/ پزشکی / درمان اختلالات تیروئید
آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان اختلالات تیروئید

درمان کم کاری تیروئید بر مکمل هورمون تیروئید متمرکز است. در حال حاضر، پزشکان نمی توانند کم کاری تیروئید را درمان کنند، اما می توانند در بیشتر موارد به افراد برای کنترل آن کمک کنند.

تیروکسین مصنوعی برای اختلالات تیروئید

برای پر کردن خلا سطح هورمونی، پزشکان معمولاً تیروکسین مصنوعی  دارویی که مشابه هورمون T4 است تجویز می کنند. تجویز پزشکان ممکن است برای مصرف به شکل ناشتا باشد. مقدار مصرف با توجه به سابقه بیمار، علائم و سطح فعلی تی اس اچ تعیین می شود. پزشکان به طور مرتب بر روی خون بیمار نظارت می کنند تا تشخیص دهند که آیا میزان مصرف مصنوعی T4 باید تنظیم شود یا خیر. نظارت منظم پزشک الزامی است، اما تعداد این آزمایش ها احتمالاً با گذشت زمان کاهش می یابد.

ید و برنامه تغذیه برای اختلالات تیروئید

ید یک ماده معدنی اساسی و الزامی برای عملکرد تیروئید است. کمبود ید یکی از شایع ترین دلایل بروز گواتر یا بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید است. حفظ مقدار کافی ید برای اکثر افراد بسیار مهم است، اما افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید ممکن است به اثرات ید حساسیت داشته باشند، به این معنی که ید می تواند باعث کم کاری تیروئید شود. آنها اگر به اثرات ید حساس هستند باید به پزشک خود اطلاع دهند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید در مورد هرگونه تغییر عمده رژیم غذایی، به خصوص هنگام شروع یک رژیم غذایی با فیبر زیاد، یا خوردن مقدار زیادی سبزیجات، سویا یا خوراکی با پزشک خود صحبت کنند. رژیم غذایی می تواند بر نحوه جذب داروهای تیروئید تأثیر بگذارد.

در دوران بارداری، میزان نیاز به ید افزایش می یابد. استفاده از نمک ید دار در رژیم غذایی و مصرف ویتامین های دوران بارداری می تواند سطح موردنیاز ید را حفظ کند. مکمل های ید برای خرید آنلاین وجود دارد. کم کاری تیروئید با پیروی از توصیه پزشک متخصص بهداشت و درمان می تواند به طور مناسب مدیریت شود. با درمان مناسب، سطح هورمون تیروئید باید به حالت عادی برگردد. در بیشتر موارد، دوره درمانی برای کم کاری تیروئید برای بقیه عمر بیمار لازم خواهد بود.

جلوگیری از کم کاری و  اختلالات تیروئید

هیچ راهی برای جلوگیری از کم کاری و  اختلالات تیروئید وجود ندارد، اما افرادی که احتمالاً بیشتر در معرض مشکلات تیروئید هستند، به عنوان مثال زنان در دوران بارداری، باید در مورد نیاز به ید اضافی با پزشک خود مشورت کنند. برای افرادی که علائمی ندارند غربالگری، توصیه نمی شود مگر اینکه فاکتورهای زیر را داشته باشند:

  • سابقه بیماری خود ایمنی
  • پرتودرمانی قبلی در سر یا گردن
  • گواتر
  • سابقه خانوادگی در مشکلات تیروئید
  • استفاده از داروهای شناخته شده برای ایجاد تغییر بر عملکرد تیروئید

این افراد می توانند از نظر علائم اولیه این بیماری آزمایش شوند. اگر آزمایشات مثبت باشد، می توانند اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام دهند. هیچ مدرکی مبنی بر جلوگیری از کم کاری تیروئید وجود ندارد و هیچ راهی برای جلوگیری از کم کاری تیروئید نیز وجود ندارد مگر اینکه در منطقه ای جغرافیایی که رژیم های غذایی اش شامل ید پایینی است، به عنوان مثال برخی از مناطق جنوب شرقی آسیا و آفریقا زندگی کنید.

رژیم غذایی برای کم کاری و اختلالات تیروئید

هیچ رژیم غذایی خاصی برای کم کاری تیروئید توصیه نمی شود، اما افراد باید از رژیم غذایی متنوع و متعادلی پیروی کنند که چربی یا سدیم زیادی نداشته باشد. علاوه بر این،برای  افرادی که خود ایمنی هاشیموتو دارند ممکن است رژیم بدون گلوتن توصیه شود. تحقیقات حاکی از ارتباط بین بیماری سلیاک و بیماری خود ایمنی تیروئید است، و هر دو دارای عناصر التهابی هستند. اجتناب از گلوتن ممکن است به بیماری های خود ایمنی غیربطنی کمک کند، اما مهم است که ابتدا قبل از قطع غذاهایی که حاوی گلوتن هستند با پزشک صحبت کنید. سایر غذاها و مواد مغذی به خصوص اگر در مقادیر زیادی مصرف شوند، ممکن است خطرناک باشند. مواردی همچون :

  • سویا، زیرا می تواند در جذب تیروکسین تأثیر بگذارد
  • ید، موجود در جلبک دریایی و مکمل ها از جمله برخی مولتی ویتامین ها
  • مکمل های آهن، زیرا می توانند بر جذب تیروکسین تأثیر بگذارند
  • مصرف سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم و کلم برگ ممکن است به گواتر منجر شود، مصرف ید اضافی نیز می تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند و اگر پرکاری تیروئید در بدن دیده شود این مساله می تواند بسیار خطرناک باشد. هرگونه تغییری در برنامه غذایی یا مکمل ها باید زیر نظر دکتر باشد.

علت های کم کاری و اختلالات تیروئید

در صورتی که غده تیروئید نتواند به درستی کار کند، یا اگر غده تیروئید به درستی توسط هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز تحریک نشود، کم کاری تیروئید رخ می دهد.

بیماری هاشیموتو برای اختلالات تیروئید

شایع ترین علت کم کاری و اختلالات تیروئید در ایالات متحده آمریکا بیماری هاشیموتو است که به تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن یا تیروئیدیت خود ایمنی نیز معروف است. بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است. اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول ها و اندام های خود بدن حمله می کند. این بیماری باعث می شود سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله کند و منجر به التهاب و اختلال در توانایی آن در تولید هورمونهای تیروئید شود.

تیروئیدیت ها برای اختلالات تیروئید

تیروئیدیت التهاب غده تیروئید است. این باعث می شود هورمون های تیروئید به خون نشت کرده، سطح کلی آنها را بالا برده و منجر به پرکاری تیروئید شود. پس از یک تا دو ماه، این امر ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود. تیروئیدیت می تواند در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی، یک بیماری خود ایمنی یا در پی بارداری ایجاد شود.

کم کاری و اختلالات تیروئید مادرزادی

در موارد کم کاری تیروئید مادرزادی، غده تیروئید از بدو تولد به درستی کار نمی کند. این می تواند به مشکلات رشد جسمی و روانی منجر شود، اما درمان زودرس می تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند. بیشتر نوزادان در ایالات متحده به دلیل کم کاری تیروئید مورد غربالگری قرار می گیرند.

جراحی و درمان تیروئید به عنوان عللی از کم کاری و اختلالات تیروئید

درمان و جراحی تیروئید می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. چندین بیماری مانند پرکاری تیروئید، گواتر، تورم تیروئید و سرطان تیروئید با از بین بردن جزئی یا کامل غده تیروئید قابل درمان است. این ممکن است منجر به کم کاری تیروئید شود. پرتودرمانی تیروئید نیز می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. ید رادیواکتیو یک درمان شایع برای پرکاری تیروئید است. با از بین بردن سلول های غده تیروئید و کاهش تولیدT4  کار می کند. همچنین از پرتودرمانی برای درمان مبتلایان به سرطان های سر و گردن، بیماری هوچکین و سایر لنفوم ها استفاده می شود که می تواند منجر به آسیب به غده تیروئید شود.

دارو درمانی برای اختلالات تیروئید

تعدادی از داروها می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. این ها شامل مهارکننده های آمیودارون، اینترفرون آلفا، اینترلوکین ۲ ، لیتیوم و تیروزین کیناز است.

ناهنجاری های غده هیپوفیز

در صورت وقفه در عملکرد غده هیپوفیز، غده تیروئید ممکن است مقدار صحیحی از هورمون تیروئید را تولید نکند. تومورهای هیپوفیز یا عمل جراحی هیپوفیز می تواند بر عملکرد غده هیپوفیز تأثیر بگذارد و این می تواند بر روی غده تیروئید تأثیر منفی بگذارد. سندرم شیهان شرایطی است که باعث آسیب به غده هیپوفیز می شود. اگر زنی حجم بسیار زیادی خون از دست دهد یا در حین زایمان یا بعد از آن فشار خون شدید داشته باشد، ممکن است این غده آسیب دیده باشد و باعث تولید هورمونهای هیپوفیز شود.

عدم بالانس میزان ید

ید برای تولید هورمون های تیروئید مورد نیاز است، اما سطح آن باید متعادل باشد. ید زیاد یا خیلی کم می تواند منجر به کمکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید شود.

داروهای طبیعی برای اختلالات تیروئید

برخی از داروهای طبیعی برای کم کاری و اختلالات تیروئید پیشنهاد شده است، اما مهم است که ابتدا با پزشک صحبت کنید، زیرا درمان مشکلات تیروئید باید با دفت انجام شود.

  • سلنیوم: افراد با انواع مختلفی از مشکلات تیروئید ممكن است از مصرف سلنیوم بهره مند شوند، اما این دارو فقط باید پس از مشورت با پزشك استفاده شود. محققان خاطرنشان می كنند كه ” كمبود یا مصرف بیش از حد این ماده ممكن است با پیامدهای نامطلوب همراه باشد.” مکمل های سلنیومی که توسط متخصص بهداشت توصیه نمی شود می تواند خطرناک باشد.
  • ویتامین D: کمبود این ویتامین با شدت بیماری هاشیموتو ارتباط دارد.
  • پروبیوتیک: برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است با مشکلاتی در روده کوچک مواجه شوند. به عنوان مثال هنگامی که باکتری های روده بزرگ در روده کوچک، یعنی جایی که به طور معمول در آن جا قرار ندارند، گسترش می یابد که معروف به رشد باکتری روده کوچک (SIBO) است. در یک مطالعه، 40 بیمار در آزمایش تنفس سلولی گلوکز نتایج غیرطبیعی داشتند. پس از مصرف پروبیوتیک Bacillus clausii به مدت یک ماه، نتیجه آزمایش برای 19 شرکت کننده طبیعی بود. هر دو مورد آنتی بیوتیک و پروبیوتیک برای SIBO مؤثر است. علاوه بر این، برای مبتلایان به خود ایمنی و التهاب تیروئید، مکمل هایی مانند زردچوبه (حاوی حداقل 500 میلی گرم کورکومین) و امگا 3 ممکن است به بهبود التهاب کمک کند.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x