به شخصیتشان فعالیت می‌کنند.

تبلیغات آفلاین، کانالی با قدمت بسیار طولانی

واضح است که تمرکز اصلی بسیاری از استارتاپ‌ها روی تبلیغات در فضای آنلاین است. اما فراموش نکنید که همچنان فرصت‌های زیادی در فضای آفلاین وجود دارد. در ادامه دو ایده را برای فعالیت در این کانال بررسی می‌کنیم :

استفاده از کارت ویزیت و بروشور

اقلام فیزیکی مثل کارت‌های بازرگانی و بروشورها روشی مستقیم و راحت برای ایجاد احساس اولیه مناسب و معرفی مختصر خود به افراد جدید است. بروشورهایی ایجاد کنید که توضیح دهد چه کاری انجام می‌دهید و چه نوع کالایی را می‌فروشید. سپسریال به دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید افراد را به همتایان و مشتریان خود تبدیل کنید.

ملاقات مشتریان

وقتی تازه کار خود را شروع می کنید، شبکه‌سازی نقشی اساسی در ایجاد روابط و رشد کسب و کار شما دارد. گوش به زنگ باشید و فرصت‌های به وجود آمده را جدی بگیرید. فرصت‌هایی که امکان ارتباط مستقیم و نزدیک به مشتریانتان را فراهم می‌کنند .

در نمایشگاه‌ها یا کنفرانس‌ها شرکت کنید، در جلساتی که کارآفرینان دیگر هم شرکت دارند حضور داشته باشید، یا با افراد باتجربه حوزه خود ارتباط برقرار کنید و از تجربیاتشان برای پیشبرد بهتر کارها استفاده کنید .

قدم نهایی، بهبود کمپین‌ها

به دلیل محدودیت‌های مالی که در استارتاپ‌ها وجود دارد، رصد دقیق کمپین‌ها و محاسبه میزان موفقیتشان بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه سه راه بهبود و سنجش میزان موفقیت کمپین‌ها را بررسی می‌کنیم .

تعیین KPI

KPIها در واقع متر و معیاری هستند که با کمک آن‌ها می‌توانیم میزان موفقیت کمپین‌های مختلف را به خوبی شناسایی کنید. برای مثال اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، باید KPI خود را میزان ترافیک سایت یا اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف بدانید. یا اگر هدفتان افزایش فروش است، واضح است که KPI شما میزان فروش ماهانه یا سالانه استارتاپ خواهد بود.

تست، بازبینی ، تکرار

مهم نیست که چه نوع استارتاپی را اداره می‌کنید ، همیشه باید به حرف مخاطبان خود گوش دهید. حتی اگر تنها راه ارتباطی آن‌ها با شما از طریق چند کلیک و نرخ تبدیلی باشد که رقم می‌زنند. آماده باشید که سریعا هر چه را که نتایج کافی و درستی را به همراه ندارد، تغییر دهید .

می‌توانید از تست  A/B  برای دستیابی به نتایج بهتر کمک بگیرید . روش های مختلف را امتحان کنید و بعد از جمع‌آوری اطلاعات سریع و هوشمندانه در کانال بازاریابی موثرتر سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید .

شناسایی علایق مخاطبان

 با هر کمپین بازاریابی که انجام می‌شود، مخاطبانتان را کمی بهتر می‌شناسید. شاید بزرگترین بخش هر کمپین استفاده از همین تجربه و بازسازی دوباره آن با محتوایی است که مخاطبان شما بیشتر با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

محتوا و کمپینی برنده است که از لحاظ احساسی بتواند مخاطبان را با خود همراه کند و این اتفاق تنها با شناخت عمیق آن‌ها ممکن خواهد شد.

۴ نکته برای تبلیغات موثر استارتاپ ‌ها

تا اینجا مسیر کلی تدوین استراتژی بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ‌ها را مرور کردیم . در ادامه چند نکته دیگر که می‌تواند در بازاریابی  استارتاپ ها  موثر باشد را بررسی می‌کنیم :

سئو محتوا را جدی بگیرید

سئو یا همان بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یکی از مقرون به صرفه‌ترین و موثرترین راه‌های بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود. تصور اشتباهی که بعضا وجود دارد این است که سئو به شدت وقت‌گیر خواهد بود. اما واقعیت این است که در نهایت این ابزار، صرفه اقتصادی دارد و با این حال نیازمند کار مداوم است.

به نظر می‌رسد بهینه‌سازی محتواها و وب‌سایت برای استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری بلند مدتی است که می‌تواند نتایج درخشانی را به همراه داشته باشد. بنابراین حتما برای این ابزار در استراتژی خود، جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرید.

تست رایگان محصولات و خدمات را ارائه کنید

یکی از بهترین‌ راه ها برای جلب اعتماد مشتریان جدید این است که به صورت محدود و برای یک بازه زمانی کوتاه ؛ محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان در اختیارشان بگذارید. چنین تصمیمی می‌تواند برای هر دو طرف آورده‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

از یک طرف مشتری قبل از هرگونه پرداختی، فرصت استفاده از خدمات شما را پیدا می‌کند و با خیال راحت خرید خود را انجام خواهد داد. حتی کسانی که برای انجام نهایی خرید خود شک دارند، با چنین راهکاری ممکن است سریع‌تر به جمع مشتریان شما بپیوندند.

از طرف دیگر حتما دوران استفاده آزمایشی مشتریان به شناخت نقاط ضعف و قدرت شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. مشتریان هم با نظرات خود به شناخت بیشتر ویژگی‌های مورد پسند و چالش‌هایشان در استفاده از خدمات شما، این مسیر را هموارتر می‌کنند.

کنوا، هاب‌اسپات، در آپ باکس و بسیاری از سرویس‌دهنده‌های دیگر همیشه نسخه‌ آزمایشی خدمات خود را به صورت رایگان عرضه می‌کنند. این سرویس‌دهنده‌ها با ایجاد یک بستر مناسب و ایجاد تجربه کاربری مناسب، بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از همین راه به مشتریان پر و پا قرص خود تبدیل می‌کنند.

وبینار برگزار کنید

شیوع کرونا باعث شد تا سبک زندگی بسیار از ما دست خوش تغییرات جدی شود. یکی از عادت‌های جدیدی که در بسیاری از افراد شکل گرفته، شرکت در وبینارها به جای همایش‎‌های حضوری است. شرکت در وبینارها دیگر نیازی به اتلاف وقت در ترافیک شهری برای رسیدن به مقصد را ندارد و در بسیاری از موارد ویدیو آن بعد از اتمام به فاصله کوتاهی در دسترس خواهد بود و نگرانی بابت از دست دادن آن بسیار کمتر شده است.

در چنین شرایطی برگزاری وبینارهایی که با موضوع و محتوای جذاب، مخاطبان بیشتری را جذب کسب و کار شما کند، راهی هوشمندانه و در عین حال کم هزینه است.

از کمپین UGC بهره ببرید

User generated campaign محتوایی است که توسط مخاطبان تولید می‌شود و راهی جذاب برای برقراری ارتباطی عمیق تر با آن‌ ها به شمار می‌رود .

استفاده از چنین راهکاری می ‌تواند به صورت رایگان محتوایی را تولید کند که در آن مشتریانتان به خواست خود درباره رضایت از برند شما صحبت کنند . برای انجام بهتر این کار، شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که میزان درگیری مخاطبان در آنجا با برند شما بیشتر است. در کنار آن یک هشتگ اختصاصی و جذاب بسازید تا همه محتواها به صورت منظم و یکجا قابل دسترس باشد .

جمع بندی

برای آنکه در دنیای تبلیغات و بازاریابی بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، باید بتوانید به خوبی کانال‌های موثر و مقرون به صرفه‌ را تشخیص دهید.

در حالی که راه‌ های مختلفی برای دست یابی به اهداف وجود دارد ، شما همیشه باید روی بیشترین تأثیرگذاری و مقرون به صرفه بودن روش انتخابی خود تمرکز کنید . در این میان بهترین استراتژی، برنامه ای است که در آن با در نظر گرفتن شرایط استارتاپ ، تلفیقی از روش‌هایی که در این مقاله گفته شده را به کار گیرد.

فراموش نکنید که بازاریابی خوب، به اهداف شفاف و محصول باکیفیت نیاز دارد. سرمایه و انرژی تیم را در بخش‌های مختلفی تقسیم کنید و در هیچ کدام از بخش‌ها نامتوازن انرژی خود را مصرف نکنید.

در این مقاله صفر تا صد مسائل مربوط به بازار یابی و تبلیغات برای استارتاپ ها را بررسی کردیم . اگر سوالی درباره این موضوع ذهنتان را مشغول کرده، حتما مقاله های دیگر ما را دنبال کنید . از همراهی شما  سپاس گذاریم .

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x