/ دسته‌بندی نشده / بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندانی چه زمانی است؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندانی چه زمانی است؟

طی تحقیقاتی که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (American Dental Association) انجام شده است ۵۰ درصد از بانوان و آقایانی که بیش از ۶۵ سال سن دارند حداقل یک دندان خود را از دست داده‌اند. این اتفاق باعث میشود که اغلب افرادی که کاشت ایمپلنت انجام میدهند جزو این رده سنی باشند و همین آن‌ها را بهترین گزینه و کاندید برای کاشت ایمپلنت دندانی تبدیل میکند. حتی افرادی هستند که ۸۰ الی ۹۰ سال سن دارند که این روش نیز برای آنها هم امکان پذیر است و مشکلی برای کاشت به وجود نخواهد آورد. البته برای افراد سالخورده و سن بالا و حتی همه افرادی که میخواهند ایمپلنت دندانی انجام دهند ابتدا شرایط بدنی و سلامتی عمومی چک میشود و اگر واجد شرایط باشند میتوانند از این روش برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنند.

بهتر است افرادی که متقاضی انجام ایمپلنت دندانی میشوند سن رشد را گذرانده باشند. در واقع افرادی باشند که بیش از ۱۸ سال سن دارند. زیرا ممکن است تا ۱۸ سالگی استخوان فک آنها رشد کند و این رشد ممکن است مشکلی برای کاشت ایمپلنت پیش آورد و هزینه مصرفی از بین برود.

در صورتی که بیمار متقاضی دارای تراکم و کیفیت کافی در ناحیه استخوان فک نباشد به احتمال زیاد پیش از انجام کاشت ایمپلنت دندان باید عمل جراحی پیوند استخوان صورت بگیرد. در واقع پیوند استخوان را به این علت انجام میدهند که هنگام جویدن غذا قطعا دندان ایمپلنت شده فشار زیادی را به استخوان فک وارد کرده و اگر استخوان فک نرم باشد و تراکم کافی را نداشته باشد قطعا کاشت ایمپلنت شما با شکست روبرو میشود. اغلب پزشکان پیوند استخوان را به این علت انجام میدهند که پایه محکمتری را برای کاشت ایمپلنت فراهم کنند تا این عملیات با موفقیت انجام شود.

چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

ایمپلنت دندانی بیش از ۵۰ سال است که با ایمنی و موفقیت بالا در بیمارانی که از سلامت دهان و دندان برخوردار بوده اند مورد استفاده قرار گرفته است. در برخی موارد خاص ممکن است دندانپزشک اجازه استفاده فوری از ایمپلنت را صادر نکند و درمان های اولیه را در نظر بگیرد. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. وجود بیماری های لثه  مانند پریودنتال فعال
  2. نداشتن بافت استخوانی سالم و کافی برای نگه داشتن ایمپلنت
  3. اختلالات و بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا بیماری قلبی

اما داشتن این مشکلات به این معنا نیست که امکان ایمپلنت دندان به طور کلی از بین می رود بلکه همچنان راهکار هایی برای استفاده از ایمپلنت دندان برای این افراد وجود دارد. برای مثال در صورت وجود بیماری های مربوط به لثه، دندانپزشک می تواند با استفاده از دارو و یا حتی عمل های جراحی این بیماری ها را رفع کرده و لثه را آماده کاشت ایمپلنت کند. در افرادی که استخوان فک خود را نیز از دست داده اند، پیوند استخوان فک می تواند یک راهکار بسیار مناسب برای ایمپلنت دندان باشد. در بیماران دیابتی یا قلبی نیز راهکارهایی وجود دارد که دندانپزشک با توجه به شرایط خاص هر فرد می تواند در رابطه با امکان پذیری ایمپلنت دندان برای متقاضی نظر بدهد.

با این وجود همچنان موارد بسیار نادری وجود دارد که به دندانپزشکان توصیه می شود که برای این گروه از افراد از ایمپلنت دندان استفاده نشود. همانطور که گفته شد، ایملنت دندان از تیتانیوم ساخته شده است و بسیاری از افراد بدون مشکل می توانند از آن استفاده کنند. با این وجود در صورتی که بیمار به مس، روی، قلع یا نیکل حساسیت داشته باشد، بدون تردید دندانپزشک از شیوه های دیگری برای درمان استفاده می کند.

همچنین در صورتی که بیمار از فلزات دیگری در دهان خود استفاده می کند نیز ممکن است به دلیل واکنش منفی با تیتانیوم بیمار را دچار مشکل کند. یکی از وظیفه های دندانپزشکان پیش از استفاده از ایمپلنت، بررسی همین موضوع است تا متوجه شوند آیا فرد در هنگام استفاده از تیتانیوم دچار مشکل خواهد شد یا خیر. همچنین در افردی که به شدت از سیگار استفاده می کنند نیز استفاده از ایمپلنت دندانی توصیه نمی شود.

شرایط بدنی و اوضاع جسمانی فرد علاوه بر مهارت و تبحر پزشک، برای کسب موفقیت در عمل ایمپلنت تاثیر گذار است؛ یعنی افرادی که از شرایط جسمانی خوبی برخوردار هستند مشکلی در انجام عمل ایمپلنت نخواهند داشت اما افرادی که اوضاع و شرایط ایمنی بدنی خوبی ندارند یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند نیز شانس موفقیت آنها در کاشت  ایمپلنت دندان کم میشود. افرادی که ممکن است عضو گروه‌های خاصی برای کاشت ایمپلنت باشند و پیش از انجام کار باید دقت کافی بر شرایط بدنی آنها داشت را در ادامه شرح داده میشوند.

بارداری

بارداری یکی از شرایط خاص و محدودیت‌هایی است که برای انجام ایمپلنت وجود دارد البته در تمامی طول بارداری ممنوعیتی برای انجام ایمپلنت وجود ندارد ولی تمامی پزشکان به زنان باردار توصیه میکنند که عمل ایمپلنت را به دوران پس از  بارداری خود موکول کنند اما در نهایت تصمیم گیری بر عهده خود بیمار میباشد. بهتر است با خطرات احتمالی انجام آن آشنا شوید:

  1. این عمل جراحی به خودی خود خطری برای خانم‌های باردار ندارد اما هنگام عمل جراحی احتمال بروز خطراتی وجود دارد که برای رفع این خطرات احتمالی ممکن است از داروهای مختلفی استفاده شود و این داروها برای جنین قطعا دارای خطر است.
  2. تمامی پزشکان معتقد هستند که خانم ها نباید در دوران بارداری در معرض تابش اشعه ایکس قرار گیرند. این ممنوعیت به صورتی است که در صورتی که در ناحیه دهان و دندان که برای جنین خطری به همراه ندارد اشعه ایکس تابیده شود ممکن است موجب زایمان زودرس مادر شود.
  3. در تمامی دوران بارداری استفاده از هر نوع داروی بیحسی ممنوع است هر چند که نتیجه تحقیقات نشان میدهد استفاده از داروی بیحسی در ناحیه دهان و دندان مشکلی برای جنین به وجود نمی آورد اما بهتر است که تا پایان بارداری صبر کنید.
  4. هرگونه اضطراب و استرس در دوران بارداری بسیار نگران کننده است زیرا به صورت مستقیم میتواند در روند رشد جنین اختلال وارد کند. با قرار گرفتن در معرض هرگونه فشار روحی و استرس هورمونهای افسردگی در بدن انسان آزاد میشود. زمانی که هورمون‌های استرس آزاد میشوند هیچ راه کنترلی برای آنها وجود ندارد و این مورد میتواند برای جنین خطر آفرین باشد. حفظ آرامش و رشد جنین در دوران بارداری مهمترین موضوعی است که باید به آن دقت کافی داشت.
  5. قالب گیری تاج دندان کار بسیار حساس و مهمی است زیرا در نتیجه کار تاثیر مستقیمی دارد. در دوران بارداری به دلیل چاق تر شدن صورت ممکن است مشکلاتی در قالب گیری پیش آید زیرا پس از پایان این دوران این اضافه وزن به آرامی کم شده و مادر دچار تغییر میشود.

سکته قلبی

اشخاصی که سابقه سکته قلبی دارند برای انجام این جراحی ابتدا  باید با پزشک قلب و عروق مشورت کرده و در صورت داشتن آمادگی لازم  اقدام به کاشت دندان کنند. برای انجام این جراحی باید  از بروز سکته قلبی فرد حداقل ۶ ماه گذشته باشد و بهبودی جسمانی به صورت کامل بدست آمده باشد. انجام این عمل هیچ گونه مغایرتی با سکته قلبی ندارد اما واکنشهای غیر قابل کنترل و ایجاد استرس در بیمار بسیار حائز اهمیت  است. افرادی که میتوانند بر استرس خود غلبه کنند قطعا میتوانند کاشت دندان با شرایط  بسیار بهتری را تجربه کنند.

دیابت

یک مورد ویژه برای کاشت دندان، کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی است. اشخاصی که موفق به کنترل دیابت خود نشدند و یا هنوز برای کنترل آن اقدام به درمان نکرده‌اند نمیتوانند کاندید مناسبی برای این جراحی باشند. البته انجام این عمل برای کسانی که موفق به کنترل دیابت خود شده‌اند و قند خون آن‌ها به صورت غیر نرمال بالا و پایین نمیشود، میتوانند با استفاده از قرص و دارو حین جراحی قند خون را کنترل کرده و از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنند. بیماری‌های لثه‌ای و عفونت دهانی از شایعترین عوارض برای اشخاصی است که دیابت کنترل نشده دارند و قصد دارند این عمل را انجام دهند.

پوکی استخوان

اشخاصی که به پوکی استخوان مبتلا میشوند، دچار فقدان تراکم استخوانی میشوند و برای کنترل بیماری مجبور به استفاده از قرص‌های حاوی بیس فسفونات با دوز بالا برای مدت‌های طولانی میشوند گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند. انجام این جراحی برای کسانی که به سرطان استخوان و پوکی استخوان مبتلا میشوند ممکن است با عدم موفقیت رو به ‌رو شود زیرا احتمال ترمیم نشدن بافت لثه و جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک وجود دارد و به همین دلیل است که انجام این عمل برای این گروه از بیماران توصیه نمیشود.

پرتو درمانی 

تاثیرات خطرات و مخربی که اشعه رادیوتراپی بر بافتهای دهان و دندان میگذارد مانع بهبودی به موقع محل ایمپلنت میشود به همین دلیل اشخاصی که در حال حاضر تحت رادیوتراپی، مخصوصا رادیوتراپی فک هستند توصیه میشود بعد از تمام شدن دوره درمانی خود اقدام به انجام این عمل کنند.

شیمی درمانی

طبیعی است که شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن را بسیار ضعیف و در سطح پایین قرار میدهد به همین دلیل کسانی که شیمی درمانی میکنند در صورت انجام این عمل ممکن است در معرض عفونت قرار بگیرند. به همین دلیل به افرادی که تحت شیمی درمانی هستند گفته میشود در صورتی که  قصد انجام این عمل را دارید تا پایان دوره درمان و بهبودی خود صبر پیشه کنند و در صورت بهبودی کامل برای پر کردن جای خالی دندانهایشان اقدام کنند. عفونت میتواند تاثیر بالایی بر عدم موفقیت در نتیجه عمل ایجاد کند.

مصرف داروهای حاوی بیس فسفونات

این دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز و مصرف میشود که یکی از این بیماریها همان پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی است که برای شما توضیح دادیم اما از این دارو با دوزهای بالا طی انجام شیمی درمانی و و درمان انواع سرطان‌های سینه، معده، پروستات نیز استفاده میشود. درصورت استفاده از این دارو موفقیت کاشت ایمپلنت شما به شدت کاهش میابد.

بیماریهای سیستم ایمنی بدن

کسانی که دچار بیماریهای سیستم ایمنی بدن میشوند نمیتوانند این عمل را انجام دهند زیرا این افراد دارای ایمنی بسیار کم در بدن خود هستند و در صورت انجام هرگونه عمل جراحی سنگین بافت بدن آنها  مورد حمله شدیدی قرار میگیرد. اشخاص خاصی که بیماری لوسمی، ms و ایدز دارند جزو گروه بیماری‌های ضعف در سیستم ایمنی بدن هستند که برای انجام ایمپلنت دندان توصیه میشود  ابتدا با پزشک معالجشان مشورت کنند سپس اقدام کنند زیرا شانس موفقیت در این افراد بسیار پایین است.

سن افراد

برای انجام این عمل چیزی به عنوان محدودیت سنی وجود ندارد زیرا هر شخصی در یک سن خاص ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست بدهد و قصد پر کردن جای خالی آن را داشته باشد . اوضاع و شرایط جسمانی بسیار مهمتر از سن برای انجام این عمل است اما برای اشخاصی که هنوز دوران رشد خود را به طور کامل پشت سر نگذاشتند این روش مناسب نیست زیرا استخوان فک معمولا تا پایان دوران نوجوانی یا ۱۸ سالگی در حال رشد است.

مصرف دخانیات

هر نوع دخانیات عامل اصلی جمع شدن باکتری درون دهان و اطراف دندان‌ها است و در راستای این اتفاق بسیاری از افراد به دلیل مصرف دخانیات بیش از حد دندان‌های اصلی خود را نیز از دست میدهند. در صورتی که استعمال دخانیات را ترک نکنید ممکن است بعد از انجام جراحی، لثه‌های شما عفونی شوند و روند بهبودی به تعویق بیافتد.

ضربان قلب نامنظم

کسانی که دچار آریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم هستند مانند زنان باردار یا کسانی که دچار بیماری‎های قلبی تاکیکاردی یا برادیکاری هستند باید برای انجام این عمل جهت حفظ آرامش خود و داشتن ضربان قلب منظم ابتدا به پزشک خود مراجعه کنند تا در حین جراحی و پس از آن دچار مشکل خاصی نشوند.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x