/ دسته‌بندی نشده / بریج دندان یا پل دندانی به چه معنا است؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

بریج دندان یا پل دندانی به چه معنا است؟

بریج دندان، یکی از راه‌های کاشت دندان جدید به جای دندان‌های از دست رفته است. امروزه پیشرفت و گسترش علم دندانپزشکی، راهکارهای متعددی برای رفع هر مشکل، پیش روی ما می‌گذارد. کاش دندان به روش بریج، یکی از راهکار‌های مطلوب برای جبران دندان کشیده شده است.

در این مطلب می‌آموزیم که بریج دندان چیست، چگونه انجام می‌شود، مزایا و معایبش کدام اند و انواع بریج دندان شامل چه مواردی است. همچنین در مورد تفاوت آن با ایمپلنت نیز صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با ما باشید.

بریج چیست؟

بریج دندان درواقع نوعی روکش و پروتز است که برای پر کردن ناحیه دندان از دست رفته، استفاده می‌شود. در این روش، اصولا یک پل دندانی که شامل چند پروتز است، ساخته می‌شود. معمولا دو عدد از این پروتزها برای دو دندان کناری ناحیه بی دندانی است و مابقی برای پر کردن فضای خالی است.

برای اتصال این پل اغلب، دندان‌های کناری ناحیه خالی شده، تراش می‌خورند. درواقع بریج، به دندان‌های کناری متصل می‌شود و به آن‌ها وابسته است. به هرحال در صورت کشیده شدن یا از دست رفتن یک دندان، بهتر است تمهیدی برای پر کردن جای آن بیندیشید. زیرا خالی بودن آن فضا، موجب حرکت کردن سایر دندان‌ها و از بین رفتن طرح لبخند شما خواهند شد.

انواع بریج دندان

کاشت دندان توسط بریج، به چند روش مختلف که در ادامه توضیح می‌دهیم، انجام خواهد شد.

بریج ساده یا معمولی

در این روش به دو دندان طبیعی برای پایه پل احتیاج داریم که باید از استحکام اولیه مناسبی برخوردار باشند. این دو دندان تراش خواهند خورد و پل دندانی از طریق آن‌ها روی لثه سوار می‌شوند. درست شبیه چیزی که در قسمت قبل توضیح دادیم.

بریج معلق

تفاوت این نوع پل دندانی با بریج ساده در این است که در صورت امکان، برای اتصال پل به لثه، صرفا از یک دندان طبیعی استفاده خواهد شد و فقط یک دندان تراش خواهد خورد. بریج معلق در صورتی قابل اجرا است که تنها یک دندان از دست رفته داشته باشید. به بریج معلق، کانتی لِوِر نیز گفته می‌شود.

بریج مریلند:

در این روش برای اتصال پل، دندان‌های طبیعی مجاور را تراش نمی‌دهند بلکه از طریق اتصالات فلزی یا غیر فلزی، بریج را به پشت دندان‌های طبیعی متصل خواهند کرد. دندان‌های طبیعی در این روش درگیر خواهند شد ولی این درگیری شامل تراش خوردن مینای دندان نخواهد بود.

بریج بر پایه ایمپلنت:

در این مدل، بیمار معمولا بیش از دو دندان خالی دارد. برای پایه پل به هیچ عنوان دندان‌های طبیعی تراش نمی‌خورند بلکه از ایمپلنت برای اتصال دو دندان اول و آخر بریج، به استخوان فک کمک گرفته می‌شود. در این روش، علاوه بر اتصال بریج، نیاز به یک عمل جراحی برای قرار دادن پایه‌های ایمپلنت در فک است. پس اگر بریج بر پایه ایمپلنت انتخاب شما است، چند ماهی برای انجام آن درگیر خواهید بود.

مزایای بریج دندان

بی دندانی ممکن است باعث تحلیل استخوان‌های فک شود که این پدیده حتما باعث آسیب به دندان‌های مجاور خواهد شد. پل دندانی با پر کردن فضای خالی دندان‌های از دست رفته، مزایایی برای شما به همراه دارد که در ادامه به آن شاره خواهیم کرد:

  • روشی نسبتا سریع برای کاشت دندان با حداقل درد و ناراحتی
  • اصلاح مشکل ظاهری خالی بودن جای دندان و بهبود طرح لبخند
  • تسهیل در جویدن غذا
  • برطرف کردن مشکل تکلم و تلفظ ناشی از نبود دندان
  • جلوگیری از حرکت کردن سایر دندان ها و برهم خوردن ترکیب فک

معایب استفاده از بریج دندانی

همان‌طور که اشاره شد، برای اتصال بریج، معمولا دندان‌های اصلی تراش خواهند خورد که این به معنی آسیب زدن به مینای دندان است. تراش خوردن مینای دندان برگشت‌ناپذیر است و دندان را نسبت به حالت عادی آسیب‌پذیر تر می‌کند.

عیب دیگر بریج این است که اتصال آن به استخوان فک نیست؛ بلکه به دندان‌های اصلی بیمار متصل است. این باعث می‌شود که بریج نسبت به روش‌های دیگر کاشت دندان از استحکام و دوام کمتری برخوردار باشد. بریج ها به طور میانگین ده سال عمر خواهند داشت.

از آنجایی که پایه‌های بریج، دندان‌های طبیعی بیمار هستند که درگیر شده اند، این دندان‌ها بسیار بیشتر از قبل در معرض آسیب خواهند بود. ممکن است بر اثر کوچکترین ضربه دچار شکستگی و مشکل شوند. پس در صورت اقدام به بریج دندان باید مراقبت خود را از دندان‌ها بیشتر کنید.

ایمپلنت یا بریج دندان، کدام مناسب‌تر است؟

ایمپلنت و بریج هر دو از روش‌های پرکردن فضای خالی لثه و کاشت دندان هستند و هردو مزایا و معایبی دارند. اگر این متن را خوانده باشید احتمالا می‌توانید این مقایسه را خودتان نیز انجام دهید. به هرحال ما در این بخش به یک جمع بندی پیرامون مقایسه بریج و ایمپلنت خواهیم پرداخت.

در ایمپلنت، دندان‌های پروتز که دارای پیچ‌های فلزی هستند توسط عمل جراحی به داخل استخوان‌های فک فرو می‌روند. این کار با درد زیادی همراه است و حداقل به یک پروسه شش ماهه، زمان احتیاج دارد. اما نتیجه کار از استحکام بیشتری برخوردار است و تقریبا به صورت مادام العمر دوام خواهد داشت.

کاشت دندان به روش بریج، اصولا در دو جلسه کاری پایان می‌پذیرد. یک جلسه برای تراش دادن دندان‌ها و قالب‌گیری و یک جلسه برای اتصال پل دندانی در دهان. پس بریج دندان، نسبت به ایمپلنت بسیار سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید. در این روش شما درد و ناراحتی خاصی تجربه نخواهید کرد.

ولی همان‌طور که ذکر شد، به دلیل اتصال غیر ریشه ای بریج، عمر این پروتز طولانی مدت نخواهد بود و بین ۵ تا نهایتا ۱۵ سال دوام خواهد آورد. علاوه بر آن ممکن است به دندان‌های طبیعی که تبدیل به پایه بریج شده اند نیز آسیب برساند.

در وهله اول با توجه به تشخیص و صلاح‌دید دندانپزشک، و در درجه بعد با توجه به اطلاعاتی که از این صفحه به دست آورده اید، روش مطلوب خود را برای کاشت دندان انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که روش بریج بر پایه ایمپلنت، مزایا و معایب ایمپلنت را نیز توامان خواهد داشت و نکته مثبتش این است که اگر بیش از دو دندان کشیده شده داشته باشید، نیاز به ایمپلنت کردن همه آن‌ها نیست.

چه کسانی به بریج دندان نیاز دارند؟

در صورت کشیدن یا افتادن دندان‌ها می‌توانید از پل‌های دندان استفاده کنید. شایع‌ترین دلایل از دست دادن دندان‌ها پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب دیدگی است. یا ممکن است به دلیل بیماری مادرزادی، بدون دندان به دنیا آمده باشید. برای تهیه‌ی یک پل دندان، به دندان‌های سالم در دو طرف دندان‌های افتاده نیاز دارید.

چرا شما به پل دندان نیاز دارید؟

دندان‌های شما با هم کار می‌کنند. اگر یک دندان از بین برود، دندان‌های اطراف می‌توانند به فضای خالی منتقل شوند. دندان‌های فک مقابل شما نیز می‌توانند به سمت بالا یا پایینِ فضای خالی حرکت کنند. این امر مشکلات زیر را به وجود می‌آورد:

  • ·                          مشکلاتی در گاز گرفتن غذا.
  • ·                          مشکلات جویدن.
  • ·                          درد ناشی از فشار اضافی روی دندان‌ها و فک.
  • ·                          خودآگاهی در مورد نوع ظاهر یا لبخند خود.

پل دندان چگونه است؟

یک پل دندان متداول دارای موارد زیر است:

  • ·                          دندان‌های اباتمنت: یک متخصص دندانپزشکی دو تاج را روی دندان‌ها در هر دو طرف شکاف قرار می‌دهد. این دندان‌های لنگر مانند یا دندان‌های نگهدارنده می‌توانند دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های دندانی شما باشند.
  • ·                          پونتیک‌ها: این دندان (یا دندان‌های) کاذب شکاف را پر کرده و به تاج‌ها متصل می‌شود.

به جای پل دندانی از چه چیزی می‌توانید استفاده کنید؟

برخی از افراد پروتزهای جزئی را انتخاب می‌کنند که درواقع دندان‌های کاذب متحرک هستند. شما می‌توانید آنها را بیرون آورده و تمیز کنید. همچنین ممکن است شما داوطلب کاشت دندان باشید. یک ایمپلنت با جراحی در فک شما قرار داده می‌شود. دندانپزشک می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند.

آیا به ایمپلنت‌های دندانی نیاز دارید؟

گاهی اوقات دندانپزشک شما ممکن است به جای یک پل، ایمپلنت دندان را توصیه کند. آزمایشگاه دندانپزشکی بر اساس مدلی از دهان شما دندان‌های جدیدی را می‌سازد. یک جراح ایمپلنت را در فک شما قرار می‌دهد. با گذشت زمان، ایمپلنت‌ها با استخوان فک ادغام می‌شوند و به دندان‌های جدید متصل می‌گردند. یک مزیت ایمپلنت‌ها این است که آنها نیازی به پشتیبانی از سوی دندان‌های دیگر ندارند.

پل‌های دندان چقدر رواج دارند؟

پل‌های دندان راه حل متداول برای دندان‌های کشیده شده یا افتاده هستند. دندانپزشکان برای سال‌ها از آنها استفاده کرده‌اند.

در طی روند ساخت یک پل دندان سنتی چه اتفاقاتی می‌افتد؟

شما معمولاً حداقل به دو ویزیت با دندانپزشک نیاز خواهید داشت:

  • ·                          آماده سازی دندان‌های اباتمنت: در اولین ویزیت، ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی شما دندان‌های اباتمنت را تغییر شکل می‌دهد. او بخشی از مینا و عاج را از بین می‌برد، بنابراین فضا برای تاج وجود خواهد داشت.
  • ·                          ایمپرشن‌ها: ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی از دندان‌های شما ایمپرشن یا اسکن دیجیتال می‌گیرد. یک آزمایشگاه دندانپزشکی از قالب یا اسکن برای ایجاد پل، دندان‌های کاذب و تاج‌ها استفاده می‌کند. هنگامی که آزمایشگاه پل شما را ایجاد می‌کند، برای محافظت از مناطق حساس در دهان شما، یک پل موقت برایتان نصب می‌کند.
  • ·                          جایگذاری پل دائمی: در ویزیت دوم، ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی پل موقت را برداشته و پل دائمی را قرار می‌دهد. ارائه دهنده‌ی شما پل را با دقت بررسی می‌کند و هرگونه تنظیمات لازم را برای اطمینان از تناسب آن در دهانتان انجام می‌دهد.

پل دندان چه مزایایی دارد؟

یک پل دندان می‌تواند:

  • ·                          به گاز گرفتن کمک کند.
  • ·                          از جابجایی دندان‌های باقی مانده در جای خود جلوگیری کند.
  • ·                          توانایی جویدن و صحبت کردن را بازگرداند.
  • ·                          لبخند شما را بهبود ببخشد.

آیا پل‌های دندان خطرات و عوارضی دارند؟

اگر از پل خود به درستی مراقبت کنید، می‌تواند سال‌ها بدون هیچ عارضه‌ای دوام داشته باشد. در صورت خراب شدن دندان‌های اطراف یا خراب شدن سمان، ممکن است پل نیز خراب شود. اگر پل شل شده و دندان‌های نگهدارنده هنوز سالم و دست نخورده باشند، ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند دوباره آن را با سمان جدید متصل کند.

پل‌های دندان چه مدت دوام می‌آورند؟

پل‌های دندان می‌توانند حداقل پنج تا هفت سال دوام داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیزکاری‌های منظم و حرفه‌ای، پل ممکن است بیش از 10 سال دوام پیدا کند.

بریج محافظه کارانه

بریج ها نوعی روکش برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته به کمک پایه‌های دندانی مجاور فضای بی دندانی می‌باشد. از دست دادن دندان می‌تواند سبب بروز تغییراتی در نحوه جفت شدن دندان‌ها، کج شدن دندان‌های مجاور به سمت ناحیه بی دندانی، ناراحتی‌های مفصل فکی، مشکلات تکلمی، افزایش ریسک بیماری‌های لثه و احتمال بیشتر بروز پوسیدگی دندانی شود.

آیا غذا خوردن با پل دندان سخت است؟

اغلب عکس این قضیه صحت دارد – جایگزینی دندان‌های کنده شده باعث سهولت در خوردن می‌شود. ممکن است ترجیح دهید غذاهای نرم و خرد شده را در قطعات کوچکی بخورید تا زمانی که به پل عادت کنید.

آیا پل دندان نحوه‌ی صحبت کردن را تغییر می‌دهد؟

اگر دندان‌های جلوی خود را از دست داده باشید، واضح صحبت کردن برایتان دشوار است. یک پل دندان با دندان‌های جلویی در جای مناسب می‌تواند گفتار شما را بهبود بخشد.

مراقبت از پل دندان

موفقیت پل دندان به سلامت و استحکام دندان‌های باقیمانده بستگی دارد. با استفاده از پل، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه که می‌توانند منجر به از دست دادن دندان شوند بسیار اهمیت پیدا می‌کند. برای مراقبت درست از دندان و لثه، باید:

  • ·                          دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید: یک متخصص دندانپزشکی می‌تواند نحوه‌ی صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شما نشان دهد. شما احتمالا از نوع خاصی از نخ دندان به نام تریدر استفاده خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد نخ را بین پل و لثه‌ی خود حرکت دهید.
  • ·                          به طور مرتب نظافت حرفه‌ای انجام دهید: مراجعه‌ی منظم به یک دندانپزشک می‌تواند به تشخیص مشکلات در مراحل اولیه، یعنی هنگامی که درمان موفقیت آمیزتر است، کمک کند.
  • ·                          یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید: مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر را در رژیم غذایی خود جای دهید و سعی کنید غذاهای جویدنی مانند برخی گوشت‌ها را محدود کنید.

چه زمانی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

اگر متوجه شدید تغییراتی در گاز گرفتن غذاها در شما ایجاد شده یا جویدن غذا ناراحت کننده شده است، به پزشک مراجعه کنید تا بریج شما را معاینه کند. اگر در اطراف بریج درد، قرمزی، تورم یا خونریزی دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x