/ پزشکی / شایع‌ترین بیماری‌ های چشم 2
آنچه در این مقاله می‌خوانید

9. سندرم خشکی چشم

خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشکی نتوانند به اندازه کافی اشک تولید کنند یا اشک بی‌کیفیت تولید کنند. خشکی چشم می تواند اذیت‌کننده باشد و باعث خارش یا سوزش چشم شود. ممکن است احساس کنید چیزی در چشم شماست یا چشم شما می‌سوزد. به ندرت اما در موارد شدید، خشکی شدید می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی هم شود.

بعد از ۴۰ سالگی تولید اشک کمتر می‌شود. در نتیجه افزایش سن از عوامل اصلی خشکی چشم است. برخی داروها، بیماری‌ها (مانند کرونا)،‌ استفاده از لنز و یا هواپیما، خشکی هوا و هوای گرم هم می‌تواند خشکی چشم را تشدید کند.

اگر در چشم احساس خشکی غیرطبیعی می‌کنید یا خشکی چشم بیش از چند روز طول کشید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک شما ممکن است استفاده از یک مرطوب‌کننده در خانه، قطره‌های چشمی مثل اشک مصنوعی را توصیه کند.


۱۰. آبریزش چشم یا اشک بیش از حد

آبریزش چشم، ریزش اشکی است که هیچ ربطی به احساسات شما ندارد. آبریزش چشم زمانی که چشم ها بیش از حد اشک تولید کنند، اتفاق می افتد. ممکن است چشم شما به نور، باد یا تغییرات دما حساس باشد. در این شرایط محافظت از چشم‌ها با استفاده از عینک آفتابی می‌تواند مشکل را حل کند.
آبریزش چشم ممکن است نشانه مشکل جدی‌تری مانند عفونت چشم یا مسدود شدن مجرای اشک هم باشد. چشم پزشک می‌تواند با تشخیص درست، این شرایط را هم درمان کند.

در صورت وجود آبریزش چشم همراه با درد در اطراف چشم، تغییرات بینایی و یا حس وجود جسم خارجی در چشم فورا به دکتر چشم مراجعه کنید.


۱۱. قرمزی چشم یا چشم های قرمز

قرمزی چشم ممکن است بارها برای هر فردی پیش بیاید. سطح چشم پوشیده از رگ‌های خونی است که وقتی تحریک یا عفونی می‌شوند، گشاد شده و به چشمان شما ظاهری قرمز می‌دهد.
خستگی چشم، کمبود خواب یا آلرژی، آسیب به چشم، خشکی آن، التهاب ملتحمه و عفونت از دلایل اصلی قرمزی چشم است. با این حال گاهی اوقات قرمزی چشم‌ها می‌تواند علامتی از بیماری‌های جدی چشم مانند گلوکوم یا یووئیت باشد. قرمزی چشم از علائم کرونا هم محسوب می‌شود.

اگر قطره‌های چشمی بدون نسخه و استراحت قرمزی چشم شما را برطرف نکرد، به چشم پزشک مراجعه کنید.

۱۲. گل مژه

گل مژه (Sty) عفونت غده چربی در پایه مژه است که به صورت یک جوش قرمز و برجسته در لبه پلک ظاهر می‌شود. علائم گل مژه درد، حساسیت، قرمزی و تورم همراه با یک جوش کوچک است. گل مژه بیماری رایجی است که اغلب به خاطر عفونت باکتریایی، آلودگی چشم، استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی نامرغوب و استرس ایجاد می‌شود.

در صورتی که گل مژه به خودی خود بهبود یابد، به ندرت شاهد عوارض خاصی خواهیم بود. اما اگر گل مژه چشم عفونی شود، این عفونت ممکن است به چشم، پوست یا حتی حدقه چشم سرایت کند. در نتیجه برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر فرد باید سریعاً تحت نظر چشم پزشک درمان آنتی بیوتیکی خود را شروع کند.

درمان گل مژه شامل کمپرس گرم به مدت ۱۰ دقیقه تا شش بار در روز روی ناحیه آسیب‌دیده است. اما از ترکاندن گل مژه به صورت جدی باید خودداری کرد. اگر گل مژه چشم عفونی شود یا گل مژه بسیار بزرگ و دردناک باشد و بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد، به چشم پزشک مراجعه کنید.

نباید به گل مژه دست بزنید

۱۳. ورم ملتحمه یا چشم صورتی

ورم ملتحمه یا چشم صورتی، یک بیماری چشمی است که باعث قرمزی و التهاب بافت شفاف پوشاننده چشم و داخل پلک ها (ملتحمه) می شود. ورم ملتحمه می‌تواند باعث قرمزی، خارش، سوزش، ریزش اشک، ترشح شود یا احساس کنید چیزی در چشم شماست.
فرد در هر سنی می تواند دچار این بیماری شایع چشم شود. علل اصلی آن معمولاً عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی است اما قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و محرک‌ها، یا آلرژی از دیگر علل‌هاست.

برای کاهش شیوع ورم ملتحمه عفونی، دست‌ها را به طور مکرر بشویید، قطره‌های چشمی، لوازم آرایشی و حوله خود را به اشتراک نگذارید.

اکثر موارد ورم ملتحمه عفونی ویروسی هستند و نیازی به درمان با آنتی بیوتیکی ندارند. ملتحمه باکتریایی را می‌توان با قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی که چشم پزشک تجویز می‌کند درمان کرد.

برای کاهش ورم ملتحمه یا چشم صورتی دستان خود را مرتب بشویید.

۱۴. ناخنک چشم

ناخنک، زمانی که بافت صورتی و گوشتی ملتحمه بیش از حد رشد می‌کند، ایجاد می‌شود. این بیماری چشم می‌تواند یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند، اما سرطانی نیست و به بخش‌های دیگر چشم سرایت نمی‌کند. علائم اصلی ناخنک چشم التهاب، خارش و سوزش و درد خفیف در چشم‌ها است.

گاهی ناخنک بدون علائم خاصی است و یا درد ندارد. اما در برخی موارد چشم پزشک مجبور می‌شود دست به درمان و حتی عمل ناخنک چشم بزند. پس اگر علائمی مانند قرمزی، سوزش و یا رشد چیزی قهوه‌ای رنگ در چشم را شاهد بودید، سریعا به دکتر چشم‌پزشک مراجعه کنید و از آن به بعد هم به صورت مرتب برای پیگیری روند رشد ناخنک چشمتان با او ملاقات کنید.

به محض دیدن زائده‌ای در چشم به چشم پزشک مراجعه کنید.

۱۵. سوزش چشم

سوزش چشم یکی از رایج‌ترین مشکلات چشمی است که علائم و درمان‌های آن بسته به علت سوزش چشم می‌تواند بسیار متفاوت باشد. خشکی چشم، بی‌خوابی،‌ سایر بیماری های چشم مثل ضربه دیدن، چشم درد و مشکلات بینایی از دلایل اصلی سوزش چشم است.

گاهی هم سوزش چشم نشانه عفونت چشم است. در صورتی که سوزش چشم همراه با قرمزی،‌ خارش چشم و یا آبریزش چشم،‌ تب و یا تورم بیش از حد چشم باشد باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید.

اشک مصنوعی، کمپرس گرم، روغن کرچک از راه‌های درمان خانگی رفع سوزش چشم هستند. اما اگر سوزش چشم ادامه داشت باید توسط چشم پزشک ویزیت و درمان شوید.


۱۶: تنبلی چشم

در تنبلی چشم یا آمبلیوپی فرد در یکی از چشمان خود احساس تاری در دید می‌کند. معمولا چشم دیگر سالم است و تمام دید فرد را تامین می‌کند به همین دلیل به افرادی که دارای عارضه تنبلی چشم در یکی از چشمان خود هستند اصطلاحا “تک چشم” می‌گویند.

تنبلی چشم در کودکان، نوزادان و بزرگسالان یافت می‌شود و به ندرت هر دو چشم را درگیر می‌کند. اما شایع ترین علت اختلال بینایی در کودکان است. اگر تنبلی چشم در اوایل کودکی شناسایی و درمان شود، می‌توان از مشکلات بینایی مادام العمر جلوگیری کرد.

درمان تنبلی چشم شامل عینک های اصلاحی یا لنزهای تماسی و استفاده از چسب یا راهبردهای دیگر برای وادار کردن کودک به استفاده از چشم تنبل است.

تنبلی چشم به عنوان یک ضعف بینایی یا از دست دادن بینایی در یک چشم  بوده که در نتیجه عدم درمان در مراحل اولیه رشد ایجاد می‌شود. در حالی که لوچی از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم ناشی می‌شود که باعث می‌شود چشم‌ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند.

در نتیجه لوچی با تنبلی چشم فرق دارد. البته ممکن است افرادی که تنبلی چشم دارند دچار انحراف چشم هم باشند یا به بیان دیگر، داشتن انحراف در چشم یکی از راه‌های تشخیص تنبلی چشم است. در صورت داشتن علائم تنبلی چشم باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید.

یکی از راه‌های درمان تنبلی چشم،‌استفاده از چشم بند است.

۱۷. انحراف چشم یا لوچی (Strabismus)

چپ چشمی، لوچی،‌ چشم های ضربدری یا انحراف چشم هرگونه انحراف از هم‌راستایی صحیح چشم‌ها است. انحراف چشم یکی از بیماری های شایع چشم است که در ۴ درصد از افراد دیده می‌شود. استرابیسم شامل عدم تعادل در موقعیت دو چشم است که به دلیل عدم هماهنگی بین چشم‌ها ایجاد می‌شود. در نتیجه چشم‌ها به جهات مختلف نگاه می‌کنند و به طور همزمان روی یک نقطه متمرکز نمی‌شوند.

بیشتر موارد استرابیسم علت ناشناخته‌ای دارد. بیش از نیمی از این موارد، انحراف چشم در زمان تولد یا اندکی پس از آن (استرابیسم مادرزادی) وجود دارد.

انحراف چشم به خودی خود برطرف نمی‌شود. در نتیجه برای اصلاح آن باید به چشم پزشک مراجعه کنید. درمان‌های زیادی برای لوچی وجود دارد، از جمله قوی‌تر کردن چشم‌ها. جراحی هم یکی از این گزینه‌ها است.

انجراف چشم یا لوچی به خودی خود درمان نمی‌شود و برای درمان باید به چشم پزشک مراجعه کرد.

۱۸. نیستاگموس

نیستاگموس که در فارسی به آن دودوئک هم می‌گویند، به معنای حرکت منظم و مداوم چشم است که به طور غیرارادی رخ می‌دهد. حرکت چشم در نیستاگموس می‌تواند افقی، عمودی یا دوار باشد. مشکلات مادرزادی، برخی داروها و مواد مخدر، آسیب‌های مغزی و برخی بیماری‌ها (مثل آلبینیسم) می‌تواند از علل نیستاگموس باشد.

نیستاگموس یا دودوئک چشم به حرکت غیرارادی چشم می‌گویند.

۱۹. پرش پلک یا تیک عصبی چشم

پرش پلک (تیک عصبی چشم) حرکات غیر ارادی ماهیچه‌ای است که در یک یا هر دو پلک اتفاق می‌افتد. موارد خفیف این مشکل بسیار شایع است. در مواردی شدیدتر، بلفارواسپاسم اساسی (پلک زدن غیرارادی و اسپاسم چشم) می‌تواند بسیار جدی‌تر باشد. طوری‌که این چشمک زدن غیر طبیعی ممکن است بارها و بارها در روز اتفاق بیفتد. اگر تیک عصبی شدید باشد، می‌تواند روی بینایی تأثیر بگذارد و باعث شود یک عضله به طور کامل پلک را ببندد.

خستگی و کار مداوم بی وقفه، کم خوابی، مصرف مفرط مواد کافئین‌دار و اضطراب می‌توانند به ایجاد پرش پلک منتهی شوند، همچنین در افرادی که دچار خستگی چشم هستند، پرش مکرر پلک به وفور دیده می‌شود.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x