/ دسته‌بندی نشده / مزایای استفاده از ایمپلنت دندان
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با ایمپلنت دندان مزایای بیشماری است که بر اساس منابع معتبر پزشکی این روش درمانی می تواند برای متقاضی ایجاد کند. جدا از پر کردن جای خالی دندان از دست رفته، استفاده از ایمپلنت مانع آسیب رسیدن به سایر دندان ها می شود. یکی از رایج ترین روش های درمانی برای پر کردن جای خالی دندان ها استفاده از بریج یا پل دندان است. در این روش درمانی معمولا لازم است تا شکل دندان های سالم تغییر پیدا کند تا بتوان جای دندان خالی شده را پر کرد. انجام چنین کاری دندان را در برابر پوسیدگی ضعیف می کند. انجام ایمپلنت دندانی این امکان را ایجاد می کند که بدون توجه به وضعیت سایر دندان ها، دندان جایگزین را در قسمت خالی قرار داد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از ایمپلنت دندان، موفقیت بالای استفاده از این روش در میان سایر روش های درمانی است. میزان موفقیت ایمپلنت دندانی ۹۵% تا ۹۸% اعلام شده است. البته باید در نظر داشت که سلامت دهان و لثه نقش بسیار ویژه ای در موفقیت این روش درمانی خواهد داشت.

از سایر مزایای استفاده از ایمپلنت دندان می توان به حفظ استخوان فک و جلوگیری از ازبین رفتن آن اشاره کرد. ایمپلنت دندان بر خلاف بریج های ثابت قدرت حفظ استخوان را دارند. به محض از دست رفتن دندان، استخوان آن قسمت به مرور زمان شروع به ضعیف شدن می کند که دلیل اصلی این امر آن است که عامل تحریک آمیزی برای استخوان وجود ندارد. ایمپلنت دندان به نوعی جایگزین ریشه دندان می شود و این می تواند عامل خوبی برای ایجاد تحریک برای حفظ استخوان باشد.

از جمله مزایای دیگر ایمپلنت دندان، هزینه های مقرون به صرفه آن با توجه به دوام آن است. توجه داشته باشید که ایمپلنت دندان می تواند برای دهه ها همراه شما باشد. در صورتی که بتوانید سلامت آن را حفظ کنید در طولانی مدت، هزینه های ایمپلنت دندان را مقرون به صرفه می سازد.

بسیاری از روش های دندانپزشکی، محدودیت هایی را در خوردن و جویدن ایجاد می کنند. یکی از مزایای اساسی ایمپلنت دندان فراغت از چنین محدودیتی است چرا که جویدن با ایمپلنت مانند جویدن با دندان طبیعی است. به کمک ایمپلنت شما همچنان قادر خواهید بود تا تمامی جویدنی های سفت را مصرف کنید و حتی خوردن هویج نیز برای شما به یک آرزو تبدیل نخواهد شد. ایمپلنت دندان به شما کمک می کند تا بتوانید تمامی خوراکی هایی که دوست دارید را مصرف کنید.

یکی دیگر از مزیت های مهم ایمپلنت دندان، ظاهر طبیعی آن است. ایمپلنت دندانی به گونه ای طراحی شده است که مانند دندان طبیعی به نظر می رسند. در بسیاری از موارد شکل دندان های ایمپلنت شده با استفاده از مواد سرامیکی مانند دندان های طبیعی ساخته می شود به طوری که هنگام لبخند زدن، کسی قادر به تشخیص مصنوعی بودن دندان شما نمی شود.

ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

به طور معمول، ایمپلنت دندان در سه مرحله جداگانه انجام می شود؛ آماده سازی کاشت، کاشت و قرار دادن تاج دندان. از آن جایی که هر فرد شرایط خاص خود را دارد، پس از معاینات اولیه، دندانپزشک می تواند به شما توضیح دهد که پروسه درمانی شما چه مدت طول خواهد کشید اما می توان ۳ تا ۹ ماه را برای انجام این درمان در نظر گرفت. زمانی که پیوند استخوان برای ایمپلنت درمان نیاز باشد، پروسه درمان طولانی تر می شود. اگر چه این زمان ممکن است طولانی به نظر برسد اما بهتر است که در این بازه زمانی فرصت پذیرش ایمپلنت را به بدن خود بدهید.

مرحله اول درمان آماده سازی کاشت دندان است. در این مرحله زمانی که شما خود را آماده ایمپلنت دندان می بینید، باید یک پرینتر سه بعدی از اطراف قسمت دندان از دست رفته خود را تهیه کرده و در اختیار دندانپزشک خود قرار دهید. در این حالت دندانپزشک شرایط دندان از دست رفته را بررسی می کند و در صورتی که بقایای آن دندان همچنان باقی مانده باشد، در هنگام عمل آن ها را به طور کامل برطرف می کند.

در این مرحله ارتفاع، عرض و تراکم استخوانی برای قرار گیری دقیق دندان ارزیابی می شود تا دندان به صورت کاملا طبیعی در جایگاه خود قرار گیرد. در صورتی که استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت وجود نداشته باشد، قبل از عمل، پیوند استخوان امری اجتناب ناپذیر است. در این حالت ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای شروع مرحله دوم داشته باشید. با این وجود مرحله دوم ایمپلنت دندان می تواند در همان جلسه نخست انجام شود.

مرحله دوم مربوط به قرار دادن پایه ایمپلنت است. این مرحله می تواند تا ۲ ساعت نیز به طول بیانجامد. زمانی که اسکن سه بعدی فک انجام گرفت برنامه ریزی های دقیق برای قرار گیری ایمپلنت در دهان انجام می پذیرد و طی عمل جراحی در جایگاه از پیش تعیین شده قرار می گیرد. پس از انجام این عمل باید اجازه دهید تا منطقه مورد جراحی قرار گرفته شده، بهبود یابد. این بازه زمانی ممکن است چند ماه طول بکشد.

مرحله سوم مربوط به گذاشتن تاج دندان و ترمیم ایمپلنت است. در این مرحله که مرحله پایانی درمان است، پزشک متخصص با توجه به ساختار دندان های کناری یک تاج مناسب را با ظاهری طبیعی روی پایه ایمپلنت قرار می دهد و آن ها را به هم متصل می کند. باید به این نکته اشاره داشت که صرف نظر از شرایط خاص، ایمپلنت دندان نزدیک ترین چیزی است که می تواند دندان های طبیعی شما را بازیابی کند و عملکرد مشابه با دندان شما داشته باشد ضمن آن که می تواند ظاهری دلپذیر به لبخند شما ببخشد.

در نظر داشته باشید که پس از انجام کاشت ایمپلنت، ممکن است تا چند روز احساس نارحتی و التهاب داشته باشید. برخی از پزشکان با استفاده از لیزر در حین و پس از انجام عمل تلاش می کنند تا احساس ناراحتی بیمار را به حداقل برسانند. استفاده از کمپرس یخ و همچنین استفاده دقیق از داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز شده اند می توانند باعث کاهش تورم و درد شما شود. توصیه اکثر دندانپزشکان آن است که بیمار تا چند روز پس از عمل، از غذاهای نرم و مایعات استفاده کند تا نیاز او به جویدن به حداقل برسد.

مراقبت از ایمپلنت دندانی

توجه داشته باشید که برای حفظ ایمپلنت دندان خود باید مانند یک دندان طبیعی مراقبت های اولیه را از آن به عمل آورید. دو بار مسواک زدن در روز برای حداقل دو دقیقه در هر مرتبه و استفاده از نخ دندان در هر شب می تواند به یک الزام تبدیل شود. تحت نظر پزشک بودن به شما کمک خواهد کرد که بتوانید ماندگاری بیش تری برای دندان خود متصور شوید. به همین دلیل توصیه می شود که علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، حداقل هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید.

پس از انجام ایمپلنت دندان، سیگار کشیدن یا مصرف تنباکو را ترک کنید و یا آن را به حداقل برسانید چرا که مصرف این مواد پروسه درمان شما را طولانی تر از شرایط عادی می کند. همچنین می تواند ریسک شکست پروسه درمانی را افزایش دهد. برای این که شانس موفقیت در درمان بیش تر شود، توصیه اکید بر آن است که استفاده از این مواد را حداقل تا درمان کامل ترک کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید پس از انجام عمل به آن توجه ویژه ای داشته باشید، عدم انجام ورزش های سنگین تا زمانی است که بهبودی کامل حاصل شود.

آیا عمل جراحی ایمپلنت دردناک است؟

یکی از سوالاتی که همواره توسط متقاضیان انجام عمل ایمپلنت پرسیده می شود آن است که آیا جراحی ایمپلنت یک عمل دردناک است؟ در پاسخ به این پرسش باید چنین گفت که جراحی ایمپلنت تحت بی حسی موضعی انجام می شود و به همین دلیل در طول انجام عمل، درد احساس نمی شود. بعد از اینکه اثر بی حسی موضعی از بین رفت، ناراحتی افراد بسته به شرایط خودشان می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی در اکثر افراد به گونه ای است که گویی دندان خود را کشیده اند.

قرار دادن یک کمپرس یخ پس از عمل جراحی روی قسمت جراحی شده می تواند در کاهش تورم و درد ناشی از جراحی نقش ویژه ای داشته باشد. البته پزشک معالج نیز با ارائه نسخه ای مسکن های لازم را در اختیار بیمار قرار می دهد تا به کمک آن ها بتوان درد را کنترل کرد. این امکان وجود دارد که به منظور جلوگیری از آسیب های جدی تر، نسخه ای حاوی آنتی بیوتیک و دهان شویه نیز در دسترس بیمار قرار گیرد تا بتوان سلامت قسمت جراحی شده را تضمین کرد.

انجام ایمپلنت دندانی ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد اما باید در نظر داشت که این روش درمانی می تواند عملکرد دندان از دست رفته را به شما باز گرداند و نیازی به ایجاد تغییر در شکل دندان های شما ندارد. با همه این تفاسیر پیش از انجام عمل جراحی حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا به کمک وی بتوانید تمامی احتمالاتی که می تواند منجر به شکست ایمپلنت دندان شود را برطرف کنید. پس از انجام عمل ایمپلنت دندان نیز توجه ویژه ای به سلامت بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید تا بتوانید ایمپلنت خود را برای مدت ها حفظ کنید و از امکانی که در اختیار شما قرار می دهد بهره ببرید.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x