/ سایرین / گیاهان آپارتمانی سایه دوست؛ ۲۰ گیاه جذاب و گل دار
آنچه در این مقاله می‌خوانید

گیاهان آپارتمانی سایه دوست؛ ۲۰ گیاه جذاب و گل دار

گیاهان آپارتمانی سایه دوست بهترین انتخاب برای خانه هایی است که کم نور هستند. این گیاهان تنوع زیادی دارند و شامل انواع ارکیده، نخل، گیاهان آویز و رونده می شوند.

سرویس گیاهان و حیوانات – گیاهان سبز انرژی و روحیه مضاعفی به خانه شما می‌دهند. در روز‌هایی که بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید، حضور گیاهان در منزل، موجب تصفیه هوا و کاهش سطح اضطراب و استرس می‌شود.
اگر خانه شما در بیشتر اوقات روز، کم نور است و بهره‌ای از نور خورشید نمی‌برد، جایی برای نگرانی نیست. گیاهان آپارتمانی بسیاری وجود دارند که در سایه، محیط‌های کم نور و حتی حمام تاریک و مرطوب شما دوام می‌آورند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم می‌توانند با استفاده از مقادیر بسیار کمی از نور، فتوسنتز کنند و در سایه زنده بمانند. از این رو ۲۰ گیاه آپارتمانی سایه دوست را به شما معرفی می کنیم.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که همه گیاهان عاشق آفتاب هستند و گیاهانی که در سایه دوام می‌آورند، گیاهانی خسته کننده و بدون گل هستند. برخلاف این باور عمومی، گیاهان سایه دوست بسیاری وجود دارند که گل‌های زیبا و برگ‌ها رنگارنگ و طرح دار جذابی دارند. این گیاهان را می‌توانید در گل فروشی‌ها و یا بازار گل محله تان پیدا کنید و به خانه بیاورید. حضور این گیاهان خانه شما را محیطی سبز و با نشاط می‌کند. 

گیاهان آپارتمانی سایه دوست گل دار

حضور گیاهان گل دار در خانه تغییر شگرفی ایجاد می کند. گل های زیبا و رنگارنگ علاوه بر زیبایی، موجب افزایش روحیه اعضای خانواده می شود. از این رو چهار گیاه گلدار سایه دوست را به شما معرفی می کنیم.

۱. ارکیده فالانوپیس (Phalaenopsis orchids یا  Moth orchids)

ارکیده فالانوپیس یا ارکیده پروانه ای، شکوفه‌های بسیار زیبا در رنگ‌های متنوعی دارد. این گیاه می‌تواند در شرایط مختلف شکوفا شود و به عقیده بسیاری ساده‌ترین نوع ارکیده برای نگهداری است. باروش کاشت گل ارکیده در گلدان آشنا شوید.

۲. گیاه اپیشیا یا بنفشه آتشین (episcia cupreata یا Flame violet)

این گیاه زیبا که از خانواده بنفشه افریقایی است، در تابستان و پاییز گل‌های کوچک زیبایی می‌دهد و برگ‌های سبز-نقره‌ای آن در حدود ۵ تا ۷ سانتی متر رشد می‌کند. اگر به فکر افزودن رنگ به دکوراسیون خانه هستید، اپیشیا با گل‌های رنگی متنوع (قرمز، نارنجی، زرد، صورتی، سفید یا بنفش) هدف شما را برآورده می‌کند.

۳. اسپاتی فیلوم ( Spathiphyllum یا Peace lily)

اسپاتی فیلوم گیاهی زیباست که به آسانی رشد می‌کند. برگ‌های سبز براق و کشیده با گل‌های سفید رنگ آن در هر مکانی جلب توجه می‌کند.
اگر آب کافی به آن نرسد، برگ هایش می‌افتد و اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، لکه‌های زرد رنگی روی برگ‌ها می‌افتد. نور غیرمستقیم یا نور فلورسنت برای اسپاتی فیلوم کافی است. همچنین این گیاه زیبا، از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا است.

۳. کاکتوس شکرگزاری (schlumbergera truncate یا Thanksgiving cactus)

دلیل نام گذاری آن این است که معمولا در حوالی عید شکرگزاری (آذرماه) گل می‌دهد. این نوع کاکتوس برگ‌های صاف و گوشتی و گل‌های صورتی، قرمز، بنفش، نارنجی، کرم یا سفید دارد. تکثیر آن نیز بسیار آسان است و می‌توانید در مدت کوتاهی آن‌ها را چند برابر کنید.

نخل‌های آپارتمانی سایه دوست

رشد گیاهان گرمسیری در فضای داخلی خانه شگفت انگیز است، زیرا هوای خانه در تمام طول سال گرمای مطلوبی دارد. نخل‌ها درختانی بزرگ و چشمگیر هستند، بنابراین اگر فضای کافی برای آن‌ها دارید، این درختان جذاب سایه دوست را فراموش نکنید.

۵. نخل کنتیا (Kentia palm)

کنتیا یا نخل بهشتی نخلی با دوام و زیبا در محیط بیرون از خانه تا ۱۵ متر رشد می‌کنند، اما در خانه نهایتا به ارتفاع ۲.۵ متر می‌رسند.

۶. نخل کاریوتا میتیس (Burmese fishtail palm یا Caryota mitis)

این نخل زیبا، برگ‌هایی منحصر به فرد و شبیه به دم ماهی دارد. نخل کاریوتا یکی از ساده‌ترین نخل‌ها برای نگهداری در منزل است. ارتفاع آن در خانه تا ۲ متر نیز می‌رسد.

۷. نخل شامادورا (Chamaedorea elegans)

شامادورا نخلی پرپشت و با نگهداری آسان است. این گیاه نیاز به آبیاری منظم دارد، اجازه دهید خاک در فواصل آبیاری خشک شود. این گیاه در خانه تا حدود ۱.۵ متر رشد می‌کند. شامادورا انتخاب مناسبی برای هتل ها، بانک‌ها و سالن بزرگ خانه هاست.

۸. نخل راپیس یا لیدی پالم (Lady palm یا Rhapis excelsa)

این نوع از درختان سبز تصفیه کننده هوا هستند و ترکیباتی آسیب زایی مانند آمونیاک و فرمالدئید را از هوای محیط فیلتر می‌کنند. در محیطی با نور کم خورشید و سایه سازگار هستند. البته سایه را بیشتر از آفتاب دوست دارند.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست با برگ‌های زیبا

گلدان های کوچک پر از برگ با طرح ها و رنگ های جذاب، انتخاب مناسبی برای روی میز یا اپن آشپزخانه هستند. این گیاهان سایه دوست، جذابیت محیط خانه شما را چندین برابر می  کنند.

۹. آگلونما یا چینی همیشه سبز (Chinese evergreen  یا Aglaonema commutatum)

گونه‌های متفاوتی از آگلونما وجود دارد که هر یک برگ‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی دارند. آن‌ها در سایه به خوبی رشد می‌کنند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند. برخی از آن‌ها در تابستان گل‌های سبز رنگ زیبایی می‌دهند.

۱۰. حسن یوسف (Coleus)

گیاهی سایه دوست که به خوبی با شرایط خانه کنار می‌آید. تنها نیاز آن آبیاری منظم است. در صورت کم آبی برگ هایش به پایین می‌افتد. حسن یوسف رنگ بندی و طرح‌های گوناگونی دارد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند.

۱۱. سانسوریا طلایی (Sansevieria trifasciata)

سانسوریا یا “زبان مادر شوهر” گیاهی با برگ‌های برجسته و شمشیری است. یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هواست که فرمالدئید و بنزن محیط را حذف می‌کند. این گیاه در خانه تا حدود ۱.۵ متر رشد می‌کند. برای داشتن یک سانسوریا شاد و سرحال، او را به حال خود رها کنید، زیرا نیاز به مراقبت و آبیاری چندانی ندارد.

۱۲. مارانتا، گیاه دعا خوان (Maranta leuconeura ‘erythroneura یا Prayer plant)

مارانتا گیاهی با برگ‌های طرح دار و زیباست. طول گیاه به حدود ۵۰ سانتی متر می‌رسد و برگ‌ها هر یک ۱۰-۱۲ سانتی متر طول دارند. مارانتا را می‌توانید در گلدان‌های آویز نگاه دارید. این گیاه در شب برگ‌های خود را جمع می‌کند، به گونه‌ای که شکل دست‌های برآمده به دعا را می‌گیرد.

۱۳. دیفن باخیا (dieffenbachia amoena)

دیفن باخیا گیاه آپارتمانی پرطرفدار و در عین حال مقاوم است که می‌تواند در خانه تا ارتفاع ۱.۵ متر رشد کند. برگ‌ها دارای الگویی منحصر به فرد با لکه‌های زرد و سبز است. این گیاه سمی است و بایستی از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگاه داشته شود.

۱۴. کالادیوم (Caladium bicolor)

کالادیوم گیاهی با برگ‌های بزرگ قلبی شکل به رنگ قرمز، صورتی و سبز است. گیاه تا حدود ۵۰ سانتی متر رشد می‌کند. نکته جالب این گیاه این است که ساقه ندارد و برگ‌ها مستقیما از غده جوانه می‌زنند.

۱۵. گیاه برگ بیدی زبرینا (tradescantia zebrina)

این گیاه برگ‌های نقره‌ای، سبز و بنفش زیبایی دارد که گل‌های بنفش کوچکی در لابه لای آن‌ها پدیدار می‌شود. برگ بیدی را می‌توانید در گلدان های آویز نگهداری کنید. این گیاه رشد سریعی دارد و نگهداری از آن بسیار آسان است.

۱۶. کالاته آ یا گیاه طاووس (Calathea makoyana)

کالاته آ گیاهی جذاب است که تا می‌تواند تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر رشد کند. این گیاه گل‌های سفید زیبایی نیز دارد. هنگامی که برگ‌های جدید ظاهر می‌شود، رنگی مابین قرمز و صورتی دارند که تا رشد کامل آن‌ها باقی می‌ماند.

۱۷. فیلودندرون (Philodendron)

این گیاه زیبا در داخل گلدان، درون خانه به خوبی رشد می‌کند و به یک متر می‌رسد. برگ‌های پهن و زیبای فیلودندرون باعث می‌شود که به راحتی در مرکز توجه قرار بگیرد. برخی از گونه‌های فیلودندرون روی زمین پخش می‌شوند و اطرافشان را پوشش می‌دهند، بدین ترتیب فضایی گرمسیری را القا می‌کند.

سرخس‌های آپارتمانی سایه دوست سرخس

سرخس ها با پوششی سبز و پرپشت، که اغلب حالت آویز دارند، گزینه مناسب دیگری برای فضاهای کم نور و سایه هستند. سرخس مارچوبه، پرسیاوشان و پیچک انگلیسی از این نمونه گیاهان هستند.

۱۸. سرخس مارچوبه یا مارچوبه زینتی (Asparagus fern)

مارچوبه زینتی گیاهی زیبا، با مراقبت آسان و رشد سریع است. سرخس مارچوبه درون گلدان تا حدود ۹۰ سانتی متر رشد می‌کند. سرخس مارچوبه در واقع از خانواده مارچوبه است و سرخس نیست. این گیاه به سادگی پرپشت و انبوه می‌شود و با شاخ و برگ‌های توری شکل جلوه زیبایی به محیط می‌دهد.

۱۹. پرسیاوشان (Common maidenhair fern)

این نوع از سرخس تا حدود ۵۰ سانتی متر رشد می‌کند. پر سیاوشان برگ‌های سبز رنگ بادبزنی شکل دارد و انتخاب مناسبی برای محیط‌های کوچک است.

۲۰. پیچک انگلیسی (English ivy)

پیچک انگلیسی یا پاپیتال، گیاهی مناسب گلدان و باغچه است. با حرکتی خزنده و آرام پیش می‌رود و روی زمین را می‌پوشاند. این گیاه سرسخت به راحتی رشد می‌کند و قابل هرس کردن است. این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی، نگهداری کنید.

سخن آخر

گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی، توانایی تصفیه هوای محیط را نیز  دارند. در پژوهشی که اخیرا توسط ناسا انجام شد، مشخص شد که بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای شاتل‌ها و ایستگاه‌های فضایی مناسب هستند و ترکیبات آلی فرّار را از محیط دور می‌کنند.

منبع 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x