/ مشاوره / چگونه در محل کار موفق باشیم؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این مقاله می خواهیم به ادامه مبحث چگونه در محل کار موفق باشیم؟ بپردازیم. امیدواریم که این مقاله به شما و آینده شغلی شما کمک کند.

۲۰. توجه به واکنشها

به واکنش‌های سایرین توجه کنید. توجه کردن نه به این معنا که هر چیزی را به خود بگیرید و مدام در پی تجزیه و تحلیل روابط خود با دیگران در رفتارتان باشید. معذب نباشید اما محیط را ارزیابی کنید.

۲۱. حل مسائل و مشکلات

انتقاد کردن کار ساده‌ای است. همه می‌توانند ایراد بگیرند و طرح مسئله کنند. اما کسی که راه حلی در آستین دارد و توانایی پیدا کردن راهکار را داراست، فرد موفقی است که ضمن نشان دادن توانایی‌هایش، میزان اهمیتی را که برای کارش قائل است، به سایرین نشان می‌دهد.

۲۲. شناسایی ناکارآمدیها

حتی اگر در سازمان یا شرکت شما مشکل بزرگی هم وجود نداشته باشد، کارهایی وجود دارند که می‌توان آنها را صحیح‌تر و بهتر انجام داد. سعی کنید فردی باشید که به رفع این نقص‌ها کمک می‌کند. فردی که وظیفه‌اش را کامل انجام می‌دهد و تلاش می‌کند تا در رفع نواقص به سایرین هم کمک کند.

۲۳. پرهیز از غیبت و بدگویی

به عنوان کارمندی مسئول باید نسبت به مشکلات و مسائل سازمان حساس و دلسوز باشید. اما در فرصت‌های استراحت یا خارج از زمان‌های کاری به هیچ‌وجه از مشکلات، به ویژه مقصرین وضعیت و مشکلات خود با دیگران صحبت نکنید. در یک کلام، از غیبت کردن و بدگویی بپرهیزید. این کار وجهه‌ی شما را دلسوز نشان نمی‌دهد و شما را بی‌اعتبار و دو بهم‌زن معرفی می‌کند.

۲۴. آشنایی با قوانین نانوشته

در محیط کار حواس‌تان را جمع کنید. باید بدانید گروه‌های غیر رسمیِ شکل گرفته در سازمان، از چه افرادی تشکیل شده است. چه کسانی رابطه‌ی بهتری با مدیرعامل دارند و محیط اطراف را بشناسید.

۲۵. بزرگ اندیشیدن

مدیران ارشد علاوه بر شناخت دقیق وضعیت شرکت و سازمان خود، محیط کسب‌وکار را نیز به خوبی رصد می‌کنند. آنها از وضعیت کلان اقتصاد و کسب‌و‌کار خودشان آگاه هستند. برای اینکه موفق باشید باید کلان فکر کنید. اطلاعات خود را نسبت به شغل و شرکت‌تان به‌روز و جامع نگه دارید. در این صورت می‌توانید گام به گام به اهداف مطلوب خود دست‌یابید.

۲۶. همه فن حریف بودن

طبیعی است که شما در مورد تمام شغل‌ها و پست‌های سازمان مطلع نیستید. اما سعی کنید مطلع باشید، مثلا وقتی را برای شناخت واحدهای مختلفی چون منابع انسانی، امور مالی، زنجیره‌ی تأمین و … اختصاص بدهید.

۲۷. تعهد به یادگیری

در کنفرانس‌های مختلف شرکت کنید. دوره‌های آموزشی ببینید. به عبارت دیگر همواره تلاش کنید و یاد بگیرید. یاد بگیرید و مهارت‌های خود را افزایش بدهید. باسواد و پرتلاش باشید، قطعا نتیجه می‌گیرید.

۲۸. مثبت اندیشی

مهم نیست که چقدر کار روی سر شما ریخته است و چقدر درگیر پروژه‌ای دشوار هستید، اگر این فشارها شما را اخمو و بدخلق کنند، واکنش‌هایتان در ذهن دیگران ماندگار می‌شود و کم‌کم با ویژگی‌هایی نظیر بدخلق، اخمو و … برچسب می‌خورید. همیشه مثبت بمانید، لبخند بزنید و بگذارید دیگران روی شما به عنوان فردی توانا و مثبت حساب کنند.

۲۹. اجتماعی بودن

شاید عادلانه به نظر نرسد اما مدیران به کارمندانی ترفیع می‌دهند که اوقات خوشی را با آنها گذرانده باشند و از معاشرت با آنها لذت برده باشند. برای اینکه فردی خوش مشرب باشید باید ساعاتی را برای استراحت و تجدید قوا در نظر بگیرید تا ترو تازه و با انرژی باشید.

۳۰. اهمیت زبان بدن

بیش از ۹۳درصد از ارتباطات ما از طریق زبان بدن شکل می‌گیرد. برای اینکه در هنگام صحبت کردن مسلط و مانند یک رهبر به نظر برسید باید صاف بایستید، کمی پاها را باز کنید، شانه‌ها را متمایل به عقب و صاف نگه دارید، در صحبت کردن از دستان‌تان کمک بگیرید یا اگر نشسته‌اید صاف بنشینید و با دستانی باز تسلط و اعتماد به نفس خود را نشان بدهید.

۳۱. نفوذ کلام

افراد باهوش پر از ایده و نظر هستند اما افراد موفق، علاوه بر این ویژگی توانایی مجاب کردن دیگران را نیز دارند. آنها می‌دانند که چگونه باید نظر خود را مطرح کنند و ایده‌های خود را به دیگران بقبولانند. سعی کنید تأثیرگذار باشید. کلام‌تان باید نافذ باشد تا دیگران آن را بپذیرند.

۳۲. کنار آمدن با فشار کاری

ذهن خود را با پذیرش چالش‌های مختلف، آماده‌ی رو‌یا‌رویی با فشارهای کاری احتمالی کنید. از کنج آسایش خود خارج بشوید. توانایی‌های خود را با پذیرش مسئولیت‌های جدید به چالش بکشید. با این تمرین‌ها ورزیده می‌شوید و در مواقعی که واقعا کارتان سنگین می‌شود، عاجز نمی‌مانید.

۳۳. حفظ آرامش و خونسردی

مدیران برای ارتقا دادن کارکنان خود رفتار آنان را در شرایط سخت و آزمون‌های کاری محک می‌زنند. اگر دچار اضطراب و سرگردانی بشوید، از این آزمون‌ها سربلند بیرون نخواهید آمد. سعی کنید خونسردی و آرامش را در تمام امور حفظ کنید و نگذارید مدیر ارشد شما حس کند که از عهده‌ی انجام این حجم از کارهای سنگین بر نمی‌آیید.

۳۴. پرهیز از عذرخواهیهای بیمورد

رعایت ادب خیلی مهم است. اگر اشتباه می‌کنید حتما باید عذرخواهی کنید، ولی زیاده‌روی نکنید. عذرخواهی بیش از حد و خاکساریِ اغراق شده، عزّت و اعتماد به نفس شما را خدشه‌دار می‌کند. دیگران روی کسی که خود را بیهوده کوچک می‌کند حساب نمی‌کنند.

۳۵. کشف فرصتها

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، داوطلب بشوید، خود را به چالش بکشید و از کنج آسایش‌تان خارج بشوید. به دنبال فرصت‌ها باشید. پیدا کردن و دست‌یابی به فرصت‌ها یک مسئله است و استفاده‌ی درست از آنها مسئله‌ای دیگر. وقتی به فرصت‌های مناسب رسیدید، نهایت تلاش‌تان را برای موفقیت به کار بگیرید و فرصت‌های به‌دست‌آمده را نسوزانید. پیشرفت کنید و رو به جلو بروید.

۳۶. پرهیز از کمالگرایی

هیچ چیز و هیچ کس کامل نیست. کمال‌گرایی تنها وسواس شما را در انجام کارها بیشتر می‌کند و انرژی‌تان را کاهش می‌دهد. سعی کنید کارهای جدیدی امتحان کنید، یاد بگیرید و پیشرفت کنید. بپذیرید که در راه تکامل و پیشرفت وجود شکست و نقصان اجتناب‌ناپذیر است.

چگونه در محل کار موفق باشیم؟

۳۷. قبول اشتباهات

افراد موفق مسئولیت‌ کاری را که انجام داده‌اند، بر عهده می‌گیرند. اگر اشتباهی مرتکب بشوند، اعتراف می‌کنند و پای آن می‌ایستند. آنها تلاش می‌کنند تا اشتباهات‌شان را تکرار نکنند.

۳۸. مبارزه با ترسها

وقتی به شما فرصت جدیدی در زمینه‌ی شغلی پیشنهاد می‌شود، شرایط کاری جدید را به خوبی بررسی کنید. توانایی‌ها و مسئولیت‌های جدید خود را سبک‌ و سنگین کنید و اگر این فرصت معقول و ناب بود آن را بپذیرید. هیچ گاه نگذارید ترس‌ها باعث بشوند تا فرصت‌های رشد را از دست بدهید.

۳۹. کمک گرفتن از دیگران

کمک خواستن از دیگران نشانه‌ی ضعف نیست، بلکه کمک گرفتن از دیگران و پرسیدن چیزهایی که نمی‌دانیم، نشانه‌ی خرد و قدرت ماست. هیچ کس به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگران موفق نخواهد شد.

۴۰. هنر نه گفتن

به مسئولیت‌های مهم خود متعهد باشید اما فراموش نکنید که با یک دست نمی‌توان چند هندوانه برداشت. اگر به همه چیز بله بگویید، هیچ کاری را به درستی انجام نخواهید داد. اولویت‌بندی داشته باشید به خود جرئت نه گفتن بدهید. هر درخواستی را قبول نکنید و مطمئن شوید که مسئولیت‌های قبلی را تمام و کمال انجام داده‌اید و بعد وظایف جدید را عهده‌دار شوید.

۴۱. اندیشیدن به کار و حرفه

همیشه به شغل خود از بیرون نگاه کنید. ببینید کجای کار قرار گرفته‌اید. آیا شغل شما همان چیزی است که آرزو داشتید؟ همه چیز رو به راه است؟ بایستید و به گذشته نگاه کنید و ببینید کجای کار هستید. با بررسی وضعیت فعلی و خواسته‌های خود می‌توانید تصمیمات هوشمندانه‌تری برای کار و حرفه‌ی خود بگیرید.

۴۲. بررسی نقاط ضعف و قوت

افراد موفق نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی می‌شناسند. آنها از شرایط شرکت نیز به خوبی باخبرند و می‌دانند که افزایش حقوق‌ها، ترفیع و… چه مراحلی دارد و متناسب با نقاط قوت خود شرایط کاری و اقدامات لازم را برای رشد پیش می‌برند.

۴۳ .وظیفهشناسی

برای افراد موفق مهم نیست که چه وظیفه‌ای بر عهده دارند. آنها سعی می‌کنند هر کاری را که عهده‌دارش هستند، به نحو احسن انجام بدهند. از کوچک‌ترین کارها بگیرید تا وظایف سنگین، همه و همه تحت نظارت دقیق و برنامه‌ریزی آنهاست. آنها می‌کوشند تا همیشه بهترین نسخه از خود را نشان بدهند.

۴۴. علاقهمندی به شغل

افراد موفق کاری را انجام می‌دهند که دوست دارند. وقتی به کاری علاقه‌مند نباشیم چگونه می‌توانیم در محل کار موفق باشیم. علاقه موتور محرک تلاش و انگیزه است.

۴۵. بیان مطالبات

اگر احساس می‌کنید در جایگاهی هستید که وقت ترفیع و تغییر پست و شغل‌تان فرا رسیده‌ است، مطالبه و خواسته‌ی خود را ابراز کنید. می‌توانید این خواسته را این‌طور با مدیر خود در میان بگذارید: «من واقعا دوست دارم که به سطوح بالاتر برسم و احساس می‌کنم برای مقابله با چالش‌ها کم و بیش آماده هستم. برای رسیدن به این خواسته باید چه کنم و چه مراحلی را طی نمایم؟»

۴۶. قانع نبودن

افراد موفق هیچ گاه قانع نمی‌شوند. با ترفیع گرفتن به منتهای آرزوهای خود نمی‌رسند و همواره به دنبال رشد هستند. آنها برای پیشرفت نقطه‌ی پایانی در سر ندارند.

۴۷. در جریان بودن

افراد موفق از اخبار و وقایع روز آگاه هستند و مقالات مفید سایت‌ها و روزنامه‌های خوب را در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی، عادات موفقیت و…پیگیری می‌کنند. مثلا با سر زدن به وبسایتی نظیر «چطور»، ضمن اینکه قدم بر دیدگان ما می‌گذارید، می‌توانید از مجموعه‌ مقالات ما در مورد رشد و توسعه‌ی فردی در زمینه شغلی و… استفاده کنید. موفق و پیروز باشید.

چگونه در محل کار موفق باشیم؟

منبع:

1

2

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x