/ پزشکی / چگونه سرطان چشم تشخیص داده می‌شود؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه سرطان چشم تشخیص داده می‌شود؟

در حالت طبیعی وقتی به چشم به صورت دقیق با میکروسکوپ نگاه می کنید نقطه تاول مانند زردی که در حلقه قرمزی قرار دارد و اطراف آن زرد رنگ می باشد . در این بررسی می توان شبکیه که به رنگ نارنجی است و دارای رگهای خونی است مشاهده می شود . همچنین عصب هایی که به پشت چشم متصل می شوند قابل مشاهده می باشد . عنبیه بیمار مبتلا به سرطان چشم یافته های مورد توجهی به پزشک می دهد . لکه های قهوه ای رنگ که در فاصله عنبیه و سطح چشم مشاهده می شوند تومورهایی هستند که عموما نشانه های تورم هایی در بدن هستند . در سفیدی چشم این بیمار لکه ای خونی دیده می شود که می تواند دلایل زیادی داشته باشد . این لکه ها معمولا در اثر وجود فشار بالا می باشد . این نوع سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده شود درمان به راحتی صورت می گیرد . در غیر اینصورت ممکن است درمان انجام نشود و در نهایت ممکن است به تخلیه چشم منجر شود .شما نیاز به مراجعه به یک پزشک متخصص چشم (چشم پزشکی) دارید. پزشک از شما در مورد تاریخچه سلامتی، علائم، عوامل خطر و سابقه خانوادگی بیماری سؤال خواهد کرد. او معاینه چشم را انجام می‌دهد. در طول معاینه چشم، پزشک از یک فضای خاص با یک نور استفاده می‌کند تا به قسمت داخلی چشم شما نگاه کند.

همچنین ممکن است یک یا چند مورد از تست‌های زیر برای شما توصیه شود:

سونوگرافی چشم.

توموگرافی انسجام نوری.

عکاسی عمیق Fundus.

آنژیوگرافی فلوورسن

بیوپسی

احتمالا پس از تشخیص سرطان چشم، به آزمایش‌های دیگری احتیاج دارید. این آزمایشات به درمان‌گرهای بهداشتی شما كمك می‌كنند تا در مورد سرطان اطلاعات بیشتری کسب كنند. آن‌ها به تعیین مرحله سرطان نیز کمک می‌کنند. موضوع مهم این است که سرطان در بدن شما چقدر و تا چه حد گسترش یافته است (متاستاز شده). این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام تصمیم‌گیری در مورد درمان سرطان باید بدانید.

پس از مرحله تایید سرطان، درمان‌گرهای بهداشتی با شما صحبت خواهند كرد كه مرحله بعدی برای معالجه شما چه روشی است. حتما از ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود بخواهید که مرحله سرطان را برای شما به روشی که بتوانید درک کنید توضیح دهد.

چگونه سرطان چشم درمان می‌شود؟

گزینه‌های درمانی شما بستگی به نوع سرطان چشم، نتایج آزمایش و مرحله سرطان شما دارد. هدف از درمان ممکن است درمان کامل شما، کنترل سرطان یا کمک به رفع مشکلات ناشی از سرطان باشد. با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد گزینه‌های درمانی، اهداف درمان و این‌که خطرات و عوارض جانبی ناشی از آن چیست، صحبت کنید.

انواع درمان سرطان موضعی یا سیستماتیک است. درمان‌های محلی، سلول‌های سرطانی را در یک منطقه از بین می برد یا کنترل می‌کند. جراحی و پرتو درمانی محلی هستند. درمان سیستمیک برای از بین بردن یا کنترل سلول‌های سرطانی که ممکن است در اطراف بدن شما قرار گرفته باشند، استفاده می‌شود. تجویز قرص یا تزریق و شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است. شیمی درمانی گاهی اوقات به صورت تزریق به داخل یا اطراف چشم انجام می‌شود. همچنین می‌تواند به عنوان قطره چشم نیز تجویز شود. ممکن است شما یک روش درمانی یا ترکیبی از درمان‌ها را داشته باشید.

سرطان چشم را با موارد زیر می‌توان درمان کرد:

نظارت فعال یا نظارت دقیق بر روی بیماری.

عمل جراحی.

تابش یا تشعشع “Radiation”.

لیزر درمانی.

شیمی درمانی.

درمان هدفمند.

کرایو تراپی (سرما و فریز کردن)

رادیاسیون خارجی (EBRT)

ترمو تراپی (حرارت درمانی)

استفاده از پلاک های ایزوتوپ رادیو اکتیو

با درمان‌گرهای بهداشتی در مورد گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید. لیستی از سوالات تهیه کنید. به فواید و عوارض جانبی احتمالی هر گزینه بیندیشید. قبل از تصمیم‌گیری در مورد نگرانی‌های خود با ارائه‌دهنده خدمات درمانی صحبت کنید.

عوارض جانبی درمان چیست؟

درمان سرطان، مانند شیمی درمانی و پرتونگاری می‌تواند به سلول‌های طبیعی و سالم آسیب برساند. این موضوع می‌تواند شامل عوارض جانبی مانند ریزش مو، زخم در دهان و استفراغ باشد. سایر روش‌های درمانی مانند جراحی یا پرتودرمانی می‌توانند روی بینایی شما نیز تأثیر بگذارند.

صحبت با پزشک در مورد عوارض جانبی و راه‌هایی برای مدیریت آن‌ها بسیار موثر است. ممکن است کارهایی انجام دهید و از داروهایی برای پیشگیری یا کنترل عوارض جانبی درمان استفاده کنید.

مقابله با سرطان چشم و عوارض آن

بسیاری از افراد هنگام برخورد با سرطان احساس نگرانی، افسردگی و استرس می‌کنند. شروع درمان سرطان می‌تواند برای ذهن و بدن سخت باشد. درمورد هرگونه مشکل یا نگرانی که دارید با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. برای کاهش اثرات سرطان و علائم آن بر زندگی روزمره شما با هم تعامل کنید.

به نکات زیر توجه کنید:

با خانواده یا دوستان خود صحبت کنید.

از تیم بهداشت و درمان یا مددکار اجتماعی خود بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

با یک مشاور صحبت کنید.

با یک متخصص مانند پزشک خود صحبت کنید.

از تیم بهداشت و درمان خود در مورد داروهای افسردگی یا اضطراب سؤال کنید.

از نظر اجتماعی فعال باشید.

به یک گروه پشتیبانی سرطان بپیوندید.

اثرات درمان سرطان بر روی بدن بسیار است. برای کمک به خودتان، سالم‌تر زندگی کنید، سعی کنید:

با تمرکز روی غذاهای پر پروتئین، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

مقدار زیادی آب، آب میوه و مایعات دیگر بنوشید.

از نظر جسمی فعال باشید.

به اندازه نیاز استراحت کنید.

با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد راه‌های مدیریت عوارض جانبی درمانی صحبت کنید.

داروهای خود را طبق دستورالعمل تیم خود مصرف کنید.

از زل زدن به صفحه کامپیوتر یا گوشی موبایل خودداری کنید.

چه موقع باید با چشم پزشک خود تماس بگیرم؟

ارائه دهنده خدمات درمانی با شما صحبت خواهد کرد. ممکن است به شما گفته شود در صورت داشتن موارد زیر با آن‌ها تماس بگیرید:

بروز علائم جدید یا تشدید علائم قبلی.

علائم بروز عفونت مانند قرمزی یا درد.

عوارض جانبی درمانی که بر عملکرد روزانه شما تأثیر می‌گذارد یا با درمان بهتر نمی‌شوند.

جه نکاتی را باید در مقابله با سرطان چشم در نظر بگیرید؟

از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بپرسید که چه نشانه‌هایی جهت گرفتن تماس مهم است. بدانید که چگونه بعد از ساعات اداری و آخر هفته و در تعطیلات از آن‌ها کمک بگیرید.

زود به چشم پزشک مراجعه نمایید.

والدین بیماران مبتلا به سرطان چشم با تأخیر برای درمان اقدام می‌کنند در حالی که اگر در روزهای اول با دیدن علائم به پزشک مراجعه کنند، می‌توان با راه‌های ساده مانند لیزر، بیماری را درمان کرد.

درصد بالایی از مبتلایان به سرطان چشم، به طور ارثی به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ پس والدینی که از این بیماری رنج می‌برند باید در اقدام به بچه‌دار شدن بسیار محتاط باشند.

مراجعات به مراکز درمانی می‌بایست در زمان مقرر توسط بیماران صورت پذیرد. رعایت نکات و مواردی که چشم پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند، در بهبود بیماری بسیار موثر است.

امروزه چشم پزشکان از ابزارهای پیشرفته و دقیقی برای معاینه چشم استفاده می‌کنند. آن‌ها ابتدا قطره ای در چشم کودک می‌چکانند تا مردمک گشاد شده و شرایط برای معاینه شبکیه فراهم شود. سپس از آفتالموسکوپ (میکروسکوپ‌های مخصوص جهت بررسی شبکیه و عصب بینایی) استفاده می‌کنند.

بعد از درمان و عمل جراحی، زمان مراجعه بعدی به جراح را قبل از ترخیص جویا شوید. از مالیدن و فشار دادن چشم جراحی شده خودداری کنید. برای کودک، عینک آفتابی و پلی کربنات تهیه نمایید.

همان‌طور که در بالا مشاهده کردید به بررسی دلایل ابتلا به سرطان چشم و راه‌های درمانی آن پرداختیم. در صورتی که هرکدام از علائم ذکر شده در بالا را در چشم و سایر قسمت‌های بدن خود مشاهده کردید، برای بررسی و معاینات بیشتر به پزشک مراجعه نموده و مراحل پیشگیری یا درمان را آغاز کنید.

پرتو درمانی سرطان شیمی درمانی سرطان را بهبود میبخشد؟

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x