/ تایپ، ترجمه و نویسندگی / استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه
آنچه در این مقاله می‌خوانید

استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه

قبلا در مقاله‌ای درباره بازاریابی محتوا و اهمیت آن در موفقیت کسب و کار صحبت کردیم. اما اینکه فقط  محتوا تولید کنید کافی نیست. برای اینکه با تولید محتوا به اهداف کسب و کار خود برسید باید یک برنامه دقیق و منظم داشته باشید. به این برنامه استراتژی محتوا گفته می‌شود. با تدوین یک استراتژی محتوا به طور منظم، در زمان‌های مناسب، محتوای باکیفیت با موضوع مناسب منتشر خواهد شد و در نهایت به یک نتیجه عالی خواهید رسید. اما چگونه می‌توان استراتژی محتوا تنظیم کرد؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تعریف بازاریابی محتوا

قبل از هرچیز به طور خلاصه به تعریف بازاریابی محتوایی می‌پردازیم. زیرا تا با بازاریابی محتوا و نقش آن در موفقیت کسب و کارها آشنا نباشید، توضیح درباره استراتژی محتوا بی فایده است.

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی کسب و کارهاست. در این بخش از بازاریابی سعی می‌شود با تولید محتوای ارزشمند و مفید و در عین حال جذاب و یکپارچه مخاطبان را جذب کرد. در نهایت احتمال تبدیل این مخاطبان به مشتری با توجه به استراتژی شما وجود دارد.

استراتژی محتوا چیست؟

حالا که تعریف بازاریابی محتوا را می‌دانید، راحت‌تر می‌توانید به مفهوم استراتژی محتوا پی ببرید. استراتژی محتوا یک برنامه ریزی دقیق و کامل بر اساس اهداف کسب و کار شماست. استراتژی محتوا شامل بخش‌های زیر می‌شود.

تعین هدف : این هدف گذاری می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

هویت برند: برای تولید محتوا باید هویت برند خود، ارزش‌ها، اهداف و … را مشخص کنید.

پرسونا: شما باید به خوبی مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید.

تحلیل رقبا: باید رقبای خود را بررسی کنید تا ایرادات خود را رفع کنید و بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.

جستجوی کلمات کلیدی: باید کلمات کلیدی که مخاطبان شما آنها را جستجو می‌کنند را پیدا کرده و بر اساس آنها محتوا تولید کنید.

نقشه سفر مشتری

تدوین راهنمای تولید محتوا: مشخص کنید لحن محتوا، رنگ‌ها، عکس‌ها و … باید چگونه باشند.

تعیین کانال‌های انتشار محتوا

تدوین تقویم محتوا: تقویمی که در آن موضوع هر محتوا، عنوان، تیترها، تاریخ انتشار و … مشخص است.

شاخص‌های عملکرد

استراتژی محتوا یک بار تعیین شده و در طول مدت مورد نظرتان بارها به آن رجوع می‌کنید تا از خط تعیین شده خارج نشوید.

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

فرض کنید یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام دارید. اگر استراتژی خاصی تعیین نکنید، هر روز باید دغدغه این موضوع را داشته باشید که امروز چه محتوایی بنویسم. در این صورت به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. استرس این که امروز چه بنویسم بدون داشتن هدف و شناخت مخاطبانتان منجر به تولید محتوای بی ارزش می‌شود.

با استراتژی محتوا برای خود یک جهت مشخص می‌کنید. این جهت در مسیری به سمت اهداف شما خواهد بود و کمک می‌کند در طی مسیر به هیچ عنوان منحرف نشوید و به اهداف خود برسید.

مزایای تنظیم استراتژی محتوا چیست؟

مزایای تعیین استراتژی بسیار زیاد است.  تا همین جا ممکن است فقط با تعریف ساده‌ای از استراتژی محتوا برخی از مزایای کانتنت استراتژی برای شما روشن شده باشد. اما در ادامه مهمترین مزایای تدوین استراتژی برای تولید محتوا را به صورت خلاصه و در کنار هم آورده‌ایم.

  • زمان کمتری برای تولید محتوا صرف می‌شود. یا بهتر است بگوییم تولید محتوا با سرعت بیشتری پیش می‌رود.
  • محتوا بر اساس هدفی خاص تولید می‌شود.
  • احتمال موفقیت به شدت افزایش می‌یابد.
  • محتوای کانال‌های انتشار یکپارچه می‌شود.
  • با تولید محتوای باکیفیت می‌توان از رقبا راحتتر پیشی گرفت.
  • سئوی وب سایت بهبودی عالی پیدا می‌کند.
  • زمان کمتری برای آموزش کارکنان گذاشته خواهد شد.
  • و …

استراتژی محتوایی چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

برای گوگل رضایت مخاطبان اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل گوگل همیشه در حال بهبود الگوریتم‌هایش است. پیشرفت سریع هوش مصنوعی سبب شده این الگوریتم‌ها حتی ارتباط بین کلمات و جملات را نیز متوجه شوند. این پیشرفت قطعا روز به روز بیشتر هم خواهد شد. به همین دلیل مهم است کسب و کارها روی محتوای سایت خود وقت بسیاری بگذارند.

گوگل سعی می‌کند مانند مخاطبانش به محتوا نگاه کند و روز به روز نیز در این زمینه پیشرفت بیشتری کرده است. پس تولید محتوای باکیفیت و جذاب قطعا تاثیر بسیار خوبی روی سئو سایت شما خواهد داشت.

چگونه استراتژی محتوا تعیین کنیم؟

خب رسیدیم به اصل مطلب اینکه چگونه برای کسب و کارتان استراتژی محتوا تنظیم کنید. شاید به نظرتان این کار سخت باشد. البته آسان نیست ولی اگر اصول را بدانید پس از چندین بار تدوین استراتژی به خوبی می‌دانید باید چه کار کنید. پس پیش به سوی آموزش قدم به قدم تنظیم استراتژی تولید محتوا

۱- هدف خود را مشخص کنید.

مهمترین قسمت بازاریابی محتوا و در پی آن تدوین استراتژی، هدف شما است. اگر هدف خود را به خوبی مشخص کنید ادامه راه واضحتر خواهد بود. با انتخاب هدف از سردرگمی نجات پیدا می‌کنید.

هدف به شما کمک می‌کند بهتر مخاطبان را بشناسید یا نوع محتوا را مشخص کنید. برای مثال چند هدف که بیشتر در بازاریابی محتوا دنبال می‌شود را بیان می‌کنیم.

  • آگاهی از برند
  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • تبدیل مخاطب به مشتری
  • و …

هر کدام از این موارد هدفی هستند. شما با توجه به هدف یا اهدافتان ( ممکن است چند هدف را همزمان دنبال کنید) باید یک استراتژی محتوا خوب بچینید.

۲-کسب و کار خود را به خوبی بررسی کنید

پس از تعیین هدف وضعیت کسب و کار خود را تحلیل کنید. ببینید تا کجا پیش رفته‌اید و برای رسیدن به هدف تا چه میزانی می‌توانید هزینه کنید. برای اینکه کسب و کار خود را بهتر بررسی کنید به موارد زیر دقت کنید.

  • درآمد شرکت از چه راه‌هایی است؟
  • کدام محصول یا خدمت بیشترین درآمد را ایجاد می‌کند؟
  • ببینید محصول یا خدمت پرفروش شما چه ویژگی دارد؟ آیا مردم به آن نیاز بیشتری دارند؟ آیا برندینگ یا تبلیغات بهتری روی آن انجام شده است؟
  • ساختار تیم فروش و پارامترهای مهم برای این تیم را بررسی کنید.

۳-وضعیت بازاریابی محتوا و فرآیند فعلی محتوا را در کسب و کار خود بررسی کنید.

پس از بررسی وضعیت کلی شرکت باید به سراغ وبلاگ سایت خود بروید. ببینید چه محتوایی تا کنون منتشر شده است؟ روند تولید محتوا چگونه بوده و آیا محتواهای ارزشمند و باکیفیتی در وبلاگ دارید؟ بهتر است در بررسی وبلاگ خود به موارد زیر توجه کنید.

  • آیا یک متخصص درباره محتواها و روند تولید محتوا تصمیم می‌گیرد؟
  • آیا یک تیم تولید محتوای خوب دارید؟
  • تیم شما تا به حال چه محتواهایی منتشر کرده است؟
  • مهمترین فاکتورهای شما در برندینگ چیست؟

با مراجعه به گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و بررسی بک لینک‌ها و … می‌توانید یک دید خوب نسبت به محتواهای خود به دست آورید.

۴- کانال‌های انتشار محتوای خود را مشخص کنید.

حالا باید تصمیم بگیرید برای انتشار محتوا از چه کانال‌هایی می‌خواهید استفاده کنید. اینستاگرام، لینکدین، سایت خود یا سایر سایت‌ها، ایمیل، اس ام اس و … همگی نمونه‌هایی از این کانال‌ها هستند. شما باید با توجه به نوع کسب و کار خود چندین کانال مناسب را انتخاب کنید و با تدوین استراتژی محتوا به طور منظم در آنها محتوا منتشر کنید.

۵-بین هویت برند و محتوای خود ارتباط برقرار کنید.

باید برای برندتان یک هویت انتخاب کنید. اگر به تازگی یک هویت مناسب برای برندتان انتخاب کرده‌اید باید از این به بعد باید این هویت در محتوایتان نیز اعمال شود.

هویت برند باید در محتوا اعمال شود چون محتوای شما به آگاهی از برندتان کمک می‌کند. در واقع شما به کمک محتوا می‌توانید مخاطب جذب کنید و حس اعتماد را در مخاطبان جذب شده به وجود آورید.

هویت برند شما درلحن محتوا، ویدئو و عکس‌هایی که برای محتوا می‌سازید باید مشهود باشد.

۶-کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید.

کلمات کلیدی همه چیز در استراتژی محتوا نیستند ولی مهمترین بخش تعیین استراتژی تولید محتوا هستند. شما باید ببینید در حوزه کسب و کارتان مردم چه کلماتی را جستجو می‌کنند. مهمترین دلایل برای جستجوی کلمات کلیدی را در زیر آورده‌ایم:

  • با اینکار متوجه می‌شوید مردم با چه کلماتی محتوا یا خدمات شما را در اینترنت جستجو می‌کنند. سوالاتشان چیست و به چه چیزهایی نیاز دارند؟
  • با انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث می‌شوید مخاطبان به سایت شما هدایت شوند و با کسب و کار شما آشنا شوند.
  • با استفاده از کلمات کلیدی متناسب برای کسب و کارتان کمک می‌کنید گوگل نیز شما و حوزه کسب و کارتان را بهتر شناسایی کند.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x