/ مشاوره / چگونه در محل کار موفق باشیم؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه در محل کار موفق باشیم؟ سال جدید هم آغاز شده است. از شنبه شروع می‌کنم یا از سال جدید شروع می‌کنم هم در کار نیست. الان دقیقا در همان نقطه‌ای ایستاده‌ایم که باید شروع کنیم، تغییر بدهیم و اصلاح شویم. حالا باید سال جدید را به فال نیک بگیریم و یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی، یعنی کیفیت کار کردن و شغل‌مان را تغییر بدهیم. اگر اوضاع مرتب است که خدا را شکر و در غیر این‌صورت، بیایید شروع کنیم به بررسی محل کارمان و از خود بپرسیم که چگونه در محل کار موفق باشیم.

برای موفق شدن در محیط کار باید مهارت‌هایمان را افزایش بدهیم، وقت‌شناس باشیم و در یک کلام حرفه‌ای رفتار کنیم. افرادی که در محل کار خود موفق هستند، ترفیع می‌گیرند و اضافه حقوق دارند، از آسمان نیامده‌اند، آنها هم بشری هستند مثل ما که تنها با دقت و پشتکار، پله‌های موفقیت را طی کرده‌اند. پس با ما همراه باشید تا با استفاده از توصیه‌های متخصصان یاد بگیریم که چگونه در محل کار موفق باشیم. افراد موفق در محل کار موارد زیر را رعایت می‌کنند.

۱. کسب مهارتهای جدید

افراد موفق همواره در جست‌وجوی کسب مهارت‌های جدید و جانبی هستند. منظور از جانبی مهارت‌هایی است که شاید فعلا چندان با کارشان مرتبط نباشد، اما برای پست‌ها و مشاغل آینده حتما به کار خواهند آمد. در واقع ممکن است شغل فعلی شما به بعضی مهارت‌ها نیاز نداشته باشد اما با یادگیری دوره‌های آموزشی جدید در زمینه‌های دیگر، فرصت خود را برای رشد و ترفیع بالاتر می‌برید. هرچه توانایی‌های شما بیشتر باشد، روی شما بیشتر حساب می‌کنند.

۲. اظهار نظر با صدای بلند

در جلسات بزرگ، با حضور تمام مسئولین و مدیران معمولا صحبت کردن کمی سخت است اما در گوشه‌ای آرام نشستن به معنای از بین بردن بزرگ‌ترین فرصت ارتباط و معرفی است. در چنین نشست‌هایی خود را نشان بدهید، نه اینکه بیخودی خود را جلو بیندازید و نخود هر آشی بشوید و در واقع خود را از چشم بیندازید، نه؛ شما باید به شکلی متین و موقر خود را در گفت‌و‌گوها شرکت بدهید و اگر نظر قابل توجهی دارید آن را ابراز کنید و خجالت نکشید؛ یا اگر کسی صحبتی می‌کند که با آن موافقید، او را تأیید کنید. همه‌ی این اظهار نظرها را با صدایی رسا و اعتماد به نفس انجام بدهید.

۳. متناسب لباس پوشیدن

کسانی که در محل کار موفق عمل می‌کنند، چشم اندازهای درستی از آینده دارند و با هدف‌گذاری، جایگاه آینده‌ی خود را طوری ترسیم می‌کنند که گویی در آن قرار گرفته‌اند. مثلا مطابق موقعیت شغلی‌ای که آرزو دارند لباس می‌پوشند، با سایرین معاشرت می‌کنند و رویکرد کاری‌شان را متناسب با شغل ایده‌آل‌شان طرح‌ریزی می‌کنند.

۴. آشنایی با مدیران ارشد و رؤسا

عبارتی کودکانه وجود دارد که می‌گوید: «تو دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه دوست بشی»، جان کلام در این عبارت به اهمیت ارتباطات می‌پردازد. این جمله مصداق کلید پیروزی در سازمان‌ها و ادارات است. ارتباطات تأثیر شگفت‌انگیزی بر رشد و پیشرفت شما دارد. اگر رئیس رئیس‌تان از وجود فردی چون شما باخبر نباشد، فرصت دستیابی به ترفیع و مزایا و… بی‌معنی خواهد بود. با همه ارتباطی مفید برقرار کنید. باید شناخته شوید تا در موقع لزوم از شما استفاده شود.

۵. نحوهی برخورد با مدیران ارشد

اگر تاکنون در جلسات هیئت مدیره و … شرکت کرده باشید، حتما متوجه برخورد متفاوت آنها با دیگران و مسائل شده‌اید. اگر دوست دارید روزی در جایگاه آنها قرار بگیرید، باید نحوه‌ی مذاکره کردن و معاشرت آنها را یاد بگیرید.

۶. کنترل هیجان و فرصت طلبی معقول

خیلی از افراد در مواجهه با مدیران ارشد و مقامات بالاتر در محیط شغلی دست و پایشان را گم می‌کنند و قادر نیستند تا اضطراب‌شان را کنترل کنند. فرض کنید به‌طور اتفاقی با مدیرعامل شرکت در آسانسور قرار می‌گیرید، آیا هول می‌شوید و به تته پته می‌افتید یا برعکس با بهره‌گیری از این فرصت خود را معرفی می‌کنید و وجهه‌ی معقول و مناسبی از خود نشان می‌دهید؟ همیشه خود را برای چنین موقعیت‌هایی آماده کنید و از هیچ چیز و هیچ‌کس نترسید.

۷. داوطلب شدن

افراد موفق در برابر چالش‌ها جا نمی‌زنند. وقتی شرکت یا یکی از پروژه‌ها با بحران روبه‌رو می‌شود و البته کمی سختی و چالش پیش می‌آید، دواطلب بشوید، نهراسید، پا پیش بگذارید و اقدام کنید. شانه بالا انداختن و فرار کار ترسوهاست. پیروزی با تلاش و پشتکار به‌دست می‌آید.

۸. استفاده از فرصتهای رهبری

افراد موفق همیشه آماده‌ی کمک کردن به سایرین هستند و از فرصت‌های مدیریت و رهبری نهایت استفاده را می‌برند. وقتی پای آموزش و حمایت تازه واردین به میان بیاید، سریعا داوطلب می‌شوند و در موقعیت‌های این چنینی تسلط و قدرت فرماندهی خود را به رخ مدیران‌شان می‌کشند.

۹. تقویت ارتباطات

اگر دوست دارید در محیط کار موفق باشید، باید وجهه‌ی خوبی در میان همه‌ی کارکنان از خود نشان بدهید. منظور از کارکنان یعنی همه‌ی اعضا و افراد محیط کار از دربان و پذیرش گرفته تا افراد در پست‌های بالاتر. به همه سلام کنید، معاشرت کنید و دوست بشوید.

۱۰. توجه کردن به دیگران

گوش کردن هنری است که رهبران بزرگ از آن باخبرند. اگر می‌خواهید مهم و تأثیرگذار باشید و روزی رهبری عده‌ای از افراد را برعهده بگیرید، باید بتوانید به شکلی مؤثر به دیگران توجه نشان بدهید و به حرف‌هایشان گوش کنید. توجه به افراد، به آنها انرژی و انگیزه می‌بخشد و نشان می‌دهد که برای شما مهم هستند. یکی از پاسخ‌هایی که برای پرسش چگونه در محل کار موفق باشیم، در دسترس است، گوش کردن و توجه به دیگران است.

۱۱. حرفهای ماندن

برای موفق بودن باید حرفه‌ای بود. فرض کنید مدیری دارید که مرتبا پشت سر کارمندان بدگویی می‌کند، نامه‌ها و پیام‌ها را دیر پاسخ می‌دهد و قرارهای ملاقات‌ را فراموش می‌کند. نظر شما چیست؟ آیا چنین فردی لایق مدیریت است؟ قطعا خیر. پس شما نیز اگر رؤیای مدیریت را در سر دارید، باید برای حرفه‌ای شدن تلاش کنید و حرفه‌ای بودن را در تمام ابعاد شغلی خود رعایت کنید.

۱۲. اهمیت وقتشناسی

وقت‌شناس باشید، به موقع حضور پیدا کنید. مثلا در جلسات یا کنفرانس‌ها به موقع حاضر بشوید تا طبیعتا صندلی بهتری نصیب‌تان بشود. اگر دیر برسید باید جایی آن عقب‌ها بنشینید و این یعنی دوری از موقعیتی که نشان می‌دهد شما مرتب و با انگیزه هستید.

۱۳. فکر کردن مثل مدیران

مدیران تفکری راهبردی دارند. آنها می‌دانند که باید چه کنند و برنامه‌ای مشخص برای اقدامات خود دارند. کارکنان عادی منتظر فرمان مقامات بالاتر می‌نشینند. شما باید به عنوان یک مدیر، دیگران را هدایت کنید و فراتر از نیازهای فعلی و حل مشکلات کنونی بیندیشید. کسانی که در محل کار موفق هستند تفکر راهبردی دارند و مثل مدیران می‌اندیشند.

۱۴. ثبت موفقیتها

حتی اگر رئیس‌تان از عملکرد شما به شدت راضی باشد، تمام موفقیت‌های شما را در یاد نخواهد داشت. پس همیشه نتایج عملکرد خود را ثبت و نگهداری کنید. مثلا مدرکی دال بر رضایت ارباب رجوع و مشتری، آمار فروش و موفقیت در پروژه‌ها برای خود نگه دارید.

۱۵. ابراز موفقیتها

ثبت موفقیت‌ها کافی نیست. شما باید بتوانید که آنها را به دیگران نیز نشان بدهید و عملکرد مثبت خود را ثابت کنید. این کار به معنای خود عزیز کردن نزد مدیر و… یا پز دادن بیهوده نیست. با استفاده از فرصت‌های منطقی باید نشان بدهید که لایق هستید تا دیگران روی شما حساب کنند.

۱۶. تمرکز بر اهداف

فقط روی مسئولیت‌ها تمرکز نکنیدو درباره‌ی موفقیت‌ها نیز برای رسیدن به اهداف، کمی گزارش بدهید. مثلا اگر مذاکره‌ی شما در فروش هفته‌ی گذشته تأثیرگذار بوده است و موجب افزایش ده درصدی در فروش شده است، در گزارش عملکرد خود این موضوع را قید کنید.

۱۷. توجه به ترفیع و موفقیت دیگران

هر شرکت و سازمانی الگوی متفاوتی برای ترفیع و ارتقای کارکنان خود دارد. اما با نگاه کردن به وضعیت همکاران‌تان در می‌یابید که چه مسیرها و روش‌هایی برای طی پله‌های موفقیت لازم است. اقدامات، عادات و دستاوردهای افراد موفق را بررسی کنید تا الگوی خوبی برای پیشرفت خود پیدا کنید.

۱۸. مقایسه نکردن

هیچ‌وقت خود را با دیگران مقایسه نکنید. افکار و ادراکات هر فرد از دریچه‌ی ذهنی خودش نتایج مختلفی خواهد داشت و همه‌ی اینها وضعیت‌های متفاوتی برای هر فرد رقم می‌زنند. خود را با دیگران مقایسه نکنید. فقط با خودتان رقابت کنید. طی کردن مسیر آقای ایکس و خانم ایگرگ لزوما برای شما مناسب نخواهد بود. خودتان باشید و تلاش کنید تا به موفقیت برسید.

۱۹. اهل عمل بودن

در بیشتر سازمان‌ها امکان ملحق شدن به گروه‌هایی خارج از حیطه‌ی شرح شغل شما وجود دارد. مثلا ممکن است شرکت در صدد انتخاب نمایندگانی از هر بخش برای تبلیغات و روابط عمومی باشد؛ در این مواقع حتما در صحنه حضور پیدا کنید. اهل عمل باشید، کنار نکشید. داوطلب بشوید و از شکوفا کردن استعدادهای مختلف خود لذت ببرید.

منبع:

1

2

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x