/ سایرین / همه چیز درباره گل لیلیوم؛ انواع، روش کاشت و نگهداری و بیماری ها
آنچه در این مقاله می‌خوانید

همه چیز درباره گل لیلیوم؛ انواع، روش کاشت و نگهداری و بیماری ها

گل لیلیوم که در گل فروشی‌ها برای تکمیل و تزئین دسته گل‌ها استفاده می‌شود، در دوره‌ای حدودا ۱۲۰ روزه از زمان کاشت بذر، به گل‌دهی خواهد رسید. نکته مهم در مورد این گل، سمی بودن آن است و نباید توسط انسان به طور مستقیم خورده شود. با توجه به این موضوع لازم است گل لیلیوم را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

گل لیلیوم یکی از گل‌های ظریف، زیبا و با اصالتی است که کاشت و پرورش آن با تقریباً صد گونه مختلف، سال‌هاست توسط بشر انجام می‌گیرد. این گیاه که در دسته گل‌های پیاز‌دار دسته‌بندی می‌شود، دارای پیازی نسبتاً بزرگ و ساقه‌های برگ‌دار است. این گل که در کشورمان به نام گل سوسن هم شناخته می‌شود، به سبب زیبایی بسیار طرفدران زیادی دارد. نام علمی آن Lilium sp بوده و از خانواده Liliaceae است. زادگاه اصلی این گل و محل پیدایش آن، کشور ژاپن و به صورت دقیق‌تر، جزایر ریوکیو در این کشور و هم‌چنین کشور تایوان است.

تقریباً پنج هزار سال است که در کشور‌های مختلف این گل پرورش داده می‌شود و با نام‌های دیگری هم‌چون November lily یا Easter ilily نیز شناخته می‌شود. در این مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات کاملی در مورد نگهداری، کاشت و بیماری‌های شایع در این گونه از گل‌ها را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع گل لیلیوم

گونه‌های متعددی از این گل در کشورهای مختلف پرورش داده می‌شوند که برخی از آن‌ها دارای خواص درمانی و دارویی نیز هستند. از این گیاه همچنین برای ساختن عطرهای قوی و بسیار خوشبو نیز بهره می‌برند. در ادامه به معرفی تعدادی از پرطرفدارترین انواع گل لیلیوم خواهیم پرداخت که بیشتر از نظر زیبایی شناختی مورد توجه قرار گرفته‌اند و طرفداران بیشتری به نسبت دیگر انواع دارند.

۱. لیلیوم چلچراغ

 این گیاه را با نام L.Ledebouri نیز می‌شناسند و جز کمیاب‌ترین گل‌ها در کشور است. این گل در مناطقی مانند آذربایجان شرقی یا گیلان پرورش داده می‌شوند.

۲. گل لیلیوم ژاپنی

از مشخصات بارز این گونه را می‌توان معطر بودن آن و نوارها یا نقاط قرمز رنگ بر روی گلبرگ‌های آن دانست.

۳.. L.Candidum

فصل گل‌دهی این گونه در اوایل تابستان است و از نمونه‌هایی است که به راحتی در کشور قابل کشت است. گل‌های آن به رنگ سفید یکدست هستند و عمدتاً در شمال کشور رشد می‌کنند.

۴.. Clethra arborea

این گونه که به صورت درختچه رشد می‌کند، گل‌هایی فنجانی و معطر دارد که به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. فصل گل‌دهی این گونه از اواسط تابستان تا اوایل پاییز است.

۵.. L.Bulbiferum

لکه‌های سیاه بر روی گلبرگ‌های این گونه از مشخصات آن است. l.bulbiferum بدون عطر بوده و رنگ آن عموماً زرد یا قرمز خواهد بود.

روش های نگهداری از گل لیلیوم

در مقاله‌ای جداگانه شما را با اصول اولیه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا کرده‌ایم. گل لیلیوم را نیز می‌توانید براحتی در محیط آپارتمانی و منزل نگهداری کنید و برای این کار به شرایط پیچیده‌ای نیاز نخواهید داشت. پیاز این گیاه در برابر سرما مقاوم است اما باید توجه داشته باشید که همانند دیگر گیاهان ممکن است در معرض آفات قرار گیرد. برای پیشگیری از این اتفاق لازم است نکات مربوط به نگهداری از آن را که در ادمه به آن اشاره خواهیم کرد، به طور کامل رعایت کنید.

خاک مناسب

گل لیلیوم نیاز به خاکی با ph خنثی و کمی رو به اسیدی دارد و اگر از خاکی با خصوصیات قلیایی برای کشت آن استفاده شود باعث ضعف گیاه و کاهش تعداد گل‌های آن خواهد شد. مواد معدنی مانند فسفر به رشد این گیاه به شدت کمک خواهند کرد، اما باید میزان کنترل شده و به اندازه نیاز گل سوسن، این مواد را به صورت کود به آن‌ بدهید.

آبیاری گل لیلیوم

این گل ظرافت بالایی دارد و همانند بسیاری از گیاه‌های آپارتمانی دیگر، لازم است به دوره آب دهی آن بسیار دقت شود. آبیاری این گل باید به گونه‌ای باشد که نیاز گل برطرف شده و آب اضافی در خاک آن باقی نماند. آبیاری زیاد می‌تواند سبب پژمرده و بی حال شدن گیاه شود و نهایت موجب زردی برگ‌های آن خواهد شد.

نیاز گل سوسن به نور آفتاب

تمام گیاهان برای رشد نیاز به نور آفتاب دارند، اما نکته مهم در مورد این گل ظرافت و حساس بودن آن به این موضوع است. کمبود نور آفتاب باعث می‌شود ساقه گیاه بیش از حد کوتاه بماند و نور زیاد نیز می‌تواند سبب زرد شدن برگ‌ها و بلند شدن بیش از حد ساقه‌های آن شود.

انواع گل لیلیوم

روش کاشت و تکثیر گل لیلیوم

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم این گیاه دارای ۱۰۰ گونه مختلف است که البته گونه‌های هیبرید آن تنوع بالاتری دارند. این گیاه گستردگی فراوانی دارد و بیش‌تر در مناطقی با آب و هوای معتدل کشت و پرورش داده می‌شود. تکثیر و کاشت گل لیلیوم برای تمامی گونه‌های این گیاه یکسان است و با توجه به شرایطی که قصد پرورش آن را دارید، می‌توانید از ۲ روش پرکاربرد برای این منظور استفاده کنید. در ادامه این دو روش را به طور کامل توضییح خواهیم داد.

۱. کاشت بذر گل لیلیوم

در این روش که مدت زمان بیشتری هم برای پرورش نیاز خواهد داشت، می‌توانید از بذرهای سالم و بارور استفاده کنید. این بذرهای باید در عمق ۴ سانتی متری از سطح خاک کاشته شوند. نکته مهم برای جوانه‌زنی و رشد در این روش، آبیاری به موقع و البته به اندازه برای آن‌ها است. آبیاری بیش از حد می‌تواند سبب خرابی بذرها شده و مانع جوانه‌زنی آن‌ها شود. میزان آبیاری در زمان جوانه‌زنی بیشتر از زمانی است که گیاه ساقه و گل داده است و لازم است به این موضوع دقت داشته باشید.

۲. کاشت پیاز گل لیلیوم

روند کار در این روش بسیار آسان‌تر است و در مدت کوتاه‌تری گل به ثمر خواهد رسید. نور مناسب برای این روش به گونه‌ای است که در بعضی ساعات روز باید در معرض آفتاب باشد و نباید همواره در محیطی سایه و بدون نور باشد.

بررسی گل لیلیوم از نظر نمادی

سوسن در اساطیر باستانی یونان بسیار دیده می‌شود و افسانه‌های در مورد آن وجود دارد. گل لیلیوم در ایران اما بسیار مورد توجه بوده و این گیاه در ادبیات کشورمان نمادی از رمز و رازاست. هم‌چنین در آثار ادبی بسیاری می‌توان مصداق‌هایی برای آن یافت.

برای رنگ‌های مختلف این گل، نماد‌های گوناگونی وجود دارند که شامل رنگ‌های سفید، صورتی، زرد و نارنجی هستند. عموماً این گل را نماد صداقت، اعلام رضایت یا حس فروتنی می‌دانند. با توجه به رنگ‌های مختلف این گل، می‌توانید از ویژگی‌های نمادی آن در شرایط مختلف مانند جشن‌ها و عروسی‌ها استفاده کنید.

بیماری های گل لیلیوم

این گل هم مانند تمام گیاهان دیگر در صورت نگه‌داری نادرست می‌تواند دچار آفات و مریضی‌هایی شود که در نهایت موجب خرابی آن خواهند شد. در ادامه این مطلب چند مورد از مهمترین بیماری‌های شایع گل لیلیوم را بررسی خواهیم کرد.

۱. کلروز و نکروز برگ های لیلیوم

کلروز در واقع زرد شدن بافت‌های گیاه در اثر کمبود کلروفیل است و نکروز به مرگ سلول‌های گیاه گفته می‌شود. علت اصلی نکروزه شدن برگ‌های سوسن را می‌توان کمبود مواد معدنی مانند کلسیم دانست. این گل حساسیت زیادی نسبت به مواد معدنی داشته و لازم است در واقع نیاز کود‌دهی مناسب برای آن انجام شود.

مشاهده کلروز در برگ‌های سوسن را می‌توان در نتیجه کمبود فسفر خاک آن دانست. کمبود فسفر می‌تواند باعث ضعف پیاز و ریشه گل شود و از رشد آن جلوگیری کند. دلیل دیگر برای کلروز برگ‌های این گل را می‌توان اختلاف زیاد دمای شب و روز در محل نگه‌داری آن دانست که در نهایت سبب کاهش کربوهیدرات و کلروز برگ‌های آن خواهد شد.

۲. ریزش برگ های سوسن

این بیماری در اثر کمبود نور خود را نشان خواهد داد و بهترین راه برای درمان و پیشگیری از آن را می‌توان تعویض جای گل دانست.

۳. پوسیدگی ریشه

یکی از اشتباهات متداول در مورد این گل را می‌توان آبیاری بیش‌ از اندازه آن دانست که سبب غرق‌ آبی شدن ریشه و در نهایت قارچی شدن آن خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله شما را با گل لیلیوم که با نام گل سوسن بیشتر شناخته می‌شود، آشنا کردیم. همانگونه که مشاهده کردید گل لیلیوم یکی از زیباترین و بهترین گل‌ها برای نگهداری در منزل است، اما به دلیل سمی بودن باید آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x